• 1
  • 2
2025-04-22, 13:58
Medlem
Är sedan länge 100% säker på att jag har ADD, alltså ADHD utan hyperaktivitetsdelen. Har också varit medveten om de långa väntetiderna i offentliga vården så har aldrig orkat ta tag i att göra en utredning via dem. Nu har jag till sist bestämt mig för att göra utredningen i privat regi.

Dock kostar denna nästan 30 000 och man vill ju inte riskera att gå därifrån med enbart en klapp på axeln. Nu kanske pundarradarn börjar blinka hos vissa men jag har aldrig brukat narkotika, det är bara det att medicin är det enda jag inte har testat över tid.

Så, jag vet att symptomen måste ha visat sig innan 12 års ålder, vilket de gjort hos mig. Jag har för övrigt alla övriga symptom som listas. Frågan är om det finns några fallgropar?

Jag vet att man får fylla i massa blanketter/skattningsformulär, göra nån form av IQ-test och diverse annat. Vad bör man tänka på här så att man inte säger nåt korkat som får dem att tro att man bara är en simpel slacker som inte alls förtjänar en diagnos? Vad exakt är hållpunkterna i deras checklistor? Är det nån del av utredningen man bör krydda till lite?

Tacksam för info i största allmänhet, tankar och funderingar.
Citera
2025-04-22, 14:00
Medlem
Så du inbillar dig att du har ADD? Tänker när du ställer frågor om "hur"
Lite eller ganska mycket pundarbeteende ja.

Har du ADD, så kommer utredarna upptäcka det.
Senast redigerad av Noccofocus 2025-04-22 kl. 14:03.
Citera
2025-04-22, 14:04
Medlem
Har personligen inte gjort just en ADD-utredning.
Men jag har sett andra formulär och de är väldigt uppenbara, så jag gissar att det är likadant med ADD.
Om du är skapligt skärpt så kommer du förstå själv vilka svar de söker för att fastställa en diagnos.
Det är mer eller mindre ledande frågor och skattningar.
Citera
2025-04-22, 14:13
Medlem
TheGretaResets avatar
ADD skall vara ADHD utan hyperaktivitet men är nästan alltid dåligt diagnosticerad autism.

Det är så vanligt att de i princip tagit över diagnosen.

Fast ADD egentligen är vuxna som hade ADHD men vuxit ifrån hyperaktivitet.

Jag påstår inte att du har vare sig det ena eller andra. Men autister är i regel känsliga för intryck som ljud eller synintryck, informaion överbelastning. De stänger därför av och orienterar sig efter system istället.
att stänga av omvärlden på detta sätt är inte ADD även om man inte är uppmärksam i nuet.

De kan tex inte skilja på bakgrundsljud *(samtidigt som de kan gilla ljud som fläktar och damsugare).

Så, nu har du sparat 30,000 kronor.

Skatbeteende är typiskt för ADHD ADD. Men kan man sitta i fem timmar och ägna sig åt sitt specialintresse så kan man visserligen vara frånvarande men man har inte ADD.

Man bör också vara klar över målet. MAn kan tex. vilja pröva mediciner. Är man inte klar över målet är risken stor att det bara blir en klapp på axeln.
Senast redigerad av TheGretaReset 2025-04-22 kl. 14:19.
Citera
2025-04-22, 14:22
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Lider du av din diagnos du tror att du har å att den förhindrar dig i vardagen?

Med tanke på att du frågar i din TS saker så som hur du ska tänka å hur du ska krydda på det lite.. Så tar jag det som att du inte lider av det du har så att det påverkar din vardag. För annars är det bara att vara sig själv. Är dom rutinerade å bra bedömare så ser dom om det är äkta eller om du fejkar/överdriver. Då dom kollar även på kroppsspråket å sånt oxå.
Citera
2025-04-22, 14:30
Medlem
Använd vårdgarantin
Citera
2025-04-22, 18:36
Medlem
Om din diagnos inte blir till ett handikapp i din vardag, eller att du behöver maskera så väl att du gång på gång går in i väggen...
Det bästa du kan göra är att bara vara dig själv.
Du får den hjälpen du behöver, och därefter är det bra om du läser på om/ifall du får en diagnos.
Lär känna dig själv på nytt.

Att få en diagnos på papper är inget man vill ha.
Det tog mig totalt fyra försök från 14 års ålder och fram till vuxen ålder att ens slutföra utredningen.
Mest pga skam men också envishet "jag klarar mig själv".

