Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-20, 11:28
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElexirPharma
Jag frågar vad motivet kan vara att använda en hyrbil istället för ens egen bil?

Jag ser inget naturligt samband mellan företeelsen att köra hyrbil i syfte att ta sig till en affärsuppgörelse och att avstå från att ta en civil bil.

Man har gjort ett val av fordon och måste således ha ett ställningstagande bakom valet.
De använder ju hyrbilar eller stulna bilar i "affärsuppgörelser", inte sina egna fattar du väl.
Är ju knappast lagliga affärsuppgörelser.

Kanske han skulle ta emot en knarksändning för fortsatt frakt men blev mördad istället
Citera
2025-04-20, 11:36
hyrbilen kan nog vara relevant ändå, yrkeskriminella använder dom av två stora anledningar 1: polisen har inte span på dom så mindre risk att bli stoppad på "rutinkontroll" och 2: kronofogden kan inte utmäta dom.
så det är mycket möjligt det var en affärsuppgörelse som gick snett av någon anledning
Citera
2025-04-20, 11:53
Medlem
Citat:
Jag frågar vad motivet kan vara att använda en hyrbil istället för ens egen bil?

Jag ser inget naturligt samband mellan företeelsen att köra hyrbil i syfte att ta sig till en affärsuppgörelse och att avstå från att ta en civil bil.

Man har gjort ett val av fordon och måste således ha ett ställningstagande bakom valet.

Det kan vara så enkelt att den mördade mannen inte är Svensk utan kommer från ett annat land i syftet att möta vissa personer och då är väl en hyrbil det mest logiska valet.
Citera
2025-04-20, 11:56
Medlem
Citat:

Han hade väl ingen egen bil?
Jag har ingen bil, ska jag åka måste jag låna/hyra.
Citera
2025-04-20, 12:31
Medlem
Citat:
Du har bara angett att offret åkt till platsen för en affärsuppgörelse varvid han blivit lurad och även formulerat det som att det inte är konstigt att han skulle ta en hyris dit.

Inte angett något rationell anledning till varför hyrbilar skulle vara att förespråka.

Men visst, det kanske är dumt att fråga någon som inte vet då jag gissar att du inte håller till i den undre världen. Gissar på någon form av politiker baserat på hur du drar dig för att svara.
Du är verkligen efterbliven .
Vem fan bryr sig om bilen är hyrd eller ett inte.
3 sidor av efterblivna om en bil..
Senast redigerad av Delollol 2025-04-20 kl. 12:34.
Citera
2025-04-20, 12:47
Medlem
ImNotGuiltys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av totalattack
4 mord på en och samma plats är väl rätt mycket? Vilka andra platser i Stockholm har lika många mord?

Stureplan
Citera
2025-04-20, 12:48
Medlem
ZenoElias avatar
Min gissning blir självmord genom kolmonoxidförgiftning med hjälp av engångsgrill som även satte eld på bilen.
Citera
2025-04-20, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImNotGuilty
Stureplan
Inte för avrättningar. Visst finns det centrala delar av våra städer där du är mer brottsutsatt för rån misshandel, dråp etc men det handlar inte om maffiaavrättningar. Så vilka öde platser i Stockholm har fler mord? Det får mig att kunna tro att alla morden utförts av en och samma krets som är bekväma med platsen.
Citera
2025-04-20, 13:09
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Rubrik justerad: "Frescati" tillagt.

/Moderator
Citera
2025-04-20, 13:48
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Det förklarar fortfarande inte användandet av hyrbilar. Då blandar man ju bara in hyrbilsföretaget i polishärvan som kommer vilja veta varför deras bil använts i dådet.

Jag kan förstå om man kör bilar med falska nummerplåtar för att avleda onödig uppmärksamhet från civila men just detta med hyrbilar förstår jag inte.

dom tvingar nån som står i skuld att hyra bilen förstår du.
sen är hens uppgift att knipa.
Citera
2025-04-20, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ethernal
hyrbilen kan nog vara relevant ändå, yrkeskriminella använder dom av två stora anledningar 1: polisen har inte span på dom så mindre risk att bli stoppad på "rutinkontroll" och 2: kronofogden kan inte utmäta dom.
så det är mycket möjligt det var en affärsuppgörelse som gick snett av någon anledning

lägger till en tredje
: För att inte den man gör affärer med inte ska kunna hitta ens identitet/bostad genom att slå upp reg-plåten om man vill vara anonym.
Citera
2025-04-20, 14:09
Medlem
colis avatar
Resonemang kring hyrbil och avgasdöd i det här fallet.

1. Hyrbil är rätt lämpligt om man är långväga besökare, utlänning och kommer med flyg.

2. Det tar oerhört lång tid - uppåt dygn - att kolmdioxidförgifta sig till döds av avgaserna i en modern katalysatorbil. Katalysatorer, som i princip alla drivmedelsdrivna hyrbilar är utrustade med, rensar avgaserna. Det bildas däremot koloxid, också giftigt men inte med lika undanträngande effekt av syret som koldioxiden, dvs den kvävning/brist på syre som man vanligen dör av vid avgasdöd.

3. Han kanske låg i bakluckan eftersom han upptäcktes först efter en tid av brandkåren….?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in