2025-04-22, 12:18
Medlem
Zurfarn08s avatar
Haha, alla som undrar ver varfr skilsmssofrekvensen r s hg behver bara lsa den hr trden. Tnk att f nerkrt i halsen av sin partner att Du valde det hr fr sex r sen, lev med det.. Vem skulle vilja leva i ett frhllande dr valen i frhllandet r oterkalleliga och eviga och inte mjliga att omprva - ven om det visar sig att de slr orttvist mot den ena eller andra parten sett ver tid?
Citera
2025-04-22, 12:50
Medlem
Jag tycker mannen har rtt i frgan.

En lsning dock, skulle ju kunna vara att han kper in sig p bilen nu i efterhand till marknadsvrde, men d krvs ju att de gr en vrdering av bilen - samt att ett kontrakt skrivs att bilen sljs vid en separation och att frsljningspengen delas lika.
Citera
2025-04-25, 05:46
Medlem
Slj bilen (pengarna gr till henne) och kp en annan tillsammans med gemensamma pengar. Problem solved.
Citera
2025-04-25, 06:56
Medlem
Fillesnors avatar
Bilens vrde idag med samma rabbatt som kvinnan fick. Det priset ska mannen kpa in sig p till hlften.

Att behva betala samma pris som vid ursprungskpet r stld.
Citera
2025-04-25, 08:01
Medlem
Han kan ju betala hlften av dagens vrde p bilen. Om den ska vara gemensam egendom. Inte vrdet fr 6 r sedan.
Citera
2025-04-25, 08:40
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Fyfan vilka fruntimmer det finns, hittar p egna lagar och regler helt godtyckligt. Dumpa fanskapet.
Citera
2025-04-25, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Haha, alla som undrar ver varfr skilsmssofrekvensen r s hg behver bara lsa den hr trden. Tnk att f nerkrt i halsen av sin partner att Du valde det hr fr sex r sen, lev med det.. Vem skulle vilja leva i ett frhllande dr valen i frhllandet r oterkalleliga och eviga och inte mjliga att omprva - ven om det visar sig att de slr orttvist mot den ena eller andra parten sett ver tid?

Det r vldigt udda ja, jag hade bara skrattat och frgat om hon var seris... Hade hon sagt att hon var det s hade jag funderat p vart det gick fel med valet av partner.
Citera
2025-04-25, 09:33
Medlem
Det har nu gtt 6 dagar sedan inlgget postades, s jag antar att den som skrev det har lst i alla fall en del av svaren och de flesta verkar vara verens om att mannen har rtt eftersom de hade en verenskommelse om att han inte skulle betala.

Sen r det mnga inklusive mig sjlv som tolkar det som att eftersom hon ndrar sig nu s r det fr att hon vill f pengar och sen dumpa mannen s fort hon ftt pengarna. Kanske har hon trffat ngon annan i smyg eller helt enkelt bara vill g isr.

Vad annars skulle det finnas fr anledning om de varit ihop i 6 r och haft samma deal under alla r?

Man hoppas ju att TS kan uppdatera oss, skriva ett svar, tala om hur de har resonerat senaste veckan sedan inlgget skrevs? Har de separerat nu eller vad har hnt?
Citera
2025-04-25, 10:18
Medlem
Zurfarn08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Det har nu gtt 6 dagar sedan inlgget postades, s jag antar att den som skrev det har lst i alla fall en del av svaren och de flesta verkar vara verens om att mannen har rtt eftersom de hade en verenskommelse om att han inte skulle betala.

Sen r det mnga inklusive mig sjlv som tolkar det som att eftersom hon ndrar sig nu s r det fr att hon vill f pengar och sen dumpa mannen s fort hon ftt pengarna. Kanske har hon trffat ngon annan i smyg eller helt enkelt bara vill g isr.

Vad annars skulle det finnas fr anledning om de varit ihop i 6 r och haft samma deal under alla r?

Man hoppas ju att TS kan uppdatera oss, skriva ett svar, tala om hur de har resonerat senaste veckan sedan inlgget skrevs? Har de separerat nu eller vad har hnt?
Om han r rdd fr att bli lurad s finns det ju ett annat stt att skapa rttvisa. Om hon sljer sin bil och han kper en ny bil som han ensam finansierar och som hon fr nyttja i sex r s blir det rttvist och han riskerar inte att bli lurad. Eller r han fr snl fr det?
Citera
2025-04-25, 10:23
Medlem
Zurfarn08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fillesnor
Bilens vrde idag med samma rabbatt som kvinnan fick. Det priset ska mannen kpa in sig p till hlften.

Att behva betala samma pris som vid ursprungskpet r stld.

Citat:
Ursprungligen postat av Ballesteros
Han kan ju betala hlften av dagens vrde p bilen. Om den ska vara gemensam egendom. Inte vrdet fr 6 r sedan.
Om han inte hade nyttjat bilen under dessa 6 r s hade jag hllit med. Men han har ju nyttjat bilen, haft frmn av den och bidragit till vrdeminskningen. P vilket stt r det orttvist att han fr betala fr sitt nyttjande, ven om betalningen sker retroaktivt?
Citera
2025-04-25, 12:31
Medlem
Computerzs avatar
Citat:
Sex r efter kpet har relationen varat lngre n kvinnan frvntade sig, och bilen har blivit en gemensam del av vardagen. Mannen har anvnt bilen regelbundet och haft nytta av den. ven om han har betalat fr bensin, reparationer och underhll, anser kvinnan nu att det r rimligt att han bidrar med hlften av det ursprungliga kompispriset, eftersom bilen i praktiken fungerat som en gemensam resurs.

Helt efterblivet argument. S klart att han inte i efterhand ska betala fr ngot hon kpte fr sex r sen. Om hon knner s br hon slja bilen och s kper de en ny bil tillsammans. Men rligt talat s lter hon inte riktigt frisk om hon sa s.
Citera
2025-04-25, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Om han inte hade nyttjat bilen under dessa 6 r s hade jag hllit med. Men han har ju nyttjat bilen, haft frmn av den och bidragit till vrdeminskningen. P vilket stt r det orttvist att han fr betala fr sitt nyttjande, ven om betalningen sker retroaktivt?

Fr att det r ett par som hade en verenskommelse.
Om du hyr en bil p Avis, Hertz etc och du ska ha den en mnad s fr du betala ganska mycket pengar plus det drivmedel du anvnder. Det ska tcka allt frn vrdeminskning, slitage av dck, bromsar och allt annat, men ofta fr man betala lite extra fr en trygg frskring ocks.

Men om man r slkt, nra vnner, eller sambos s brukar man inte brja rkna p saker som vrdeminskning nr man lnar ut bilen till ngon. Ofta tar man inte betalt alls utan det rcker att dom tankar upp bilen eftert.

Drfr lter deras frhllande (frn kvinnans sida) mer som att hon vill bli ersatt som om hon vore ett uthyrningsfretag likt Avis, men i sjlva verket r dom ju tillsammans och d rknar man inte s, aldrig hrt talas om ngot liknande bland alla jag knner.

Det r OK att dela p priset p en bil om man kommer verens om det frn brjan, det kanske t.o.m. r lmpligt att gra det om bda ska anvnda bilen i flera r framver, men att komma verens om att INTE dela p bilens kostnad och sen komma 6 r senare och ndra sig, s gr man bara inte. Jag skulle aldrig acceptera det frn ngon jag r i frhllande med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in