Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-19, 20:48
Medlem
Jag läste bara några inlägg innan jag visste hur jag skulle svara. Det är så enkelt som att lagar och regler ändras med tiden och numera är det lag på att blinka när man ändrar körfält. Det gäller i rondeller och det gäller när man kör om någon.

Alltså är det så enkelt som att man ska blinka vänster när man kör om och blinka höger när man återgår till höger körfält. Finns inga diskussioner här, det är så det är och det spelar ingen roll hur det var för 30-40 år sedan, det är det som gäller nu oavsett vad man lärde sig tidigare.
Citera
2025-04-19, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
När jag tog körkort för runt 45 år sedan så fick jag lära mig att när omkörningen var genomförd, och avståndet till den omkörda bilen tillräckligt, så var det bara för mig att lugnt svänga tillbaka in i höger körfält. Alltså utan att använda blinkers. Endast om jag var tvungen att avbryta omkörningen så var jag skyldig att blinka höger innan jag svängde tillbaka. Så långt allt väl!

På senare år så har jag dock märkt att många bilister blinkar höger efter att de kört om mig, även vid "normala" omkörningar. Min fundering är om detta bara är någon form av ändrat beteende i trafiken eller om körskolorna numera lär ut att man alltid ska blinka höger efter omkörning. (De flesta som kör bil på svenska vägar idag lär ju ha tagit körkort efter att jag gjorde det).

Någon som tror sig veta hur det ligger till med detta?
Jag tog körkort 2013.. det var samma då. Efter omkörning behöver man inte blinka höger när man går tillbaka till högerfilen.
Citera
2025-04-19, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Jag läste bara några inlägg innan jag visste hur jag skulle svara. Det är så enkelt som att lagar och regler ändras med tiden och numera är det lag på att blinka när man ändrar körfält. Det gäller i rondeller och det gäller när man kör om någon.

Alltså är det så enkelt som att man ska blinka vänster när man kör om och blinka höger när man återgår till höger körfält. Finns inga diskussioner här, det är så det är och det spelar ingen roll hur det var för 30-40 år sedan, det är det som gäller nu oavsett vad man lärde sig tidigare.

Precis, så är det. dock lever jag inte alltid som jag lär, så att säga. Mörkerkörning på landet, då blinkar jag inte höger efter omkörning. Detta då min blinker med säkerhet förstör mörkerseendet på den som blivit omkörd, plus att det är så självklart att jag efter omkörning skall dra mig åt höger.
Citera
2025-04-19, 21:58
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Byter man fil visar man det genom blinkers oavsett anledning. Det lärde man säkert ut även när du tig klrkort!

Exakt! jag tog körkort för många år sedan och minns fortfarande att detta togs upp på körskolan gällande filbyte.
Citera
2025-04-19, 23:16
Medlem
Pungpuckels avatar
Jag är ganska säker på att det lärdes ut när jag tog körkort för bara några år sedan, och jag blinkar inte i onödan, bara när det är enligt boken.
Citera
2025-04-19, 23:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
När jag tog körkort för runt 45 år sedan så fick jag lära mig att när omkörningen var genomförd, och avståndet till den omkörda bilen tillräckligt, så var det bara för mig att lugnt svänga tillbaka in i höger körfält. Alltså utan att använda blinkers. Endast om jag var tvungen att avbryta omkörningen så var jag skyldig att blinka höger innan jag svängde tillbaka. Så långt allt väl!

På senare år så har jag dock märkt att många bilister blinkar höger efter att de kört om mig, även vid "normala" omkörningar. Min fundering är om detta bara är någon form av ändrat beteende i trafiken eller om körskolorna numera lär ut att man alltid ska blinka höger efter omkörning. (De flesta som kör bil på svenska vägar idag lär ju ha tagit körkort efter att jag gjorde det).

Någon som tror sig veta hur det ligger till med detta?

Alla moderna bilar har en assistanssystematik som annars vibrerar när man korsar linjerna.

