Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-21, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.H.
Bör ju märkas på batteriåtgången när det ibland håller 117% sämre på samma sträcka.

Du har kommit 17% längre på samma batteristorlek
Citera
2025-04-21, 15:25
Medlem
J.H.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lhffan
Du har kommit 17% längre på samma batteristorlek
Det jag menar är att du konmit 0% längre på samma batteristorlek.
Km-visaren ger att du färdats 117% längre men du har fortfarande åkt till ex ICA precis lika många gånger och använt lika mycket laddning.
Citera
2025-04-21, 16:03
Medlem
Ännu en anledning att man inte kör Tesla
Citera
2025-04-21, 17:11
Medlem
DVikings avatar
Om detta var ett "problem" för alla Tesla skulle givetvis många fler ha uppmärksammat det hela långt tidigare och kartlagt det bättre än "mer än jag körde med andra bilar" och "reddit-tråd" som bevis

Frågan är då om det är fel på bilen eller gubben som ska stämma T alternativt om det är ett politiskt eller företagsmässigt sabotage.
Citera
2025-04-21, 17:14
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Km-visaren ger att du färdats 117% längre men du har fortfarande åkt till ex ICA precis lika många gånger och använt lika mycket laddning.

...så blir snittførbrukningen fantastiskt bra. Ungefär som när man fuskar med dieselinställningarna før att få lågt co2-utsläpp...
Citera
2025-04-21, 17:18
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
...så blir snittførbrukningen fantastiskt bra. Ungefär som när man fuskar med dieselinställningarna før att få lågt co2-utsläpp...

Laddat Teslan full och sen visar odometern att du kört 1000 km och har 10% kvar. Absolut ingen någonsin skulle ha reagerat på det

Att media rapporterar kring detta som att det är någon seriöst är bara ett tecken på MSMs fientlighet mot allt-Elon.
Citera
2025-04-21, 17:27
Medlem
Citat:

jo det förstår jag.
Men folk tror tvärtom då mätaren ljuger
Citera
2025-04-21, 17:54
Medlem
hashs avatar
Stämningen mot Tesla kan bli dyr för dessa Tesla-ägare som ligger bakom stämningen.

Kan finnas flera orsaker, t ex...
Firmwarefel i mjukvaran som mäter hjulrotation eller GPS-data.
Felkalibrerade sensorer.
Buggar i hur Tesla beräknar avstånd vid regenerativ körning eller självkörning.

Enligt stämningen använder Tesla ett mjukvarubaserat system för att beräkna körsträcka, som inte enbart baseras på fysisk distans utan också på:​

Energiförbrukning
Förarens körbeteende
Prediktiva algoritmer​

Detta system kan leda till att mätaren visar en högre körsträcka än den faktiska, särskilt vid aggressiv körning eller ogynnsamma vägförhållanden. Stämningen refererar till Teslas patent (t.ex. US8054038B2) som beskriver denna typ av beräkningar.
Citera
2025-04-21, 18:25
Moderator
HelgeBuks avatar
Med tanke på hur Tesla har tänkt kring andra sensorer kanske de använder kameror och AI för att räkna ut körsträckan! Istället för stenåldersmätare. Kameror och en artificiell mänsklig hjärna är ju det som är bäst.
Citera
2025-04-21, 18:26
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Stämningen mot Tesla kan bli dyr för dessa Tesla-ägare som ligger bakom stämningen.

Kan finnas flera orsaker, t ex...
Firmwarefel i mjukvaran som mäter hjulrotation eller GPS-data.
Felkalibrerade sensorer.
Buggar i hur Tesla beräknar avstånd vid regenerativ körning eller självkörning.

Enligt stämningen använder Tesla ett mjukvarubaserat system för att beräkna körsträcka, som inte enbart baseras på fysisk distans utan också på:​

Energiförbrukning
Förarens körbeteende
Prediktiva algoritmer​

Detta system kan leda till att mätaren visar en högre körsträcka än den faktiska, särskilt vid aggressiv körning eller ogynnsamma vägförhållanden. Stämningen refererar till Teslas patent (t.ex. US8054038B2) som beskriver denna typ av beräkningar.
Spelar ingen roll hur Tesla beräknar avståndet. Om dom inte står för garantier som dom lovat upp till vissa miltal så kommer dom att dömas. Rätten tar knappast hänsyn till att Tesla joxar med parametrarna för att få deras ODO-meter att visa för många mil. Garantin gäller verkliga mil, inte påhittade Tesla-mil.
Citera
2025-04-21, 18:33
Medlem
Citat:
Är nog otroligt få människor som kollar km-visaren över huvud taget förutom inför nån service etc sär man ska fylla i värdet.

Själv kollade jag aldrig på motortemperaturen för den var ju alltid 90 C, tills jag fick en överhettning så nu slänger jag alltid ett öga på den.

Sen vanliga bilar mäter typ 4-8% fel pga fel underdimensionerad hjulstorlek (GPSen visar kanske 95 km/h när bilen säger 100 km/h). Så kör man 1 h kommer det loggas 100 fast man bara körde 95.
Citera
2025-04-21, 18:35
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Finns det faktiskt några faktiska bevis för det här?

Nog för att jag aldrig skulle köpa en Tesla eller en elbil överhuvudtaget - men det här låter som vänsterhets då Musk stödjer Trump - och vi minns ju allt vansinne till rent hittepå som vänstern anklagat Donald Trump för - inklusive att ha betalat horor för att pissa i Obamas säng....
Borde vara enkelt att se, man kan få tidslinje från ens liv via google maps. Bara att jämföra mätarställning mot km i google maps.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in