2025-04-20, 13:35
Medlem
2n00b4Us avatar
Vem/vilka på Eu är det som fattar såna här beslut? Det är ju som alla masker man skulle bära under covid som hamnade i havet.
Citera
2025-04-20, 13:45
Medlem
Jag tycker iden med korkarna är idiotisk
Men slänger inte själv i naturen
Men på något sätt kan jag fatta att detta är det tysta svaret på vad folk tycker om korkarna som sitter fast...
Citera
2025-04-20, 14:03
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Krokarna blåser hit från Danmark ju.

Inte bara Danmark. Tyvärr så landar all världens skräp på Västkusten. Plaspåsar från Brasilien är inte ovanligt till exempel. Svenskar är generellt duktiga på att slänga skräpet där det hör hemma.
Citera
2025-04-20, 14:10
Medlem
Blir irriterad på korken och så kallade miljömupparna i EU, då väljer jag att slänga korken i naturen. Någon måste juh betala för att jag stör mig så mycket på en liten plastbit. Att det sker på bekostnad av miljön, djuren och framtida generationer, det bekommer inte mig!

Suck!!
Citera
2025-04-20, 14:12
Medlem
Sliter alltid av plastkorken på petflaskor och matförpackningar, finns det folk som låter dem sitta kvar??
Citera
2025-04-20, 14:23
Medlem
Plastpåseskatt, fåntrattskatt, Sverigeskatt, andasskatt, boskatt, ätaskatt, husskatt, arbetarskatt, alltnikankommapåskatt.
Sveriges regering och ”beslutsfattare” är riktiga scharlataner.

Klart människor blir irriterade på korken sittapå konstruktion. Hänger på som en tumör. Otroligt störigt.

Ändra konstruktion eller ha det som tidigare.

Sverige med sina 10-11miljoner invånare kan inte rädda skit.

Höj och hitta på hur mycket skatter tills folket dör. Blir ingen skillnad vad gäller klimatet.

Lek broder duktig hur mkt man vill.
Ingen skillnad.
Senast redigerad av Hej8atta 2025-04-20 kl. 14:26.
Citera
2025-04-20, 14:34
Medlem
tram123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hej8atta
Plastpåseskatt, fåntrattskatt, Sverigeskatt, andasskatt, boskatt, ätaskatt, husskatt, arbetarskatt, alltnikankommapåskatt.
Sveriges regering och ”beslutsfattare” är riktiga scharlataner.

Klart människor blir irriterade på korken sittapå konstruktion. Hänger på som en tumör. Otroligt störigt.

Ändra konstruktion eller ha det som tidigare.

Sverige med sina 10-11miljoner invånare kan inte rädda skit.

Höj och hitta på hur mycket skatter tills folket dör. Blir ingen skillnad vad gäller klimatet.

Lek broder duktig hur mkt man vill.
Ingen skillnad.

Dumma människor tror att dessa skatter mm. är till för att rädda planeten.
De är endast ett sätt att beskatta befolkningen utan att befolkningen startar uppror.
Citera
2025-04-20, 14:35
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 101000111
Korkarna plockas bort. De sitter fan i vägen. Är det en dricksflaska så river man sig i ansiktet på korken och alla de små vassa kanterna på korkbotten. När de hänger fast där i flaskan sitter korken normalt alltid i vägen. Man får hålla på och vrida korkarna på mjölkförpackningar och annat hela tiden. Så det är bara så mycket enklare om de plockas bort. Antingen bara vrider man av dem eller så klipper/skär man bort de två små strängarna som brukar hålla korken på plats.

Men att slänga dem i naturen? Nej. Varför skulle man göra det? Jag gjorde aldrig det innan så jag vet inte varför jag skulle börja med det nu. Man skruvar på korken igen när man är klar. Precis som tidigare innan denna rubbade ide infördes.

Frågan om artikeln är väl om korkarna kommer från Sverige eller de har flutit hit från utlandet. Annars borde det ju vara friluftsmänniskor som slänger dem i naturen för normala människor brukar inte vara ute i skog och mark så ofta och de brukar knappast släpa med sig dunkar eller flaskor i mängder.

Scouterna får väl skaffa sig ett korkmärke och skicka ut alla barnen i skogen och samla plastkorkar.
Instämmer.
Korkarna är i vägen när man dricker och behöver hållas undan.
Ibland funkar låsmekanism så korkarna stannar vid sidan men det är max 1/3 gånger.
Visst korken sätter jag tillbaka också. Men det gjorde jag givetvis med tidigare modell som var enklare att skruva på igen.
Citera
2025-04-20, 14:37
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Jag rycker av ena plastbindningen och vänder korken med insidan mot flaskan.

Å ena sidan är det väl trevligt att inte tappa bort korken, å andra sidan förstör de ens kläder, tillfälligt åtminstone, när kvarvarande vätska i korken droppar ut på tröjan.
Intressant iakttagelse.
Dricker i stort sett bara loka citron eller liknande men för de med typ Coca cola kan det ju bli fläckar på kläderna.

Det är inte så här vi löser miljöproblem. (min åsikt)
Citera
2025-04-20, 14:42
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Givetvis, alla visste att detta skulle hända.

Många äldre människor strävar med att skruva ihop flaska och kork efter att man dragit av korken.

Det är en värdelös SYMBOLISK lösning som inte hjälper något. Tvärtom så blev det värre 😂

Precis som resten av de svenska insatserna för klimatet.
Kan tänka mig att en del äldre med värk i fingrar och leder har extra svårt att gänga på en kork som vill gå i fel gängor.

Håller med, plastpåseskatten var bara dårskap.
Vill vi värna om miljön krävs helt andra lösningar.
Citera
2025-04-20, 14:46
Medlem
Helt övertygad om att ny korkarna är sämre för miljön. 3! ggr har jag själv spillt fil/yoghurt på mina tröjor/skjortor när jag fumlat med korken. Vad är miljöpåverkan att tvätta kläder i onödan?
Citera
2025-04-20, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoldemortZelenskyj
Government overreach måste besvaras med lämpliga medel. Korklagen är det mest korkade hittills från korkade politiker i Bryssel. Men företagen är inte oskyldiga heller, varför i helvete försåg man tetrapack med kork till att börja med?

Jag hivar korkarna rakt i det gröna.

Dom påstod att konsumenterna ”ville ha” skruvkork.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in