Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-24, 15:39
Medlem
zBr9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Eftersom jag just nu har Gamepass - vilket den här gången betalat sig: Pentiment, Crime Scene Cleaner och House Flipper för att nämna några - så var jag ju tvungen att installera det eftersom jag som de flesta lagt väldigt många timmar på Oblivion en gång i tiden.

Grafiken såg okej ut, inget speciellt och det funkade utan problem på min dator - jag tror jag körde på 1440p och high - men det är verkligen samma spel som förr.
Visst, slakta stora råttor kändes betydligt bättre än förr så de har absolut jobbat med stridstekniken men jag insåg väldigt snabbt att jag helt enkelt inte ville spela det igen.

För det ÄR samma spel. Samma historia och samma allting, bara med ett nytt lager färg ovanpå och sen snodde de kontrollerna från ett modernt spel.
Det här är sammanfattningen av vad de egentligen gjort:

- Gameplay touched up, new levelling system that's between Skyrim and Oblivion
- New voices added and new lines recorded
- Fully remade visuals from the ground-up, all animations remade
- Combat has been remade with a new dodge button
- You can now SPRINT!
- Unreal Engine 5 Visuals
- ALL DLCs are included

Jag menar...varför inte lägga den tiden på att göra ett nytt spel istället, dvs ett BRA nytt spel?
Kommer verkligen så många gå på den här lätta och lägga pengarna på att köpa det igen?
Visst, idag finns tack och lov saker som Gamepass och PSN för oss som inte vill betala för spel som ofta visar sig vara riktiga turds så man behöver ju inte heller betala fullt pris för det...men jag gissar att de som varit upphetsade över den här nyheten redan hade förbokat och betalat sen månader tillbaka.

Nå, om inte annat så verkar de inte ha gjort om det till ren multiplayer, men det kanske kommer i nästa patch.

Håller med i regel ang remasters och remakes, men i just det här fallet tror jag inte det handlat om att ta resurser från något annat projekt, remastern har gjorts av ett annat företag än Bethesda, så har nog inte skötts av samma gäng som sitter och sliter med nästa TES och Fallout utan dom har nog bara lämnat över en summa pengar och alla assets för spelet, och kanske hjälpt till lite med QA och agerat konsulter snarare än att dom utfört själva jobbet.

Sen tar ju deras spel i regel ändå kring 10-15 år att göra, så om nu det här projektet snott en del tid är det nog försumbart ändå i långa loppet

Men tappade också lite suget efter att jag kom ut ur första grottan och började utforska världen, det är otroligt få QoL-förbättringar, kunde inte hitta hur man säljer saker mer än en åt gången, och det här konstiga "persuation" systemet i dialoger verkar oförändrat också.

Kommer nog köra lite till eftersom jag ändå installerat det, men tveksam på att det skulle bli någon längre resa. Det jag kände mest efter ett par timmar var typ ett sug efter att installera Skyrim igen
Senast redigerad av zBr9 2025-04-24 kl. 15:42.
Citera
2025-04-24, 15:41
Medlem
CombatPigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Kommer verkligen så många gå på den här lätta och lägga pengarna på att köpa det igen?

Det är ju en remaster, så jag förstår inte hur folk skulle bli lurade. De som köper en remaster gör det för att de vill spela just en remaster.
Citera
2025-04-24, 16:26
Medlem
putteH_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CombatPig
Det är ju en remaster, så jag förstår inte hur folk skulle bli lurade. De som köper en remaster gör det för att de vill spela just en remaster.
Ja, och för oss som faktiskt inte spelat orginalet så är detta väldigt välkommet.
Citera
2025-04-25, 14:46
Medlem
Hrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CombatPig
Eller för oss som missat originalet och är lite avtända från att spela det p.g.a.. det blivit för daterat
Hur är spelet då? Vill gå och hacka och hugga som jag gjorde som tolvåring.

Det ser lite öde ut NPC-mässigt, vilket jag antar en gång i tiden styrdes av begränsningar.
Citera
2025-04-25, 14:53
Medlem
zBr9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Eller för oss som missat originalet och är lite avtända från att spela det p.g.a.. det blivit för daterat
Hur är spelet då?

Det ser lite öde ut NPC-mässigt, vilket jag antar en gång i tiden styrdes av begränsningar.

Många saker är lika daterade som då, men inte som att det gör spelet ospelbart eller dåligt, men man kanske stör sig på att vissa ui grejer är lite klumpiga, NPCs är lite begränsade i hur mycket dialog som spelats in och så, sen är ju Bethesdas spel alltid rätt janky överlag, typ NPCs fastnar i konstiga ställen och sånt, men sånt händer ju i deras nyare spel också.

