2025-04-25, 21:07
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avangard
Du tror alltså bara en massa saker, en förhärligad propaganda bild av hur bra alla poliser är. Bara "flyter med blått" haha du är ju helt drogad.

Du är ett mongo
Citera
2025-04-26, 09:38
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Väntar ambulansen på att en polisbil dyker upp innan de åker? Du vet väl poliser åker bara till ambulansens utryckningar i undantagsfall, även vid prio 1-larm. Varje gång en polis inte kör ligger alltså patienten och dör där bak enligt dig. Källa tack!
"källa på det!!"

Var skrev jag att polisen alltid kör ambulansen?

Ambulansen är ett utryckningsfordon och behlver inte vänta på polis för att köra.

Har inte studerat några fall där polisen kört ambulans,men om något utöver det vanliga inträffat och ambulansens förare inte kan,eller klarar att köra,så är det väl bättre att NÅGON,ex.vis en polis som finns på platsen,kör den,än att den står still på platsen?

Men ligg du där bak och kräv att endast en ambulansförare får köra ambulansen! Eller ännu bättre,ring inte ambulansen alls...
("Du vet väl att man inte ringer till ambulansen,de kan ju inte sitta i telefon hela tiden!" )
Senast redigerad av orvaren 2025-04-26 kl. 09:44.
Citera
2025-04-26, 09:42
Medlem
Avangards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Var skrev jag att polisen alltid kör ambulansen?
Du påstod att patienten dör om inte en polis kör ambulansen. Källa på det tack!
Senast redigerad av Avangard 2025-04-26 kl. 09:46.
Citera
2025-04-26, 09:42
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Gäller det samma för taxichaufförer, att de också ska få köra lastbilar? Jag som privatperson har faktiskt mer erfarenhet än många av de kvinnor som har blivit inkvoterade som poliser. Får jag då köra lastbilar med B-körkort? Eller gäller det bara om det är blåljus på lastbilen och jag kör i 200 km/tim?
Mycket erfarenhet av lastbilar märker jag...

Källa på hur många lastbilar som gör 200km/h!
Citera
2025-04-26, 09:46
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Du påstod att man dör om inte en polis kör ambulansen. Det skulle jag vilja se en källa på.
Och jag vill se källa på hur många lastbilar som gör 200km/h!

Står amvulansen still på plats,så kommer ju alla till slut att dö av vätskebrist efter ca 3 dygn..frågor på det?
Citera
2025-04-26, 10:02
Medlem
Avangards avatar
Citat:
Står amvulansen still på plats,så kommer ju alla till slut att dö av vätskebrist efter ca 3 dygn..frågor på det?
Det är viktigt att förstå att ambulansförare har speciell utbildning och C1-körkort för att kunna köra ambulansen på ett säkert sätt. Om någon tror att en polis utan körkort kan köra ambulansen, missar de poängen med att ha professionella förare. Vätskebrist kan vara farligt, men det är då viktigare polisen hämtar vatten.
Citat:
Mycket erfarenhet av lastbilar märker jag..
Det handlar om huruvida det är säkert för en polis utan C1-körkort att köra en lätt lastbil i full fart under utryckning. Det är tydligt att du kanske inte har tillräcklig kunskap om lastbilar.
Citera
2025-04-26, 11:01
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Det är viktigt att förstå att ambulansförare har speciell utbildning och C1-körkort för att kunna köra ambulansen på ett säkert sätt. Om någon tror att en polis utan körkort kan köra ambulansen, missar de poängen med att ha professionella förare. Vätskebrist kan vara farligt, men det är då viktigare polisen hämtar vatten.

Det handlar om huruvida det är säkert för en polis utan C1-körkort att köra en lätt lastbil i full fart under utryckning. Det är tydligt att du kanske inte har tillräcklig kunskap om lastbilar.
Man kan ha utbildning utan att ha körkort. Nu vet jag inte hur det är inom Polisen, men i Försvarsmakten får man i tjänsten köra t.ex. buss och lastbil, även om man bara har körkort B. Däremot krävs det en intern utbildning och förarbevis på aktuellt fordon.

Jag kan mycket väl tänka mig att det i både polisutbildningen och under samverkansövningar inom blåljus övas på att köra t.ex. ambulans och brandbilar, just för att det är rimligt att anta att det kan komma att behövas under tjänsteutövning.
Citera
2025-04-26, 11:23
Medlem
orvarens avatar
Citat:

Källa på vad för lastbilar som gör 200km/h...

Oooohh...SPECIELL utbildning...

När jag började köra buss,så hade jag bara B-kort,det hade jag under hela tiden jag gjorde militärtjänst,det var först efter värnplikten jag fick BE C DE-kort.
Alla kadetter/befäl,osv,jag körde överlevde..hur är det möjligt?

