2025-04-20, 12:26
Medlem
Zurfarn08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anon666
Du r singel eller?

I vuxna relationer s har iaf jag aldrig haft "mina" och "dina" pengar. Riktigt snlt beteende.

Jag dejtade en tjej i ett drygt halvr som hade det lite tufft efter snubben dragigt med en del pengar och efterlmnade sig lite skulder och en dotter p tre. Kvinnan i frga hade ett bra jobb som mellanchef p nn konsultfirma osv, men hade pga anledningar och flytt inga mjligheter att skaffa bil. Jag kpte en ltt trasig A4 avant p som var 8 r gammal, fixade upp den och gav den till henne. Nr det sen ta slut ville hon skriva tillbaka bilen p mig, men jag vgrade d det var en gva. S behandlar man varandra i en relation. Bilen var vl vrd en hundring och jag hade vl 60 lax + en helg i garaget i den, men du verkar fredra att bli ihgkommen som en snlfitta.
Idiot. Jag r gift.

Man har dina och mina pengar i brjan av ett frhllande, eftersom man inte vet hur relationen kommer utveckla sig. Eller lter du en ny tjej kpa in sig i ditt boende frsta veckan, fr att sen sitta hos advokat och frska terta ditt eget boende om relationen spricker vecka 2? Idiot.

Varefter relationen utvecklar sig delar man tillgngar och skulder. I det hr fallet har killen i 6 r ftt nyttja en tillgng som tjejen ger. Nu tycker hon att det r dags att han tar ett likvrdigt ansvar som henne. Och du tycker att det r fr mycket begrt?

En man tar ansvar och ker inte snlskjuts (pun intended) p en kvinna. Det r s jvla omanligt s det finns inte.
Citera
2025-04-20, 12:52
Medlem
godboys avatar
r det bara jag som tycker att trdstarten luktar lite skoluppgift p gymnasiet?

Hur som haver s kan det faktiskt vara sanning ocks. Folk r dummare n man vanligtvis tror. Finns skert snriga juridiska taktiker man kan ta till fr att reda ut detta, men hr kommer den som fr fatt i den halaste juristen att vinna. Kostar dock sin slant och lr inte vara vrt besvret fr ngon.

Jag levt i ngra frhllanden genom livet och bilen jag tagit med mig har partnern givetvis varit fri att disponera, allt annat r rent ljligt. Lite som om hon har massa frck kksutrustning som hon fr in i boet, ska jag betala hlften d? Skulle inte tro det.

Givetvis har man separerade ekonomier i ett tidigt stadium i en relation, sen brukar det, fr normala mnniskor, successivt vvas ihop. Jag skulle aldrig ngonsin kunna leva ihop med ngon som hela tiden ska ha millimeterrttvisa, s osexigt och om inte annat omstndligt.

Nu har jag frvisso varit gift i + 15 r men vi har aldrig ngonsin tjafsat om snt hr. Vi har idag givetvis gemensam ekonomi men varsitt konto, vi bda tycker det r enklast s. Sen str jag fr det mesta d jag har mer betalt och dessutom jobbar heltid, frugan jobbar halvtid och tar hand om det mesta i hemmet och det r en lsning vi bda r njda med, trots att vi inte har ngra barn. En del bekanta tycker det r en konstig lsning men det skiter ju vi i.

I brjan s betalade ibland jag och ibland hon.

Vi knner ett par som varit ihop i 20 r och de hller hela tiden p att dela p allt - exakt. Fy satan vad trkigt!

Min dom i TS fall:
Vi utgr frn att allt i TS text r sant. Hr anser jag att mannen har rtt. Det gr liksom inte att lsa detta med en sex r gammal bil p ett vettigt stt, hon ville ju dessutom inte ha med honom i kpet frn brjan. Han har dessutom sttt fr en del omkostnader, och det kan nog ocks vara svrt att reda ut. Om man ska hlla p och trassla s hr s fr man dela inkpet och sen skriva krjournal och rkna ut exakt vad som ska betalas per mil. Ljligt, barnsligt, tramsigt.
Citera
2025-04-20, 13:58
Medlem
Sinraths avatar
Man vet att relationen r stabil nr man sker ngot som liknar juridiska mjligheter att f extra kompensation av ens partner fr ett aktivt val som hnde fr 6 r sen pga "man vet ju inte om frhllandet hller".

