Citat:
Ursprungligen postat av
tedshiro
Har personligen inte gjort just en ADD-utredning.
Men jag har sett andra formulär och de är väldigt uppenbara, så jag gissar att det är likadant med ADD.
Om du är skapligt skärpt så kommer du förstå själv vilka svar de söker för att fastställa en diagnos.
Det är mer eller mindre ledande frågor och skattningar.
En anledning till att jag startade tråden är den att en bekant hävdade att oavsett hur mycket ADHD/ADD du har så kan man bli utan diagnos om man visar sig för medelmåttig på IQ-tester "och annat". Kan vara krydd, mytt eller missuppfattning men ville ändå ta upp det här.
Citat:
Ursprungligen postat av
TheGretaReset
Skatbeteende är typiskt för ADHD ADD. Men kan man sitta i fem timmar och ägna sig åt sitt specialintresse så kan man visserligen vara frånvarande men man har inte ADD.
Hur menar du med skatbeteende?
Citat:
Man bör också vara klar över målet. MAn kan tex. vilja pröva mediciner. Är man inte klar över målet är risken stor att det bara blir en klapp på axeln.
Detta går lite stick i stäv med vad jag trott, att man absolut inte under några omständigheter får fråga efter mediciner, eller ens antyda om det. Men du kanske menar att man ska vänta på att de tar upp det och därefter trycka på?
Citat:
Ursprungligen postat av
MissAjDiHiDi
Lider du av din diagnos du tror att du har å att den förhindrar dig i vardagen?
Med tanke på att du frågar i din TS saker så som hur du ska tänka å hur du ska krydda på det lite.. Så tar jag det som att du inte lider av det du har så att det påverkar din vardag. För annars är det bara att vara sig själv. Är dom rutinerade å bra bedömare så ser dom om det är äkta eller om du fejkar/överdriver. Då dom kollar även på kroppsspråket å sånt oxå.
Ja min vardag är extremt kämpig och basala hushållssysslor är ett helvete att få gjorda, och att komma ihåg, för att nämna ett exempel. Vad kollar de efter i kroppsspråket menar du?