2025-04-24, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meeku
Du har fått en del kloka inspel redan. Men tänk som sagt igenom vad du tänker att det ska ge, det är ju inget som kan repareras utan du är ju den du är. Medicin hjälper en del, men långt ifrån alla. Utbildningar, tips och coachning kan du kanske få genom habiliteringen med diagnosen men det mesta av det är inget revolutionerande om du redan nu typ fungerar, och allt står att läsa på internet.
Att göra den privat smiter ju dig förbi kön, men efter utredningen behöver du ändå in hos regionen för att få hjälpen, och bedömer de att utredningen inte stämmer så är du tillbaka på ruta noll, 30 000 fattigare. Så är du inte där att livet verkligen är på väg att gå åt helvete hade jag nog väntat i kön, kanske letat upp en Attention-grupp i närheten eller nåt åt det hållet.
På vilket sätt behöver jag ha med regionen att göra om jag nu fått en diagnos? Hjälpen, om vi nu tänker att det är medicin som föreskrivs, får jag väl på recept av psykiatikern?
Citera
2025-04-24, 00:48
Medlem
NapoleonLaRues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SW500
Är sedan länge 100% säker på att jag har ADD, alltså ADHD utan hyperaktivitetsdelen. Har också varit medveten om de långa väntetiderna i offentliga vården så har aldrig orkat ta tag i att göra en utredning via dem. Nu har jag till sist bestämt mig för att göra utredningen i privat regi.

Dock kostar denna nästan 30 000 och man vill ju inte riskera att gå därifrån med enbart en klapp på axeln. Nu kanske pundarradarn börjar blinka hos vissa men jag har aldrig brukat narkotika, det är bara det att medicin är det enda jag inte har testat över tid.

Så, jag vet att symptomen måste ha visat sig innan 12 års ålder, vilket de gjort hos mig. Jag har för övrigt alla övriga symptom som listas. Frågan är om det finns några fallgropar?

Jag vet att man får fylla i massa blanketter/skattningsformulär, göra nån form av IQ-test och diverse annat. Vad bör man tänka på här så att man inte säger nåt korkat som får dem att tro att man bara är en simpel slacker som inte alls förtjänar en diagnos? Vad exakt är hållpunkterna i deras checklistor? Är det nån del av utredningen man bör krydda till lite?

Tacksam för info i största allmänhet, tankar och funderingar.
ADD finns inte ens längre. Du verkar inte ha kommit långt i din egna lilla utredning av ditt psyke.
Citera
2025-04-24, 09:48
Medlem
Citat:
På vilket sätt behöver jag ha med regionen att göra om jag nu fått en diagnos? Hjälpen, om vi nu tänker att det är medicin som föreskrivs, får jag väl på recept av psykiatikern?

Den privata kliniken som gör utredningen skriver inte ut medicin, mer än möjligen för typ tre månader. Sen hänvisar de till den vanliga sjukvården att ta vidare.
Citera
2025-04-24, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NapoleonLaRue
ADD finns inte ens längre. Du verkar inte ha kommit långt i din egna lilla utredning av ditt psyke.

Klart den diagnosen finns, f90.0c i ICD.
Citera
2025-04-24, 09:59
Citat:

Exakt, den kallas ADHD-PI
Citera
2025-04-24, 10:02
Citat:
Fast de betalar väl knappast en privat utredning av denna natur?

Det finns någon dansk klinik som brukar göra reklam här på flashback för utredningar som bekostas av det offentliga, vet ej hur det fungerar!

Att göra en ADHD- eller Autism-utredning i Köpenhamn i Danmark är ett snabbare och smidigare alternativ för både vuxna och barn, jämfört med de långa köerna i svensk offentlig vård. Utredningen utförs av svensk legitimerad personal och du får en positiv patientupplevelse och möjlighet att få hela utredningen ersatt av Försäkringskassan – utan att varken behöva betala för utredningen eller ligga ute med pengar. På så sätt kan du inom 2-4 månader få genomföra din utredning, förstå dig själv bättre och ta nästa steg mot rätt stöd och behandling.

Får flera träffar när jag googlar på adhd utredningar köpenhamn, dvs det finns flera alternativ

Svenskspråkig personal som de säger
Senast redigerad av AezRfkuIOP33 2025-04-24 kl. 10:22.
Citera
2025-04-24, 10:17
Medlem
NapoleonLaRues avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av AezRfkuIOP33
Exakt, den kallas ADHD-PI
ADHD är diagnosen. Så kallad "kombinerad form" heter det när du har damp och svårighetsgrad räknas in. Jag vet vad jag talar om medans nu är ute och cykla eller ena ger mig rätt på något vänster fast lägger till ett PI jag vet vad det står för men vi talar inte engelska.

