Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-19, 21:33
Moderator
Tystnads avatar
Tveksamt
Är ju en "trivselgrej" som man som företagare enkelt ganska billigt kan införa istället för hålla en massa löjliga och svindyra föreläsare inhyrda som skall "motivera" personalen och lösa "konflikter".

Men vet det finns företag som en viss avgift för kaffet som dras på lönen, oftast företag som har dels stor fast verksamhet på ett kontor-.lager-verkstad men sedan har mycket personal ute på fältet som i princip aldrig är på huvud verksamheten utan fikar i bygg baracker eller kojor eller i sin fordon , för då blir det ju väldigt orättvist .

Men finns säkert massa olika lösningar på detta kaffet på arbetsplatser
Citera
2025-04-19, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Jag som inte dricker kaffe får inget gratis. Men jag har inte klagat på det.

Jag hoppas tvärtom att mer på jobbet blir gratis. Att man får gratis frukost, gratis fika, gratis lunch och såklart ofta gratis sprit och chips och middag på företagets afterwork.

Det finns utrymme för bättre liv på kontoret menar jag.

Där jag jobbar brukar det bli gratis frukost. Inte varje dag, men rätt ofta. Höjer moralen antar jag.
Citera
2025-04-19, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Där jag jobbar brukar det bli gratis frukost. Inte varje dag, men rätt ofta. Höjer moralen antar jag.

Vi har gratis frukost varje dag.

Poängen är att kontoret måste bli ett lika bra alternativ som att jobba hemma så att de anställda inte upplever att de tar stryk av att vara på kontoret, dvs att det blir en lista på nackdelar och få fördelar.

Jag tror att i förlängningen blir det även arbetsgivarna som betalar resekostnaderna till jobbet för att ytterligare öka motiveringen att jobba på kontoret istället för hemifrån.
Citera
2025-04-19, 22:16
Medlem
Att spara på kaffet skulle falla in under kategorin "dumsnålt".
Citera
2025-04-19, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Longfingret
Du har tydligen noll koll på vad det egentligen kostar ett större byggbolag for Ex för 1 års kaffedrickande,garanterat handlar det om miljoner kronor,folk som tar med hem mm
sluta med denna förmån som alla andra,case closed
Va, tar folk med kaffe hem? Det ingår väl ändå inte.

En kopp kaffe kostar ett par kronor, dricker varje personal 15 koppar om dagen blir det 30 spänn. Jämför det med vad varje anställd kostar, typ minst ett par tusenlappar per dag.
Citera
2025-04-19, 22:40
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Jag såg fakturorna för kaffe och te för några år sedan på jobbet. De låg på vad jag då tyckte var mycket, typ 38 000 kr, nu såg jag en räkning nyligen för över 60 000 kr så jag skulle inte bli förvånad om det blir begränsat gratis kaffe snart.
Visst men är detta för kaffet i sig eller för att generellt serva, fylla på och underhålla maskinerna? Jag tänker att personalkostnaden kan vara en stor bov i detta.

Sen är det väl inte så mycket pengar ändå.
Citera
2025-04-19, 22:48
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
Kaffepriserna har gått upp och bland många arbetsplatser ses det som en självklarhet att dricka gratis kaffe på jobbet. Inte minst i den offentliga sektorn, där besparingskrav haglar.
En del kommunanställda betalar dock redan för sitt kaffe och troligen även andra arbetsplatser inom den offentliga sektorn med.
Någon här som blev drabbad och fick öppna plånboken för att få jobbkaffe och hur reagerade ni och era kollegor på beskedet?

Kan fler arbetsplatser bli av med förmånen att dricka gratis kaffe i och med prishöjningar?

Kommer folk gå ut i strejk?:
"Vad vill vi ha!?"
"Gratis kaffe!!!"
"Jag sa VAD VILL VI HA!!!"
"GRATIS KAFFE!!!"

Kaffet kommer finnas kvar , de som ev blir drabbade är kunderna då tim pengen kommer bli lite dyrare.
Citera
2025-04-19, 22:51
Medlem
Vit-Brandbils avatar
För oss som varken dricker kaffe eller borde få högre lön och även billigare priser på luncher då vi inte tar kaffe.
Citera
2025-04-19, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaerringbenzo
Så jävla gött att ha eget aktiebolag och köpa kaffet med företagskortet. Soppan också, även fast den är skitbillig nu.
Betalar ditt AB mindre för kaffet än AB som har anställda?
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
Kaffet kommer finnas kvar , de som ev blir drabbade är kunderna då tim pengen kommer bli lite dyrare.
Klart ökade kostnader drabbar kunderna, men inse hur marginell kostnad fritt kaffe är. Det kanske ligger på en promille av lönekostnaden.

Missnöjda anställda skulle antagligen göra större ekonomisk skada.
Citera
2025-04-19, 22:55
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apanola12
Riktigt dumsnålt. Nästa steg är väl att man bara får spola efter att ha skitit. Alla som kissar lämnar ospolat. Jag hade nog börjat söka nytt arbete ganska omgående.
Ge inte cheferna några idéer nu!

Topic: Jag har faktiskt jobbat på en arbetsplats där chefen slutade köpa kaffe för han tyckte att om vi inte dricker kaffe så tar vi inga kafferaster!! Det gick sådär med hans idé, kan jag säga...
Citera
2025-04-19, 22:58
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElexirPharma
Tror inte det, kaffedrickande är ju en typisk åtgärd som leder till högre effektivitet. Däremot skulle det inte förvåna mig om arbetsplatserna försöker begränsa kaffedrickandet till max 2-3 koppar kaffe per person och dag. Tekniken finns för att åstadkomma liknande lösningar med kaffekort/koder etc för att få sitt kaffe.

T.ex man har en egen personlig kod som man knappar in på automaten med eget lösenord och som ingen annan anställd känner till.

I snitt får man betala 300 kr för 1 kg kaffebönor. Denna påse ger 90-110 koppar kaffe. På en vanlig arbetsplats med cirka 100 medarbetare skulle alltså priset för hela arbetsstyrkan på en dag bli runt 900-1000 kr om alla drack max 3 koppar kaffe. 20 arbetsdagar på en månad blir då 20.000 kr. Det lär väl ett företag med 100 pers ha råd med. Det är väl en rimlig peng om något?

Men inte stämmer väl 300 kr per kilo i snitt för kaffebönor när företag köper in i storpack? Jag skulle säga att det rör sig neråt halva priset - i alla fall absolut under 200 kr.
Citera
2025-04-19, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
100 månadslöner á 50.000 kronor styck = 5 miljoner i månaden. Ökar produktionen med 5% för att personal blir lite piggare så har man tjänat in 230.000 kronor. Vore jag själv arbetsgivare hade jag bjudit på både kaffe och lättare förtäring, typ frukt, mackor, yoghurt.
Ja eller bara föraktet det ger tex man märkte mnör löneförhöjning blev lägre än väntat så ökade fika rasterna istället 😂 folk gillar inte bli överkörda och hitta på saker för att ge igen. Tex snålar se in på kaffet så tänker folk jaha då tar jag 5-10 minuter längre kaffe rast och gör Mitt eget kaffe
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in