Citat:
Ursprungligen postat av
Premiss
Bakgrund: (Lngt jvla inlgg)
Vi r oeniga om hur kostnaden fr en bil ska frdelas.
- Kvinnan kpte en bil till ett rabatterat kompispris och valde att inte lta mannen vara med och betala hlften vid kptillfllet. Nu, sex r senare, anser hon att han br betala halva bilens inkpspris i efterhand, eftersom de varit tillsammans lngre n hon trodde och bilen fungerat som en gemensam resurs. Mannen motstter sig detta och menar att villkoren var tydliga frn brjan, att bilen var hennes, och att han inte kan bli skyldig i efterhand.
Kvinnans perspektiv:
Nr kvinnan kpte bilen fick hon den till ett rabatterat "kompispris" som inte hade varit tillgngligt fr ngon utanfr vnkretsen. Hon valde drfr att inte lta mannen betala hlften, med motiveringen att det skulle vara orttvist om han fick en ekonomisk vinst p ngot han inte sjlv hade kunnat kpa till det priset srskilt om relationen skulle ta slut.
Sex r efter kpet har relationen varat lngre n kvinnan frvntade sig, och bilen har blivit en gemensam del av vardagen. Mannen har anvnt bilen regelbundet och haft nytta av den. ven om han har betalat fr bensin, reparationer och underhll, anser kvinnan nu att det r rimligt att han bidrar med hlften av det ursprungliga kompispriset, eftersom bilen i praktiken fungerat som en gemensam resurs.
Hon upplever att den lnga tidsperioden och att mannen haft tillgng till bilen p samma stt som en delgare frndrat frutsttningarna. Drfr anser hon att det r rttvist att han i efterhand tar ekonomiskt ansvar fr sin del.
Mannens perspektiv:
Nr bilen kptes ville mannen vara med och betala hlften, men kvinnan avbjde tydligt med hnvisning till att det rrde sig om ett "kompispris" och att det vore orttvist om han skulle vinna ekonomiskt p ngot han inte kunde f till samma pris. Mannen accepterade detta och betraktade bilen som kvinnans egendom, ven om han fick anvnda den.
Under ren har mannen tagit ansvar fr lpande kostnader som bensin, service och reparationer p kvinnans bil ngot han ser som ett rimligt bidrag fr att f anvnda den. Han har dock aldrig sett sig som delgare, eftersom det frn brjan var tydligt att kvinnan inte ville dela p gandet.
Drfr tycker mannen att det r orimligt att bli ombedd att betala hlften av bilens kostnad i efterhand, srskilt eftersom det var kvinnan som satte spelreglerna. Enligt honom har han fljt den verenskommelse som gllde frn brjan.
Bda parterna har lst texten och hller med om att den stmmer med verkligheten, men vi bda tycker att vi sjlva har rtt i tvisten och att den andra har fel, s nu till frgan:
Vem har rtt tycker du?
Ps: Mannen slde sin bil d de bara hade en parkeringsplats och kvinnan ville att de skulle ha kvar bilen hon hade kpt.
Min subjektiva syn p saken (Lngt jvla svar)
Nr bilen kptes fr 6 r sedan hade kvinnan ngra olika val. Hon kunde...
1) delat p inkpskostnaden och samgt bilen med mannen.
2) kpt bilen, slt den direkt och gissningsvis gjort en vinst p den och sedan kpt en annan bill tillsammans med mannen.
3) kpt bilen helt sjlv.
Det r som mnga andra saker hr i livet; man gr olika val och de flesta val har bde fr- och nackdelar. Olika val medfr olika sorters risker i varierande grad. Man kan vlja att inte teckna en hemfrskring. Frdelen r att man sparar pengar. Nackdelen r att om ngot hnder s kan det kosta betydligt mer n vad man sparade. Man kan kpa en Trisslott. Nackdelen r att den kostar pengar. Frdelen r att man kan vinna vldigt mycket pengar. Som sagt; livet bestr av en massa val men alla val har det gemensamt att man inte kan gra sina val ogjorda. Man kan bara gra nya val.
Kp en Trisslott. Skrapa den direkt. Inse att det r en nitlott. Sg sedan att man ngrar kpet och vill ha pengarna tillbaka. Hur troligt r det att man skulle f det? Naturligtvis inte mycket. Det hr r lite samma sak. ngra ett val som gjorts eller som det ocks heter; ta kakan och ha den kvar. Kvinnan verkar vilja just f det bsta av 2 vrldar dvs dels ha haft alla frdelar det innebar att ha gt bilen helt sjlv i 6 r och dels frdelen det skulle ha inneburit att ha delat p inkpskostnaden fr 6 r sedan. Fr mig signalerar detta girighet mer n ngot annat samt en frnvaro av frstelse runt ekonomi.