Tycker det är logiskt att slå ihop diagnoserna för att helt ärligt folk med ADHD och "ADD" har nog mer gemensamt än inte när det kommer till det stora hela. ADHD är väl mer impulsiva risktagare med tendens till utbrott men det kan ADD också innebära. Samma medicin för bägge tillstånd det är varianter av samma tillstånd.

Upplever att folk som babblar "ADD" tror dom är lite finare i kanten och dagdrömmer mer. Så pass att dom inte har koll på att "ADD" inte ens är en diagnos i Sverige längre officiellt även om termen kan brukas av gammal vana.
Senast redigerad av NapoleonLaRue 2025-04-24 kl. 10:19.
Citera
2025-04-24, 10:21
Citat:
ADHD är diagnosen. Så kallad "kombinerad form" heter det när du har damp och svårighetsgrad räknas in. Jag vet vad jag talar om medans nu är ute och cykla eller ena ger mig rätt på något vänster fast lägger till ett PI jag vet vad det står för men vi talar inte engelska.

Ok, du har ADHD-CP.

Ha det bra.
Citera
2025-04-24, 10:35
Medlem
NapoleonLaRues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AezRfkuIOP33
Ok, du har ADHD-CP.

Ha det bra.
Hahaha du fick slut på argument. Gå och snyt dig snorunge du har inte koll. Säkert CP är du men vill hitta en annan förklaring varför du inte fungerar och misslyckas med allt du tar dig an.
Citera
2025-04-24, 10:59
Citat:
Hahaha du fick slut på argument. Gå och snyt dig snorunge du har inte koll. Säkert CP är du men vill hitta en annan förklaring varför du inte fungerar och misslyckas med allt du tar dig an.

Vad snackar du för strunt? Jag misslyckas inte med allt, och förklaringar var det länge sen jag letade efter.
Citera
2025-04-24, 18:15
Medlem
Mates avatar
Citat:
Är sedan länge 100% säker på att jag har ADD, alltså ADHD utan hyperaktivitetsdelen. Har också varit medveten om de långa väntetiderna i offentliga vården så har aldrig orkat ta tag i att göra en utredning via dem. Nu har jag till sist bestämt mig för att göra utredningen i privat regi.

Dock kostar denna nästan 30 000 och man vill ju inte riskera att gå därifrån med enbart en klapp på axeln. Nu kanske pundarradarn börjar blinka hos vissa men jag har aldrig brukat narkotika, det är bara det att medicin är det enda jag inte har testat över tid.

Så, jag vet att symptomen måste ha visat sig innan 12 års ålder, vilket de gjort hos mig. Jag har för övrigt alla övriga symptom som listas. Frågan är om det finns några fallgropar?

Jag vet att man får fylla i massa blanketter/skattningsformulär, göra nån form av IQ-test och diverse annat. Vad bör man tänka på här så att man inte säger nåt korkat som får dem att tro att man bara är en simpel slacker som inte alls förtjänar en diagnos? Vad exakt är hållpunkterna i deras checklistor? Är det nån del av utredningen man bör krydda till lite?

Tacksam för info i största allmänhet, tankar och funderingar.

Jag har add. Som jag minns det bestod mitt test av fyra delar:

1. Anamnes där jag och mina släktingar fick berätta om mig.
2. Intelligenstest där jag skulle dra slutsatser om hur man viker papper.
3. Ett test om hur snabb jag är på att lösa olika uppgifter.
4. Nåt slags ord- och samhällsorienteringstest.

Mina resultat var:
1. Stämmer 100% in.
2. Jag är normalduktig på att vika låtsaspapper.
3. Jag är långsam men noggrann.
4. Jag var 100% på ord och över på samhällsorienterande frågor.

Vad du får ut av detta vet jag inte, men jag hoppas du får den hjälp du behöver.

Mvh

Mate
Citera
2025-04-25, 04:16
Medlem
Citat:
Den privata kliniken som gör utredningen skriver inte ut medicin, mer än möjligen för typ tre månader. Sen hänvisar de till den vanliga sjukvården att ta vidare.
KAN/FÅRde fortsätta skriva ut efter denna tid eller är detta förfarande kutym? Hade ju varit smidigt att slippa den offentliga pissvården helt och hållet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in