2025-04-23, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auxen32
Herregud vad folk svamlar i den här tråden. Får du en felswish ska du naturligtvis swisha tillbaka pengarna där det kom ifrån.

Till och med olagligt att behålla felinsatta pengar.

OK sure dude lägg ut ditt nummer då så kan gängkriminella inte tvätta pengar via dig....
Citera
2025-04-23, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Vad ska banken göra? De har inte med saken att göra. Du får lösa det själv.

Det är ju just det som är frågan. Om någon klantarslar in pengar på mitt konto, då bör det ju inte vara JAG som måste åtgärda det. Att sitta och knåpa in kontonummer / telefonnummer på uppmaning från främmande människor lär ju knappast vara något som jag som bank-kund skall vara ansvarig för att göra.

Jag måste naturligtvis godkänna att banken backar transaktionen, men att jag inte gör något alls (jag kan vara på kryssning i medelhavet eller i Nordkorea utan internet, vem vet) bör ju inte vara belagt med någon form av straffsanktion utan vara en civilrättslig fråga så länge jag inte spenderat pengarna / godkänner att banken backar transaktionen vid uppmaning.

Personligen drar jag ett mail till min bankman och säger jag fått en konstig transaktion (om jag upptäckt något) och han får backa den om någon frågar, sen släpper jag det hela.

Den stora frågan här är då:

Vem är ansvarig? Om mottagaren, vad har mottagaren för godkänd svarstid? Får han vara på semester, eller är det polisanmälan direkt? Är det banken, hur skall banken kontakta mottagaren? Via telefon (ringa kunden), meddelandefunktionen i internetbanken?
Citera
2025-04-23, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Tror du att det kan vara riskabelt att skicka tillbaka pengarna till samma nummer som swishade mig?
Det kan vara det. Kontot som är kopplat till numret kan ha ändrats under tiden.
Citera
2025-04-23, 17:23
Medlem
Citat:
Herregud vad folk svamlar i den här tråden. Får du en felswish ska du naturligtvis swisha tillbaka pengarna där det kom ifrån.
Du vet inte vilket konto pengarna kom ifrån. Bara nummret och det underliggande kontot han ha ändrats
Citera
2025-04-23, 18:35
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Exakt, det är när man skickar pengarna vidare man kan åka dit, inte när man skickar tillbaka dem till samma konto/nummer.

Jo om man håller sig till det borde det ju vara noll risk. Dock har ju läst om folk som fått Swish och även mobil bank ID blockade utifrån deras egen utsago bara tagit emot Swish från folk som banken på något sätt flaggat. Men om man skickar tillbaka den till samma nummer så borde ju även detta gå att se så man inte får problem.
Citera
2025-04-23, 18:45
Medlem
mikaelss avatar
Citat:

Till och med olagligt att behålla felinsatta pengar.
Nej, det är olagligt att använda dem.
Du kan behålla dem tills du blir kontaktad av den som gjort felbetalningen, och efter tillräcklig koll, återbetala. Det är ditt ansvar, inget mer.
Och som jag och andra sagt tidigare i tråden, även om du swishar tillbaka till samma nummer har du ingen aning om pengarna faktiskt kommer tillbaka till var de kom från.

Cheezus, ni ska ju fan vara digital natives och fatta detta, medan ni klagar på oss gamlingar som byggde detta, och faktiskt vet hur det fungerar.
Nästan så ni fan förtjänar att scammas.
Citera
2025-04-23, 18:51
Medlem
Problemet är att det kan vara ett led i en brottslig verksamhet, där pengar luras av en pensionär på x 100.000, sen sprids pengarna ut och då kan alla konton inblandade i härvan spärras.