nnu ett fall av att vilja ta kakan men nd behlla den. Hon fick skerheten att ha bilen 100% i sin egen go nr det kndes oskert s det r ganska lgt att vilja ha mer kompensation (n vad han redan gjort med underhll dessutom) nu lngt senare. ven om det finns lagstd s r det rejla rda flaggor fr frhllandets stabilitet om det yrkas p det. Man fr skilja p vad som r rimligt och vad som man har rtt till.
Citera
2025-04-20, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Idiot. Jag r gift.

Man har dina och mina pengar i brjan av ett frhllande, eftersom man inte vet hur relationen kommer utveckla sig. Eller lter du en ny tjej kpa in sig i ditt boende frsta veckan, fr att sen sitta hos advokat och frska terta ditt eget boende om relationen spricker vecka 2? Idiot.

Varefter relationen utvecklar sig delar man tillgngar och skulder. I det hr fallet har killen i 6 r ftt nyttja en tillgng som tjejen ger. Nu tycker hon att det r dags att han tar ett likvrdigt ansvar som henne. Och du tycker att det r fr mycket begrt?

En man tar ansvar och ker inte snlskjuts (pun intended) p en kvinna. Det r s jvla omanligt s det finns inte.

och d frgar jag d , igen, erbjd sig inte mannen att kpa in sig i bilen vid inkpstillfllet, samt att mannen slde av sin bil pga begrnsat antal parkeringsplatser. Missade du det?

Mannen har gjort det man skulle kunna frvnta sig av honom, men kvinnan ville vid inkpstillfllet inte ge mannen den upside i affren hon satt p. Nu har snlfittan skrumpnat och vill ha pengar av mannen.

Rda flaggor, han borde dra fortare n fan.
Citera
2025-04-20, 15:11
Medlem
Zurfarn08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anon666
och d frgar jag d , igen, erbjd sig inte mannen att kpa in sig i bilen vid inkpstillfllet, samt att mannen slde av sin bil pga begrnsat antal parkeringsplatser. Missade du det?

Mannen har gjort det man skulle kunna frvnta sig av honom, men kvinnan ville vid inkpstillfllet inte ge mannen den upside i affren hon satt p. Nu har snlfittan skrumpnat och vill ha pengar av mannen.

Rda flaggor, han borde dra fortare n fan.
Pengarna fr bilen som mannen slde av behll han vl sjlv? S han har i 6 r haft vinning av att f bruka en bil som sin egen utan att ha haft nt billn eller lagt ut kontanter. Skn sits, och s lnge som det r ok med tjejen s kan han luta sig tillbaka. Men om hon med tiden blir obekvm med att ekonomiskt serva honom med bil s r det bara fr honom att ta ansvar. Eller r han en vuxen bebis?

Man omfrhandlar stndigt i ett frhllande, det hade du vetat om du hade haft ett lngvarigt frhllande. Att komma dragandes med Men fr sex r sen sa du hller inte. Det man r bekvm med i brjan gller kanske inte ngra r senare. Saker hnder dessutom. Ngon blir sjuk, har inte lngre samma ekonomi osv.

Det r rimligt att bda tv str fr dyra kapitalvaror i ett frhllande och en bil r en extremt dyr kapitalvara. Enbart en sojapojke skulle vilja att hans fru/sambo hll honom med bil.

Tillgg: om hon ska ha nn respekt kvar fr honom kan han inte sjappa frn ansvaret. Man up.
Senast redigerad av Zurfarn08 2025-04-20 kl. 15:14.
Citera
2025-04-20, 15:36
Medlem
Mannen har rtt och kvinnan har fel.

Bilen r hennes och nr den sljs s r det hennes pengar. Det rttvisa vore tvrtom att hon i s fall betalade tillbaka reparationskostnader och dylikt till dig eftersom du betalade underhll fr en bil som du inte ger. Gr att jmfra med att betala rnta p en lgenhet som du nyttjar men inte ger - katastrof. Har den betalats med ln s har hon under tiden dessutom tnjutit en skattereduktion som du inte heller har ftt erfara som mste in i berkningen.

