Citat:
Ursprungligen postat av
Zurfarn08
Om han inte hade nyttjat bilen under dessa 6 r s hade jag hllit med. Men han har ju nyttjat bilen, haft frmn av den och bidragit till vrdeminskningen. P vilket stt r det orttvist att han fr betala fr sitt nyttjande, ven om betalningen sker retroaktivt?
Fr att det r ett par som hade en verenskommelse.
Om du hyr en bil p Avis, Hertz etc och du ska ha den en mnad s fr du betala ganska mycket pengar plus det drivmedel du anvnder. Det ska tcka allt frn vrdeminskning, slitage av dck, bromsar och allt annat, men ofta fr man betala lite extra fr en trygg frskring ocks.
Men om man r slkt, nra vnner, eller sambos s brukar man inte brja rkna p saker som vrdeminskning nr man lnar ut bilen till ngon. Ofta tar man inte betalt alls utan det rcker att dom tankar upp bilen eftert.
Drfr lter deras frhllande (frn kvinnans sida) mer som att hon vill bli ersatt som om hon vore ett uthyrningsfretag likt Avis, men i sjlva verket r dom ju tillsammans och d rknar man inte s, aldrig hrt talas om ngot liknande bland alla jag knner.
Det r OK att dela p priset p en bil om man kommer verens om det frn brjan, det kanske t.o.m. r lmpligt att gra det om bda ska anvnda bilen i flera r framver, men att komma verens om att INTE dela p bilens kostnad och sen komma 6 r senare och ndra sig, s gr man bara inte. Jag skulle aldrig acceptera det frn ngon jag r i frhllande med.