Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-19, 02:21
Medlem
Har du flera filer åt samma håll, då skall körriktningsvisaren användas när du går tillbaka till det högra körfältet efter fullföljd omkörning. Är det istället så att motgående körfält använts för att kunna genomföra omkörningen, då är det givet att du skall tillbaka till det egna efteråt och körriktningsvisare erfordras ej.

Detta ovan är vad man fick ta till sig i bilskolan.
Citera
2025-04-19, 02:32
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Fick lära mig att alltid blinka, det är meningen att vara så uppenbar och tydlig som möjligt. Det är inte tolkning av andra bilisters intentioner vi ska ägna oss åt mer än nödvändigt.

Tog körkort -89.
Citera
2025-04-19, 02:46
Medlem
Motorväg kan jag tycka att man blinkar tillbaka. Landsväg helt uteslutet. Stör mig på dessa kompletta idioter din blinkar där. ”Jaha? Så du tänker alltså svänga in igen? Det kunde jag ju aldrig listat ut!”
Citera
2025-04-19, 03:39
Medlem
Här i stan blir det många snabba omkörningar av lokalbussar, ofta har du mötande ganska nära, då vill jag gärna visa blinker in så de fattar jag är väldigt skärpt i min omkörning och svänger in omgående.
Citera
2025-04-19, 04:18
Medlem
beaver_ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
När jag tog körkort för runt 45 år sedan så fick jag lära mig att när omkörningen var genomförd, och avståndet till den omkörda bilen tillräckligt, så var det bara för mig att lugnt svänga tillbaka in i höger körfält. Alltså utan att använda blinkers. Endast om jag var tvungen att avbryta omkörningen så var jag skyldig att blinka höger innan jag svängde tillbaka. Så långt allt väl!

På senare år så har jag dock märkt att många bilister blinkar höger efter att de kört om mig, även vid "normala" omkörningar. Min fundering är om detta bara är någon form av ändrat beteende i trafiken eller om körskolorna numera lär ut att man alltid ska blinka höger efter omkörning. (De flesta som kör bil på svenska vägar idag lär ju ha tagit körkort efter att jag gjorde det).

Någon som tror sig veta hur det ligger till med detta?
å är det, det är bara om man har nån bakom sig som också kör om så de vet att jag är på väg in så de kan planera sin färd med att köra om mig.

Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Det är nog så som redan nämnts att byter man fil så ska man visa detta innan samt när det sker. Många tar nog den vanan med sig vid en "vanlig" omkörning. Ungefär som att de blinkar vänster innan och i en rondell, även när de lämnar den, fastän de bara kan svänga höger. Det kommer ifrån att man tidigare även där visade vad man tänkte göra så så långt var det rätt att blinka vänster då. Gamla vanor som ibland övertolkas och ibland följer med när trafikreglerna ändras.
Och de som blickar just vänster i en tvåfilig rondell när de ligger i högerfilen... De blickar ju faktiskt då att de vill byta fil.. Ja mycket onödigt blinkande.
Men att blinka höger när man är på väg ur en rondell är okey då de som är på väg in i rondellen kan påbörja att köra in.
Citera
2025-04-19, 06:28
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
å är det, det är bara om man har nån bakom sig som också kör om så de vet att jag är på väg in så de kan planera sin färd med att köra om mig.

Och de som blickar just vänster i en tvåfilig rondell när de ligger i högerfilen... De blickar ju faktiskt då att de vill byta fil.. Ja mycket onödigt blinkande.
Men att blinka höger när man är på väg ur en rondell är okey då de som är på väg in i rondellen kan påbörja att köra in.
Du är skyldig att blinka höger då du ska köra ut ur rondell. Det är faktisk böter på att inte göra det!
Citera
2025-04-19, 07:22
Medlem
Pepsinudels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S0urce
Blinkers är till för att visa andra trafikanter vad du har för avsikt att göra.

Ändå finns det alltid de som inte kan tänka själva – paragrafryttare som genast ska briljera med:
“Enligt lagen, sida 6 paragraf 34, så behöver jag faktiskt inte…” – blablabla.

Poängen är enkel: När en bil som kör om slår på blinkersen för att byta fil, då vet både den som blivit omkörd och den bakom som också vill köra om vad som är på gång. Alla kan planera därefter. Det handlar om samspel och säkerhet, inte juridik-lek.

Blir jag omkörd förstår jag redan innan bilen ens är jämsides med mig att den ska tillbaka i rätt körfält när den kommit förbi...
Citera
2025-04-19, 07:25
Medlem
På motorvägen:

För att en Tesla med FSD v11 aktiverad ska byta fil automatiskt krävs att blinkersen aktiveras av föraren.
Citera
2025-04-19, 07:48
Medlem
Wyrdkins avatar
Jag som tog kortet för 47 år sedan fick lära mig att använda blinkers vid återgång.

Jag kommer dock inte ihåg om det var "bra att göra" eller "ska göra".
Citera
2025-04-19, 07:49
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Som flera tidigare nämnt det som gäller är att vid filbytte så används blinkers. Vas som gällde när Jesus gick i kortbyxor dvs vid samma tid som du tog körkort är ointressant. Ditt upprepande ältande vissar dock behovet av att regelbundet repetera förarprovet för att behålla körkortet. Exempelvis vid 50, 75, 85 och 95 år, där efter vart 5:e år.
Citera
2025-04-19, 07:57
Medlem
Tillägg; När man stannar vid vägkanten/gatan ska man inte blinka vilken många gör.
Citera
2025-04-19, 07:58
Medlem
Det kan inte bero på att moderna bilar har system för att hålla bilen mellan linjerna (filbytes varning), vilket gör att bilen inte vill passera en filmarkering (linje) utan styr tillbaka in i filen som du vill lämna. För att stänga av systemet så att du kan byta fil måste du blinka åt det håll som du skall svänga. Nu skall ni få ett gott råd, ligg inte för nära en VAG elbil på motorvägen. Om föraren i bilen använder Farthållaren går bilen i 110 km enligt skyltningen på motorvägen. Nu passerar bilen en avfart där det är 70 km. Ligger skylten för nära motorvägen så att VAGs farthållare läser den kommer bilen att sänka hastigheten ned till 70 km väldigt fort. Ligger du för nära kommer du att sitta i bakluckan. Nu tror jag att det är anledningen till att olyckorna ökat vid motorvägarnas avfarter.
Det är min personliga reflektion och på inte sätt vetenskapligt bevisat, bara ett gott råd till alla trafikanter " Håll avstånd till moderna elbilar".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in