Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-22, 12:18
Haha, alla som undrar över varför skilsmässofrekvensen är så hög behöver bara läsa den här tråden. Tänk att få nerkört i halsen av sin partner att ”Du valde det här för sex år sen, lev med det.”. Vem skulle vilja leva i ett förhållande där valen i förhållandet är oåterkalleliga och eviga och inte möjliga att ompröva - även om det visar sig att de slår orättvist mot den ena eller andra parten sett över tid?
Citera
2025-04-22, 12:50
Medlem
Jag tycker mannen har rätt i frågan.

En lösning dock, skulle ju kunna vara att han köper in sig på bilen nu i efterhand till marknadsvärde, men då krävs ju att de gör en värdering av bilen - samt att ett kontrakt skrivs att bilen säljs vid en separation och att försäljningspengen delas lika.
Citera
2025-04-25, 05:46
Medlem
Sälj bilen (pengarna går till henne) och köp en annan tillsammans med gemensamma pengar. Problem solved.
Citera
2025-04-25, 06:56
Medlem
Fillesnors avatar
Bilens värde idag med samma rabbatt som kvinnan fick. Det priset ska mannen köpa in sig på till hälften.

Att behöva betala samma pris som vid ursprungsköpet är stöld.
Citera
2025-04-25, 08:01
Medlem
Han kan ju betala hälften av dagens värde på bilen. Om den ska vara gemensam egendom. Inte värdet för 6 år sedan.
Citera
2025-04-25, 08:40
Avstängd
Isterbandsdoktorns avatar
Fyfan vilka fruntimmer det finns, hittar på egna lagar och regler helt godtyckligt. Dumpa fanskapet.
Citera
2025-04-25, 08:42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Haha, alla som undrar över varför skilsmässofrekvensen är så hög behöver bara läsa den här tråden. Tänk att få nerkört i halsen av sin partner att ”Du valde det här för sex år sen, lev med det.”. Vem skulle vilja leva i ett förhållande där valen i förhållandet är oåterkalleliga och eviga och inte möjliga att ompröva - även om det visar sig att de slår orättvist mot den ena eller andra parten sett över tid?

Det är väldigt udda ja, jag hade bara skrattat och frågat om hon var seriös... Hade hon sagt att hon var det så hade jag funderat på vart det gick fel med valet av partner.
Citera
2025-04-25, 09:33
Medlem
Det har nu gått 6 dagar sedan inlägget postades, så jag antar att den som skrev det har läst i alla fall en del av svaren och de flesta verkar vara överens om att mannen har rätt eftersom de hade en överenskommelse om att han inte skulle betala.

Sen är det många inklusive mig själv som tolkar det som att eftersom hon ändrar sig nu så är det för att hon vill få pengar och sen dumpa mannen så fort hon fått pengarna. Kanske har hon träffat någon annan i smyg eller helt enkelt bara vill gå isär.

Vad annars skulle det finnas för anledning om de varit ihop i 6 år och haft samma deal under alla år?

Man hoppas ju att TS kan uppdatera oss, skriva ett svar, tala om hur de har resonerat senaste veckan sedan inlägget skrevs? Har de separerat nu eller vad har hänt?
Citera
2025-04-25, 10:18
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Det har nu gått 6 dagar sedan inlägget postades, så jag antar att den som skrev det har läst i alla fall en del av svaren och de flesta verkar vara överens om att mannen har rätt eftersom de hade en överenskommelse om att han inte skulle betala.

Sen är det många inklusive mig själv som tolkar det som att eftersom hon ändrar sig nu så är det för att hon vill få pengar och sen dumpa mannen så fort hon fått pengarna. Kanske har hon träffat någon annan i smyg eller helt enkelt bara vill gå isär.

Vad annars skulle det finnas för anledning om de varit ihop i 6 år och haft samma deal under alla år?

Man hoppas ju att TS kan uppdatera oss, skriva ett svar, tala om hur de har resonerat senaste veckan sedan inlägget skrevs? Har de separerat nu eller vad har hänt?
Om han är rädd för att bli lurad så finns det ju ett annat sätt att skapa rättvisa. Om hon säljer sin bil och han köper en ny bil som han ensam finansierar och som hon får nyttja i sex år så blir det rättvist och han riskerar inte att bli lurad. Eller är han för snål för det?
Citera
2025-04-25, 10:23
Citat:
Ursprungligen postat av Fillesnor
Bilens värde idag med samma rabbatt som kvinnan fick. Det priset ska mannen köpa in sig på till hälften.

Att behöva betala samma pris som vid ursprungsköpet är stöld.

Citat:
Ursprungligen postat av Ballesteros
Han kan ju betala hälften av dagens värde på bilen. Om den ska vara gemensam egendom. Inte värdet för 6 år sedan.
Om han inte hade nyttjat bilen under dessa 6 år så hade jag hållit med. Men han har ju nyttjat bilen, haft förmån av den och bidragit till värdeminskningen. På vilket sätt är det orättvist att han får betala för sitt nyttjande, även om betalningen sker retroaktivt?
Citera
2025-04-25, 12:31
Medlem
Computerzs avatar
Citat:
Sex år efter köpet har relationen varat längre än kvinnan förväntade sig, och bilen har blivit en gemensam del av vardagen. Mannen har använt bilen regelbundet och haft nytta av den. Även om han har betalat för bensin, reparationer och underhåll, anser kvinnan nu att det är rimligt att han bidrar med hälften av det ursprungliga kompispriset, eftersom bilen i praktiken fungerat som en gemensam resurs.

Helt efterblivet argument. Så klart att han inte i efterhand ska betala för något hon köpte för sex år sen. Om hon känner så bör hon sälja bilen och så köper de en ny bil tillsammans. Men ärligt talat så låter hon inte riktigt frisk om hon sa så.
Citera
2025-04-25, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Om han inte hade nyttjat bilen under dessa 6 år så hade jag hållit med. Men han har ju nyttjat bilen, haft förmån av den och bidragit till värdeminskningen. På vilket sätt är det orättvist att han får betala för sitt nyttjande, även om betalningen sker retroaktivt?

För att det är ett par som hade en överenskommelse.
Om du hyr en bil på Avis, Hertz etc och du ska ha den en månad så får du betala ganska mycket pengar plus det drivmedel du använder. Det ska täcka allt från värdeminskning, slitage av däck, bromsar och allt annat, men ofta får man betala lite extra för en trygg försäkring också.

Men om man är släkt, nära vänner, eller sambos så brukar man inte börja räkna på saker som värdeminskning när man lånar ut bilen till någon. Ofta tar man inte betalt alls utan det räcker att dom tankar upp bilen efteråt.

Därför låter deras förhållande (från kvinnans sida) mer som att hon vill bli ersatt som om hon vore ett uthyrningsföretag likt Avis, men i själva verket är dom ju tillsammans och då räknar man inte så, aldrig hört talas om något liknande bland alla jag känner.

Det är OK att dela på priset på en bil om man kommer överens om det från början, det kanske t.o.m. är lämpligt att göra det om båda ska använda bilen i flera år framöver, men att komma överens om att INTE dela på bilens kostnad och sen komma 6 år senare och ändra sig, så gör man bara inte. Jag skulle aldrig acceptera det från någon jag är i förhållande med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in