Citat:
Ursprungligen postat av
Angeliqa
Det står bara en fastighet i ingressen. Vill någon med inlogg sammanfatta GP:s artikel?
KrimTre personer misstänks för kidnappning – efter att en mamma och hennes barn fritogs i en fastighet i Kungälv under söndagen.
– De har förts bort och man har genom polisens arbete lyckats lokalisera dem i den här fastigheten och kunnat frita dem, säger åklagare Charlotta Tanner.
En kvinna och hennes barn misstänks ha blivit kidnappade någon gång under de senaste dagarna. Efter polisinsatser på flera håll i landet kunde de båda hittas i en fastighet i Västsverige under söndagen, meddelade polisen på sin hemsida.
Bakgrunden till det misstänkta brottet kopplas till en ort i Södermanland. Därför utreds ärendet hos polisregion Öst, som i nuläget hänvisar alla frågor till förundersökningsledaren.
Åklagare Charlotta Tanner har varit förundersökningsledare i ärendet under helgen. Hon säger att fastigheten som kvinnan och barnet hittades i ligger i Kungälv.
Under natten mellan söndagen och måndagen frihetsberövades tre personer, som nu är anhållna misstänkta för människorov.
Åklagaren: ”Har kidnappats”
Charlotta Tanner vill inte gå in på några detaljer kring eventuella kopplingar mellan de misstänkta och de påstådda brottsoffren.
Hon vill heller inte säga ifall någon av de inblandade har kopplingar till Västsverige.
– Jag kan inte gå in på det av förundersökningssekretess. Vi är tidigt i en pågående utredning och vi vill inte att information kommer ut. Jag kan säga att två personer har kidnappats och det är en mamma och hennes barn. De har förts bort och man har genom polisens arbete lyckats lokalisera dem i den här fastigheten och kunnat frita dem, säger hon.
Kan det bli ytterligare frihetsberövanden?
– Det kan jag inte uttala mig om och det vill jag inte heller. Det är en sån uppgift vi inte vill ska komma ut, säger hon.
Oklart motiv
Charlotta Tanner vill heller inte kommentera något misstänkt motiv. Men enligt uppgifter till Aftonbladet ska det handla om att kvinnans man blivit av med narkotika.
I måndagens utskick från polisen framgick det att kvinnan och barnet, efter omständigheterna, bedömdes vara vid god hälsa. Under tisdagen finns ingen ny information om deras mående.
– Jag är inte uppdaterad på det, de är omhändertagna och får den hjälp som man anser att de behöver, säger Charlotta Tanner.
En ny förundersökningsledare, som ska leda den fortsatta utredningen, ska utses inom kort.
– Det är traditionell utredning med att klargöra för vad som hänt, skälen till att det hänt, vilka skador som orsakats och så vidare, säger Charlotta Tanner.