Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-04-22, 17:22
Medlem
Jag har bott i mitt hus i strax ett år och i huset ingår det en tvättmaskin. Det är sådan lyx att varje gång jag ätit jag skjutsar in tallrikar, glas, bestick och diverse annat rätt in i maskinen. Aldrig förut i mina tidigare hem har denna funnits, jag har fått hand diska och jag hatar det! Problem nu är att jag på denna korta tid blivit av med säkert 10 tallrikar och cirka 5 glas som gått sönder under själva diskningen.

Jag ringde Electrolux kundservice och dem sa att jag förmodligen ställer in fel, men jag har provet ställa tallrikar på alla möjliga sätt och ändå går dem sönder ofta.

Jag har sökt på Google och aldrig hittat att detta är ett problem, vad fan är det för diskmaskin jag råkar ut för?! Den ingick i huset och är nog fyra fem år så jag kan inte byta den, och har inte råd med ny utan vill att denna ska fungera.

Har någon annan haft problem? Kan man ställa in styrka någon stans, kanske en mild disk? Bruksanvisning finns inte
Citera
2025-04-22, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChristopherRobin
Har någon annan haft problem? Kan man ställa in styrka någon stans, kanske en mild disk? Bruksanvisning finns inte
Klart att det finns bruksanvisning. Tror aldrig jag stött på något elektriskt som inte har det.

Det enda som rör sig i en diskmaskin är en eller två armar som snurrar runt av vattentrycket och spolar vatten på disken. Om du placerar något där armarna vill snurra så, kan saker krossas.

Gällande styrka så finns det troligen olika diskprogram, eller i alla fall olika temperaturer du kan välja mellan. Möjligen att för hög temperatur kan förstöra skört porslin.

Eller är det så enkelt som att det är en tvättmaskin du har?
Citera
2025-04-22, 17:44
Medlem
penisavunds avatar
Testa att skaffa en Diskmaskin. Tvättmaskinen är till för kläder.
Gissar att du inte är av nordisk härkomst?!
Citera
2025-04-22, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Klart att det finns bruksanvisning. Tror aldrig jag stött på något elektriskt som inte har det.

Det enda som rör sig i en diskmaskin är en eller två armar som snurrar runt av vattentrycket och spolar vatten på disken. Om du placerar något där armarna vill snurra så, kan saker krossas.

Gällande styrka så finns det troligen olika diskprogram, eller i alla fall olika temperaturer du kan välja mellan. Möjligen att för hög temperatur kan förstöra skört porslin.

Eller är det så enkelt som att det är en tvättmaskin du har?

Ja det finns väl en bruksanvisning någon stans i världen men inte hos mig! Det var så jag mena

Jag har ganska billigt tåligt porslin från Ikea, inte sådant fint och ömtåligt. Jag har kört det mesta på ”pots and pans” för den är varmast och då blir det renast tänkte jag, men kanske ska testa dem andra.

Tack för snabba svar!
Citera
2025-04-22, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av penisavund

Det är SJÄLVKLART en diskmaskin jag pratar om, inte tvättmaskin.
Citera
2025-04-22, 17:53
Medlem
Citat:
Ja det finns väl en bruksanvisning någon stans i världen men inte hos mig! Det var så jag mena
Uppenbart har du tillgång till Internet. Har du testat att googla? Det kryllar av sidor som lägger ut bruksanvisningar till allt och mer därtill.

För några år sedan hittade vi en sak i en släktings förråd som vi absolut inte kunde förstå vad det var. Hittade någon kombination av bokstäver och siffror som jag sedan sökte på. Så nu vet vi att det är en elektrisk skotork. Och hur den fungerar.
Senast redigerad av Stiffinger 2025-04-22 kl. 18:12.
Citera
2025-04-22, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Uppenbart har du tillgång till Internet. Har du testat att googla? Det kryllar av sidor som lägger ut bruksanvisningar till allt och mer därtill.

Citat:
Aldrig varit med om någon elektrisk apparat där du inte hittar bruksanvisningen på nätet. Såvida den inte är extremt gammal och ålderdomlig.

Jag hade inte överlevt annars. Måste läsa bruksanvisningen om och om igen. Tillhör definitivt inte de som bara lugnt betraktar en teknisk apparatur och räknar ut hur de fungerar tyvärr.
Citera
2025-04-22, 18:06
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av penisavund
Hahaha, jag kan se TS ösa in tallrikar och grytor och dricksglas i tvättmaskinen och sätta den på fullt program. Kras, krasch, skrammel, ut kommer bara skärvor.
Citera
2025-04-22, 18:08
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Det är SJÄLVKLART en diskmaskin jag pratar om, inte tvättmaskin.
Du skrev faktiskt tvättmaskin.

Citat:
Jag har bott i mitt hus i strax ett år och i huset ingår det en tvättmaskin. Det är sådan lyx att varje gång jag ätit jag skjutsar in tallrikar, glas, bestick och diverse annat rätt in i maskinen.
Citera
2025-04-22, 18:09
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Jag har bott i mitt hus i strax ett år och i huset ingår det en tvättmaskin. Det är sådan lyx att varje gång jag ätit jag skjutsar in tallrikar, glas, bestick och diverse annat rätt in i maskinen. Aldrig förut i mina tidigare hem har denna funnits, jag har fått hand diska och jag hatar det! Problem nu är att jag på denna korta tid blivit av med säkert 10 tallrikar och cirka 5 glas som gått sönder under själva diskningen.

Jag ringde Electrolux kundservice och dem sa att jag förmodligen ställer in fel, men jag har provet ställa tallrikar på alla möjliga sätt och ändå går dem sönder ofta.

Jag har sökt på Google och aldrig hittat att detta är ett problem, vad fan är det för diskmaskin jag råkar ut för?! Den ingick i huset och är nog fyra fem år så jag kan inte byta den, och har inte råd med ny utan vill att denna ska fungera.

När det gäller diskmaskiner som är 4-5 år gamla och även det dubbla så finns garanterat manualen på nätet. Det är bara att söka på modellbeteckning.
Citera
2025-04-22, 18:12
Medlem
sebastian66s avatar
Det låter väldigt ovanligt måste jag faktiskt säga. I alla diskmaskinen brukar man ställa tallrikarna stående. Jag misstänker att du ställde ner alla tallrikar längst ner.
Om du tittar upp i taket på tvättmaskinen. Så kanske du har redan ringar som sprutar ut vatten och diskmedel för att diska din tvätt.
Det kanske är så att du har ovanliga tallrikar som är väldigt höga.
Annars ser jag att det är väldigt konstigt att dina tallrikar ska gå sönder.
Citera
2025-04-22, 18:14
Medlem
Vit-Brandbils avatar
TS kanske kan ringa mamma så kanske hon kan berätta hur man ställer i tallrikar och bestick i en diskmaskin utan att de går sönder.

Om inte mamma kan svara så testa googla efter manualen, den finns där ute i cyberrymden, jag lovar.

Fyll gärna diskmaskinen som du brukar, ta en bild men vagnarna utdragna så man ser hur du packat så kan vi andra med kunskapen berätta vad du gör för fel.
Senast redigerad av Vit-Brandbil 2025-04-22 kl. 18:17.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in