2025-04-23, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SW500
Är sedan länge 100% säker på att jag har ADD, alltså ADHD utan hyperaktivitetsdelen. Har också varit medveten om de långa väntetiderna i offentliga vården så har aldrig orkat ta tag i att göra en utredning via dem. Nu har jag till sist bestämt mig för att göra utredningen i privat regi.

Dock kostar denna nästan 30 000 och man vill ju inte riskera att gå därifrån med enbart en klapp på axeln. Nu kanske pundarradarn börjar blinka hos vissa men jag har aldrig brukat narkotika, det är bara det att medicin är det enda jag inte har testat över tid.

Så, jag vet att symptomen måste ha visat sig innan 12 års ålder, vilket de gjort hos mig. Jag har för övrigt alla övriga symptom som listas. Frågan är om det finns några fallgropar?

Jag vet att man får fylla i massa blanketter/skattningsformulär, göra nån form av IQ-test och diverse annat. Vad bör man tänka på här så att man inte säger nåt korkat som får dem att tro att man bara är en simpel slacker som inte alls förtjänar en diagnos? Vad exakt är hållpunkterna i deras checklistor? Är det nån del av utredningen man bör krydda till lite?

Tacksam för info i största allmänhet, tankar och funderingar.

Läkarna och psykologerna som utreder är otroligt erfarna och skickliga på att läsa av när folk förstärker och och försöker tillskansa sig en diagnos så risken med din plan är att dem får kalla fötter så fort som dem märker tendenser till det och säger att ”tyvärr kan vi inte hjälpa dig mer, men tack för dina 30 loppor. Hejdå!”

Så mitt bästa tips är att gå bara dit, var dig själv, och agera på insikt. Om du ändå är så säker på att du har en odiagnostiserad ADD så kommer dom även upptäcka det lika säkert som att dom kommer upptäcka om du försöker överdriva och förstärka dina svårigheter.
Citera
2025-04-23, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Nej, men det var den stora patientgruppen och bästa förklaringsmodell vad det handlar om: Det skall vara en form av ADHD.

Nu får var och varannan autist ADD som är frånvarande av helt andra orsaker. Det går helt enkelt inte att prata om ADD längre. Man har förstört diagnosen totalt. Jag gissar att feldiagnosticerade autister är en större del än de som faktiskt har ADD som en form av ADHD.
Men överdiagnostisera autism är helt fine? att alla högkänsliga skulle vara autister är ju taget ur röven. Särskilt i dagens värld med all stimuli omkring jämt och ständigt. förövrigt kan add lika väl vara utbrändhet och stress, (de flesta barn är normalaktiva om än lugna men får problem i tonår/vuxen ålder att få saker gjorda osv) det är ju ju om något verkligen en grej som får kroppen att "stänga ner".
Citera
2025-04-23, 07:43
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:
En anledning till att jag startade tråden är den att en bekant hävdade att oavsett hur mycket ADHD/ADD du har så kan man bli utan diagnos om man visar sig för medelmåttig på IQ-tester "och annat". Kan vara krydd, mytt eller missuppfattning men ville ändå ta upp det här.

Hur menar du med skatbeteende?

Detta går lite stick i stäv med vad jag trott, att man absolut inte under några omständigheter får fråga efter mediciner, eller ens antyda om det. Men du kanske menar att man ska vänta på att de tar upp det och därefter trycka på?

Ja min vardag är extremt kämpig och basala hushållssysslor är ett helvete att få gjorda, och att komma ihåg, för att nämna ett exempel. Vad kollar de efter i kroppsspråket menar du?
Skatbeteende är att ens fokus hela tiden växlar.

Man kan tex börja städa, men så hittar man en tidning och katalog och börjar läsa den istället.
Det är klassisk ren ADHD. MAn kallar det skatbeteende. Man ser hela tiden nya skinande saker som får ens uppmärksamhet.

Sedan är det ju så att ADHD/ADD inte går att laga.
Så skulle man få ADD kan det ju vara bra att veta vad man skall ha det till.

Ett barn kan ju tex få rätt till extra resurser. Och tex. mediciner.

Som vuxen är det svårare. Du får inga extra resurser på jobbet. Man får inte med automatik ett lättare jobb med lönebidrag. Man kan få pröva mediciner men de är egentligen bara godkända för barn och jag har inte träffat någon vuxen som dessa hjälpte över längre tid.

Men för att få resurser av vården om sådana finns måste man ändå få in en fot i landstinget. Då är det korkat att betala 30k för att någon psykolog skall skriva ett intyg som du inte har användning för.
Citera
2025-04-23, 07:52
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweintoo
Men överdiagnostisera autism är helt fine? att alla högkänsliga skulle vara autister är ju taget ur röven. Särskilt i dagens värld med all stimuli omkring jämt och ständigt. förövrigt kan add lika väl vara utbrändhet och stress, (de flesta barn är normalaktiva om än lugna men får problem i tonår/vuxen ålder att få saker gjorda osv) det är ju ju om något verkligen en grej som får kroppen att "stänga ner".
Poängen var att ADD är i princip förstörd som diagnos och har tagits över av helt fel patientgrupp.

Nej, utbrändhet och stress kan inte vara ADD (som skall vara en variant av ADHD).
Att skriva sådant visar ju bara på otrolig okunskap.

