Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-20, 00:38
Medlem
Kaerringbenzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gbgkillen
Det är väl knappast gratis för det? Ditt företag betalar ju det.
Ja, med oskattade (förutom moms) pengar i bolaget. Sänker samtidigt momsen jag själv måste betala varje momsavstämning. Kaffeköpen sänker även min vinst vilket gör att jag betalar lägre vinstskatt. Det är fantastiskt. Men vanliga arbetsgivare är för korkade för att inse hur förmånligt det är att kosta på sig. Ser fram emot reportagen när kommunerna drar in på kaffet för sina slavar.
Citera
2025-04-20, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Folk som inte dricker kaffe är suspekta. Skulle aldrig anställa en sådan.
En kompis till mig som inte dricker kaffe fick höra samma på en anställningsintervju. Hon fick inte jobbet.
Citera
2025-04-20, 00:53
Medlem
I min omgivning dricker yngre personer hellre energidrycker än kaffe. Om de dricker kaffe så ska typ hälften vara varm mjölk och socker.
Citera
2025-04-20, 01:10
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Jag som inte dricker kaffe får inget gratis. Men jag har inte klagat på det.

Jag hoppas tvärtom att mer på jobbet blir gratis. Att man får gratis frukost, gratis fika, gratis lunch och såklart ofta gratis sprit och chips och middag på företagets afterwork.

Det finns utrymme för bättre liv på kontoret menar jag.

Detta med att vilja ta del i frukost på arbetet har jag aldrig förstått… frukosten och middagen vill man givetvis ha med sin familj är illa nog att man behöver ta en del luncher i samband med jobb. Skulle aldrig i livet ”vilja” ta del av alla dessa frukostseminarier och frukostevents som anordnas är det endast hurtiga 20-25 åringar utan barn och 55-65 åringar med utflugna barn som är intresserade av detta? (Alternativt de utan barn i varierande ålder)
Citera
2025-04-20, 07:06
Medlem
Oh-be-wans avatar
Så vi har så pass höga skatter, att demondockorna gladeligen skickar miljarders miljarder till Urkaina och EU, men nu skall kaffet ransoneras. När fan vaknar idioterna här i landet. Min gissning aldrig.

Snart kommer som ni förespråkar, att man inte får skita på jobbet, håll dig och gör dina behov hemma, här kostar det för mycket. Sedan blir det att ni kostar för mycket. Kolet som måste reduceras i klimatförändringarnas namn, det är ni det.
Senast redigerad av Oh-be-wan 2025-04-20 kl. 07:09.
Citera
2025-04-20, 07:07
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Folk som inte dricker kaffe är suspekta. Skulle aldrig anställa en sådan.
Grattis. Du har precis eliminerat alla te-drickare. Joråsåatteh. Du verkar smart.

-

Kaffe, te, Alvedon/ipren och plåster. Gärna fruktkorg, ska arbetsgivaren stå för. Annars får det vara.
Senast redigerad av LuluBrooksie 2025-04-20 kl. 07:09.
Citera
2025-04-20, 07:32
Medlem
Onan-erarens avatar
På mitt jobb har vi en kaffemaskin, kaffet är förvisso gratis men smakar förjävligt. Vart rävgiftet kommer ifrån vet jag inte.
Citera
2025-04-20, 08:17
Medlem
StigEngstroms avatar
Tror inte en chef vågar ta bort kaffet...

Men jag ser en tydlig trend i fikarummet att många av gubbarna som tidigare endast drack kaffe har börjat dricka te.
Även fast det är gratis.
Vad det beror på vet jag inte men jävlar vad tedrickare det plötsligt har blivit när det för nått år sen kanske var nån enstaka.
Citera
2025-04-20, 08:21
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av italiensk
Kaffe är dock fortfarande så pass billigt att en kopp bara kostar ungefär en krona. Den kronan tjänar den anställde in åt arbetsgivaren många gånger om genom ökad produktivitet.
Ökad produktivitet vet de fan om kaffet egentligen ger.
Jag är själv kaffedrickare och får i mig x antal koppar på jobbet.
Varför man dricker det vet jag inte, det är som att man bara måste ha det för att få kroppen i balans och fungera.
Energimässigt tycker jag inte det ger ett skit.
Citera
2025-04-20, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
Kaffepriserna har gått upp och bland många arbetsplatser ses det som en självklarhet att dricka gratis kaffe på jobbet. Inte minst i den offentliga sektorn, där besparingskrav haglar.
En del kommunanställda betalar dock redan för sitt kaffe och troligen även andra arbetsplatser inom den offentliga sektorn med.
Någon här som blev drabbad och fick öppna plånboken för att få jobbkaffe och hur reagerade ni och era kollegor på beskedet?

Kan fler arbetsplatser bli av med förmånen att dricka gratis kaffe i och med prishöjningar?

Kommer folk gå ut i strejk?:
"Vad vill vi ha!?"
"Gratis kaffe!!!"
"Jag sa VAD VILL VI HA!!!"
"GRATIS KAFFE!!!"

Jag tror det kommer begränsas på något sätt. Redan idag har inte alla arb platser gratis kaffe
Citera
2025-04-20, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biloxiblues
En kompis till mig som inte dricker kaffe fick höra samma på en anställningsintervju. Hon fick inte jobbet.

Lika bra det, vem vill ha en utvecklingsstörd chef?
Citera
2025-04-20, 08:36
Medlem
Orcinus-orcas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElexirPharma
Tror inte det, kaffedrickande är ju en typisk åtgärd som leder till högre effektivitet. Däremot skulle det inte förvåna mig om arbetsplatserna försöker begränsa kaffedrickandet till max 2-3 koppar kaffe per person och dag. Tekniken finns för att åstadkomma liknande lösningar med kaffekort/koder etc för att få sitt kaffe.

T.ex man har en egen personlig kod som man knappar in på automaten med eget lösenord och som ingen annan anställd känner till.

I snitt får man betala 300 kr för 1 kg kaffebönor. Denna påse ger 90-110 koppar kaffe. På en vanlig arbetsplats med cirka 100 medarbetare skulle alltså priset för hela arbetsstyrkan på en dag bli runt 900-1000 kr om alla drack max 3 koppar kaffe. 20 arbetsdagar på en månad blir då 20.000 kr. Det lär väl ett företag med 100 pers ha råd med. Det är väl en rimlig peng om något?

Jag tror du är rätt ute. Precis som man börjat med RFID för att få ut sina papper på skrivaren, vilket är tokigt och bara omständligt. Så det kommer komma kaffemaskiner som du måste aktivera med din RFID-tag. Sen så kommer chefer vara undantagna, för deras tag kommer ha obegränsade med koppar med motiveringen att de skall kunna bjuda besökare på kaffe.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in