• 5
  • 6
2025-04-24, 17:46
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Inget att ödsla tid på således. Aldrig hört talas om rallybilar med 12- och 24 volt heller.
Lastbilar har använt 24 volt länge i Europa, märkligt nog är det 12 volt som gäller dessa i USA.

Racingbilar kan ha 16V elsystem - finns batterier att tjacka till dessa.

Är enda specialen jag känner till
Citera
2025-04-25, 09:46
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Nej .
De lyser hyfsat vitt men definitivt inte speciellt långt , starkt eller brett .
Dotterns Audi med LED lyser definitivt "sämre" än min XC70:s xenonljus , jämfört med ljuset man får om man slår på 4 st NBB 225 med xenon så är Audin som en VW-bubbla med 6V-elsystem .

Däremot är det väldigt bekvämt inne i stan att kunna ha helljuset på och blända idioterna som cyklar men inte mötande biltrafik

Medhåll. Jag har fabriksmonterad LED på min bil (hel/halv) och jag upplever det som bättre än halogen när det gäller färg och bredd men inte längd. Rent allmänt så slutar ofta dagens helljus 25m framför bilen, jag vill kunna se vad som händer/finns betydligt längre fram än så, speciellt på sidan av vägen. Tänker främst på vilt. Har dock inte orkat engagera mig i någon lösning på detta och jag kör numera sällan där och när det verkligen behövs. Men LED-halvljuset är faktiskt riktigt bra!

När man var ung så var 2-4 "kaggar" med 50-100W halogen ett måste och då körde man också mera landsväg än idag. Sen uppgraderade man genom att sätta in xenon-kit i samma typ av extraljus vilket var ytterligare en förbättring. Dagens LED extraljus, enkla eller ramper har jag aldrig orkat bry mig om men man kan se på vissa bilar man möter som har bra saker att dom lyser så inåt h-e! Men jag ser också att det inte är direkt billiga prylar. På vissa bilar måste man också komplettera med dyra boxar för att kunna fungera korrekt med CAN-bussen. Ytterligare ett argument till att vissa hoppar detta.

Men för att svara på TS fråga: många yngre (runt 25-30) tycker väl, trots att dom har råd att det förfular deras tyska, pimpade släde så det är inte prioriterat. På svenska lastbilar/bussar i fjärrtrafik sitter det däremot monterat på närmare 100%. Fullt förståeligt. LED-ramper ser man däremot på var och varannan EPA - trots att dom går i 30 och mest färdas inom den belysta tätorten. Lite löjligt.
Citera
2025-04-25, 13:19
Medlem
Helt sjuk bara för jag läste här körde jag med en såndär heljusramp på min bil i drömmen. Vart iaf riktigt ljust som på dagen
Citera
Igår, 17:47
Medlem
Extraljus är buslätta att koppla in själv på lite äldre bilar utan canbus (ljusövervakning). Plus och minus, relä, strömtjuv till bilens existerande helljuskabel, klart! Behöver inte kosta skjortan heller och man behöver inte vara raketforskare eller ha massor av dyra verktyg.

På nyare bilar kan det bli felkoder om man mixtrar med ljuset, det krävs lite mer jobb med canbus men så mycket svårare är det inte. Den största förändringen är väl att alla nya bilar har sina högt monterade LED-strålkastare som bländar alla redan på halvljuset om man inte själv kör en korkat stor och hög bil för att gardera sig.

Tycker man fortfarande ser många bilar med extraljus, om inte LED-ramp, även på nyare bilar. LED-ljuset från fabrik är dock mycket starkare nuförtiden, på bekostnad av alla andra förstås.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in