Hade ni delat p det frn brjan s hade det varit en sak. Nu ville kvinnan inte det och mannen ska inte behva lida av ett klantigt beslut han inte har tagit.
Citera
2025-04-20, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Premiss
Bakgrund: (Lngt jvla inlgg)

Vi r oeniga om hur kostnaden fr en bil ska frdelas.

- Kvinnan kpte en bil till ett rabatterat kompispris och valde att inte lta mannen vara med och betala hlften vid kptillfllet. Nu, sex r senare, anser hon att han br betala halva bilens inkpspris i efterhand, eftersom de varit tillsammans lngre n hon trodde och bilen fungerat som en gemensam resurs. Mannen motstter sig detta och menar att villkoren var tydliga frn brjan, att bilen var hennes, och att han inte kan bli skyldig i efterhand.

Kvinnans perspektiv:
Nr kvinnan kpte bilen fick hon den till ett rabatterat "kompispris" som inte hade varit tillgngligt fr ngon utanfr vnkretsen. Hon valde drfr att inte lta mannen betala hlften, med motiveringen att det skulle vara orttvist om han fick en ekonomisk vinst p ngot han inte sjlv hade kunnat kpa till det priset srskilt om relationen skulle ta slut.

Sex r efter kpet har relationen varat lngre n kvinnan frvntade sig, och bilen har blivit en gemensam del av vardagen. Mannen har anvnt bilen regelbundet och haft nytta av den. ven om han har betalat fr bensin, reparationer och underhll, anser kvinnan nu att det r rimligt att han bidrar med hlften av det ursprungliga kompispriset, eftersom bilen i praktiken fungerat som en gemensam resurs.

Hon upplever att den lnga tidsperioden och att mannen haft tillgng till bilen p samma stt som en delgare frndrat frutsttningarna. Drfr anser hon att det r rttvist att han i efterhand tar ekonomiskt ansvar fr sin del.

Mannens perspektiv:
Nr bilen kptes ville mannen vara med och betala hlften, men kvinnan avbjde tydligt med hnvisning till att det rrde sig om ett "kompispris" och att det vore orttvist om han skulle vinna ekonomiskt p ngot han inte kunde f till samma pris. Mannen accepterade detta och betraktade bilen som kvinnans egendom, ven om han fick anvnda den.

Under ren har mannen tagit ansvar fr lpande kostnader som bensin, service och reparationer p kvinnans bil ngot han ser som ett rimligt bidrag fr att f anvnda den. Han har dock aldrig sett sig som delgare, eftersom det frn brjan var tydligt att kvinnan inte ville dela p gandet.

Drfr tycker mannen att det r orimligt att bli ombedd att betala hlften av bilens kostnad i efterhand, srskilt eftersom det var kvinnan som satte spelreglerna. Enligt honom har han fljt den verenskommelse som gllde frn brjan.

Bda parterna har lst texten och hller med om att den stmmer med verkligheten, men vi bda tycker att vi sjlva har rtt i tvisten och att den andra har fel, s nu till frgan:

Vem har rtt tycker du?

Ps: Mannen slde sin bil d de bara hade en parkeringsplats och kvinnan ville att de skulle ha kvar bilen hon hade kpt.

Man the fuck up och kp en egen bil, kra runt med sin bruds bil fyfan vad svenskt/gay.
Citera
2025-04-20, 18:27
Medlem
Zurfarn08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinrath
Man vet att relationen r stabil nr man sker ngot som liknar juridiska mjligheter att f extra kompensation av ens partner fr ett aktivt val som hnde fr 6 r sen pga "man vet ju inte om frhllandet hller".

nnu ett fall av att vilja ta kakan men nd behlla den. Hon fick skerheten att ha bilen 100% i sin egen go nr det kndes oskert s det r ganska lgt att vilja ha mer kompensation (n vad han redan gjort med underhll dessutom) nu lngt senare. ven om det finns lagstd s r det rejla rda flaggor fr frhllandets stabilitet om det yrkas p det. Man fr skilja p vad som r rimligt och vad som man har rtt till.
Rimligt r att ett par har en diskussion om en tillgng som bda har nyttjat i 6 r, men endast den ena har haft kapitalkostnader fr.

