Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-21, 11:53
Avstängd
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lian.Vendl
Är det inte krav att alla bilar ska ha en odometer / vägmätare?
Tydligen inte.
Man kan ju vända på det, varför skulle en distansmätare som inte finns "visa" rätt?
Citera
2025-04-21, 11:59
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Tydligen inte.
Man kan ju vända på det, varför skulle en distansmätare som inte finns "visa" rätt?

Vilka Tesla-modeller saknar vägmätare menar du?
Citera
2025-04-21, 12:01
Medlem
Chokladpojkens avatar
Låter inte klokt om det stämmer med tanke på att nästan alla sitter med en separat navi i mobilen. Måste vara 100% upptäcktsrisk på detta fusk.
Citera
2025-04-21, 12:04
Avstängd
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lian.Vendl
Vilka Tesla-modeller saknar vägmätare menar du?
Stämningen verkar gälla en ägare till modell Y och att "distansmätaren" är fejk och att visad "distans" baseras på beräkningar av en algoritm.
Citera
2025-04-21, 12:10
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Stämningen verkar gälla en ägare till modell Y och att "distansmätaren" är fejk och att visad distans baseras på beräkningar av en algoritm.

Aha, intressant!
Har alltid trott att vägmätare var ett ganska hårt krav, t.ex. med hänvisning till att det alltid är ett jävla tjafs om beggade bilar har skruvade mätare eller ej och att det väl är olagligt att modifiera en vägmätare? Enligt en snabb googling är det tydligen olagligt i flera länder men inte i Sverige.
Då lär man sig lite nytt idag med...

Angående frågan om fusk, avsiktligt fusk och betydelsen så är det väl ett faktum att alla bilar sköter det elektroniskt idag och att olika däckdimensioner ändrar nån procent på beräkningen.
Ska det vara ett faktiskt fusk så bör man kunna påvisa att den beräknade vägmätaren skiljer sig markant från faktisk körd sträcka. Och vill man mäta det med precision så får man köra en sträcka med riktig kalibrerad mätutrustning.
Citera
2025-04-21, 12:21
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggehej
117% är bara en påstådd siffra om en ägares skillnad jämfört med andra bilar, utan att några bevis publicerats öppet.

Jag har haft olika bilar vars odometrar sinsemellan skiljer tusentals procent efter ett halvårs användning, helt naturligt.

Killen har flera bilar och har uppenbart använt favoritbilen Tesla mer än de andra bilarna.

Det där kan ju öppna för en jävla massa förklaringar för just den kunden iallafall.
Citera
2025-04-21, 12:24
Medlem
Säkert samma som med alla bilar,

Ja men jag servade ju nyss!

Jo fast det var 2500 mil sedan.

Nyss stod mätaren på 6000 nu står den på drygt 9000 och ”jag har knappt kört något”.

Även tjockisar nä jag äter bara grönsaker, sen när de synas så är det två påsar chips, kladdkaka och grädde plus glass.

Många inkl jag skriver upp mätarställningen vid service etc så om det plötsligt rullade på 117% som påståtts skulle omöjligen slinka undan, plus företag har koll på sin bilpark, ofta via mätarställningar så att slippa genom detta med mygel tror jag blir svårt.
Citera
2025-04-21, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chokladpojken
Låter inte klokt om det stämmer med tanke på att nästan alla sitter med en separat navi i mobilen. Måste vara 100% upptäcktsrisk på detta fusk.

Hur många jämför det med vägmätaren? Jag brukar bara hålla koll på sträckor med trippmätaren.
Citera
2025-04-21, 12:34
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chokladpojken

Som sagt tidigare, om tripmätaren skulle visa att den helt vanliga 30 kilometers dagspendlingen vissa dagar var 75 och andra 53 km så skulle nog många (alla) reagera. Men ingen sitter väl och summerar vad Odometern visar från dag till dag? Det känns (tills vidare) som att Tesla har spekulerat i detta med stora konsekvenser før ägare/leasingbetalare. Dessutom fuckar det ju upp energiførbrukningssiffror (jmf med Dieselfusket som hadde samma grundorsak) och, som i exemplet här, garantier.

Men kanske kommer det en dementi där Tesla førklarar att de som upplever det är foliehattar och att deras system är "bättre" och visar hur de kunde ha kørt før att vara lite S3XY.

Eller allra helst: att de førklarar att de faktiskt använder en helt vanlig "räkna hjulvarv"-løsning før Odometern så hela stämningen är baserad på felaktiga premisser.
Citera
2025-04-21, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Logoped
Säkert samma som med alla bilar,

Ja men jag servade ju nyss!

Jo fast det var 2500 mil sedan.

Nyss stod mätaren på 6000 nu står den på drygt 9000 och ”jag har knappt kört något”.

Även tjockisar nä jag äter bara grönsaker, sen när de synas så är det två påsar chips, kladdkaka och grädde plus glass.

Många inkl jag skriver upp mätarställningen vid service etc så om det plötsligt rullade på 117% som påståtts skulle omöjligen slinka undan, plus företag har koll på sin bilpark, ofta via mätarställningar så att slippa genom detta med mygel tror jag blir svårt.
Det påstås skilja 117% mot andra bilar som ägaren har, utan att det ens påstås att bilarna skulle ha använts lika mycket, lika ofta, på samma sätt eller med samma körsträcka.

Det hade självklart ingått i de första artiklarna som skrevs om det hade funnits bevis tillgängligt. Det enda som finns hittills är en anmälan utan några graverande detaljer.
Citera
2025-04-21, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herrnyfiken
Hur många jämför det med vägmätaren? Jag brukar bara hålla koll på sträckor med trippmätaren.

Håller mest koll på det med tripmätaren, men... man kör ju inte alltid med samma bil. Om jag kör en av mina vanliga sträckor ena gången med en Tesla och andra gången med en annan, så märks det.

Och visst, de flesta har inte massor med bilar. Men många har 2 i en familj, och åtminstone av och till så byts det när någon är på verkstad/service och så.

Jag kan inte se hur detta inte hade märks. Antingen är det bogus, eller så är det i en begränsad mängd Teslor detta problemet finns.
Citera
2025-04-21, 14:30
Medlem
J.H.s avatar
Bör ju märkas på batteriåtgången när det ibland håller 117% sämre på samma sträcka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in