Citat:
Ursprungligen postat av
pestloppan
När jag tog körkort för runt 45 år sedan så fick jag lära mig att när omkörningen var genomförd, och avståndet till den omkörda bilen tillräckligt, så var det bara för mig att lugnt svänga tillbaka in i höger körfält. Alltså utan att använda blinkers. Endast om jag var tvungen att avbryta omkörningen så var jag skyldig att blinka höger innan jag svängde tillbaka. Så långt allt väl!
På senare år så har jag dock märkt att många bilister blinkar höger efter att de kört om mig, även vid "normala" omkörningar. Min fundering är om detta bara är någon form av ändrat beteende i trafiken eller om körskolorna numera lär ut att man alltid ska blinka höger efter omkörning. (De flesta som kör bil på svenska vägar idag lär ju ha tagit körkort efter att jag gjorde det).
Någon som tror sig veta hur det ligger till med detta?
Alla moderna bilar har en assistanssystematik som annars vibrerar när man korsar linjerna.
Såhär.
Bilen läser av vägen automatiskt.
Om jag glider i sidled, över till nästa körbana så ska bilen gripa in och förhindra en olycka.
Först vibrerar den, sen ska den styra tillbaka.
Detta förhindrar man dock genom att blinka.
Precis på samma sätt kan du ju med autopilot blinka innan ett filbyte. Liksom efteråt. Då visar du att filbytet är planerat och är med på notorna.
Sveriges mest sålda bil är ju typ volvo xc60.
Bmw, audi, alla moderna bilar har sånt här ffs