2025-04-22, 18:16
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Det lter vldigt ovanligt mste jag faktiskt sga. I alla diskmaskinen brukar man stlla tallrikarna stende. Jag misstnker att du stllde ner alla tallrikar lngst ner.
Om du tittar upp i taket p tvttmaskinen. S kanske du har redan ringar som sprutar ut vatten och diskmedel fr att diska din tvtt.
Det kanske r s att du har ovanliga tallrikar som r vldigt hga.
Annars ser jag att det r vldigt konstigt att dina tallrikar ska g snder.

Spolarmen snurrar av vattenkraften som blir nr vatten pressas in i dessa och de kan inte sl snder ngot, jag lovar.
Hur TS lyckas kan nog bara hen sjlv veta.
Citera
2025-04-22, 18:17
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Spolarmen snurrar av vattenkraften som blir nr vatten pressas in i dessa och de kan inte sl snder ngot, jag lovar.
Hur TS lyckas kan nog bara hen sjlv veta.
Jag tnker p att armarna brukar vara i plast eller hur. D kan det ju vara tekniskt mjligt att armarna kanske sl snder porslinet.
Det finns vldigt mnga olika tallrikar som har olika format idag. Drfr tnkte jag att det kan vara ganska logiskt.
Citera
2025-04-22, 18:40
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Jag tnker p att armarna brukar vara i plast eller hur. D kan det ju vara tekniskt mjligt att armarna kanske sl snder porslinet.
Det finns vldigt mnga olika tallrikar som har olika format idag. Drfr tnkte jag att det kan vara ganska logiskt.

Absolut men d armarna vispar runt av vattentrycket s rcker inte kraften. TS sger sig dessutom anvnda IKEA-porslin som d borde vara s pass ok att de absolut inte ska g snder.
Kanske r det en tvttmaskin iallafall😀
Citera
2025-04-22, 19:33
Moderator
Maviels avatar
Hur har du staplat tallrikarna? Hur har du stllt glasen? Det hela lter mycket mrkligt. Funderar p om detta p ngot stt har med handhavande att gra - kan du ta en bild p nr du staplat?
Citera
2025-04-22, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChristopherRobin
Jag har bott i mitt hus i strax ett r och i huset ingr det en tvttmaskin. Det r sdan lyx att varje gng jag tit jag skjutsar in tallrikar, glas, bestick och diverse annat rtt in i maskinen. Aldrig frut i mina tidigare hem har denna funnits, jag har ftt hand diska och jag hatar det! Problem nu r att jag p denna korta tid blivit av med skert 10 tallrikar och cirka 5 glas som gtt snder under sjlva diskningen.

Jag ringde Electrolux kundservice och dem sa att jag frmodligen stller in fel, men jag har provet stlla tallrikar p alla mjliga stt och nd gr dem snder ofta.

Jag har skt p Google och aldrig hittat att detta r ett problem, vad fan r det fr diskmaskin jag rkar ut fr?! Den ingick i huset och r nog fyra fem r s jag kan inte byta den, och har inte rd med ny utan vill att denna ska fungera.

Har ngon annan haft problem? Kan man stlla in styrka ngon stans, kanske en mild disk? Bruksanvisning finns inte

Hur r diskmaskinen kopplad ? Fr den direkt varmvatten frn kranen och sedan ytterligare vrmer upp vattnet i maskinen antar jag att det kan bli jvligt varmt s knsliga glas/tallrikar gr snder men knappast "vanligt" porslin.
Samtidigt borde sensorn knna av temperaturen korrekt s det knns ocks mrkligt...

r du sker p att maskinen r relativt ny ?

Har du Eco mode ? Prova kr det.(lgre temp)

E: jag bara antar att du stter porslinet o glasen p rtt stt, ganska svrt att gra fel p den punkten.
https://images.app.goo.gl/EcHVk
Senast redigerad av firmahasten 2025-04-22 kl. 20:34.
Citera
2025-04-22, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Du skrev faktiskt tvttmaskin.

Hehe jag sg det, hade brttom. I diskmaskinen diskar jag, i tvttmaskin tvttar jag!
Citera
2025-04-22, 20:52
Medlem
Citat:
Det lter vldigt ovanligt mste jag faktiskt sga. I alla diskmaskinen brukar man stlla tallrikarna stende. Jag misstnker att du stllde ner alla tallrikar lngst ner.
Om du tittar upp i taket p tvttmaskinen. S kanske du har redan ringar som sprutar ut vatten och diskmedel fr att diska din tvtt.
Det kanske r s att du har ovanliga tallrikar som r vldigt hga.
Annars ser jag att det r vldigt konstigt att dina tallrikar ska g snder.

Jag tror mina tallrikar r vanliga, dem r normalstora. Det r oftast en i taget som krossats, men jag har stllt dem p olika stllen s det verkar inte vara en specifik plats i maskin som krossar dem. Ja hela r mycket mrkligt, jag hller med.
Citera
2025-04-22, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
TS kanske kan ringa mamma s kanske hon kan bertta hur man stller i tallrikar och bestick i en diskmaskin utan att de gr snder.

Om inte mamma kan svara s testa googla efter manualen, den finns dr ute i cyberrymden, jag lovar.

Fyll grna diskmaskinen som du brukar, ta en bild men vagnarna utdragna s man ser hur du packat s kan vi andra med kunskapen bertta vad du gr fr fel.

Okej! Men hur lgger jag ut bild p Flashback?
Citera
2025-04-22, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Hur har du staplat tallrikarna? Hur har du stllt glasen? Det hela lter mycket mrkligt. Funderar p om detta p ngot stt har med handhavande att gra - kan du ta en bild p nr du staplat?

Jag kan skicka bild men jag mste f veta hur jag laddar upp bild p Flashback
Citera
2025-04-22, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firmahasten
Hur r diskmaskinen kopplad ? Fr den direkt varmvatten frn kranen och sedan ytterligare vrmer upp vattnet i maskinen antar jag att det kan bli jvligt varmt s knsliga glas/tallrikar gr snder men knappast "vanligt" porslin.
Samtidigt borde sensorn knna av temperaturen korrekt s det knns ocks mrkligt...

r du sker p att maskinen r relativt ny ?

Har du Eco mode ? Prova kr det.(lgre temp)

E: jag bara antar att du stter porslinet o glasen p rtt stt, ganska svrt att gra fel p den punkten.
https://images.app.goo.gl/EcHVk

Eco mode kan jag testa men blir det rent d? Jag gillar nr de r riktig rent och det ryker ur diskmaskin nr jag ppnar den, allt knns nog riktig rent d
Citera
2025-04-22, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChristopherRobin
Eco mode kan jag testa men blir det rent d? Jag gillar nr de r riktig rent och det ryker ur diskmaskin nr jag ppnar den, allt knns nog riktig rent d

Klart det blir rent. Prova s ser du sjlv!

Rengr ocks ditt filter...
Citera
2025-04-22, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firmahasten
Klart det blir rent. Prova s ser du sjlv!

Rengr ocks ditt filter...

Tack, ska testa! Ser mycket fram emot att ppna lucka och inte hitta krossat

Hoppas denna fungerar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in