Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-21, 18:47
Medlem
OceanDeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Tesla misstänks för att ha fuskat med km-mätarna i sina bilar för att undvika garantiåtgärder.
...

Tesla ska ha manipulerat vägmätaren så att den i intervaller ökat km-räknaren med mellan 15% till 117% överräkning.

Hur många bilar som omfattas av fusket är inte känt.
Edit' enligt domstolshandlingar ska 1 miljon bilar vara berörda av fusket, främst Model Y.

Diskutera ämnet .
Era tankar kring detta?
...
Man blir inte förvånad längre. Lite komiskt att de gör något som de uppenbart kommer åka fast på. Man kör bil och har koll på sina kilometer. Minst 5-15% har koll. Resten har inte koll. Oavsett så åker de fast om detta vore sant då det räcker med en som är nitisk och tillräckligt irriterad och vill få sina lagenliga rättigheter igenom.
Citera
2025-04-21, 19:33
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Med tanke på att gammelmedias granskning av Tesla/Musk inte direkt är ”fair and balanced” är jag skeptisk till dessa uppgifter.
Citera
2025-04-21, 20:07
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking

Att media rapporterar kring detta som att det är någon seriöst är bara ett tecken på MSMs fientlighet mot allt-Elon.
Foliehatt! Självklart är det relevant att rapportera att det eventuellt blir en grupptalan mot världens mest högt värderade biltillverkare. Sen om deras påstående är sant, är en annan sak.
Senast redigerad av Enterprise 2025-04-21 kl. 20:09.
Citera
2025-04-21, 20:20
Medlem
Inga bevis? Ingen data att visa? Hur har man inte ens skrivit ner på papper vad för sträcka man har kört och vad olika bilar visar efter sträckan?

Inte ens jämföra med gps i telefonen, något alla har idag? Alltså vad fan, jag gjorde mer arbete när min cykeldator visade 10-tal meter fel efter utbyte då jag hade skrivit in fel siffra gällande däcket
Citera
2025-04-21, 20:33
Medlem
Pellerinen-2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Vilken "han"?

Men "han" menar jag Musk, alltså kommer det att slå tillbaka mot Tesla om det nu visar sig stämma.
Citera
2025-04-21, 20:34
Medlem
Pellerinen-2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snairbox
Trodde Musk var så oerhört superdupermuchointelligent…

Lite för mycket "rockandroll-pinnar" brukar som regel göra sinnet svagare! 😅
Citera
2025-04-21, 20:39
Medlem
Nu gillar jag inte tesla pga av det senaste med Musk o Trumps cirkus

Men fattar jag det rätt, en person har stämt Tesla.

Rättare sagt Nyree Hinton ska ha fört noggrann bokföring över sin körsträcka, jämfört med vad bilens display visar. Han hävdar då att bilen började räkna kilometer betydligt snabbare än normalt, vilket lett till att vägmätaren överskattat den faktiska sträckan med minst 15 %..

Han ska också ha haft Verkstadshandlingar som visar mätarställning vid service. Tidigare noteringar/kvitton där körsträckan registrerats. Och troligen GPS-loggar eller tredjepartsdata (ex. från appar) för att jämföra verklig körsträcka mot vad bilen rapporterat.

Nu kan ju andra haka på den stämning om andra upplevt liknande och kan bevisa detta antar jag?

I stämningsansökan anges att vägmätaren inte är en passiv, direkt GPS- eller hjulbaserad mätare, utan att Tesla använder algoritmer som beräknar sträckan baserat på energiförbrukning, körmönster, med mera. Det tyder på att man antingen.. Har teknisk insyn i hur mjukvaran fungerar via reverse engineering? Eller baserar detta på information från tidigare rättsfall, visselblåsare eller insiderdokument.

Även om detta inte är direkt bevis, lyfts Teslas historik med mjukvarumanipulation, till exempel överdriven räckviddsuppskattning och fjärruppdaterade algoritmer, som en bakgrund till varför denna manipulation skulle kunna vara sann.

Tesla aktien och köpares förtroende lär ju falla oavsett. För mycket med det här bolaget. Tråkigt. Om Musk bara kunde hållt sig till Tesla istället för politik.
Senast redigerad av rawjudge 2025-04-21 kl. 20:52.
Citera
2025-04-21, 20:45
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T.H.F.C.
Med tanke på att gammelmedias granskning av Tesla/Musk inte direkt är ”fair and balanced” är jag skeptisk till dessa uppgifter.
Nu är ju detta inget som media hittat på. Om man sen läser Reddittråden så är det heller inte bara nån enstaka som råkat ut för det här.
Citera
2025-04-21, 20:47
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snairbox
Trodde Musk var så oerhört superdupermuchointelligent…

Citat:
Ursprungligen postat av Pellerinen-2
Lite för mycket "rockandroll-pinnar" brukar som regel göra sinnet svagare! 😅

Jag ser fram emot era kommentarer om det visar sig vara osanna uppgifter.
Citera
2025-04-21, 21:09
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Laddat Teslan full och sen visar odometern att du kört 1000 km och har 10% kvar. Absolut ingen någonsin skulle ha reagerat på det

Att media rapporterar kring detta som att det är någon seriöst är bara ett tecken på MSMs fientlighet mot allt-Elon.

Precis, många som inte fattar skillnad på tripmätare och Odometer.

Kul sarkastiskt inlägg om de som fortfarande inte har fått ett polettdropp. 🥳
Citera
2025-04-21, 21:15
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax

Jag hoppas att trådens utgångspunkt ar fel och att de använder rotationsmätning av distans. Det räknar man ju med. Men det är märkligt att inte Tesla gått ut och sagt det.

"Allt var ett missförstånd,, vi glømde..."
Citera
2025-04-21, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax

Jag ser väldigt mycket fram till dina sanningsenliga synpunkter
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in