Såhär.
Bilen läser av vägen automatiskt.
Om jag glider i sidled, över till nästa körbana så ska bilen gripa in och förhindra en olycka.

Först vibrerar den, sen ska den styra tillbaka.

Detta förhindrar man dock genom att blinka.
Precis på samma sätt kan du ju med autopilot blinka innan ett filbyte. Liksom efteråt. Då visar du att filbytet är planerat och är med på notorna.

Sveriges mest sålda bil är ju typ volvo xc60.
Bmw, audi, alla moderna bilar har sånt här ffs
Senast redigerad av BakFlashes 2025-04-19 kl. 23:59.
Citera
2025-04-20, 00:33
Medlem
SugaredThoughtss avatar
En anledning att blinka höger är ju så att andra bakom dig som också håller på att köra om ska veta att du kommer att gå in i höger igen, ifall de vill fortsätta köra om dig också.

Sen börjar många moderna bilar blinka, vibrera och bråka om man inte blinkat precis innan man korsar mittfilsmarkering.

Låter snarare lite märkligt för migt att man inte lärde ut detta förr i tiden, men å andra sidan var kankse inte fullt så formellt på den tiden, med mycket mindre trafik.
Citera
2025-04-20, 07:16
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Det ni skriver om avser flera körfält i samma riktning, inte då man skall återgå till det enda körfält som existerar i samma riktning från att under en omkörning använt motgående trafiks körfält.
Det gäller oavsett vad det är för väg.
an kan inte sitta och hitta på egna lagar och regler. Håll dig till lagen eller sluta köra i trafiken.

Från Trafikförordningen

"65 § När en förare avser att starta från en vägkant eller att vända, svänga, byta körfält eller ändra fordonets placering i sidled på något annat inte oväsentligt sätt skall föraren ge tecken med körriktningsvisaren för att visa sin avsikt. Om fordonet inte har körriktningsvisare, skall föraren i stället visa sin avsikt genom att sträcka ut armen."

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/trafikforordning-19981276_sfs-1998-1276/#K3
Citera
2025-04-20, 07:22
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
En anledning att blinka höger är ju så att andra bakom dig som också håller på att köra om ska veta att du kommer att gå in i höger igen, ifall de vill fortsätta köra om dig också.

Sen börjar många moderna bilar blinka, vibrera och bråka om man inte blinkat precis innan man korsar mittfilsmarkering.

Låter snarare lite märkligt för migt att man inte lärde ut detta förr i tiden, men å andra sidan var kankse inte fullt så formellt på den tiden, med mycket mindre trafik.
Helt rätt.
Kommer knappast ihåg allt som lärdes ut när jag tog körkort för över 50 år sedan utan man håller sig uppdaterad om vad som gäller nu.
Man använder blinkers för att visa andra trafikanter vad man avser att göra vilket står i Trafikförordningen.
De stackare som fått lära sig fel har väl haft någon mindre begåvad körlärare.

Moderna bilar har något som kallas körfältsassistent och är en säkerhetsfunktion som gör att man inte av misstag ska komma över i fel körfält. Den pausas via att man använder blinkers vid körfältsbyte och hade man inte behövt blinkers vid återgång till det körfält man kom ifrån hade den inte varnat vilket den gör.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/trafikforordning-19981276_sfs-1998-1276/#K3
Citera
2025-04-20, 12:32
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Om du blir distraherad av att folk använder blinkers kanske du inte har nånting på vägen att göra?
Distrahera är inte rätt ord. Om någon lyser med en lampa mot ansiktet i mörkret blir det svårare att se.
Citera
2025-04-20, 12:35
Medlem
Med körfils assistans blir det ett jävla ryckande i ratten om man inte blinkar 😅 därför gör jag det..
Citera
2025-04-20, 12:36
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillkarsk
Distrahera är inte rätt ord. Om någon lyser med en lampa mot ansiktet i mörkret blir det svårare att se.

Så du tycker inte bilar ska ha belysning när det är mörkt ute?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in