Men det kan ju hända när du säljer en soffa på blocket också. Helt omöjligt att kolla ursprung,
tipset är väl att endast ta emot swish från kreditvärdiga människor / bor på bra adresser osv .
Citera
2025-04-23, 19:09
Medlem
Det är en köp o sälj scam

Nån säljer nått på blocket, tex.
Sen säger han till säljaren att swisha dig, säljaren gör det sen skickar den andra säljaren inte nån vara men han som swishade dig anmäler dig för bedrägeri, sen swishar du tbx pengarna till bedragaren.
Citera
2025-04-23, 19:24
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.Floppy
Fast även om det inte blir en fällande dom så gör ju bankerna så att de stänger av en helt medan de utreder det hela. Finns mängder med artiklar och även trådar här på FB om folk som fått sina bankkonton och även BankID avstängda för i bankens tycke misstänkta transaktioner via Swish. Och när BankID spärrar så gäller det ALLA BankID man har på alla banker! DÅ kan man inte använda BankID alls, som typ hela samhället kräver idag.
Det är detta som är det värsta i det hela, även om man inte blir dömd. Ett helt efterblivet system, och jag personligen tycker inte det är värt det.
Bättre att ta bort Swish tills bankerna har fixat så att en Swishöverföring ska godkännas av både sändande och mottagande part innan pengar överförs.

Fast det rör sig sannolikt inte om pengar som swishats tillbaka till samma nummer de kom ifrån och man får faktiskt frågor från banken som man kan svara på och slippa bli avstängd om man har rimliga förklaringar, det hände mig.
Citera
2025-04-25, 19:47
Om jag får en felaktig swish ingetalning 1000 kr från tex Adam Andersson 0707223344 så syns det i swish appen att de kom från honom med det nummret..
Då pengarna inte är mina så bör jag swisha tillbaka direkt eller hålla på dom tills jag blir kontaktad av honom eller banken..
Gör jag det som är mest rätt så swishar jag tillbaka 1000 kr samma belopp till 0707223344 och vid signeringen kommer det upp vill du skicka 1000 kr till Achmed Ali då klickar jag nej och kontaktar min bank eller avvaktar att banken kontaktar mig..
Skulle det komma upp vill du skicka till Adam Andersson 0707223344 så skulle jag skicka tillbaka bara sen bryr inte jag mig om ifall han swishat från 1 bank 1 konto och sen flyttat swish nummret till annan bank annat konto för namnet och nummret är det jag fått felaktiga pengar från och dom är inte mina..
Givetvis hade jag skrivit i meddelande rutan i swish Retur felaktig swishöverföring..
I det läget har jag gjort det enda jag kan göra jag åker inte ner till banken eller sitter i timmar i telefonkö för att nån tabbat sig..

Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Nej, det är olagligt att använda dem.
Du kan behålla dem tills du blir kontaktad av den som gjort felbetalningen, och efter tillräcklig koll, återbetala. Det är ditt ansvar, inget mer.
Och som jag och andra sagt tidigare i tråden, även om du swishar tillbaka till samma nummer har du ingen aning om pengarna faktiskt kommer tillbaka till var de kom från.

Cheezus, ni ska ju fan vara digital natives och fatta detta, medan ni klagar på oss gamlingar som byggde detta, och faktiskt vet hur det fungerar.
Nästan så ni fan förtjänar att scammas.
Citera
2025-04-26, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kastenhof
Det krävs väl två signeringar vid en lånansökan?
En med fingerprint och nästa med kod.

Kanske numera, bankerna har väl lärt sig. Just för att folk blivit grundlurade på detta sätt. Men t ex folk som påstod sig hyra ut lägenheter i andra hand till desperata studenter eller folk som behövde bostad snabbt — de blev ofta lurade på detta sätt, då bedragaren påstod att de skulle ta ut en UC på personen de skulle hyra ut till — där krävde ”uthyraren” att man signerade med BankID men istället tog de ut snabblån på 10, 20, 30 tusen kronor…
Citera
2025-04-26, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Fast det står ju i klartext exakt vad man signerar varje gång man slår in sin kod på Bank-ID.
Så läser man och begrundar någon sekund om det man ser stämmer med det man vill göra så klarar man sig.

De flesta som signerar med BankID tar ju för givet vad som ska signeras, utan att läsa vad man signerar för. Jag t ex, kör faceid på vissa saker, så fort jag öppnar BankID för signering har jag i princip redan signerat skiten när jag trycker på ”signera”-knappen. lol… det är bara tyngre grejer som måste signeras med den sexsiffriga koden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in