2025-04-25, 07:20
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avangard
Det är jag som försöker rädda liv genom att se till att poliser inte kör utan rätt behörighet. Om det verkligen var så avgörande med en tredje person i ambulansen, skulle man kunna anställa separata ambulansförare. I USA har de separata förare både för brandbilar och ambulanser.

De har ju ambulansförare? Det var väl att båda behövdes i ambulansen för vård antar jag utan att ha läst
Citera
2025-04-25, 07:38
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
"En kortare sträcka" - det anser de kanske returen med en ambulans är.
Du har nog svårt att hitta en ambulans med manuell låda numera, gäller de flesta utryckningsfordon sedan länge, så det lär inte bli några problem.

En ambulans är nog alltid automat idag men ska man flytta en bil, lastbil eller annat från vägen som då är manuell så kan det ställa till det.
Tänk dig en 20-årig tjej med stora läppar, blonderat hår och som lyckats tagit sitt körkort för automat. Hon har sen utbildat sig till polis då hon vill bli utredare men måste på vägen dit jobba som trafikpolis en tid, hon sitter nu i en bil med manuell växellåda som behöver flyttas 200m till säker plats. Dessutom krävs det ett antal svårare backningar och rattningsmanövrar för att komma de 200 meter som behövs.

Hur tror du det kommer gå😂😀
Citera
2025-04-25, 08:34
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Trafikpolisens besiktningstekniker (som gör flygande inspektioner) har extra behörigheter. Men det är sällsynt att vanliga poliser tar extra behörigheter privat, och därmed låg sannolikhet att de skulle vara först på plats vid olyckor. Det finns flera fall där poliser krockar med sina polisbilar. Jag skulle inte vilja åka i en ambulans körd av en polis som saknar C1-behörighet.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...ansinnesjakten

https://www.skaraborgsnyheter.se/lid...lig-omkorning/
Nä! Såklart det är bättre att ligga och dö i ambulansen än att en jävla polis kör dig till sjukhuset!

Lika så är det bättre att ingen klåpare som gått någon kurs i l-abc ger dig förstahjälpen! Nä! Utbildad sjukvårdspersonal,annars får det vara!

En orsak till att polisen krockar är att de använder fordonet som ett verktyg.
De kan välja att "offra" fordonet för att få stopp på en flyende ex.vis..

Alltid lika kul när folk ondgör sig över att polisen körde för fort,mot rött,parkerade på trottoaren,osv,osv!
De FÅR göra det,utan att fråga allmänheten om lov!

"Olovlig körning!! Man måste ha c-kort!!"
Äldre husbussar på 12 ton,som får framföras med b-kort då?
Jag med be c de-kort får dra 750kg efter en lastbil,1300kg efter en volvo c30 och 36 ton efter en buss!! Enastående logik i körkortsklassningarna va?
Vad gör det säkrare att dra 1300kg efter en personbil,än att dra 1300kg efter en lastbil (ambulans?,cheva pickis,osv upp till FH 770)

För en normalbegåvad,så ser jag inga problem med att köra en ambulans,trots enbart b-kort...
Citera
2025-04-25, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Nä! Såklart det är bättre att ligga och dö i ambulansen än att en jävla polis kör dig till sjukhuset!

Lika så är det bättre att ingen klåpare som gått någon kurs i l-abc ger dig förstahjälpen! Nä! Utbildad sjukvårdspersonal,annars får det vara!

En orsak till att polisen krockar är att de använder fordonet som ett verktyg.
De kan välja att "offra" fordonet för att få stopp på en flyende ex.vis..

Alltid lika kul när folk ondgör sig över att polisen körde för fort,mot rött,parkerade på trottoaren,osv,osv!
De FÅR göra det,utan att fråga allmänheten om lov!

"Olovlig körning!! Man måste ha c-kort!!"
Äldre husbussar på 12 ton,som får framföras med b-kort då?
Jag med be c de-kort får dra 750kg efter en lastbil,1300kg efter en volvo c30 och 36 ton efter en buss!! Enastående logik i körkortsklassningarna va?
Vad gör det säkrare att dra 1300kg efter en personbil,än att dra 1300kg efter en lastbil (ambulans?,cheva pickis,osv upp till FH 770)

För en normalbegåvad,så ser jag inga problem med att köra en ambulans,trots enbart b-kort...

