Flashback bygger pepparkakshus!
  • 7
  • 8
2025-04-20, 18:34
Medlem
HemmaslagenWasabis avatar
Det tror jag absolut. Vårt kaffe är i jättestora batcher och jag känner redan nu att när man kommer dit på morgonen så är det antingen slut eller så har man "glömt" att börja brygga det. Förr var detta aldrig något problem

Tror dock att många håller sig till jobbet och dricker sin morgonmugg där istället för hemma. Förr satt ett fåtal i fikarummet men nu kan det sitta jättemånga där
Citera
2025-04-20, 21:48
Medlem
Bra om dem tar bort kaffet, kaffemaskinen är en enorm kostnad och ineffektiva anställda samlas kring denna heliga ritual.
Citera
2025-04-20, 22:07
Medlem
Fri lunch går inte så bra, sådan skulle förmånsbeskattas och sedan måste arbetsgivaravgift betalas på förmånsbeloppet. Rör det sig om intern representation så förmånsbeskattas det inte, men maten är inte avdragsgill, momsen kan dock lyftas upp till vad som motsvarar 300 kronor per person.

Kaffe med tillbehör, det är inte en måltid, så det är fullt avdragsgillt och klassas som personalvård.

Har för egen del kontoret i bostaden, så svårt att jämföra, då svårare att få avdrag för dylikt så länge det inte intages på restaurang eller liknande. Blir dock klart mindre kaffe än vad som var fallet när jag var på en arbetsplats med ett tjugotal anställda, där gällde fasta kaffetider och få missade dessa!
Citera
2025-04-20, 22:39
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mecanicus
DU uttrycker dig extremt otydligt? Du dricker inte kaffe och borde inte få högre lön om jag förstår dig rätt?

Lite osäker på om du inte skall få lägre pris på lunch men det lutar åt att jag tror att det är så du menar?

Vore det inte bättre att du tar en kopp kaffe även om du inte dricker upp den för att få både högre lön och billigare lunch?

Sorry, skulle ha stått kaffe eller te.
Hoppas det förtydligade.
Citera
2025-04-20, 22:53
Medlem
Nordoxens avatar
Än så länge är kaffepengar småpengar för de allra flesta företag att det är väldigt försumbart. Tror det är större sannolikhet att de snålar och sparar in på fruktinköp. Men om något sker så lär de i så fall köpa in billigare bönor av sämre kvalitet och vid behov ändra inställningarna så de späds ut mer med vatten. Mindre gott kaffe kommer per automatik får fler att dricka mindre, utan att uppleva att de "beröras" på nånting.
Citera
2025-04-23, 11:24
Medlem
Jag tror att många arbetsgivare kommer dra sig för att ta betalt för kaffet ur automater. Oavsett vad så signalerar det snikenhet och man kommer göra mycket dtora delar av personalen missnöjd. Mao är det värt att betala det högre priset för att inte reta upp personalen.

Tveksamt om det skulle leda till några större uppsägningar om det skulle ske, men en allmänt surmulen personal med en negativ bild av företaget kan vara lika illa det med.
Citera
2025-04-23, 12:12
Medlem
På det företag jag jobbar så är vanliga "sunkkaffet", alltså de traditionella Selecta automaterna, fortfarande gratis, men vi har också sedan lång tid tillbaka en kaffemaskin med mycket mer lyx där man får betala för sitt kaffe och då får man bland annat riktig mjölk i dryckerna som skummas osv till skillnad från de billigare som har något slags mjölpulver.

Kaffet smakar mer som på att café och en hel del väljer trots att det kostar, att dagligen köpa kaffe från den automaten.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in