Citat:
Ursprungligen postat av
pestloppan
När jag tog körkort för runt 45 år sedan så fick jag lära mig att när omkörningen var genomförd, och avståndet till den omkörda bilen tillräckligt, så var det bara för mig att lugnt svänga tillbaka in i höger körfält. Alltså utan att använda blinkers. Endast om jag var tvungen att avbryta omkörningen så var jag skyldig att blinka höger innan jag svängde tillbaka. Så långt allt väl!
På senare år så har jag dock märkt att många bilister blinkar höger efter att de kört om mig, även vid "normala" omkörningar. Min fundering är om detta bara är någon form av ändrat beteende i trafiken eller om körskolorna numera lär ut att man alltid ska blinka höger efter omkörning. (De flesta som kör bil på svenska vägar idag lär ju ha tagit körkort efter att jag gjorde det).
Någon som tror sig veta hur det ligger till med detta?
å är det, det är bara om man har nån bakom sig som också kör om så de vet att jag är på väg in så de kan planera sin färd med att köra om mig.
Citat:
Ursprungligen postat av
KamratBlue
Det är nog så som redan nämnts att byter man fil så ska man visa detta innan samt när det sker. Många tar nog den vanan med sig vid en "vanlig" omkörning. Ungefär som att de blinkar vänster innan och i en rondell, även när de lämnar den, fastän de bara kan svänga höger. Det kommer ifrån att man tidigare även där visade vad man tänkte göra så så långt var det rätt att blinka vänster då. Gamla vanor som ibland övertolkas och ibland följer med när trafikreglerna ändras.
Och de som blickar just vänster i en tvåfilig rondell när de ligger i högerfilen... De blickar ju faktiskt då att de vill byta fil.. Ja mycket onödigt blinkande.
Men att blinka höger när man är på väg ur en rondell är okey då de som är på väg in i rondellen kan påbörja att köra in.