2025-04-22, 22:10
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av italiensk
https://www.dagensjuridik.se/nyheter...ovantad-swish/

Okej. Ja men då vet jag.
Citera
2025-04-23, 05:35
Medlem
auto-fellatios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Det går inte backa en swish.
Men man skall ALDRIG swisha tillbaka något om man får från någon slumpmässig person. Bättre att ta pengarna själv eller gå till polisen.

Så de som gör såna här överföringar är beredda att förlora pengar på de som inte nappar?
Citera
2025-04-23, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av italiensk
https://www.dagensjuridik.se/nyheter...ovantad-swish/

Detta är ju pajaseri på hög nivå (HR). Även om kvinnan "tjatat" på mottagaren, varför har hon inte gått till sin bank utan istället till polisen och gjort rättssak av det hela?

Citat:
När hon trots detta inte gjorde någonting åt saken var hon likgiltig och gjorde sig enligt tingsrätten skyldig till olovligt förfogande –alltså med ett så kallat likgiltighetsuppsåt.

Innebär denna dom att alla mottagare är ansvariga för att betala tillbaka felaktiga transaktioner direkt till avsändaren eller bli anmälda när man inte vill skicka pengar till en okänd mottagare? (Personligen hade jag vägrat föra tillbaka pengar om det inte var någon ur min bekantskapskrets som råkat skickat fel, hade hänvisat dem till banken och sagt jag släpper pengarna till banken så fort banken hör av sig, alternativt inte svarat alls då jag inte skyldighet svara på okända nummer*)

* Är man ansvarig att rapportera in varenda transaktion man är lite fundersam om till banken så de kan utreda den? "Jag ser inte exakt varifrån denna kommer, kan ni kolla med avsändaren om de tänkt göra denna?"

Det hade varit intressant läsa denna dom och se om banken över huvud taget varit inblandad i detta (om flickan vägrat släppa pengarna även fast banken sagt hon skall göra så är domen OK, men det framgår ej i artikeln), annars är ju vem som helst ansvarig för vad vem som helst sätter in på ens bankkonto.

Kvinnan hade skickat skärmbilder på sina överföringar till flickan, och duger det för Piratebay-rättegången så bör man själv acceptera dessa som underlag att överföra pengar direkt till anvisat nummer?

Något verkar väldigt mystiskt här.
Citera
2025-04-23, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Swish är lika gemensamt som Bankgiro (och fungerar på ett liknande sätt, istället för en bankgironummer kopplat till ditt konto använder du ditt telefonnummer). Detta för att inte behöva lämna ut ditt kontonummer eller vilken bank du är kund i. Det är inget gemensamt register alla banker kan kika i.

Absolut loggas aktiviteter, av Swish, men banker ser inte varandras historik, det skulle vara i strid med banksekretessen.
Så Swish kan se att du bytt konto (och bank) till ditt Swistelefonnummer, men de två bankerna kan inte se annat än att du, för första banken, tagit bort din Swishkoppling, och den andra banken ser att ditt konto nu är kopplat till Swish. Ingen av bankerna ser vad som hände tidigare.

Och du som swishar till denna person ser inte att kontot ändrats, du ser samma namn i Swish, och inget kontonummer, det är ju själva poängen med Swish.

Alltså kan du ha fått pengarna från ett konto i en bank, och när du swishar tillbaka går det till ett annat konto i en annan bank.

Visa mig en dom där någon fällts för penningtvätt då de returnerat en swish från en okänd
Citera
2025-04-23, 10:28
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Jag vill inte behålla pengarna om det var ett ärligt misstag eller om personen som swishade mig har blivit utsatt för brott. Men jag ska kontakta min bank imorgon och höra vad de säger.

Vad sa banken?
Tråden är ju inte bara till för att du ska ställa frågor.
Citera
2025-04-23, 10:29
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Henke]
Visa mig en dom där någon fällts för penningtvätt då de returnerat en swish från en okänd

Exakt, det är när man skickar pengarna vidare man kan åka dit, inte när man skickar tillbaka dem till samma konto/nummer.
Citera
2025-04-23, 10:40
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Vad sa banken?
Tråden är ju inte bara till för att du ska ställa frågor.

