2025-04-21, 18:21
Medlem
JustTrollings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Ingen har bett mig att skicka vidare pengarna till ett tredje nummer än så länge.

Tror du att det kan vara riskabelt att skicka tillbaka pengarna till samma nummer som swishade mig? Men ja, jag väntar nog och ser vad som händer. Om jag blir ombedd att skicka tillbaka pengarna så kontaktar jag min bank först.
Du skickar inte tillbaka samma pengar.

Du skickar "tillbaka" dina egna pengar.

När den sändande banken tar tillbaka pengarna för att kontot var hackat och transaktionen reklameras, eller nåt. Så är det du som har 1000 kr mindre.

Och om du klagar till banken så kommer dom säga "men det är ju du som har skickat 1000 kr till den där människan frivilligt".

Efter att dom skicka pengarna kommer dom ändra bankkonto kopplat till telefonnumret.
Citera
2025-04-21, 18:32
Medlem
Citat:
Såg att någon helt okänd person swishat mig 1000kr. Inte fått någon förfrågan att skicka vidare pengarna eller så. Är det säkert att swisha tillbaka 1000kr till honom eller finns det en risk att jag blir blåst på något sätt då? Typ att jag betalar tillbaka och sen lyckas han på något sätt ångra sin swish på 1000kr vilket leder till att jag förlorar 1000kr av mina egna pengar?

Redigering: 115st sökningar har gjorts på personens nummer på 180.se. Tror att det är ganska mycket och delvis därför misstänker jag att det är någon typ av scam.

Detta är högst troligt en scam. Scenariot brukar se ut såhär:

1. Person swishar dig - du har inte förväntat dig en swish av någon - personen väntar på att du ska swisha tillbaka - men i samma veva som du öppnar ditt BankID och du tror att du ska signera för att swisha tillbaka - så är du redan halvvägs in i fällan. Om du signerar med BankID så är det troligtvis att de tar stora lån i ditt namn som hamnar på ett konto som ej tillhör dig. Har sett flera stories om detta.
2. Kan vara pengatvätt men mina 5 cent är fortfarande tippade på nr 1.
Citera
2025-04-21, 18:35
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ethernal
detta är normalt vid en scam, tanken är att de lurar offret att swisha pengar till dig, sen hör dom av sig och säger det var en blocket deal som var fel och sen ber dom dig swisha pengarna till deras konto istället. du är alltså bara en mellanhand i penningtvätt.

Förtydligande: Swisharen ber alltså att få pengarna tillbakaswishade till ett annat nummer än det swidhen kom ifrån från början.
Citera
2025-04-21, 18:38
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skruvenibraedan
Detta är högst troligt en scam. Scenariot brukar se ut såhär:

1. Person swishar dig - du har inte förväntat dig en swish av någon - personen väntar på att du ska swisha tillbaka - men i samma veva som du öppnar ditt BankID och du tror att du ska signera för att swisha tillbaka - så är du redan halvvägs in i fällan. Om du signerar med BankID så är det troligtvis att de tar stora lån i ditt namn som hamnar på ett konto som ej tillhör dig. Har sett flera stories om detta.
2. Kan vara pengatvätt men mina 5 cent är fortfarande tippade på nr 1.

Fast det står ju i klartext exakt vad man signerar varje gång man slår in sin kod på Bank-ID.
Så läser man och begrundar någon sekund om det man ser stämmer med det man vill göra så klarar man sig.
Citera
2025-04-21, 18:41
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Nej. Swisha inte tillbaka. Låt pengarna sitta där. Du behöver inte göra något. Troligtvis kommer sändande banken ta tillbaka dom efter ett tag.

Möjligen om TS samtycker.

"Om personen du swishat fel till inte svarar kan du vända dig till din bank. Banken ser var pengarna befinner sig, och kan med mottagarens samtycka föra dem tillbaka. Utan mottagarens samtycke har banken ingen juridisk rätt att återföra pengarna."
Citera
2025-04-21, 18:50
Medlem
DoktorNos avatar
Citat:
Såg att någon helt okänd person swishat mig 1000kr. Inte fått någon förfrågan att skicka vidare pengarna eller så. Är det säkert att swisha tillbaka 1000kr till honom eller finns det en risk att jag blir blåst på något sätt då? Typ att jag betalar tillbaka och sen lyckas han på något sätt ångra sin swish på 1000kr vilket leder till att jag förlorar 1000kr av mina egna pengar?

Redigering: 115st sökningar har gjorts på personens nummer på 180.se. Tror att det är ganska mycket och delvis därför misstänker jag att det är någon typ av scam.
Som flera andra redan sagt: swisha inte på eget bevåg tillbaka pengarna, ej heller till något annat nummer. Kontakta din bank så fort som möjligt och prata med dom för att veta hur du ska gå tillväga för att inte bli en mellanhand i penningtvätt och/eller förlora pengar.

Och så naturligtvis skriva här och berätta sen hur det går, för att andra kan få veta hur man går tillväga i en liknande situation.
Citera
2025-04-21, 18:52
Medlem
godboys avatar
Citat:

Detta är en scam. Du ska inte göra någonting just nu. Du ska inte svara i telefon på okända nummer, ej heller svara på SMS som ber dig skicka tillbaka pengarna. Det är inget tvång att bevaka sin mobil 24/7. Du behöver inte vara anträffbar alls.

Du ska, enligt mig, inte heller kontakta banken idag. De kommer be dig legitimera dig via BankID och det är det sista du ska göra. Du ska inte använda Bank ID alls idag. Möjligen kan du kontakta banken i morgon eller under veckan.

Du behöver egentligen inte göra någonting. Det finns inget tvång att vara anträffbar och ingen kan kräva att du ska kolla ditt konto varje dag. För vem gör det?
Citera
2025-04-21, 18:52
Medlem
ReijoHervonens avatar
Du ska kontakta banken så du inte hamnar i trubbel.
Citera
2025-04-21, 18:53
Medlem
Citat:

Det bästa i sådana situationer är att...

...gå till din bank, d.v.s använd inte internetbank eller ring support. Förklara att du har mottagit pengar från en okänd avsändare utan någon förklaring, och att du önskar att de undersöker och återför pengarna till ursprungskällan.

Banken har rutiner för att hantera sådana ärenden.
Citera
2025-04-21, 18:57
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Kan vara pengatvätt. Bäst att kontakta banken och inte röra pengarna. Finns alla möjliga konstiga upplägg idag man ska vara observant på.
Citera
2025-04-21, 18:58
Medlem
watziis avatar
Min mor lyckades med bragden att skicka 2 000 SEK till en person vars nummer jag övertagit (hade skaffat ett kontantkort (Dual-SIM) och av okänd anledning hade hon det som mitt primära nummer).

Hon kollade inte i BankID (eller om det är Swish) vart pengarna faktiskt gick.

Så kan också vara någons slarviga mor.
Citera
2025-04-21, 18:58
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Förtydligande: Swisharen ber alltså att få pengarna tillbakaswishade till ett annat nummer än det swidhen kom ifrån från början.

Det låter som ett solklart fall av pengatvätt som du inte ska medverka i. Kontakta banken direkt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in