Citat:
Ursprungligen postat av
SW500
Är sedan länge 100% säker på att jag har ADD, alltså ADHD utan hyperaktivitetsdelen. Har också varit medveten om de långa väntetiderna i offentliga vården så har aldrig orkat ta tag i att göra en utredning via dem. Nu har jag till sist bestämt mig för att göra utredningen i privat regi.
Dock kostar denna nästan 30 000 och man vill ju inte riskera att gå därifrån med enbart en klapp på axeln. Nu kanske pundarradarn börjar blinka hos vissa men jag har aldrig brukat narkotika, det är bara det att medicin är det enda jag inte har testat över tid.
Så, jag vet att symptomen måste ha visat sig innan 12 års ålder, vilket de gjort hos mig. Jag har för övrigt alla övriga symptom som listas. Frågan är om det finns några fallgropar?
Jag vet att man får fylla i massa blanketter/skattningsformulär, göra nån form av IQ-test och diverse annat. Vad bör man tänka på här så att man inte säger nåt korkat som får dem att tro att man bara är en simpel slacker som inte alls förtjänar en diagnos? Vad exakt är hållpunkterna i deras checklistor? Är det nån del av utredningen man bör krydda till lite?
Tacksam för info i största allmänhet, tankar och funderingar.
Jag har add. Som jag minns det bestod mitt test av fyra delar:
1. Anamnes där jag och mina släktingar fick berätta om mig.
2. Intelligenstest där jag skulle dra slutsatser om hur man viker papper.
3. Ett test om hur snabb jag är på att lösa olika uppgifter.
4. Nåt slags ord- och samhällsorienteringstest.
Mina resultat var:
1. Stämmer 100% in.
2. Jag är normalduktig på att vika låtsaspapper.
3. Jag är långsam men noggrann.
4. Jag var 100% på ord och över på samhällsorienterande frågor.
Vad du får ut av detta vet jag inte, men jag hoppas du får den hjälp du behöver.
Mvh
Mate