Dessutom är det ju så att om och när en polis får/tar den uppgiften att i en nödsituation köra en ambulans så alla med sjukvårdsutbildning kan jobba med patienten, så lär ingen av de inblandade vare sig förvänta eller kräva att polismannen ska ligga på rekordtider på aktuell sträcka. Utan att han ska kunna köra ambulansen på ett för behov och förhållanden adekvat sätt så man får patienten till akutmottagningen samtidigt som man frigör mer resurser för att under denna färd samtidigt jobba med patienten.

Tråden är en pinsam trolleritråd som säger en hel del om TS brister…
Citera
2025-04-25, 09:58
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Dessutom är det ju så att om och när en polis får/tar den uppgiften att i en nödsituation köra en ambulans så alla med sjukvårdsutbildning kan jobba med patienten, så lär ingen av de inblandade vare sig förvänta eller kräva att polismannen ska ligga på rekordtider på aktuell sträcka. Utan att han ska kunna köra ambulansen på ett för behov och förhållanden adekvat sätt så man får patienten till akutmottagningen samtidigt som man frigör mer resurser för att under denna färd samtidigt jobba med patienten.

Tråden är en pinsam trolleritråd som säger en hel del om TS brister…
Absolut!
Citera
2025-04-25, 18:54
Medlem
Avangards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Nä! Såklart det är bättre att ligga och dö i ambulansen än att en jävla polis kör dig till sjukhuset
Väntar ambulansen på att en polisbil dyker upp innan de åker? Du vet väl poliser åker bara till ambulansens utryckningar i undantagsfall, även vid prio 1-larm. Varje gång en polis inte kör ligger alltså patienten och dör där bak enligt dig. Källa tack!
Citera
2025-04-25, 19:00
Medlem
Jag har inga problem med att en polis ställer upp och kör ambulansen. Men givetvis så måste poliserna själva öva på att köra olika typer av fordon. Mycket av snacket här verkar utgå från att de tar körkort och sedan går en massa år och plötslgt ska de köra ett fordon.

Man bygger upp mycket erfarenhet med fordon när man har ett jobb som polis. En bra polis är ute på stan i sitt fordon många timmar varje dag.
Citera
2025-04-25, 19:17
Medlem
Avangards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Man bygger upp mycket erfarenhet med fordon när man har ett jobb som polis. En bra polis är ute på stan i sitt fordon många timmar varje dag.
Gäller det samma för taxichaufförer, att de också ska få köra lastbilar? Jag som privatperson har faktiskt mer erfarenhet än många av de kvinnor som har blivit inkvoterade som poliser. Får jag då köra lastbilar med B-körkort? Eller gäller det bara om det är blåljus på lastbilen och jag kör i 200 km/tim?
Senast redigerad av Avangard 2025-04-25 kl. 19:22.
Citera
2025-04-25, 19:47
Medlem
448s avatar
Citat:
Väntar ambulansen på att en polisbil dyker upp innan de åker? Du vet väl poliser åker bara till ambulansens utryckningar i undantagsfall, även vid prio 1-larm. Varje gång en polis inte kör ligger alltså patienten och dör där bak enligt dig. Källa tack!

Lilla idiot

Har har hänt att vanliga mäniskor o taxi gubbar kört ambulans i nödlägen när det krävts 2 bak
Citera
2025-04-25, 20:16
Medlem
Avangards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Lilla idiot

Har har hänt att vanliga mäniskor o taxi gubbar kört ambulans i nödlägen när det krävts 2 bak
Hahaha tror du inkvoterade kvinnliga "poliser" utan C1-körkort kör bättre än en erfaren taxichaufför? Dessutom i nödläge där kvinnan har total panik
Citera
2025-04-25, 20:47
Medlem
448s avatar
Citat:
Hahaha tror du inkvoterade kvinnliga "poliser" utan C1-körkort kör bättre än en erfaren taxichaufför? Dessutom i nödläge där kvinnan har total panik

Nä tror dom bara flyter med blått lungt genom trafiken

Det är desutom samma manöverpanel i pol,amb o rtj

Kallas Polman med olika namn
Citera
2025-04-25, 20:53
Medlem
Avangards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Nä tror dom bara flyter med blått lungt genom trafiken
Du tror alltså bara en massa saker, en förhärligad propaganda bild av hur bra alla poliser är. Bara "flyter med blått" haha du är ju helt drogad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in