Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-04-20, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lahavana
Priset per kaffekopp är fortfarande inte särskilt dyrt alls haha, typ 3kr enligt någon annans kommentar? Typ en hundring per månad per anställd.

Om jag hade jobbat på ett ställe som drog in på kaffet så hade jag dragit direkt, om de inte har råd med kaffe hur fan ska de då ha råd att höja min lön

Nä klart att det inte är kul att priset har ökat med 100% på kort tid, men ett paket kaffe är fortfarande jäkligt värt, 3 jäkla spänn per kopp. Dricker man 5 koppar per dag blir det ändå ynka 15kr, och det är väl lika bra att ordna upp sitt koffeinintag till rimliga nivåer.

Det här är nog enda vettiga svaret i tråden. Det är en så otroligt liten kostnad per person.

"Det kostar företaget si och så per månad! Det är svindyrt" <--Ja, är man 1000 anställda så blir det en avsevärd summa, men inte per person. Är man många anställda så drar man ju förhoppningsvis även in rätt mycket pengar.
Citera
2025-04-20, 08:41
Medlem
Sunimods avatar
Självklart kommer gratis kaffe tas bort. Stort slöseri med medarbetare som ska fika eller hämta kaffe ideligen.
Är de beroende av koffein för att arbeta effektivt så är det något fel på dem.

Fullt förståelse för de med fysiskt krävande arbeten tar en paus men folk på kontor är sådant enbart slöseri.

Dricker gärna kaffe privat och gärna med goda vänner eller frugan men på jobbet inget behov. Man kan vara social med de på jobbet under lunchen.
Citera
2025-04-20, 09:19
Medlem
Libertarismuss avatar
Sluta gnäll. Kaffe har aldrig varit så billigt som det är idag.
Citera
2025-04-20, 09:39
Medlem
Kaffet är ju en skitsumma för tex en byggfirma som debiterar 700kr i timmen.
Citera
2025-04-20, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Självklart kommer gratis kaffe tas bort. Stort slöseri med medarbetare som ska fika eller hämta kaffe ideligen.
Är de beroende av koffein för att arbeta effektivt så är det något fel på dem.

Fullt förståelse för de med fysiskt krävande arbeten tar en paus men folk på kontor är sådant enbart slöseri.

Dricker gärna kaffe privat och gärna med goda vänner eller frugan men på jobbet inget behov. Man kan vara social med de på jobbet under lunchen.

Om man skall avskeda alla som är beroende av koffein i Sverige blir det inte så många kvar på arbetsplatsen är jag rädd hehe
Citera
2025-04-20, 10:33
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Partykalle
Om man skall avskeda alla som är beroende av koffein i Sverige blir det inte så många kvar på arbetsplatsen är jag rädd hehe
Säkert så.
Finns flera på jobbet som säkert drar i sig en kopp kaffe i timman. Stackars drogmissbrukare.
Men att det krävs kaffe för att de ska prestera normal låter knas.
Citera
2025-04-20, 10:35
Medlem
Citat:
Säkert så.
Finns flera på jobbet som säkert drar i sig en kopp kaffe i timman. Stackars drogmissbrukare.
Men att det krävs kaffe för att de ska prestera normal låter knas.

Prova att dricka 10 koppar om dagen i ett par år och se hur bra du funkar utan sen!

Svenskar/nordbor är helt klart beroende. Men finns värre beroenden än kaffe tänker jag. Cigg som många var beroende av förr påverkade ju omgivningen med tex
Citera
2025-04-20, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Sluta gnäll. Kaffe har aldrig varit så billigt som det är idag.

Var billigare bara för en månad sedan! Men jag förstår vad du menar, ingen stor kostnad egentligen bara för att det ökat en del sista tiden.
Citera
2025-04-20, 10:42
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Prova att dricka 10 koppar om dagen i ett par år och se hur bra du funkar utan sen!

Svenskar/nordbor är helt klart beroende. Men finns värre beroenden än kaffe tänker jag. Cigg som många var beroende av förr påverkade ju omgivningen med tex
Nej tack, då bli det ingen njutning av en god kopp kaffe som man gärna avnjuter ihop med någon annan.

10 koppar om dagen = drogberoende. Precis som rökare eller snusare som måste fylla på ideligen.

Haft jobbarkompisar som drack en 3-4 koppar kaffe på morgonen innan de åkte till jobbet och där sedan fortsatte hela dagen och säkert ett antal till på kvällen. Sjukt.

Jag dricker max 1-2 loppar kaffe om dagen och ibland blir det inget kaffe den dagen.
Citera
2025-04-20, 10:46
Medlem
Citat:
Nej tack, då bli det ingen njutning av en god kopp kaffe som man gärna avnjuter ihop med någon annan.

10 koppar om dagen = drogberoende. Precis som rökare eller snusare som måste fylla på ideligen.

Haft jobbarkompisar som drack en 3-4 koppar kaffe på morgonen innan de åkte till jobbet och där sedan fortsatte hela dagen och säkert ett antal till på kvällen. Sjukt.

Jag dricker max 1-2 loppar kaffe om dagen och ibland blir det inget kaffe den dagen.

Helt klart ett beroende ja!
Citera
2025-04-20, 10:57
Medlem
Citat:

Så var det inte för mig, var byggjobbare å drack kaffe innan jag åkte till jobbet, på jobbet blev det kaffe 7, 9 11 å vid halv två.. När jag gick i pension nyss slutade jag helt med kaffe å nu kanske en kopp i månaden, tror mycket av kaffedrickandrt blir en vana kopplat till vissa grejer. känner inget sug överhuvudtaget hemma.
Citera
2025-04-20, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Så var det inte för mig, var byggjobbare å drack kaffe innan jag åkte till jobbet, på jobbet blev det kaffe 7, 9 11 å vid halv två.. När jag gick i pension nyss slutade jag helt med kaffe å nu kanske en kopp i månaden, tror mycket av kaffedrickandrt blir en vana kopplat till vissa grejer. känner inget sug överhuvudtaget hemma.

Intressant! Kanske borde testa att dra ner på försök
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in