Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-04-19, 20:30
Medlem
Man-At-Armss avatar
Kaffepriserna har gått upp och bland många arbetsplatser ses det som en självklarhet att dricka gratis kaffe på jobbet. Inte minst i den offentliga sektorn, där besparingskrav haglar.
En del kommunanställda betalar dock redan för sitt kaffe och troligen även andra arbetsplatser inom den offentliga sektorn med.
Någon här som blev drabbad och fick öppna plånboken för att få jobbkaffe och hur reagerade ni och era kollegor på beskedet?

Kan fler arbetsplatser bli av med förmånen att dricka gratis kaffe i och med prishöjningar?

Kommer folk gå ut i strejk?:
"Vad vill vi ha!?"
"Gratis kaffe!!!"
"Jag sa VAD VILL VI HA!!!"
"GRATIS KAFFE!!!"
Citera
2025-04-19, 20:33
Tror inte det, kaffedrickande är ju en typisk åtgärd som leder till högre effektivitet. Däremot skulle det inte förvåna mig om arbetsplatserna försöker begränsa kaffedrickandet till max 2-3 koppar kaffe per person och dag. Tekniken finns för att åstadkomma liknande lösningar med kaffekort/koder etc för att få sitt kaffe.

T.ex man har en egen personlig kod som man knappar in på automaten med eget lösenord och som ingen annan anställd känner till.

I snitt får man betala 300 kr för 1 kg kaffebönor. Denna påse ger 90-110 koppar kaffe. På en vanlig arbetsplats med cirka 100 medarbetare skulle alltså priset för hela arbetsstyrkan på en dag bli runt 900-1000 kr om alla drack max 3 koppar kaffe. 20 arbetsdagar på en månad blir då 20.000 kr. Det lär väl ett företag med 100 pers ha råd med. Det är väl en rimlig peng om något?
Senast redigerad av ElexirPharma 2025-04-19 kl. 20:41.
Citera
2025-04-19, 20:37
Medlem
Riktigt dumsnålt. Nästa steg är väl att man bara får spola efter att ha skitit. Alla som kissar lämnar ospolat. Jag hade nog börjat söka nytt arbete ganska omgående.
Citera
2025-04-19, 20:54
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElexirPharma
Tror inte det, kaffedrickande är ju en typisk åtgärd som leder till högre effektivitet. Däremot skulle det inte förvåna mig om arbetsplatserna försöker begränsa kaffedrickandet till max 2-3 koppar kaffe per person och dag. Tekniken finns för att åstadkomma liknande lösningar med kaffekort/koder etc för att få sitt kaffe.

T.ex man har en egen personlig kod som man knappar in på automaten med eget lösenord och som ingen annan anställd känner till.

I snitt får man betala 300 kr för 1 kg kaffebönor. Denna påse ger 90-110 koppar kaffe. På en vanlig arbetsplats med cirka 100 medarbetare skulle alltså priset för hela arbetsstyrkan på en dag bli runt 900-1000 kr om alla drack max 3 koppar kaffe. 20 arbetsdagar på en månad blir då 20.000 kr. Det lär väl ett företag med 100 pers ha råd med. Det är väl en rimlig peng om något?

100 månadslöner á 50.000 kronor styck = 5 miljoner i månaden. Ökar produktionen med 5% för att personal blir lite piggare så har man tjänat in 230.000 kronor. Vore jag själv arbetsgivare hade jag bjudit på både kaffe och lättare förtäring, typ frukt, mackor, yoghurt.
Citera
2025-04-19, 20:57
Medlem
Zaedrewss avatar
Klart det är offentliga som klagar. Det privata vet att detta trots ökade kaffepriser är den en självklarhet med gratis kaffe. Mer muntra aktiva arbetare och samtidigt detta med att också kunna bjuda kunder på gratis kaffe är ett plus i det stora hela.
Citera
2025-04-19, 21:10
Medlem
Longfingrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apanola12
Riktigt dumsnålt. Nästa steg är väl att man bara får spola efter att ha skitit. Alla som kissar lämnar ospolat. Jag hade nog börjat söka nytt arbete ganska omgående.
Du har tydligen noll koll på vad det egentligen kostar ett större byggbolag for Ex för 1 års kaffedrickande,garanterat handlar det om miljoner kronor,folk som tar med hem mm
sluta med denna förmån som alla andra,case closed
Citera
2025-04-19, 21:15
Medlem
buddy99s avatar
Finns inget "gratis" kaffe,någon avstår något ex.vis höjd lön.
Citera
2025-04-19, 21:20
Citat:
Ursprungligen postat av buddy99
Fast det är ju en service på sätt och vis?

Precis som att ingen vill ta med sig eget toalettpapper till jobbet för senare användning förväntar sig folk i gemen att kaffe ska finnas på arbetsplatsen kostnadsfritt. De hade annars behövt betala för kaffet de skulle ta med sig från hemmet för sin egen lön, och alltså inte sparat något. Vad är det som är så fantastiskt svårt att förstå? De enda som drabbas av att jobben erbjuder kaffe "gratis" är de som inte dricker kaffe.

Nej kaffet är inte gratis, det är kostnadsfritt (eftersom prestationen är att de måste jobba), men folk förväntar sig kaffe utan kostnad p.g.a de är koffeinberoende och för att jobb sedan lång tid tillbaka erbjuder kaffe.
Citera
2025-04-19, 21:23
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buddy99

En smart en kommer ju dock att se att kostnaden för kaffe är försumbar sett till ökat värde i jobbet som utförs, och nya kunder det attraherar. Men åter igen det offentliga kommer ju räkna så. För de behöver ju inte nöjda medarbetare och vill inte ha fler kunder.
Citera
2025-04-19, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElexirPharma

Jag såg fakturorna för kaffe och te för några år sedan på jobbet. De låg på vad jag då tyckte var mycket, typ 38 000 kr, nu såg jag en räkning nyligen för över 60 000 kr så jag skulle inte bli förvånad om det blir begränsat gratis kaffe snart.
Citera
2025-04-19, 21:29
Medlem
Kaffet som håller mig vaken nog att arbeta för att kunna betala för det?
Citera
2025-04-19, 21:29
Medlem
Jag som inte dricker kaffe får inget gratis. Men jag har inte klagat på det.

Jag hoppas tvärtom att mer på jobbet blir gratis. Att man får gratis frukost, gratis fika, gratis lunch och såklart ofta gratis sprit och chips och middag på företagets afterwork.

Det finns utrymme för bättre liv på kontoret menar jag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in