Det var smart att inte dela gandet i brjan av frhllandet, det tjnade bgge p. Det hade blivit trassligt om det hade tagit slut, och varken hon eller han kunde veta hur det skulle bli.

Sex r in i frhllandet r det dags att utvrdera om ngon av dem str som vinnare och ngon som frlorare p deras ursprungliga uppgrelse. Det r inte smart att ha vinnare och frlorare i ett frhllande, det frsmrar stmningen. Om man ser till den lngsiktiga lyckan och stmningen i frhllandet ser man till att jmna ut.
Citera
2025-04-21, 08:54
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Rimligt r att ett par har en diskussion om en tillgng som bda har nyttjat i 6 r, men endast den ena har haft kapitalkostnader fr.

Det var smart att inte dela gandet i brjan av frhllandet, det tjnade bgge p. Det hade blivit trassligt om det hade tagit slut, och varken hon eller han kunde veta hur det skulle bli.

Sex r in i frhllandet r det dags att utvrdera om ngon av dem str som vinnare och ngon som frlorare p deras ursprungliga uppgrelse. Det r inte smart att ha vinnare och frlorare i ett frhllande, det frsmrar stmningen. Om man ser till den lngsiktiga lyckan och stmningen i frhllandet ser man till att jmna ut.

S alla ekonomiska "delningar", eller vad du nu vill kalla detta, br har obegrnsad tidsfrist s lnge det, enligt dig, jmnar ut knslan av vinnare och frlorare i frhllandet?
D hoppas jag hon kper in sig delvis i (vi sger) hans TV apparat som dom nyttjat i 6 r, som han kpt sjlv. Annars str han som frlorare fr en gemensam produkt som inte hller fr alltid.
Han br ven kpa in sig delvis till (vi sger) soffan som hon kan ha kpt sjlv ocks, den har dom nyttjat tillsammans i 6 r. En soffa slits och frlorar vrde men ska vi vara utan ekonomiska vinnare/frlorare s br han lgga fram slantarna dr ocks enligt din princip.

Sen ska vi inte glmma att han/hon skulle kunna dagen efter han betalar sin andel gra slut och behlla bilen till sig sjlv d hon str som ensam gare med kvitto och allt. Troligen grs bara ett muntligt avtal angende hans andel. Bilar ingr INTE i delningen enligt sambolagen.
Citera
2025-04-21, 11:09
Medlem
Zurfarn08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinrath
S alla ekonomiska "delningar", eller vad du nu vill kalla detta, br har obegrnsad tidsfrist s lnge det, enligt dig, jmnar ut knslan av vinnare och frlorare i frhllandet?
D hoppas jag hon kper in sig delvis i (vi sger) hans TV apparat som dom nyttjat i 6 r, som han kpt sjlv. Annars str han som frlorare fr en gemensam produkt som inte hller fr alltid.
Han br ven kpa in sig delvis till (vi sger) soffan som hon kan ha kpt sjlv ocks, den har dom nyttjat tillsammans i 6 r. En soffa slits och frlorar vrde men ska vi vara utan ekonomiska vinnare/frlorare s br han lgga fram slantarna dr ocks enligt din princip.

Sen ska vi inte glmma att han/hon skulle kunna dagen efter han betalar sin andel gra slut och behlla bilen till sig sjlv d hon str som ensam gare med kvitto och allt. Troligen grs bara ett muntligt avtal angende hans andel. Bilar ingr INTE i delningen enligt sambolagen.
Det var du sjlv som frde in rimligt i diskussionen. En tv eller soffa har inte ett jmfrbart vrde som en bil. Om killen har sttt fr alla mbelinkp och alla tekniska prylar/maskiner d kan han fra fram det givetvis. D r det rimligt att hon betalar bilen.

I ett frhllande mste man vara beredd p att omfrhandla. Det som knns ok frn brjan kan brja skava. Det gller bgge parter. Det handlar inte om vad nn sa fr sex r sen. Det handlar om vad som r rimligt och rttvist under deras frhllande. Tycker han att det r rimligt och rttvist att hon ensam har sttt fr kapitalkostnader och vrdeminskningen fr bilen givet att de bgge har nyttjat den under sex r? Givet vad i vrigt de har kpt till bostaden, vem som har betalat fr semestrar osv?

