2025-04-20, 10:38
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Det går alltså att konstatera att de nya korkarna ökade plasten i naturen och man bör därför återgå till det gamla systemet.
Citera
2025-04-20, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Artikel i AB idag

"Fler plastkorkar i naturen efter nya sitta fast-lagen"

EU införde en lag om att plastkorkar ska sitta fast på flaskorna men nu ökar skräpet med lösa korkar i naturen.

Nu ser man ökad mängd lösa plastkorkar i naturen, alltså helt emot vad man förväntat sig.
Man misstänker att folk blir irriterade av plastkorkar som är i vägen.
Från 2023 till 2024 tredubblades nämligen antalet plastkorkar utmed stränderna på Västkusten.

"Antalet har ökat från 46 korkar per 100 meter strand till 144."

Jag instämmer, de är skit i vägen när man ska dricka och kommer ofta i fel gänga när man ska sätta tillbaka korken på flaskan. Ibland sliter jag loss korken.

Hur gör ni?
Tycker nu det var bra och ser inga problem?
Eller slänger ni korken lös eller sätter tillbaka den på flaskan?

Källa
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...rots-nya-lagen

"Tre gånger fler plastkorkar vid Västkusten"

Källa P4
https://www.sverigesradio.se/artikel...1kiazolxh_jydw

Jag klipper konstant bort infästningen av korken eftersom den är i vägen. Jag slänger dock inte korken i naturen.
Citera
2025-04-20, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Eftersom jag pantar läskflaskor får korken sitta kvar, jag dricker alltid ur glas ändå. Men jag tycker att det är en idiotidé som allt annat som kommer från klimatfåntrattar, hur har klimatet och miljön förbättrats av alla idiotier dom kommit med? Inte ett dugg och det kommer inte ändras av några åtgärder heller.

En ändring den korkade korkidiotin gjort i min vardag gäller mjölkförpackningar. Eftersom det är okej med en plastkork i återvinningskassen för förpackningar slänger jag även hårdplast där.
Jag slänger istället mjölkförpackningen i plaståtervinningen om korken sitter fast.
Förut delade jag på dem.
Citera
2025-04-20, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Det går alltså att konstatera att de nya korkarna ökade plasten i naturen och man bör därför återgå till det gamla systemet.
Det logiska. Men är politiker logiska?
Citera
2025-04-20, 11:26
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Så jävla rätt åt dessa miljömuppar.

Tror de flesta är som jag som nu istället sliter bort kortkfanskapet och slänger den.

Då den både är ivägen, och svårare att sätta tillbaka.

Den som klubbade igenom denna lag, eller den som kom med förslaget bör man straffa med 4 piskrapp per korkar man hittar per 100kbm
Tänk vi håller med inom ett ämne du och jag. Straffet är glasklart. Den feministiska EU grupp som kom på skiten skall alla ha 4 piskrapp per kork, med en ganska stor piska, det skall bli märken av den.

De skall även bekosta den extra saneringen deras idiotiska beslut ledde till, med sina löner. Sedan skall de sparkas ut till akassan. Inga nya uppdrag.
Citera
2025-04-20, 11:46
Medlem
Sunimods avatar
Jag tycker givetvis att man borde testat bättre först och gärna tillfrågat de som kommer använda förpackningarna.

Men bra att man försökte göra något positivt men nu blev det negativt för miljön och då borde man ändra på lösningen.

Om man aldrig vågar prova nytt kommer vi ingenstans.
Och det är inte fel att det inte blev rätt och då ska man ändra på det.
Citera
2025-04-20, 11:52
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Artikel i AB idag

"Fler plastkorkar i naturen efter nya sitta fast-lagen"

EU införde en lag om att plastkorkar ska sitta fast på flaskorna men nu ökar skräpet med lösa korkar i naturen.

Nu ser man ökad mängd lösa plastkorkar i naturen, alltså helt emot vad man förväntat sig.
Man misstänker att folk blir irriterade av plastkorkar som är i vägen.
Från 2023 till 2024 tredubblades nämligen antalet plastkorkar utmed stränderna på Västkusten.

"Antalet har ökat från 46 korkar per 100 meter strand till 144."

Jag instämmer, de är skit i vägen när man ska dricka och kommer ofta i fel gänga när man ska sätta tillbaka korken på flaskan. Ibland sliter jag loss korken.

Hur gör ni?
Tycker nu det var bra och ser inga problem?
Eller slänger ni korken lös eller sätter tillbaka den på flaskan?

Källa
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...rots-nya-lagen

"Tre gånger fler plastkorkar vid Västkusten"

Källa P4
https://www.sverigesradio.se/artikel...1kiazolxh_jydw

Detta har inte med plastkorkarna. Detta har med att folk konsumerar mera och mera. Enklare så är det inte!
Citera
2025-04-20, 12:19
Medlem
Avangards avatar
Det handlar inte om korkarna, utan om att folks IQ sjunker när de blir mer beroende av mobiltelefoner och inte behöver tänka själva. Nästa steg blir att förbjuda plastflaskor om vi inte slutar förstöra jorden.
Citera
2025-04-20, 12:24
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Detta har inte med plastkorkarna. Detta har med att folk konsumerar mera och mera. Enklare så är det inte!
Borde inte plastkorkarna sitta kvar på flaskorna med fästet de har numera?
Citera
2025-04-20, 12:24
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ms-X
Jag klipper konstant bort infästningen av korken eftersom den är i vägen. Jag slänger dock inte korken i naturen.

Samma här. Ringen runt flaskhalsen ska bort. Även helt avskiljas från skruvkorken.

Sedan slängs ring och skruvkork i plastförpackningar.

Flaskan pantas utan nämnda ring och kork som en markering. Något alla borde göra.
Citera
2025-04-20, 12:28
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avangard
Det handlar inte om korkarna, utan om att folks IQ sjunker när de blir mer beroende av mobiltelefoner och inte behöver tänka själva. Nästa steg blir att förbjuda plastflaskor om vi inte slutar förstöra jorden.
Vad är ditt förslag då?
Aluminiumburkar?
Glasflaskor?
Plastpåsar med dryck? (vi hade sådana för mjölk när jag var ung)
Annat?
Citera
2025-04-20, 12:34
Medlem
Har mina aningar om vad som är det egentliga problemet här men jag gör som AB och låtsas förvånad istället, lugnast så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in