Det hela var ett missförstånd. Jag hade inte förväntat mig några pengar, men de var tydligen avsedda för mig. Så det var alltså inte något försök till scam eller pengatvätt.
Citera
2025-04-23, 11:18
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Det vet jag inte om det finns och det orkar jag inte leta rätt på, eftersom det inte är poängen. Poängen är att jag berättar hur Swish (och BankID) fungerar för de som tycks missförstå funktionen.

Swish kan alltså användas så att du, om du swishar tillbaka till samma telefonnummer, ändå skickar pengarna till et annat konto, eventuellt tom en annan bank. Som Swish är byggt kan du inte veta det. Det kan alltså leda till transaktioner som gör någon av bankerna misstänksam och kan vara svåra att förklara för avsändaren.
Citera
2025-04-23, 11:59
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Det hela var ett missförstånd. Jag hade inte förväntat mig några pengar, men de var tydligen avsedda för mig. Så det var alltså inte något försök till scam eller pengatvätt.

Kul! 1000 kr är ju alltid välkommet!
Citera
2025-04-23, 12:26
Medlem
mr.Floppys avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Exakt, det är när man skickar pengarna vidare man kan åka dit, inte när man skickar tillbaka dem till samma konto/nummer.

Fast även om det inte blir en fällande dom så gör ju bankerna så att de stänger av en helt medan de utreder det hela. Finns mängder med artiklar och även trådar här på FB om folk som fått sina bankkonton och även BankID avstängda för i bankens tycke misstänkta transaktioner via Swish. Och när BankID spärrar så gäller det ALLA BankID man har på alla banker! DÅ kan man inte använda BankID alls, som typ hela samhället kräver idag.
Det är detta som är det värsta i det hela, även om man inte blir dömd. Ett helt efterblivet system, och jag personligen tycker inte det är värt det.
Bättre att ta bort Swish tills bankerna har fixat så att en Swishöverföring ska godkännas av både sändande och mottagande part innan pengar överförs.
Citera
2025-04-23, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ernax
Detta är ju pajaseri på hög nivå (HR). Även om kvinnan "tjatat" på mottagaren, varför har hon inte gått till sin bank utan istället till polisen och gjort rättssak av det hela?

Innebär denna dom att alla mottagare är ansvariga för att betala tillbaka felaktiga transaktioner direkt till avsändaren eller bli anmälda när man inte vill skicka pengar till en okänd mottagare? (Personligen hade jag vägrat föra tillbaka pengar om det inte var någon ur min bekantskapskrets som råkat skickat fel, hade hänvisat dem till banken och sagt jag släpper pengarna till banken så fort banken hör av sig, alternativt inte svarat alls då jag inte skyldighet svara på okända nummer*)

* Är man ansvarig att rapportera in varenda transaktion man är lite fundersam om till banken så de kan utreda den? "Jag ser inte exakt varifrån denna kommer, kan ni kolla med avsändaren om de tänkt göra denna?"

Det hade varit intressant läsa denna dom och se om banken över huvud taget varit inblandad i detta (om flickan vägrat släppa pengarna även fast banken sagt hon skall göra så är domen OK, men det framgår ej i artikeln), annars är ju vem som helst ansvarig för vad vem som helst sätter in på ens bankkonto.

Kvinnan hade skickat skärmbilder på sina överföringar till flickan, och duger det för Piratebay-rättegången så bör man själv acceptera dessa som underlag att överföra pengar direkt till anvisat nummer?

Något verkar väldigt mystiskt här.

Vad ska banken göra? De har inte med saken att göra. Du får lösa det själv.
Citera
2025-04-23, 12:45
Medlem
Herregud vad folk svamlar i den här tråden. Får du en felswish ska du naturligtvis swisha tillbaka pengarna där det kom ifrån.

Till och med olagligt att behålla felinsatta pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in