2025-04-22, 08:39
Medlem
ormbitens avatar
Sliter alltid bort korken då den är i vägen när man ska dricka, men jag slänger å andra sidan aldrig kork eller flaska i naturen, men å det tredje så pantar jag heller aldrig. Orkar inte bry mig om dom där 400-500 kronorna per år som panten är värd.

Är jag ute någonstans så kastar jag flaska och kork i någon soptunna på typ någon mack eller gatukök eller dylikt. Är jag hemma så slänger jag in flaska och kork i braskaminen eller vedpannan.
Citera
2025-04-22, 11:33
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapsillen
Beslutet kom ju 2024 och infördes väl inte förrän senare på året eller 2025? Det intressanta är väl i så fall att jämföra 2023 och 2024 med 2025 för att se effekten, eller brist på effekt, vilket det nu blir.
De som flyter i på västkusten kan nog vara äldre. Hur länge ligger korkar och guppar på vågorna?

Om korkarna är från före EU-förordningen så kan det bero på ändrade strömförhållanden, eller att mindre skräp slängdes i havet under covid, men att det ökat därefter.
Citera
2025-04-22, 11:37
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
"Det finns gott om lösa korkar och lock som blivit skräp på land också. I den nationella skräpmätningen som Håll Sverige Rent gjorde på uppdrag av Naturvårdsverket 2020 visade resultaten från kommunernas centralorters stadskärnor att nästan 130 000 lösa korkar och lock hade slängts - under en enda vecka."
Korkar och lock är äpplen och päron. Naturvårdsverket använder en undersökning av lösa lock för att förorda ett förbud mot lösa korkar Då var det alltså av agendaskäl man inte frågade pantplockarna, då hade man ju inte kunnat använda lock som argument för korkar.
Citera
2025-04-22, 13:00
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
De som flyter i på västkusten kan nog vara äldre. Hur länge ligger korkar och guppar på vågorna?

Om korkarna är från före EU-förordningen så kan det bero på ändrade strömförhållanden, eller att mindre skräp slängdes i havet under covid, men att det ökat därefter.
Troligen har den guppat runt väldigt länge, kanske på samma ställe i månader det är väl vid den här tiden vattenströmmar ändras så då kan dom åka åt annat håll så logiskt set, på västkusten om man slänger tillbaka korkarna i havet i höst med GPS så borde dom åka tillbaka igen och se om dom kan hamna där dom kom från, hur lång tid det tar och så vidare.

Förresten på tal om plast i havet finns det inte något ställe i havet där många strömmar möts så den plasten som flöt bildade en stor ö av allt skräp tänk vad korkar dom skulle hitta där 😁 men tänker man lite på den plast ön så är det fantastiskt att naturen föst ihop all plast på ett enda ställe så
Citera
2025-04-22, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius

Ja precis. Jag skulle inte dra någon slutsats av ett enda år som avviker från det normala. Plasten måste ju bort i vilket fall som helst.
Citera
2025-04-23, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
En ändring den korkade korkidiotin gjort i min vardag gäller mjölkförpackningar. Eftersom det är okej med en plastkork i återvinningskassen för förpackningar slänger jag även hårdplast där.

Ännu mera idiotiskt är korkar på Yoghurt förpackningar. De sista 25 procenten måste klämmas ur och då är korkjäveln bara i vägen.

Den som hittade på den här idiotin måste ha tänkt med arslet. Hur många tar med sig en liter Yoghurt på språng och kastar korken?
Citera
2025-04-25, 10:13
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ja, hur man kan tillåta plastkorkar på en kartongförpackning är helt obegripligt. Vem bad om en förändring på mjölkpaketen egentligen?

Jag begriper det inte! Snacka om onödig plast. För drygt tio år sen hade vi mjölk- och filmjölksförpackningar där man vek ut och vek ihop pipen istället för att skruva av och på en plastkork. Funkade hur bra som helst. Visst, det var inte 100 % tätt så man kunde inte lägga förpackningen ner men alla kylskåp är liksom byggda för att förvara stående förpackningar.
Citera
2025-04-25, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Jag begriper det inte! Snacka om onödig plast. För drygt tio år sen hade vi mjölk- och filmjölksförpackningar där man vek ut och vek ihop pipen istället för att skruva av och på en plastkork. Funkade hur bra som helst. Visst, det var inte 100 % tätt så man kunde inte lägga förpackningen ner men alla kylskåp är liksom byggda för att förvara stående förpackningar.
För ännu lite längre sedan var dessutom paketen helt rektangulära som tegelstenar så att man kunde frakta nästan helt utan luft emellan. Nu kan dom ju inte staplas på varandra ens.
Citera
2025-04-25, 13:55
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
För ännu lite längre sedan var dessutom paketen helt rektangulära som tegelstenar så att man kunde frakta nästan helt utan luft emellan. Nu kan dom ju inte staplas på varandra ens.

De gamla öppningarna finns fortfarande att köpa från förpackningstillverkaren.
https://www.elopak.com/packaging-sol...ucts/openings/
Easy Opening

We aim to help consumers make conscious environmental choices. Our closure-free cartons have approximately 2,7 grams less plastic and can reduce the carbon footprint by 25-30% compared to Pure-Pak® with closure.
Det är alltså mejerierna och juicetillverkarna som aktivt väljer en förpackning med plastkork.