"högkänslig" är ingen medicinsk diagnos.
Citera
2025-04-23, 12:30
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
Ja min vardag är extremt kämpig och basala hushållssysslor är ett helvete att få gjorda, och att komma ihåg, för att nämna ett exempel. Vad kollar de efter i kroppsspråket menar du?
Jag kan inte riktigt förklara men vet att dom som gjorde min bedömning å utredning kollade även på hur min kropp reagerade vid vissa saker.
Citera
2025-04-23, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejFrans
Vårdgarantin innebär att du kan gå via den privata sektorn.
Fast de betalar väl knappast en privat utredning av denna natur?
Citera
2025-04-23, 12:52
Medlem
Citat:
Är sedan länge 100% säker på att jag har ADD, alltså ADHD utan hyperaktivitetsdelen. Har också varit medveten om de långa väntetiderna i offentliga vården så har aldrig orkat ta tag i att göra en utredning via dem. Nu har jag till sist bestämt mig för att göra utredningen i privat regi.

Dock kostar denna nästan 30 000 och man vill ju inte riskera att gå därifrån med enbart en klapp på axeln. Nu kanske pundarradarn börjar blinka hos vissa men jag har aldrig brukat narkotika, det är bara det att medicin är det enda jag inte har testat över tid.

Så, jag vet att symptomen måste ha visat sig innan 12 års ålder, vilket de gjort hos mig. Jag har för övrigt alla övriga symptom som listas. Frågan är om det finns några fallgropar?

Jag vet att man får fylla i massa blanketter/skattningsformulär, göra nån form av IQ-test och diverse annat. Vad bör man tänka på här så att man inte säger nåt korkat som får dem att tro att man bara är en simpel slacker som inte alls förtjänar en diagnos? Vad exakt är hållpunkterna i deras checklistor? Är det nån del av utredningen man bör krydda till lite?

Googla egenremis ADD.
Det kostar inte ens 1k.
Citera
2025-04-23, 19:43
Medlem
Sayokas avatar
Citat:
Nej, men det var den stora patientgruppen och bästa förklaringsmodell vad det handlar om: Det skall vara en form av ADHD.

Nu får var och varannan autist ADD som är frånvarande av helt andra orsaker. Det går helt enkelt inte att prata om ADD längre. Man har förstört diagnosen totalt. Jag gissar att feldiagnosticerade autister är en större del än de som faktiskt har ADD som en form av ADHD.

Det kan du nog ha rätt i tyvärr
Citera
2025-04-23, 19:54
Medlem
zombie-nations avatar
Greta hittar på saker som är falska om NPF och vill lura folk, lyssna inte på honom.

När man har ADD kan det vara svårt att förstå det. Man vet bara att man funkar sämre i livet, särskilt på "lätta" småsaker.

När man gör utredning gör man ofta Wais och den kan man inte fuska på. Gör den helt utan baktankar för då funkar den bäst.

Om du är osäker på om du har ADD så läs hur andra upplever sin ADD och se om det liknar dig. Nu har vi alla lite olika problem, men några bör du ju ha som vi har. De kan också peka på saker där du tror du är normal och inte tänkt på just den svårigheten.
Citera
2025-04-23, 20:00
Medlem
Citat:
Fast de betalar väl knappast en privat utredning av denna natur?

Vårdgarantin täcker ADHD utredningar. Använd dig av den.
Citera
2025-04-23, 20:25
Medlem
Citat:
ADD skall vara ADHD utan hyperaktivitet men är nästan alltid dåligt diagnosticerad autism.

Det är så vanligt att de i princip tagit över diagnosen.

Fast ADD egentligen är vuxna som hade ADHD men vuxit ifrån hyperaktivitet.

Jag påstår inte att du har vare sig det ena eller andra. Men autister är i regel känsliga för intryck som ljud eller synintryck, informaion överbelastning. De stänger därför av och orienterar sig efter system istället.
att stänga av omvärlden på detta sätt är inte ADD även om man inte är uppmärksam i nuet.

De kan tex inte skilja på bakgrundsljud *(samtidigt som de kan gilla ljud som fläktar och damsugare).

Så, nu har du sparat 30,000 kronor.

Skatbeteende är typiskt för ADHD ADD. Men kan man sitta i fem timmar och ägna sig åt sitt specialintresse så kan man visserligen vara frånvarande men man har inte ADD.

Man bör också vara klar över målet. MAn kan tex. vilja pröva mediciner. Är man inte klar över målet är risken stor att det bara blir en klapp på axeln.

Var har du fått det fetade ifrån? Aldrig hört den beskrivningen innan, men den låter väldigt rimlig och intressant, skulle gärna se det utvecklas! Antingen av dig om du orkar eller ifall du vet nånstans jag kan läsa mer.
Citera
2025-04-23, 20:32
Medlem
Citat:

Du har fått en del kloka inspel redan. Men tänk som sagt igenom vad du tänker att det ska ge, det är ju inget som kan repareras utan du är ju den du är. Medicin hjälper en del, men långt ifrån alla. Utbildningar, tips och coachning kan du kanske få genom habiliteringen med diagnosen men det mesta av det är inget revolutionerande om du redan nu typ fungerar, och allt står att läsa på internet.
Att göra den privat smiter ju dig förbi kön, men efter utredningen behöver du ändå in hos regionen för att få hjälpen, och bedömer de att utredningen inte stämmer så är du tillbaka på ruta noll, 30 000 fattigare. Så är du inte där att livet verkligen är på väg att gå åt helvete hade jag nog väntat i kön, kanske letat upp en Attention-grupp i närheten eller nåt åt det hållet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in