Citat:
Ursprungligen postat av
italiensk
Detta är ju pajaseri på hög nivå (HR). Även om kvinnan "tjatat" på mottagaren, varför har hon inte gått till sin bank utan istället till polisen och gjort rättssak av det hela?
Citat:
När hon trots detta inte gjorde någonting åt saken var hon likgiltig och gjorde sig enligt tingsrätten skyldig till olovligt förfogande –alltså med ett så kallat likgiltighetsuppsåt.
Innebär denna dom att alla mottagare är ansvariga för att betala tillbaka felaktiga transaktioner direkt till avsändaren eller bli anmälda när man inte vill skicka pengar till en okänd mottagare? (Personligen hade jag vägrat föra tillbaka pengar om det inte var någon ur min bekantskapskrets som råkat skickat fel, hade hänvisat dem till banken och sagt jag släpper pengarna till banken så fort banken hör av sig, alternativt inte svarat alls då jag inte skyldighet svara på okända nummer*)
* Är man ansvarig att rapportera in varenda transaktion man är lite fundersam om till banken så de kan utreda den? "Jag ser inte exakt varifrån denna kommer, kan ni kolla med avsändaren om de tänkt göra denna?"
Det hade varit intressant läsa denna dom och se om banken över huvud taget varit inblandad i detta (om flickan vägrat släppa pengarna även fast banken sagt hon skall göra så är domen OK, men det framgår ej i artikeln), annars är ju vem som helst ansvarig för vad vem som helst sätter in på ens bankkonto.
Kvinnan hade skickat skärmbilder på sina överföringar till flickan, och duger det för Piratebay-rättegången så bör man själv acceptera dessa som underlag att överföra pengar direkt till anvisat nummer?
Något verkar väldigt mystiskt här.