Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-04-21, 08:08
Medlem
slemhogs avatar
Ett exempel som jag stötte på i verkliga livet - 65 åring, gick pension något år i förtid. Konsultade med 55 brutto sista åren innan pension och akademiskt utbildad. I lägenheten fanns bara gammalt skrot utan värde man kunde slänga på tippen. Blancolån på 100 000 kr och även studielån på samma summa.(Hur fan kan man ha studielån kvar vid 65?) Inga besparingar.
Bott i billig hyresrätt i över 30 år med 6500 i hyra. Inga missbruk och belevat sätt. Personen var så black att den fick flytta till 30 m2 kyffe i förorten.
Detta är inget ovanligt scenario utan kommit i kontakt med många i samma sits.
Man borde ha flera miljoner sparat i den åldern och dessa förutsättningar, trots det finns inget av värde i hemmet eller kapital överhuvudtaget.

Själv har jag gått på bidrag totalt 5 år i mitt liv samt dåliga arbetarlöner i hela 20 års åldern, tjänade inte över 35 brutto förens vid 33-34 och har miljoner sparat, bil, dyra sängar, tavlor, mattor, verktyg, hemelektronik, jaktvapen, vapenskåp, båt, och betalade av sista csn lånet på 18 000 förut och är över 20 år yngre och rest massor senaste 5 åren och trots det kunnat spara 10 lax i månaden när jag köpt iphone 16 pro, dyra jackor, nytt vitrinskåp och rest flera månader i sydeuropa 2 ggr per år.

Vad gör såna människor av pengarna att de efter 40 års tid inte har något av värde och trots det skulder? Blir så konfunderad.
Senast redigerad av slemhog 2025-04-21 kl. 08:15.
Citera
2025-04-21, 08:13
Medlem
Vin,kvinnor och sång eller sprit.luder och skrål. Spelmissbruk?
Citera
2025-04-21, 08:18
Medlem
Och varför bryr du dig om vad denne 65-åring gör med sina pengar?
Citera
2025-04-21, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
Vin,kvinnor och sång eller sprit.luder och skrål. Spelmissbruk?
Ja, vem fan skryter om att man köpt en iphone, är ts 12 år!
När du blir äldre ts kommer du förstå att prylar ger absolut noll i livskvalitet!
Citera
2025-04-21, 08:40
Medlem
Musikopps avatar
Han har förmodligen levt gott sina första 65 år medan du levt ängslig över prylar och pengar.

Nu har han downsizat lagom till pensionen och kan fortsätta leva gott medan du fortsätter jaga prylar och pengar.
Citera
2025-04-21, 08:58
Medlem
sebastian66s avatar
Jag känner att jag är mer nyfiken på varför du lägger näsan i blöt. Kan det vara möjligt att du känner att du måste ha bekräftelse för hur duktig du har varit.
Jag tycker ändå att det är ganska skönt att skita i vad alla andra har och inte har.
Jag mår verkligen bättre eller dåligt om folk har det bra eller dåligt.
Varför kan man liksom inte bara glida vidare och tänker på sig själv. Jag förstår mig inte på folk som tänker som dig. Kan det vara möjligt att du grymtar för att folk har 18 miljoner på kontot och tre bilar också?

Berätta gärna hur du tänker för att det låter lite spännande. Har du ingenting att göra på dagarna? Kan det vara möjligt att du brukar räkna hur många bilar som står på parkeringen?
Citera
2025-04-21, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjelvklart
Ja, vem fan skryter om att man köpt en iphone, är ts 12 år!
När du blir äldre ts kommer du förstå att prylar ger absolut noll i livskvalitet!

Finns massvis med prylar som ger livskvalitet och glädje. Men att köpa en dykarutrustning om man inte dyker kanske inte ger kvalitet men har man en hobby eller intresse så spelar pengar och prylar många gånger en stor roll.
Citera
2025-04-21, 09:16
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Musikopp
Han har förmodligen levt gott sina första 65 år medan du levt ängslig över prylar och pengar.

Nu har han downsizat lagom till pensionen och kan fortsätta leva gott medan du fortsätter jaga prylar och pengar.