Om killen genuint tycker att han har sttt fr lika mycket som kapitalkostnaderna fr bilen och vrdeminskningen uppgr till, d ska han fra fram det. Det r rimliga argument. Vad som sas fr sex r sen r ointressant.

Omfrhandlingar kan glla allt frn arbetsfrdelning i hemmet, barnledigheter, vem som betalar vad, bostadsorter etc etc etc. Om din partner sger att den inte trivs p orten ni bor och skulle vilja flytta - r ditt argument d Men du sa fr 10 r sen att du ville bo hr s nu fr du bo hr!? Eller r dina argument att du inte vill slita upp barnen ur skolan o dylika argument?
Citera
2025-04-22, 00:36
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Premiss
Bakgrund: (Lngt jvla inlgg)

Vi r oeniga om hur kostnaden fr en bil ska frdelas.

- Kvinnan kpte en bil till ett rabatterat kompispris och valde att inte lta mannen vara med och betala hlften vid kptillfllet. Nu, sex r senare, anser hon att han br betala halva bilens inkpspris i efterhand, eftersom de varit tillsammans lngre n hon trodde och bilen fungerat som en gemensam resurs. Mannen motstter sig detta och menar att villkoren var tydliga frn brjan, att bilen var hennes, och att han inte kan bli skyldig i efterhand.

Kvinnans perspektiv:
Nr kvinnan kpte bilen fick hon den till ett rabatterat "kompispris" som inte hade varit tillgngligt fr ngon utanfr vnkretsen. Hon valde drfr att inte lta mannen betala hlften, med motiveringen att det skulle vara orttvist om han fick en ekonomisk vinst p ngot han inte sjlv hade kunnat kpa till det priset srskilt om relationen skulle ta slut.

Sex r efter kpet har relationen varat lngre n kvinnan frvntade sig, och bilen har blivit en gemensam del av vardagen. Mannen har anvnt bilen regelbundet och haft nytta av den. ven om han har betalat fr bensin, reparationer och underhll, anser kvinnan nu att det r rimligt att han bidrar med hlften av det ursprungliga kompispriset, eftersom bilen i praktiken fungerat som en gemensam resurs.

Hon upplever att den lnga tidsperioden och att mannen haft tillgng till bilen p samma stt som en delgare frndrat frutsttningarna. Drfr anser hon att det r rttvist att han i efterhand tar ekonomiskt ansvar fr sin del.

Mannens perspektiv:
Nr bilen kptes ville mannen vara med och betala hlften, men kvinnan avbjde tydligt med hnvisning till att det rrde sig om ett "kompispris" och att det vore orttvist om han skulle vinna ekonomiskt p ngot han inte kunde f till samma pris. Mannen accepterade detta och betraktade bilen som kvinnans egendom, ven om han fick anvnda den.

Under ren har mannen tagit ansvar fr lpande kostnader som bensin, service och reparationer p kvinnans bil ngot han ser som ett rimligt bidrag fr att f anvnda den. Han har dock aldrig sett sig som delgare, eftersom det frn brjan var tydligt att kvinnan inte ville dela p gandet.

Drfr tycker mannen att det r orimligt att bli ombedd att betala hlften av bilens kostnad i efterhand, srskilt eftersom det var kvinnan som satte spelreglerna. Enligt honom har han fljt den verenskommelse som gllde frn brjan.

Bda parterna har lst texten och hller med om att den stmmer med verkligheten, men vi bda tycker att vi sjlva har rtt i tvisten och att den andra har fel, s nu till frgan:

Vem har rtt tycker du?

Ps: Mannen slde sin bil d de bara hade en parkeringsplats och kvinnan ville att de skulle ha kvar bilen hon hade kpt.

Min subjektiva syn p saken (Lngt jvla svar)

Nr bilen kptes fr 6 r sedan hade kvinnan ngra olika val. Hon kunde...

1) delat p inkpskostnaden och samgt bilen med mannen.

2) kpt bilen, slt den direkt och gissningsvis gjort en vinst p den och sedan kpt en annan bill tillsammans med mannen.

