Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-19, 22:59
Medlem
HerrGickhans avatar
Redan för ett år sedan, långt innan kaffepriset steg kraftigt, var det 25 procent bland landets kommuner som inte tillhandahöll gratis kaffe för medarbetarna.

https://arbetet.se/2024/01/03/loneavdrag-for-kaffe-pa-jobbet-har-ar-kommunerna-som-inte-betalar-for-de-anstallda/

Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
100 månadslöner á 50.000 kronor styck = 5 miljoner i månaden. Ökar produktionen med 5% för att personal blir lite piggare så har man tjänat in 230.000 kronor. Vore jag själv arbetsgivare hade jag bjudit på både kaffe och lättare förtäring, typ frukt, mackor, yoghurt.

Det där är ju helt ovetenskapligt. Finns inget som säger att någon gör något bättre för att de får kaffe gratis. Troligare är att det tas längre raster och att det inkräktas på arbetstid med kaffedrickande.
Citera
2025-04-19, 23:10
Medlem
En kopp kostar ju knappt något i slutändan ändå, allt detta är bara hypeat av media som älskar att dra igång domedagsprofetiorna och få folk att tro att vi snart kommer att svälta ihjäl pga ”ökade matpriser ”
Citera
2025-04-19, 23:10
Medlem
Inte en chans att det skulle ske där jag jobbar (statligt). Är en försvinnande liten utgift förhållandevis.

Dricker inte kaffe själv dock.
Citera
2025-04-19, 23:19
Medlem
Priset per kaffekopp är fortfarande inte särskilt dyrt alls haha, typ 3kr enligt någon annans kommentar? Typ en hundring per månad per anställd.

Om jag hade jobbat på ett ställe som drog in på kaffet så hade jag dragit direkt, om de inte har råd med kaffe hur fan ska de då ha råd att höja min lön

Nä klart att det inte är kul att priset har ökat med 100% på kort tid, men ett paket kaffe är fortfarande jäkligt värt, 3 jäkla spänn per kopp. Dricker man 5 koppar per dag blir det ändå ynka 15kr, och det är väl lika bra att ordna upp sitt koffeinintag till rimliga nivåer.
Citera
2025-04-19, 23:43
Jag är snart 35 bast men har aldrig hajat grejen med alla jävla svennar och deras kaffeknarkande. De kollar på mig som om jag var våldtäktsman när jag säger att jag gillar cannabis, men själva skulle de gå över lik för en kopp beskt, svart jävla äckel som förstör både tänder och andedräkt (och sen dricker dessa jävla flanar skiten minst fem gånger om dagen...).

Kaffe är för förlorare.
Citera
2025-04-19, 23:46
Medlem
den dagen kaffet inte är gratis längre på jobbet kommer jag byta jobb.
Citera
2025-04-19, 23:48
Tänk så mkt kaffe som hälls ut i Sverige varje år? Bara inom restaurang-branschen hälls det ut kaffe för 100 miljoner varje år.
Citera
2025-04-19, 23:50
Medlem
Kaerringbenzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Betalar ditt AB mindre för kaffet än AB som har anställda?
Nej. Jag är ensam anställd. Fläskar på rejält för mig själv dock. Fruktkorg med nötter och färsk juice varje vecka, 5 koppar kaffe om dagen, gymårskort,ä etc etc…skiter i vad det kostar så länge jag mår bra av det! Det är ju avdragsgillt så det kostar i princip ingenting för bolaget.
Citera
2025-04-19, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaerringbenzo
Nej. Jag är ensam anställd. Fläskar på rejält för mig själv dock. Fruktkorg med nötter och färsk juice varje vecka, 5 koppar kaffe om dagen, gymårskort,ä etc etc…skiter i vad det kostar så länge jag mår bra av det! Det är ju avdragsgillt så det kostar i princip ingenting för bolaget.
Det finns det även företag med anställda som gör.

Och det kostar väl inte mindre för ditt AB än vad det gör för andra AB. Eller har ditt AB någon specialregel vad gäller avdrag för kaffe?

Är själv delägare i en drös med AB, och de får gärna bjuda på gratis kaffe för de anställda.
Senast redigerad av Stiffinger 2025-04-19 kl. 23:58.
Citera
2025-04-19, 23:55
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Folk som inte dricker kaffe är suspekta. Skulle aldrig anställa en sådan.

Då kommer vi aldrig jobba på samma arbetsplats då.
Citera
2025-04-20, 00:00
Medlem
italiensks avatar
Kaffe är dock fortfarande så pass billigt att en kopp bara kostar ungefär en krona. Den kronan tjänar den anställde in åt arbetsgivaren många gånger om genom ökad produktivitet.
Citera
2025-04-20, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaerringbenzo
Så jävla gött att ha eget aktiebolag och köpa kaffet med företagskortet. Soppan också, även fast den är skitbillig nu.

Det är väl knappast gratis för det? Ditt företag betalar ju det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in