Citat:
Ursprungligen postat av
MrMario
Naje, det som skiljer är kurvtagningen och svängar, och är man inte helt pantad så begriper alla att man inte kan hålla lika hög fart i en skarp kurva eller i en sväng med ett relativt högt/stort fordon som man kan med en platt personbil. Men man får väl hoppas att poliser är utbildade i att köra under uttryckning inte betyder att man håller gasen i botten hela vägen till sjukhuset. Köra under uttryckning kan betyda nått så enkelt som att andra trafikanter håller undan för en, är man inte van vid att köra ett visst fordon så har man förhoppningsvis omdömet att inte köra i sån hög fart att man inte hinner känna vad det går för...
Jo, den är jag med på. Om föraren har vett på att ta det lugnt, vilket jag också tror de har i de flesta sådana här situationer, så är skillnaden inte jättestor.
Men jag tycker ändå att det är värt att påpeka att om en undanmanöver behöver göras så blir skillnaden väldigt stor.
Och sen finns det även andra saker att ta hänsyn till. Även en medelkraftig inbromsning och sväng kan bli direkt farlig för de som jobbar i ambulansen där bak och inte sitter fastspända. För att inte tala om faran för patienten.