3) kpt bilen helt sjlv.

Det r som mnga andra saker hr i livet; man gr olika val och de flesta val har bde fr- och nackdelar. Olika val medfr olika sorters risker i varierande grad. Man kan vlja att inte teckna en hemfrskring. Frdelen r att man sparar pengar. Nackdelen r att om ngot hnder s kan det kosta betydligt mer n vad man sparade. Man kan kpa en Trisslott. Nackdelen r att den kostar pengar. Frdelen r att man kan vinna vldigt mycket pengar. Som sagt; livet bestr av en massa val men alla val har det gemensamt att man inte kan gra sina val ogjorda. Man kan bara gra nya val.

Kp en Trisslott. Skrapa den direkt. Inse att det r en nitlott. Sg sedan att man ngrar kpet och vill ha pengarna tillbaka. Hur troligt r det att man skulle f det? Naturligtvis inte mycket. Det hr r lite samma sak. ngra ett val som gjorts eller som det ocks heter; ta kakan och ha den kvar. Kvinnan verkar vilja just f det bsta av 2 vrldar dvs dels ha haft alla frdelar det innebar att ha gt bilen helt sjlv i 6 r och dels frdelen det skulle ha inneburit att ha delat p inkpskostnaden fr 6 r sedan. Fr mig signalerar detta girighet mer n ngot annat samt en frnvaro av frstelse runt ekonomi.

Begreppet "vinst" betyder att man ftt in mer pengar n man gett lite frenklat. Det betyder att om man kper en bil s kan man inte drmed ha gjort en vinst. Man har visserligen ftt en bil som kanske vrderas till mer n vad man gav men det blir ingen vinst fr det. Det hade kunnat bli en vinst om man kpt en bil fr sg 100 tkr och sedan slt den direkt fr sg 150 tkr. 150 tkr in, 100 tkr ut blir en vinst p 50 tkr. Att inte ha koll p detta grundlggande indikerar fr mig att det finns stora luckor i grundlggande frstelse fr ekonomi.

Beslutet som kvinnan tog fr 6 r sedan att neka mannen att betala hlften av bilen baserades p girighet. Hon knde uppenbarligen att det var en bra affr vilket det med strsta sannolikhet av och ville inte dela med sig av den fina affren. Det r bara det att det fortfarande r en bra affr. Det r bara det att vrdeminskningen p bilen under de hr 6 ren gjort att vrdet nu r lgre n inkpspriset och drfr knns det som en frlust. Att en bil minskar i vrde ver tid r inget konstigt utan tvrtom det absolut vanligaste och mnga gnger r vrdeminskningen den strsta kostnaden vid bilgandet.

Mannen erbjd sig att lgga hlften av inkpspriset fr gemensamt gande. Kvinnan valde att neka. Nekandet baserades p en egen ekonomisk "analys" att det skulle vara till hennes ekonomiska frdel att erlgga hela inkpspriset sjlv. Idag kan ett nytt val gras om s nskas. Mannen kan kpa in sig p halva bilen. Kom verens om vad bilen r vrd idag och s betalar mannen hlften till kvinnan. Skriv ngot slags kontrakt och s ger de hlften var. Det handlar om ett kp fr mannens del. Ett kp av halva bilen och nr man kper en sak s kper man det till dagens vrdering, inte till grdagens vrdering.

-"Hej, jag var inne hos er och tittade p en guldklocka fr 20 r sedan. Jag valde att inte kpa den d men nu r jag redo. 20.000?? Nej, nej. Jag vill inte betala det ni sljer den fr idag. Jag vill bara betala 4.000 fr det var det ni slde den fr d fr 20 r sedan. Du frstr... jag ngrar att jag inte kpte den d".

Jag frstr hur kvinnan tnker men hon behver frst att den hr situationen uppstod pga hennes eget val fr 6 r sedan och alla gr ibland mindre smarta val. Fr 2 mnader sedan kpte jag aktier i Tesla. Nej, det var inget smart val av mig men vad ska jag gra? Be att f tillbaka pengarna fr att jag ngrar mitt val? Vrlden funkar inte s. Man kan inte ngra ett val utan man kan bara lra sig av sina misstag och sedan gra nya val men varje val grs utifrn fr stunden gllande premisser.

