Citat:
Ursprungligen postat av
SiamGnome
Vad ska banken göra? De har inte med saken att göra. Du får lösa det själv.
Det är ju just det som är frågan. Om någon klantarslar in pengar på mitt konto, då bör det ju inte vara JAG som måste åtgärda det. Att sitta och knåpa in kontonummer / telefonnummer på uppmaning från främmande människor lär ju knappast vara något som jag som bank-kund skall vara ansvarig för att göra.
Jag måste naturligtvis godkänna att banken backar transaktionen, men att jag inte gör något alls (jag kan vara på kryssning i medelhavet eller i Nordkorea utan internet, vem vet) bör ju inte vara belagt med någon form av straffsanktion utan vara en civilrättslig fråga så länge jag inte spenderat pengarna / godkänner att banken backar transaktionen vid uppmaning.
Personligen drar jag ett mail till min bankman och säger jag fått en konstig transaktion (om jag upptäckt något) och han får backa den om någon frågar, sen släpper jag det hela.
Den stora frågan här är då:
Vem är ansvarig? Om mottagaren, vad har mottagaren för godkänd svarstid? Får han vara på semester, eller är det polisanmälan direkt? Är det banken, hur skall banken kontakta mottagaren? Via telefon (ringa kunden), meddelandefunktionen i internetbanken?