Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-23, 21:45
Moderator
memymos avatar
OT raderat!

Vill ni tjafsa om RPG single VS Multi ta det i en existerande tråd. Om det inte finns skapa en!

/MOD
Citera
2025-04-23, 22:19
Medlem
supremanics avatar
okej Todd, du vinner igen
Det blev ett köp och har kört ett par timmar nu. Köpte faktiskt gamla Oblivion på steam för inte allt för längesen för att jag inte hade kört DLC:erna men jag pallade inte spela längre än ut ur kloakerna då, så jag ger remastern en chans nu istället.
Är än så länge ganska nöjd, men jag bryr mig egentligen inte så mycket om att grafiken är modernare. Striderna flyter lite bättre åtminstone så det är bra. Får se om jag pallar spela klart för jag minns det mesta så väl att det känns lite som att man bara tragglar igenom sånt man redan gjort.
Citera
2025-04-24, 00:03
Det verkar inte särskilt optimerat. Såg lite gameplay från nån snubbe med ett 5090-kort, han hade 30-60 fps med raytracing avslaget.

Trodde också det skulle se mycket bättre ut än vad det gjorde? Och samma gamla ryckiga animationer och janky dialoger när 10 pers står och pratar i munnen på varandra i en enda kakafoni av röster.

”Att sminka upp en gris”

-foul
Citera
2025-04-24, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oldandfoul
Det verkar inte särskilt optimerat. Såg lite gameplay från nån snubbe med ett 5090-kort, han hade 30-60 fps med raytracing avslaget.

Trodde också det skulle se mycket bättre ut än vad det gjorde? Och samma gamla ryckiga animationer och janky dialoger när 10 pers står och pratar i munnen på varandra i en enda kakafoni av röster.

”Att sminka upp en gris”

-foul
Det är tungdrivet som fan. Kört ett par timmar på min "tv dator" nu med ett RX 6600, Ryzen 5 5600X och 32 GB ram. 1080p, medium/high settings med FSR3 på kvalitet och framegen på. Får runt 75-90 fps beroende på område med dips ned på 50 som lägst enstaka tillfällen. Stänger jag av all FSR och FG så droppar det till 35-40 fps. Men spelet drar 7.3 GB VRAM redan på låga settings.
Drog igång det på min andra dator (RX 7800 XT 16GB, Ryzen 7 7800X3D och 64 GB ram) och får inte mycket bättre prestanda där, kanske 10-15% förbättring max. Och något med Unreal 5 plus gamla animationer ser förjävligt ut.
Citera
2025-04-24, 08:18
Moderator
^Eazs avatar
Uppdaterade trådens namn från: 'elders scrolls oblivion remastered' till 'The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered'
/Mod
Citera
2025-04-24, 08:51
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OskyldigTrollkarl
Det är tungdrivet som fan. Kört ett par timmar på min "tv dator" nu med ett RX 6600, Ryzen 5 5600X och 32 GB ram. 1080p, medium/high settings med FSR3 på kvalitet och framegen på. Får runt 75-90 fps beroende på område med dips ned på 50 som lägst enstaka tillfällen. Stänger jag av all FSR och FG så droppar det till 35-40 fps. Men spelet drar 7.3 GB VRAM redan på låga settings.
Drog igång det på min andra dator (RX 7800 XT 16GB, Ryzen 7 7800X3D och 64 GB ram) och får inte mycket bättre prestanda där, kanske 10-15% förbättring max. Och något med Unreal 5 plus gamla animationer ser förjävligt ut.
Jag får ut mellan 90-120 fps med allt satt på ultra inklusive Lumen. Dock så kör jag inte 4k utan 2560x1440. Hoppar jag upp till 3840x2160 så får jag ut mellan 60-80 fps

(MSI GeForce RTX 4090 VENTUS 3X E 24GB OC, AMD Ryzen 7 9800X3D, Kingston Fury Beast RGB 64GB)

Skall testa på min bärbara (RTX 4070, AMD Ryzen 9, 32 GB Ram) och se hur det flyter där. Återkommer med resultat.
Senast redigerad av Andersdamaan 2025-04-24 kl. 09:05.
Citera
2025-04-24, 09:40
Moderator
MondoBizarros avatar
Eftersom jag just nu har Gamepass - vilket den här gången betalat sig: Pentiment, Crime Scene Cleaner och House Flipper för att nämna några - så var jag ju tvungen att installera det eftersom jag som de flesta lagt väldigt många timmar på Oblivion en gång i tiden.

Grafiken såg okej ut, inget speciellt och det funkade utan problem på min dator - jag tror jag körde på 1440p och high - men det är verkligen samma spel som förr.
Visst, slakta stora råttor kändes betydligt bättre än förr så de har absolut jobbat med stridstekniken men jag insåg väldigt snabbt att jag helt enkelt inte ville spela det igen.