Om du har ett handikapp får du hjälp. Om du inte har ett handkapp, var då jävligt tacksam för det.
Citera
2025-04-22, 21:35
Medlem
Sayokas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
ADD skall vara ADHD utan hyperaktivitet men är nästan alltid dåligt diagnosticerad autism.

Det är så vanligt att de i princip tagit över diagnosen.

Fast ADD egentligen är vuxna som hade ADHD men vuxit ifrån hyperaktivitet.

Jag påstår inte att du har vare sig det ena eller andra. Men autister är i regel känsliga för intryck som ljud eller synintryck, informaion överbelastning. De stänger därför av och orienterar sig efter system istället.
att stänga av omvärlden på detta sätt är inte ADD även om man inte är uppmärksam i nuet.

De kan tex inte skilja på bakgrundsljud *(samtidigt som de kan gilla ljud som fläktar och damsugare).

Så, nu har du sparat 30,000 kronor.

Skatbeteende är typiskt för ADHD ADD. Men kan man sitta i fem timmar och ägna sig åt sitt specialintresse så kan man visserligen vara frånvarande men man har inte ADD.

Man bör också vara klar över målet. MAn kan tex. vilja pröva mediciner. Är man inte klar över målet är risken stor att det bara blir en klapp på axeln.

Dock är inte ADD bara vuxna som vuxit ifrån hyperaktiviteten. Det finns både vuxna som är väldigt hyperaktiva i sin ADHD och ungdomar som har ADD. Stämmer däremot att det ibland feldiagnoseras som autism och vise versa.
Citera
2025-04-22, 21:51
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sayoka
Dock är inte ADD bara vuxna som vuxit ifrån hyperaktiviteten. Det finns både vuxna som är väldigt hyperaktiva i sin ADHD och ungdomar som har ADD. Stämmer däremot att det ibland feldiagnoseras som autism och vise versa.
Nej, men det var den stora patientgruppen och bästa förklaringsmodell vad det handlar om: Det skall vara en form av ADHD.

Nu får var och varannan autist ADD som är frånvarande av helt andra orsaker. Det går helt enkelt inte att prata om ADD längre. Man har förstört diagnosen totalt. Jag gissar att feldiagnosticerade autister är en större del än de som faktiskt har ADD som en form av ADHD.
Senast redigerad av TheGretaReset 2025-04-22 kl. 21:54.
Citera
2025-04-23, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tedshiro
Har personligen inte gjort just en ADD-utredning.
Men jag har sett andra formulär och de är väldigt uppenbara, så jag gissar att det är likadant med ADD.
Om du är skapligt skärpt så kommer du förstå själv vilka svar de söker för att fastställa en diagnos.
Det är mer eller mindre ledande frågor och skattningar.
En anledning till att jag startade tråden är den att en bekant hävdade att oavsett hur mycket ADHD/ADD du har så kan man bli utan diagnos om man visar sig för medelmåttig på IQ-tester "och annat". Kan vara krydd, mytt eller missuppfattning men ville ändå ta upp det här.
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Hur menar du med skatbeteende?

Citat:
Detta går lite stick i stäv med vad jag trott, att man absolut inte under några omständigheter får fråga efter mediciner, eller ens antyda om det. Men du kanske menar att man ska vänta på att de tar upp det och därefter trycka på?

Citat:
Ursprungligen postat av MissAjDiHiDi
Lider du av din diagnos du tror att du har å att den förhindrar dig i vardagen?

Med tanke på att du frågar i din TS saker så som hur du ska tänka å hur du ska krydda på det lite.. Så tar jag det som att du inte lider av det du har så att det påverkar din vardag. För annars är det bara att vara sig själv. Är dom rutinerade å bra bedömare så ser dom om det är äkta eller om du fejkar/överdriver. Då dom kollar även på kroppsspråket å sånt oxå.
Ja min vardag är extremt kämpig och basala hushållssysslor är ett helvete att få gjorda, och att komma ihåg, för att nämna ett exempel. Vad kollar de efter i kroppsspråket menar du?
Citera
2025-04-23, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejFrans
Använd vårdgarantin
Rätta mig om jag har fel men som jag fattat det kan det trots 90-dagarsgarantin ta en ocean av tid därefter, år till och med. Är inte rik men jag har ett jobb och ser ingen anledning att vara dumsnål här.
Citera
2025-04-23, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SW500
Rätta mig om jag har fel men som jag fattat det kan det trots 90-dagarsgarantin ta en ocean av tid därefter, år till och med. Är inte rik men jag har ett jobb och ser ingen anledning att vara dumsnål här.

Vårdgarantin innebär att du kan gå via den privata sektorn.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in