Citat:
Ursprungligen postat av
Avangard
Det är viktigt att förstå att ambulansförare har speciell utbildning och C1-körkort för att kunna köra ambulansen på ett säkert sätt. Om någon tror att en polis utan körkort kan köra ambulansen, missar de poängen med att ha professionella förare. Vätskebrist kan vara farligt, men det är då viktigare polisen hämtar vatten.
Det handlar om huruvida det är säkert för en polis utan C1-körkort att köra en lätt lastbil i full fart under utryckning. Det är tydligt att du kanske inte har tillräcklig kunskap om lastbilar.

Källa på vad för lastbilar som gör 200km/h...
Oooohh...SPECIELL utbildning...
När jag började köra buss,så hade jag bara B-kort,det hade jag under hela tiden jag gjorde militärtjänst,det var först efter värnplikten jag fick BE C DE-kort.
Alla kadetter/befäl,osv,jag körde överlevde..hur är det möjligt?
Jag misstänker att jag skulle klarat av att köra en liten lätt lastbil också...bussen var typ 12 meter/10 ton...
(jag KAN googla exakta mått/vikter om du vill..dubbeldäckarna jag kör idag väger uppåt 26 ton..eller så kikar du själv på det....)
Att en enskild individ under stress kan ta ogenomtänkta beslut är inte unikt för vanliga människor..poliser ÄR människor..lägg ihop två och två..
Knappast troligt att en polis UTAN KÖRKORT på eget bevåg sätter sig och kör ett fordon,som dessutom inte är polisens.
Oavsett fordon och förare,så är en utryckning i full fart ALDRIG säker!
Frågor på det?
Jag fattar inte att idioter har så svårt med vad polisen gör?
"Utan blåljus och sirener körde de mot rött/för fort,osv!!"