För det ÄR samma spel. Samma historia och samma allting, bara med ett nytt lager färg ovanpå och sen snodde de kontrollerna från ett modernt spel.
Det här är sammanfattningen av vad de egentligen gjort:

- Gameplay touched up, new levelling system that's between Skyrim and Oblivion
- New voices added and new lines recorded
- Fully remade visuals from the ground-up, all animations remade
- Combat has been remade with a new dodge button
- You can now SPRINT!
- Unreal Engine 5 Visuals
- ALL DLCs are included

Jag menar...varför inte lägga den tiden på att göra ett nytt spel istället, dvs ett BRA nytt spel?
Kommer verkligen så många gå på den här lätta och lägga pengarna på att köpa det igen?
Visst, idag finns tack och lov saker som Gamepass och PSN för oss som inte vill betala för spel som ofta visar sig vara riktiga turds så man behöver ju inte heller betala fullt pris för det...men jag gissar att de som varit upphetsade över den här nyheten redan hade förbokat och betalat sen månader tillbaka.

Nå, om inte annat så verkar de inte ha gjort om det till ren multiplayer, men det kanske kommer i nästa patch.
Citera
2025-04-24, 13:34
Medlem
jesussugers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Eftersom jag just nu har Gamepass - vilket den här gången betalat sig: Pentiment, Crime Scene Cleaner och House Flipper för att nämna några - så var jag ju tvungen att installera det eftersom jag som de flesta lagt väldigt många timmar på Oblivion en gång i tiden.

Grafiken såg okej ut, inget speciellt och det funkade utan problem på min dator - jag tror jag körde på 1440p och high - men det är verkligen samma spel som förr.
Visst, slakta stora råttor kändes betydligt bättre än förr så de har absolut jobbat med stridstekniken men jag insåg väldigt snabbt att jag helt enkelt inte ville spela det igen.

För det ÄR samma spel. Samma historia och samma allting, bara med ett nytt lager färg ovanpå och sen snodde de kontrollerna från ett modernt spel.
Det här är sammanfattningen av vad de egentligen gjort:

- Gameplay touched up, new levelling system that's between Skyrim and Oblivion
- New voices added and new lines recorded
- Fully remade visuals from the ground-up, all animations remade
- Combat has been remade with a new dodge button
- You can now SPRINT!
- Unreal Engine 5 Visuals
- ALL DLCs are included

Jag menar...varför inte lägga den tiden på att göra ett nytt spel istället, dvs ett BRA nytt spel?
Kommer verkligen så många gå på den här lätta och lägga pengarna på att köpa det igen?
Visst, idag finns tack och lov saker som Gamepass och PSN för oss som inte vill betala för spel som ofta visar sig vara riktiga turds så man behöver ju inte heller betala fullt pris för det...men jag gissar att de som varit upphetsade över den här nyheten redan hade förbokat och betalat sen månader tillbaka.

Nå, om inte annat så verkar de inte ha gjort om det till ren multiplayer, men det kanske kommer i nästa patch.
När det redan finns ett bra spel som bara behöver snyggas upp? man vill inte ha ett helt nytt spel man vill ha det spelet man spelade för 10-15 år sen fast uppgraderad men bättre grafik. Man behöver inte ens ändra nått i spelet, jag har minst 5-6 spel som jag skulle vilja ha en remastered på. Släng gärna med nån ny bana ( beroende vilket spel man spelar ) och jag skulle betala fullt pris.
Citera
2025-04-24, 14:57
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jesussuger
När det redan finns ett bra spel som bara behöver snyggas upp? man vill inte ha ett helt nytt spel man vill ha det spelet man spelade för 10-15 år sen fast uppgraderad men bättre grafik. Man behöver inte ens ändra nått i spelet, jag har minst 5-6 spel som jag skulle vilja ha en remastered på. Släng gärna med nån ny bana ( beroende vilket spel man spelar ) och jag skulle betala fullt pris.
Jag tror du är om inte ensam så iaf relativt ensam om det tänkandet.
De flesta vill nog gå vidare till nya spel, eftersom det trots allt släpps nya, bra sådana hela tiden, men om du bara vill spela Oblivion så har det väl sen länge funnits moddar för att förbättra utseendet?

Eftersom den här remastrade versionen INTE tillåter moddar, menar jag?
Citera
2025-04-24, 15:11
Medlem
Loxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Eftersom den här remastrade versionen INTE tillåter moddar, menar jag?

Finns redan vissa mods. Återstår att se hur pass avancerade går att göra och om det kommer några modverktyg eller inte.
Citera
2025-04-24, 15:14
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loxus
Finns redan vissa mods. Återstår att se hur pass avancerade går att göra och om det kommer några modverktyg eller inte.
Ska man dra paralleller från satisfactory så går det att göra rejält avancerade mods till unreal 5 motorn.
Citera
2025-04-24, 15:15
Medlem
Loxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Ska man dra paralleller från satisfactory så går det att göra rejält avancerade mods till unreal 5 motorn.

Gamebryo kvar i grunden.
Senast redigerad av Loxus 2025-04-24 kl. 15:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in