2025-04-22, 18:16
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Det låter väldigt ovanligt måste jag faktiskt säga. I alla diskmaskinen brukar man ställa tallrikarna stående. Jag misstänker att du ställde ner alla tallrikar längst ner.
Om du tittar upp i taket på tvättmaskinen. Så kanske du har redan ringar som sprutar ut vatten och diskmedel för att diska din tvätt.
Det kanske är så att du har ovanliga tallrikar som är väldigt höga.
Annars ser jag att det är väldigt konstigt att dina tallrikar ska gå sönder.

Spolarmen snurrar av vattenkraften som blir när vatten pressas in i dessa och de kan inte slå sönder något, jag lovar.
Hur TS lyckas kan nog bara hen själv veta.
Citera
2025-04-22, 18:17
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Spolarmen snurrar av vattenkraften som blir när vatten pressas in i dessa och de kan inte slå sönder något, jag lovar.
Hur TS lyckas kan nog bara hen själv veta.
Jag tänker på att armarna brukar vara i plast eller hur. Då kan det ju vara tekniskt möjligt att armarna kanske slå sönder porslinet.
Det finns väldigt många olika tallrikar som har olika format idag. Därför tänkte jag att det kan vara ganska logiskt.
Citera
2025-04-22, 18:40
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Jag tänker på att armarna brukar vara i plast eller hur. Då kan det ju vara tekniskt möjligt att armarna kanske slå sönder porslinet.
Det finns väldigt många olika tallrikar som har olika format idag. Därför tänkte jag att det kan vara ganska logiskt.

Absolut men då armarna vispar runt av vattentrycket så räcker inte kraften. TS säger sig dessutom använda IKEA-porslin som då borde vara så pass ok att de absolut inte ska gå sönder.
Kanske är det en tvättmaskin iallafall😀
Citera
2025-04-22, 19:33
Moderator
Maviels avatar
Hur har du staplat tallrikarna? Hur har du ställt glasen? Det hela låter mycket märkligt. Funderar på om detta på något sätt har med handhavande att göra - kan du ta en bild på när du staplat?
Citera
2025-04-22, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChristopherRobin
Jag har bott i mitt hus i strax ett år och i huset ingår det en tvättmaskin. Det är sådan lyx att varje gång jag ätit jag skjutsar in tallrikar, glas, bestick och diverse annat rätt in i maskinen. Aldrig förut i mina tidigare hem har denna funnits, jag har fått hand diska och jag hatar det! Problem nu är att jag på denna korta tid blivit av med säkert 10 tallrikar och cirka 5 glas som gått sönder under själva diskningen.

Jag ringde Electrolux kundservice och dem sa att jag förmodligen ställer in fel, men jag har provet ställa tallrikar på alla möjliga sätt och ändå går dem sönder ofta.

Jag har sökt på Google och aldrig hittat att detta är ett problem, vad fan är det för diskmaskin jag råkar ut för?! Den ingick i huset och är nog fyra fem år så jag kan inte byta den, och har inte råd med ny utan vill att denna ska fungera.

Har någon annan haft problem? Kan man ställa in styrka någon stans, kanske en mild disk? Bruksanvisning finns inte

Hur är diskmaskinen kopplad ? Får den direkt varmvatten från kranen och sedan ytterligare värmer upp vattnet i maskinen antar jag att det kan bli jävligt varmt så känsliga glas/tallrikar går sönder men knappast "vanligt" porslin.
Samtidigt borde sensorn känna av temperaturen korrekt så det känns också märkligt...

Är du säker på att maskinen är relativt ny ?

Har du Eco mode ? Prova kör det.(lägre temp)

E: jag bara antar att du sätter porslinet o glasen på rätt sätt, ganska svårt att göra fel på den punkten.
https://images.app.goo.gl/EcHVk
Senast redigerad av firmahasten 2025-04-22 kl. 20:34.
Citera
2025-04-22, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Du skrev faktiskt tvättmaskin.

Hehe jag såg det, hade bråttom. I diskmaskinen diskar jag, i tvättmaskin tvättar jag!
Citera
2025-04-22, 20:52
Medlem
Citat:
Det låter väldigt ovanligt måste jag faktiskt säga. I alla diskmaskinen brukar man ställa tallrikarna stående. Jag misstänker att du ställde ner alla tallrikar längst ner.
Om du tittar upp i taket på tvättmaskinen. Så kanske du har redan ringar som sprutar ut vatten och diskmedel för att diska din tvätt.
Det kanske är så att du har ovanliga tallrikar som är väldigt höga.
Annars ser jag att det är väldigt konstigt att dina tallrikar ska gå sönder.

Jag tror mina tallrikar är vanliga, dem är normalstora. Det är oftast en i taget som krossats, men jag har ställt dem på olika ställen så det verkar inte vara en specifik plats i maskin som krossar dem. Ja hela är mycket märkligt, jag håller med.
Citera
2025-04-22, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
TS kanske kan ringa mamma så kanske hon kan berätta hur man ställer i tallrikar och bestick i en diskmaskin utan att de går sönder.

Om inte mamma kan svara så testa googla efter manualen, den finns där ute i cyberrymden, jag lovar.

Fyll gärna diskmaskinen som du brukar, ta en bild men vagnarna utdragna så man ser hur du packat så kan vi andra med kunskapen berätta vad du gör för fel.

Okej! Men hur lägger jag ut bild på Flashback?
Citera
2025-04-22, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Hur har du staplat tallrikarna? Hur har du ställt glasen? Det hela låter mycket märkligt. Funderar på om detta på något sätt har med handhavande att göra - kan du ta en bild på när du staplat?

Jag kan skicka bild men jag måste få veta hur jag laddar upp bild på Flashback
Citera
2025-04-22, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firmahasten
Hur är diskmaskinen kopplad ? Får den direkt varmvatten från kranen och sedan ytterligare värmer upp vattnet i maskinen antar jag att det kan bli jävligt varmt så känsliga glas/tallrikar går sönder men knappast "vanligt" porslin.
Samtidigt borde sensorn känna av temperaturen korrekt så det känns också märkligt...

Är du säker på att maskinen är relativt ny ?

Har du Eco mode ? Prova kör det.(lägre temp)

E: jag bara antar att du sätter porslinet o glasen på rätt sätt, ganska svårt att göra fel på den punkten.
https://images.app.goo.gl/EcHVk

Eco mode kan jag testa men blir det rent då? Jag gillar när de är riktig rent och det ryker ur diskmaskin när jag öppnar den, allt känns nog riktig rent då
Citera
2025-04-22, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChristopherRobin
Eco mode kan jag testa men blir det rent då? Jag gillar när de är riktig rent och det ryker ur diskmaskin när jag öppnar den, allt känns nog riktig rent då

Klart det blir rent. Prova så ser du själv!

Rengör också ditt filter...
Citera
2025-04-22, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firmahasten
Klart det blir rent. Prova så ser du själv!

Rengör också ditt filter...

Tack, ska testa! Ser mycket fram emot att öppna lucka och inte hitta krossat

Hoppas denna fungerar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in