Men det verkar som att det är vi (inte vi, de andra) stendumma konsumenter som ändå föredrar plastkorken:
The Pure-TwistFlip™ is the result of several consumer studies conducted to identify the best design. The current design had the highest purchase intention and scored highest on the most important consumer attributes, such as “easy to open”, “solid and reliable” and “safe reclosing”.
Citera
2025-04-26, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElakBoll
Jag tror du missförstår lite här. Frustrationen uppkommer inte (främst) av att korken rent mekaniskt skulle vara FÖR svår att handskas med eller OMÖJLIG att lyckas få bukt med, den kommer av att man mot sin vilja påtvingats en mycket sämre lösning som gör både drickandet och påskruvandet av korken mycket svårARE än det var förut med en massa extra meckande och potentiellt droppande/kladdande utan att tillföra någon som helst positiv praktisk nytta.

Jag har aldrig någonsin tidigare slängt en plastkork i naturen (eller plastpåse, godispapper eller ens så mycket som ett tuggummi, jag är tvärtom en sådan som vanligtvis brukar ta med även andra människors skräp hem och slänga tillsammans med mina egna sopor) men nu slänger jag varenda korkjävel åt helvete var jag än står bara som en ren protest mot den här knäpplagen, i hopp om att politikerna så småningom ska vakna och inse hur idiotiskt beslutet var.

Jag har faktiskt gått över till att endast dricka mineralvatten i flaska istället för kranvatten och ser till att dricka dem utomhus under långpromenader bara för att få fler korkar att slänga. Det har helt enkelt blivit en ny liten hjärtefråga för mig som jag verkligen brinner för och på sätt och vis nästan som en givande liten hobby samtidigt. Ett trevligt litet tidsfördriv som ger frisk luft och motion och som man mår bra av ända in i själen. Man känner att man gör en samhällsnytta helt enkelt.

Vissa protesterar genom att limma fast sig i motorvägar eller kasta soppa på konstverk och andra genom att slänga plastkorkar i naturen, visst är det fint att vi alla får komma till tals på våra helt egna små vis?
Tror det är du som missbedömer din egen förmåga, det är väldigt vanligt bland korkade personer.. Personligen upplever jag det varken svårare att dricka eller svårare att skruva på korken, jag sätter korken åt ett håll där den inte blir i vägen samt sätter tillbaka korken rakt så att den gängar i som vanligt.

Att du har problem med korken är ju som sagt för att du har bristande förmåga att hantera den, vilket är något man missbedömde och inte tog hänsyn till när man gjorde den här designen. Man bör göra en ny design och låta den testas av apor innan det massproduceras, så man ser att den svagsinta delen av befolkningen klarar av att hantera korken.

Att du är svagbegåvad styrks ju av ditt resonemang inlägget. Att du inte ens förstår själv att mer nedskräpning leder till ännu hårdare reglering visar ju hur dum du är, men du verkar ju iaf inse att du ligger på samma korkade nivå som folk som limmar fast sig på motorvägen.
Citera
2025-04-26, 12:47
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myztico
Tror det är du som missbedömer din egen förmåga, det är väldigt vanligt bland korkade personer.. Personligen upplever jag det varken svårare att dricka eller svårare att skruva på korken, jag sätter korken åt ett håll där den inte blir i vägen samt sätter tillbaka korken rakt så att den gängar i som vanligt.

Att du har problem med korken är ju som sagt för att du har bristande förmåga att hantera den, vilket är något man missbedömde och inte tog hänsyn till när man gjorde den här designen. Man bör göra en ny design och låta den testas av apor innan det massproduceras, så man ser att den svagsinta delen av befolkningen klarar av att hantera korken.

Att du är svagbegåvad styrks ju av ditt resonemang inlägget. Att du inte ens förstår själv att mer nedskräpning leder till ännu hårdare reglering visar ju hur dum du är, men du verkar ju iaf inse att du ligger på samma korkade nivå som folk som limmar fast sig på motorvägen.
Tror bara det är du som är konformisk. Sade man att alla måste linda in sig i bubbelplast, före de går ut, skulle du försvara det och säga att det är inte alls besvärligt att göra det. Att du aldrig har haft problem med korkarna anser jag nog inte är sant. För på vissa korkar åker ringen som ska hålla fast dem, upp och gör det svårt att få tillbaka igen. Likadant om man ska dricka ur en flaska och tvingas vrida den så korken inte tar i näsan eller hakan. Eller att den blir i vägen när man ska hälla. Om du säger att du aldrig varit med om de sakerna, så menar jag att det är inte sant. Det går inte ens att sätta tillbaka korken rakt, du måste vika den över gängorna.

Men poängen är förstås att man vill att människan ska anpassa sig till produkten, inte produkten till människan och du är en del av det. Det finns förstås bättre lösningar som en sträng som håller fast den utan att vara i vägen. Men grunden är ändå symbolpolitik. Man ska låtsas att man gör något. Då är det här enklare än att ta tag i de stora problemen i världen och så kan man känna sig god.
Senast redigerad av EnCarte 2025-04-26 kl. 12:53.
Citera
2025-04-27, 19:07
Avstängd
Jävla efterblivet med dessa korkar. Korken samlar upp en massa kladd från drickan som sen droppar ner över tröjan då man ska dricka om man inte tagit av korken.
Sliter alltid av korkjäveln och slänger den i ren protest! Klimathororna skall sättas på plats!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in