Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-20, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Partykalle
Intressant! Kanske borde testa att dra ner på försök
Ja prova.. Jag tog en kopp igår på altan, innan dess i höstas tror jag, det blir en vana ju. å när jag jobbade drack jag aldrig kaffe hemma om jag inte fick besök tex.
Citera
2025-04-20, 11:17
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Så var det inte för mig, var byggjobbare å drack kaffe innan jag åkte till jobbet, på jobbet blev det kaffe 7, 9 11 å vid halv två.. När jag gick i pension nyss slutade jag helt med kaffe å nu kanske en kopp i månaden, tror mycket av kaffedrickandrt blir en vana kopplat till vissa grejer. känner inget sug överhuvudtaget hemma.
Inte konstigt inget blir byggt när ni har kafferast halva dagen.
Citera
2025-04-20, 11:23
Avstängd
Storanglarens avatar
Har inte alla arbetsplatser en "kaffekassa?" Så har det varit på kontoren på de jobb jag varit på. Man ger en femma eller så för varje kopp man dricker och sedan när burken med mynten är full går man och köper ett nytt paket kaffe.
Citera
2025-04-20, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Nja, det är ju pris på de flesta byggen nu.. maska går inte.
Citera
2025-04-20, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Vi har 1 timmes rast om dagen, vad har du?
Citera
2025-04-20, 12:00
Medlem
italiensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Ökad produktivitet vet de fan om kaffet egentligen ger.
Jag är själv kaffedrickare och får i mig x antal koppar på jobbet.
Varför man dricker det vet jag inte, det är som att man bara måste ha det för att få kroppen i balans och fungera.
Energimässigt tycker jag inte det ger ett skit.

Själv har jag högre produktivitet när kroppen fungerar. Blir väldigt dyrt för min arbetsgivare att behöva betala samma lön medan min produktivitet halveras. Då betalar sig de futtiga kronor de lägger på kaffe flera gånger om.
Citera
2025-04-20, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
Kaffepriserna har gått upp och bland många arbetsplatser ses det som en självklarhet att dricka gratis kaffe på jobbet. Inte minst i den offentliga sektorn, där besparingskrav haglar.
En del kommunanställda betalar dock redan för sitt kaffe och troligen även andra arbetsplatser inom den offentliga sektorn med.
Någon här som blev drabbad och fick öppna plånboken för att få jobbkaffe och hur reagerade ni och era kollegor på beskedet?

Kan fler arbetsplatser bli av med förmånen att dricka gratis kaffe i och med prishöjningar?

Kommer folk gå ut i strejk?:
"Vad vill vi ha!?"
"Gratis kaffe!!!"
"Jag sa VAD VILL VI HA!!!"
"GRATIS KAFFE!!!"

Ett jävligt enkelt sätt att få ihop det är att ta betalt för kaffet.

Det kommer då att kosta 2kr/kopp eller nåt liknande. Det har ju precis vem som helst råd med.
Vissa arbetsplatser har haft självkostnadspris under lång tid.
Ser inga som helst problem med det.
Citera
2025-04-20, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Ja prova.. Jag tog en kopp igår på altan, innan dess i höstas tror jag, det blir en vana ju. å när jag jobbade drack jag aldrig kaffe hemma om jag inte fick besök tex.

Ett väldigt enkelt sätt att dra ner på kaffedrickandet är att skaffa en termomugg, så kan du fylla upp den och gå och sippa hela dagen.

För min del så sveper jag den när jag är trött, men vanligtvis 7-8ggr av 10, så har jag inte ens druckit upp hälften under en dag, men har ändå haft full tillgång hela tiden.
Oftast så tror jag att jag har druckit mer kaffe än vad jag har gjort.
Citera
2025-04-20, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Ett väldigt enkelt sätt att dra ner på kaffedrickandet är att skaffa en termomugg, så kan du fylla upp den och gå och sippa hela dagen.

För min del så sveper jag den när jag är trött, men vanligtvis 7-8ggr av 10, så har jag inte ens druckit upp hälften under en dag, men har ändå haft full tillgång hela tiden.
Oftast så tror jag att jag har druckit mer kaffe än vad jag har gjort.
Ja klart, jag har gått över till frystorkat hemma,
Citera
2025-04-20, 12:56
Medlem
Diskussioner förs på min arbetsplats om att dra in på kaffet. Det lär ju bli så. Julbord är indraget sen några år tillbaka . Likaså julklapp. Ingen semla fick vi heller. Konstigt nog plockar ägaren ut ca 2milj varje år i utdelning. Ständigt detta att det är för dyrt vi måste spara.
Citera
2025-04-20, 13:06
Medlem
manfalangs avatar
För stora företag är nog inte kaffet som prio att skära ner på om man vill spara? Det kommer kosta sura arbetare istället. Det är en liten kostnad jämfört med annat. Då bättre skära ner på licenser som ingår i Office och enbart ha Outlook, Excel och Word. De som behöver mer få ansöka om det hos IT.

Att spara på kaffet bara dumsnålt.
Citera
2025-04-20, 13:07
Medlem
manfalangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElexirPharma
Tror inte det, kaffedrickande är ju en typisk åtgärd som leder till högre effektivitet. Däremot skulle det inte förvåna mig om arbetsplatserna försöker begränsa kaffedrickandet till max 2-3 koppar kaffe per person och dag. Tekniken finns för att åstadkomma liknande lösningar med kaffekort/koder etc för att få sitt kaffe.

T.ex man har en egen personlig kod som man knappar in på automaten med eget lösenord och som ingen annan anställd känner till.

I snitt får man betala 300 kr för 1 kg kaffebönor. Denna påse ger 90-110 koppar kaffe. På en vanlig arbetsplats med cirka 100 medarbetare skulle alltså priset för hela arbetsstyrkan på en dag bli runt 900-1000 kr om alla drack max 3 koppar kaffe. 20 arbetsdagar på en månad blir då 20.000 kr. Det lär väl ett företag med 100 pers ha råd med. Det är väl en rimlig peng om något?

Bara be någon kollega som inte dricker kaffe logga in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in