Jag vnder mig till kvinnan nu...
Tnk dig fljande scenario. Du r singel och bor i en hyreslgenhet. Fastighetsgaren erbjuder dig att kpa lgenheten d den grs om till en bostadsrtt. Du avbjer med motiveringen att det skulle kosta mycket pengar dr och d. Under 6 r bor du kvar i lgenheten. Du betalar hyra varje mnad. Hyran gr delvis till reparationer och underhll samt lpande kostnader. Du sover dr varje natt. Kort sagt s anvnder du lgenheten p precis samma stt som dina grannar som kpte loss sina lgenheter. Efter 6 r inser du att vrdet p lgenheten kat rtt mycket. sch d. Du kanske borde ha kpt lgenheten d fr 6 r sedan? Du ngrar ditt val s du ringer till den som ger lgenheten och sger att du vill kpa lgenheten fr det pris du blev erbjuden d fr 6 r sedan. Tror du att du skulle f det? Naturligtvis inte.

Ja, bilen har allts i praktiken fungerat som en gemensam resurs men kvinnan har under alla dessa 6 r haft 100% beslutsrtt vad gller bilen och det var inte bara kvinnans val att neka mannen att kpa in sig p halva bilen d fr 6 r sedan utan det har ven hela tiden varit kvinnans val att bilen har kunnat, i praktiken, anvndas som en gemensam resurs. Kvinnan har hela tiden haft mjligheten att kunna slja bilen men hela tiden valt att inte gra det. Ett gande medfr rttigheter och dessa rttigheter har mannen aldrig haft vad gller bilen eftersom gandet till 100% varit kvinnans. Pga detta gande har kvinnan haft en massa mjligheter som ensamgare av bilen men hela tiden valt att inte agera. Mannen hade sin egen bil men gjorde ett annat val. Att han valde att slja sin bil var ju helt och hllet hans val fr det var hans bil och ingen annans. Det r ju s det fungerar. Om du r gare har du mjligheter. Annars inte.

Jag frstr att man grna skulle vilja ta kakan och ha den kvar eller bara f frdelar utan att f nackdelarna men s fungerar inte vrlden. Jag anser allts (om det nu inte redan framgtt med all nskvrd tydlighet) att mannen r den som har rtt i den hr historien.
Citera
2025-04-22, 11:00
Medlem
CC75s avatar
Rent juridiskt har mannen helt rtt. Kvinnan kan inte komma och krva att han ska betala. Hon kpte bilen och hon lnade ut den. Det var hennes beslut. Hon kan idag ndra sig vad gller utlnandet om hon inte r njd med det.

Moraliskt, dvs vad som r schysst eller inte samt rttvist eller inte, ven dr anser jag att mannen har rtt. Kvinnan tog beslutet mot mannens vilja att han inte skulle f kpa in sig. Kvinnan tog beslutet att bilen skulle nyttjas av dem bda i deras gemensamma hushll. Mannen t.o.m. slde sin bil fr att hon skulle f en P-plats fr sin bil. Han offrade sledes sin transportmjlighet fr kvinnans skull. Mannen har ven lpande hjlpt till att skta om bilen. Mannen har delat driftkostnaderna och drmed gjort rtt fr sig fr det som han kunde pverka, dvs de rrliga kostnaderna. gandet av bilen kunde han inte pverka och drmed r det kvinnans beslut och kvinnans konsekvens.

Kvinnans argument att hon inte ville att han skulle f ta del av ett kompispris var snlt och gnidet. Idag fr hon betala fr den snlheten (genom bilens vrdeminskning). Argumentet hller dessutom inte d hon kunde ha ltit honom betala och vid en separation ersatt honom med beloppet minus vrdeminskning. Dvs det hade kunnat g att ordna men kvinnan ville inte pga sin snlhet och gnidenhet.

Jag hade aldrig gtt med p att betala. Dremot hade jag ifrgasatt hela relationen och den kvinna jag r tillsammans med om hon tagit upp detta med mig. Jag anser inte att mannen r snl som inte betalar. Det r kvinnan som r snl och gniden som vill att han gr det.

// CC
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in