Begreppet "vinst" betyder att man ftt in mer pengar n man gett lite frenklat. Det betyder att om man kper en bil s kan man inte drmed ha gjort en vinst. Man har visserligen ftt en bil som kanske vrderas till mer n vad man gav men det blir ingen vinst fr det. Det hade kunnat bli en vinst om man kpt en bil fr sg 100 tkr och sedan slt den direkt fr sg 150 tkr. 150 tkr in, 100 tkr ut blir en vinst p 50 tkr. Att inte ha koll p detta grundlggande indikerar fr mig att det finns stora luckor i grundlggande frstelse fr ekonomi.
Beslutet som kvinnan tog fr 6 r sedan att neka mannen att betala hlften av bilen baserades p girighet. Hon knde uppenbarligen att det var en bra affr vilket det med strsta sannolikhet av och ville inte dela med sig av den fina affren. Det r bara det att det fortfarande r en bra affr. Det r bara det att vrdeminskningen p bilen under de hr 6 ren gjort att vrdet nu r lgre n inkpspriset och drfr knns det som en frlust. Att en bil minskar i vrde ver tid r inget konstigt utan tvrtom det absolut vanligaste och mnga gnger r vrdeminskningen den strsta kostnaden vid bilgandet.
Mannen erbjd sig att lgga hlften av inkpspriset fr gemensamt gande. Kvinnan valde att neka. Nekandet baserades p en egen ekonomisk "analys" att det skulle vara till hennes ekonomiska frdel att erlgga hela inkpspriset sjlv. Idag kan ett nytt val gras om s nskas. Mannen kan kpa in sig p halva bilen. Kom verens om vad bilen r vrd idag och s betalar mannen hlften till kvinnan. Skriv ngot slags kontrakt och s ger de hlften var. Det handlar om ett kp fr mannens del. Ett kp av halva bilen och nr man kper en sak s kper man det till dagens vrdering, inte till grdagens vrdering.
-"Hej, jag var inne hos er och tittade p en guldklocka fr 20 r sedan. Jag valde att inte kpa den d men nu r jag redo. 20.000?? Nej, nej. Jag vill inte betala det ni sljer den fr idag. Jag vill bara betala 4.000 fr det var det ni slde den fr d fr 20 r sedan. Du frstr... jag ngrar att jag inte kpte den d".
Jag frstr hur kvinnan tnker men hon behver frst att den hr situationen uppstod pga hennes eget val fr 6 r sedan och alla gr ibland mindre smarta val. Fr 2 mnader sedan kpte jag aktier i Tesla. Nej, det var inget smart val av mig men vad ska jag gra? Be att f tillbaka pengarna fr att jag ngrar mitt val? Vrlden funkar inte s. Man kan inte ngra ett val utan man kan bara lra sig av sina misstag och sedan gra nya val men varje val grs utifrn fr stunden gllande premisser.
Jag vnder mig till kvinnan nu...
Tnk dig fljande scenario. Du r singel och bor i en hyreslgenhet. Fastighetsgaren erbjuder dig att kpa lgenheten d den grs om till en bostadsrtt. Du avbjer med motiveringen att det skulle kosta mycket pengar dr och d. Under 6 r bor du kvar i lgenheten. Du betalar hyra varje mnad. Hyran gr delvis till reparationer och underhll samt lpande kostnader. Du sover dr varje natt. Kort sagt s anvnder du lgenheten p precis samma stt som dina grannar som kpte loss sina lgenheter. Efter 6 r inser du att vrdet p lgenheten kat rtt mycket. sch d. Du kanske borde ha kpt lgenheten d fr 6 r sedan? Du ngrar ditt val s du ringer till den som ger lgenheten och sger att du vill kpa lgenheten fr det pris du blev erbjuden d fr 6 r sedan. Tror du att du skulle f det? Naturligtvis inte.
Ja, bilen har allts i praktiken fungerat som en gemensam resurs men kvinnan har under alla dessa 6 r haft 100% beslutsrtt vad gller bilen och det var inte bara kvinnans val att neka mannen att kpa in sig p halva bilen d fr 6 r sedan utan det har ven hela tiden varit kvinnans val att bilen har kunnat, i praktiken, anvndas som en gemensam resurs. Kvinnan har hela tiden haft mjligheten att kunna slja bilen men hela tiden valt att inte gra det. Ett gande medfr rttigheter och dessa rttigheter har mannen aldrig haft vad gller bilen eftersom gandet till 100% varit kvinnans. Pga detta gande har kvinnan haft en massa mjligheter som ensamgare av bilen men hela tiden valt att inte agera. Mannen hade sin egen bil men gjorde ett annat val. Att han valde att slja sin bil var ju helt och hllet hans val fr det var hans bil och ingen annans. Det r ju s det fungerar. Om du r gare har du mjligheter. Annars inte.
Jag frstr att man grna skulle vilja ta kakan och ha den kvar eller bara f frdelar utan att f nackdelarna men s fungerar inte vrlden. Jag anser allts (om det nu inte redan framgtt med all nskvrd tydlighet) att mannen r den som har rtt i den hr historien.