Jag misstänker att jag skulle klarat av att köra en liten lätt lastbil också...bussen var typ 12 meter/10 ton...
(jag KAN googla exakta mått/vikter om du vill..dubbeldäckarna jag kör idag väger uppåt 26 ton..eller så kikar du själv på det....)

Att en enskild individ under stress kan ta ogenomtänkta beslut är inte unikt för vanliga människor..poliser ÄR människor..lägg ihop två och två..

Knappast troligt att en polis UTAN KÖRKORT på eget bevåg sätter sig och kör ett fordon,som dessutom inte är polisens.

Oavsett fordon och förare,så är en utryckning i full fart ALDRIG säker!
Frågor på det?

Jag fattar inte att idioter har så svårt med vad polisen gör?
"Utan blåljus och sirener körde de mot rött/för fort,osv!!"
Citera
2025-04-26, 13:54
Medlem
Avangards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Man kan ha utbildning utan att ha körkort. Nu vet jag inte hur det är inom Polisen, men i Försvarsmakten får man i tjänsten köra t.ex. buss och lastbil, även om man bara har körkort B. Däremot krävs det en intern utbildning och förarbevis på aktuellt fordon.
Om man har kört en lådbil eller en stridsvagn då är man plötsligt en expert på att köra tunga lastbilar på vägarna? Vem behöver egentligen trafikregler?
Citat:
När jag började köra buss,så hade jag bara B-kort,det hade jag under hela tiden jag gjorde militärtjänst,det var först efter värnplikten jag fick BE C DE-kort.
Körkort? Låt oss bara låta alla som kan köra en gokart få köra på motorvägen också. Vad kan gå fel?
Citera
2025-04-26, 15:14
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Om man har kört en lådbil eller en stridsvagn då är man plötsligt en expert på att köra tunga lastbilar på vägarna? Vem behöver egentligen trafikregler?

Körkort? Låt oss bara låta alla som kan köra en gokart få köra på motorvägen också. Vad kan gå fel?
Hur har du det med läsförståelsen? Var har detta handlat om lådbilar och stridsvagnar eller andra specialfordon? Man kan ha utbildning på att köra vissa fordon, utan att det nödvändigtvis är kopplat till att ge ett körkort. Förmågan att köra sitter inte i vem som utfärdat plastkortet.

Man behöver t.ex. inte ha körkort för att köra banracing med bil, tror du att de är sämre förare om de inte har körkort? Tror du att en som kört racing sedan sextonårsåldern inte skulle kunna flytta en bil i trafik, även om det skulle bli hög hastighet?

För övrigt behöver man inte vara "expert", det är inga rymdskepp vi talar om. Om man har körkort B så har man ju en trafikutbildning och ska kunna skyltar och regler, och att köra en lastbil/buss på en väg klarar en normalbegåvad person av, och som jag skrev tidigare så är det mycket troligt att poliser har haft möjlighet att övningsköra med olika större fordon, just för att det kan komma tillfällen när de behöver göra det.
Citera
2025-04-26, 15:53
Medlem
Avangards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Var har detta handlat om lådbilar och stridsvagnar eller andra specialfordon?
Vilken körkortsbehörighet krävs egentligen för att köra stridsvagnar? Om en inkvoterad poliskvinna ska tillgodoräknas dessa för att få ut ett C1-körkort och köra ambulans? Källor från Försvarsmakten tack!
Senast redigerad av Avangard 2025-04-26 kl. 16:10.
Citera
2025-04-26, 17:03
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Vilken körkortsbehörighet krävs egentligen för att köra stridsvagnar? Om en inkvoterad poliskvinna ska tillgodoräknas dessa för att få ut ett C1-körkort och köra ambulans? Källor från Försvarsmakten tack!
Är du totalt dum i huvet? Nu svamlar du om stridsvagnar igen. Det behövs ingen körkortsbehörighet alls för att köra stridsvagn, det är en intern utbildning och har inget med civil trafik att göra.

Om man har utbildning i på att köra buss i Försvarsmakten så får man köra buss i Försvarsmakten, dvs. egna, inhyrda och lånade bussar som används som Försvarsmakten fordon, i sin tjänst. Man behöver alltså inte ha körkort D, det räcker med körkort B och en utbildning, oftast mer omfattande än för civilt körkort, men som ger ett förarbevis och rätt att köra buss. Ett militärt förarbevis kan inte bytas mot ett körkort, men självklart är det lättare att ta ett civilt kort om man redan kört en del.

Det omvända gäller också. Det spelar ingen roll om man har varenda bokstav som finns på sitt körkort, du får inte köra en meter utan förarbevis för aktuell fordonstyp.

Ett körkort betyder inte per automatik att du kan eller får köra en viss typ av fordon när som helst, likaväl som att man inte har körkort utesluter att man får köra. Det kan finnas andra lagar och regler som styr, beroende på inom vilken verksamhet det görs.
Som jag sagt flera gånger tidigare, det är rimligt att anta att poliser har utbildning på att köra diverse fordon, utan att därför ha ett körkort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in