Öde är det absolut, huvudstaden är pytteliten och innehåller väldigt få invånare, så sånt märks ju. Det minns jag att jag kände redan när originalet kom också, det tar typ 20 sekunder att springa från ena änden till den andra. Men den mesta tiden tillbringar man nog ute på kartan som är full av saker att utforska, massor av grottor och sånt att gå in i som gör att spelet känns mycket större än det ser ut bara när man öppnar kartan.

Vet inte om jag skulle säga att det är värt pengarna om man inte har spelat det förut, men om man kört skyrim och gillar det så är det kanske kul att upptäcka föregångaren också. Men kanske smart att ta en månads Xbox Game Pass för typ 120kr istället för att se så det verkligen är värt det först

Grafikmässigt är det klart snyggaste Bethesdaspelet som går att spela just nu, så på den punkten känns det iaf inte daterat alls, har man velat testa Oblivion förut tror jag man kan köra detta och inte känna så mycket att det är från 2006.
Citera
2025-04-25, 18:46
Medlem
supremanics avatar
Jag tycker svårighetsgraden verkar totalt obalanserad. Jag startade på expert men tyckte det var extremt svårt och jag dog flera gånger i tutorialen. Men när jag drog ner ett hack till adept så blev det istället väldigt lätt
Nån mer som upplever detta?
Citera
2025-04-25, 19:44
Medlem
Aja Bajas avatar
Ursäkta om det här inte har mycket med just remastered versionen att göra, men kan någon förklara hur man ska spela Bethesda spel så att det blir roligt under lång tid.
Det börjar alltid med någon main quest som man följer några minuter och sen halkar man in på side quests i ett antal timmar tills man har i stort sett all utrustning och förmågor som man kan ha i spelet.
Vad händer sen? Jag har aldrig spelat färdigt någon main quest, är det värt att göra? Börjar man om med en ny karaktär efter att man har nått den punkten, eller är det någon mening med att fortsätta?
Citera
2025-04-25, 21:10
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supremanic
Jag tycker svårighetsgraden verkar totalt obalanserad. Jag startade på expert men tyckte det var extremt svårt och jag dog flera gånger i tutorialen. Men när jag drog ner ett hack till adept så blev det istället väldigt lätt
Nån mer som upplever detta?
det är stora hopp mellan svårighetsgraderna, finns mods som jämnar ut de lite.
Citera
2025-04-26, 00:48
Medlem
cogito.ergosums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Hur är spelet då? Vill gå och hacka och hugga som jag gjorde som tolvåring.

Precis, remastern är väldigt bra, både för oss som spelat det en gång i tiden, och de som velat spela det men inte gjort pga den utdaterade grafiken.
Elder Scrolls har alltid varit bra spel om du vill hacka och hugga människor. Bara du gör det när inga andra ser det. Eller gör det, för skojs skull.

Jo, det ser definitivt bättre ut än Oblivion gjorde en gång i tiden, (speciellt khajiits och argonians) men att NPCer ser ut som de gör är en del av Oblivions charm. Det ser mycket bättre ut, men de ville behålla en del av begränsningarna vi alla gillat med spelet, och förbättrat de system vi inte gillade. De CPiga NPCerna var något vi alla gillade. Vi kan fortfarande skratta åt dem 20 år senare.
Citera
2025-04-26, 01:37
Medlem
biljardballes avatar
Idag släppte dom en patch på 1.9 gb som tog bort DLSS och annat.
Vad fuck då för?
Citera
2025-04-26, 01:43
Medlem
Loxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biljardballe
Idag släppte dom en patch på 1.9 gb som tog bort DLSS och annat.
Vad fuck då för?

Från vad ska vara ett officiellt Bethesda-konto på reddit:
Citat:
Hi everyone! Bethesda CM here, first thank you all for your super quick feedback on today’s hotfix. The hotfix we pushed live today was for a few backend tweaks and nothing directly impacting game play, but we've seen it’s affected some Microsoft Store players' UI settings for graphical settings. Specifically, related to upscaling and anti-aliasing.

Any graphic settings adjusted prior to the Microsoft Store hotfix, are still enabled and function normally. You'll just be temporarily unable to adjust those settings due to the issue with the settings UI. The team is taking a look and working out a resolution, we will share more info as soon as we can.
Citera
2025-04-26, 09:40
Medlem
biljardballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loxus
Från vad ska vara ett officiellt Bethesda-konto på reddit:

"Any graphic settings adjusted prior to the Microsoft Store hotfix, are still enabled and function normally. You'll just be temporarily unable to adjust those settings due to the issue with the settings UI. The team is taking a look and working out a resolution, we will share more info as soon as we can."

Såg det. Men dom ljuger, väldigt många har fruktansvärda problem efter patchen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in