Citat:
Ursprungligen postat av
Zurfarn08
Om han inte hade nyttjat bilen under dessa 6 år så hade jag hållit med. Men han har ju nyttjat bilen, haft förmån av den och bidragit till värdeminskningen. På vilket sätt är det orättvist att han får betala för sitt nyttjande, även om betalningen sker retroaktivt?
För att det är ett par som hade en överenskommelse.
Om du hyr en bil på Avis, Hertz etc och du ska ha den en månad så får du betala ganska mycket pengar plus det drivmedel du använder. Det ska täcka allt från värdeminskning, slitage av däck, bromsar och allt annat, men ofta får man betala lite extra för en trygg försäkring också.
Men om man är släkt, nära vänner, eller sambos så brukar man inte börja räkna på saker som värdeminskning när man lånar ut bilen till någon. Ofta tar man inte betalt alls utan det räcker att dom tankar upp bilen efteråt.
Därför låter deras förhållande (från kvinnans sida) mer som att hon vill bli ersatt som om hon vore ett uthyrningsföretag likt Avis, men i själva verket är dom ju tillsammans och då räknar man inte så, aldrig hört talas om något liknande bland alla jag känner.
Det är OK att dela på priset på en bil om man kommer överens om det från början, det kanske t.o.m. är lämpligt att göra det om båda ska använda bilen i flera år framöver, men att komma överens om att INTE dela på bilens kostnad och sen komma 6 år senare och ändra sig, så gör man bara inte. Jag skulle aldrig acceptera det från någon jag är i förhållande med.