Vart får du allt ifrån, känner du mig?
Jag sov nyss under stjärnorna på en öde naturstrand bland klippor i Almeria under 1.5 mån resa till Spanien igen och grillade med ett frisinnat holländskt par i husbil som stod parkerade 100m bort, annars var jag helt ensam, inte ett fotspår på stranden. Stora vågor som slog in. Måne som gick upp över havshorisonten på natten och starka stjärnor. En helt fantastisk upplevelse.
Senast redigerad av slemhog 2025-04-21 kl. 09:23.
Citera
2025-04-21, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Jag känner att jag är mer nyfiken på varför du lägger näsan i blöt. Kan det vara möjligt att du känner att du måste ha bekräftelse för hur duktig du har varit.
Jag tycker ändå att det är ganska skönt att skita i vad alla andra har och inte har.
Jag mår verkligen bättre eller dåligt om folk har det bra eller dåligt.
Varför kan man liksom inte bara glida vidare och tänker på sig själv. Jag förstår mig inte på folk som tänker som dig. Kan det vara möjligt att du grymtar för att folk har 18 miljoner på kontot och tre bilar också?

Berätta gärna hur du tänker för att det låter lite spännande. Har du ingenting att göra på dagarna? Kan det vara möjligt att du brukar räkna hur många bilar som står på parkeringen?

Det kan vara ensamt om ens omgivning inte har ambitioner och mål. Då får man fundera på om man ska som du är inne på, skita i vad andra har men om du väl öppnat spåret att se hur vanligt folk lever så går den dörren sällan att stänga.
Citera
2025-04-21, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EatTren
Finns massvis med prylar som ger livskvalitet och glädje. Men att köpa en dykarutrustning om man inte dyker kanske inte ger kvalitet men har man en hobby eller intresse så spelar pengar och prylar många gånger en stor roll.
Ok,ge några exempel!?
Citera
2025-04-21, 09:20
Medlem
pn222jws avatar
Psykologiska problem - en signal om att den inte klarar av alla krav som ställs på individen. Därför ska man inte anklaga. Sen kan det också handla om slapphet.
Citera
2025-04-21, 09:23
Medlem
JoeDoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Ett exempel som jag stötte på i verkliga livet - 65 åring, gick pension något år i förtid. Konsultade med 55 brutto sista åren innan pension och akademiskt utbildad. I lägenheten fanns bara gammalt skrot utan värde man kunde slänga på tippen. Blancolån på 100 000 kr och även studielån på samma summa.(Hur fan kan man ha studielån kvar vid 65?) Inga besparingar.
Bott i billig hyresrätt i över 30 år med 6500 i hyra. Inga missbruk och belevat sätt. Personen var så black att den fick flytta till 30 m2 kyffe i förorten.
Detta är inget ovanligt scenario utan kommit i kontakt med många i samma sits.
Man borde ha flera miljoner sparat i den åldern och dessa förutsättningar, trots det finns inget av värde i hemmet eller kapital överhuvudtaget.

Själv har jag gått på bidrag totalt 5 år i mitt liv samt dåliga arbetarlöner i hela 20 års åldern, tjänade inte över 35 brutto förens vid 33-34 och har miljoner sparat, bil, dyra sängar, tavlor, mattor, verktyg, hemelektronik, jaktvapen, vapenskåp, båt, och betalade av sista csn lånet på 18 000 förut och är över 20 år yngre och rest massor senaste 5 åren och trots det kunnat spara 10 lax i månaden när jag köpt iphone 16 pro, dyra jackor, nytt vitrinskåp och rest flera månader i sydeuropa 2 ggr per år.

Vad gör såna människor av pengarna att de efter 40 års tid inte har något av värde och trots det skulder? Blir så konfunderad.

Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Vart får du allt ifrån, känner du mig?
Jag sov nyss under stjärnorna på en öde naturstrand bland klippor i Almeria under 1.5 mån resa till Spanien igen och grillade med ett frisinnat holländskt par i husbil som stod parkerade 100m bort, annars var jag helt ensam, inte ett fotspår på stranden. Stora vågar som slog in. Måne som gick upp över havshoristonten på natten. En helt fantastisk upplevelse.
Jag är stolt över dig

🍦🎈
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här