2025-04-20, 20:58
Medlem
Titanicsurvivors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Det stämmer ju inte, de genomgår ju förlossningar.. Med mera.
Jag har som man aldrig tagit en spruta när jag opererat mig i tandvården, jag har visst hög smärttröskel tydligen. Att kvinnor "sjåpar sig" för andra saker som är oviktiga, är en annan sak. det beror på att kvinnor är just kvinnor..
Ingen man kan ju bli testad för förlossningssmärta. Jag förstår att det gör ont, men kvinnor är för det mesta lite gnälliga över smärta och känslor.

Som jämförelse kan jag nämna att min hornhinna sprack för några år sedan. När jag kom in på ögonkliniken så var det två kvinnliga ögonläkare som tog hand om mig. De båda sa att när samma sak händer kvinnor så brukar de nämna att om de fick välja på att om det skulle hända de igen att synnerven skadades eller om de skulle genomgå en förlossning till hade de valt att föda barn hundra gånger av hundra.

Som svar på frågan minns jag detta fenomen ifrån skolan också. Vi hade en kille i klassen som gjorde det också. Han är vad jag förstått det idag i ett förhållande med en 20 år äldre man.
Citera
2025-04-20, 22:13
Medlem
Jag backar alla tjejer (och mig själv)
Gjorde en grej med en längdskridskoklubb för några år sen . gick ut på en röten is tills det brakade.
PÅ videon efteråt så ser man mig, hoppa ner med ett fingergrepp runt näsan.
Känns som en naturlig grej att göra.
Citera
2025-04-20, 22:57
Moderator
HelgeBuks avatar
Jag håller för näsan och är absolut inte tjej. Fick definitivt vatten i näsan när jag hoppade i som barn och sen har det hängt med. Ren logik säger ju att hoppar man i vatten med näsborrarna neråt så kommer det in vatten.
Jag är inte intresserad av att testa.
Citera
2025-04-20, 23:12
Medlem
Det ser gulligt ut?
Citera
2025-04-20, 23:36
Medlem
Pellerinen-2s avatar
"Varför håller tjejer för näsan när de hoppar i vattnet?"
Tja, för att det inte ska komma in vatten i öronen??? 🤣🤣🤣
Citera
2025-04-20, 23:48
Medlem
Hypokondrias avatar
Skillnad på människors uppväxt
Därför håller vissa för näsan !

Om man är uppväxt i det salta havet på västkusten,
Då svider det som fan i näsen vid bad i sötvatten.
Samma tvärtom, om man är uppväxt vid en insjö eller östersjöpölen dvs sötvatten, då svider det som fan i näsan om man badar i saltvatten.

Därför håller vissa för näsan.
Sen finns det de som kan bada i båda salt & sötvatten utan svidet i näsan men de är få.
Citera
2025-04-20, 23:59
Medlem
Gör nog det som man och har inte ens tänkt på att det anses fjolligt, för mig är det rätt töntigt att bry sig i hur andra hoppar i vatten för jag kunde inte inte bry mig mindre vad andra gör… Handlar annars säkert om en vana, jag har aldrig varit överdrivet intresserad av att bada trots att jag är uppväxt precis vid en sjö.
Citera
2025-04-21, 00:30
Medlem
IdunLos avatar
Vilket trams, jag håller aldrig för näsan när jag hoppar i vattnet, oavsett om det är söt- eller saltvatten. Det går ju dessutom inte när man dyker.

Min far lärde oss simma genom att slänga i oss från en kaj. Inget jag rekommenderar men visst simmar man och man hinner inte hålla för näsan direkt.

För övrigt har jag sett både killar och män hålla för näsan när de hoppar i vattnet.

FB har verkligen spårat ur i fåniga trådar om precis allt kvinnor gör ”fel”.
Citera
2025-04-21, 00:34
Medlem
Vet inte om det är könsrelaterat, men jag är tjej och håller alltid för näsan när jag hoppar i för annars får jag massa vatten i näsan och det gör ont. Född och uppväxt på västkusten med salta bad. Kan dyka, snorkla, simma under vatten osv men alltid med näsan skyddad mot det smärtsamma vattnet. Simmar ofta med ögonen öppna under vattnet så det är inte samma sak.
Citera
2025-04-21, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lostinflashback
För att kvinnor inte vill RISKERA en kallsup vatten i näsan osv osv. Inlärt beteende för att kvinnor inte ska bete sig snuskigt.

Medans män tycker det inte spelar så stor roll. Man hostar ut snoret eller vattnet och simmar vidare

Här är rätta svaret, kvinnorna vill inte riskera en kallsup och sedan stå där och snora, frusta och hosta inför publik då de är inlärt att de ska bete sig lite finare än män.
Citera
2025-04-21, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alanlissa87
Här är rätta svaret, kvinnorna vill inte riskera en kallsup och sedan stå där och snora, frusta och hosta inför publik då de är inlärt att de ska bete sig lite finare än män.

Jag blev lite förvånad att det tog så många sidor utan att någon ens berörde ämnet
Citera
2025-04-21, 08:56
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Har du någon gång provat att inte göra det? Vad blev i så fall resultatet.

Vad svaret än är på trådens frågeställning är det inte detta.

Är så van att göra så och ser inte det som ett problem som många andra verkar göra. Haha.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in