• 3
  • 4
2025-04-19, 20:51
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gothia-swed
Det verkar som att det är du i själva verket som är ganska så okunnig när det gäller både det ekonomiska och det juridiska. Det tar nämligen uppemot 6 veckor att få F-skatt registrerat nuförtiden.
Jag vill inte vänta varken på att få min F-skatt registrerat eller min faktura via Frilansfinans betalt för att kunna få in betalt för mina tjänster. Jag funderar på att hitta vägar för att kunna ta betalt här och nu. Är det så svårt att uppfatta min fråga tror du?
Ja det är svårt att förstå upplägget/din fråga. Menar du att kunderna betalar för tjänsterna genom att betala för aktier i ditt bolag?
Citera
2025-04-19, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Ja det är svårt att förstå upplägget/din fråga. Menar du att kunderna betalar för tjänsterna genom att betala för aktier i ditt bolag?

Ja, det verkar vara något sånt han menar och att det ska regleras med aktieägaravtal. Jag kan direkt konstatera att de flesta (alla?) normalfuntade kunder som är företagare kommer säga NEJ, eftersom de vill köpa en tjänst/vara, få en faktura som underlag och kunna dra av moms. Inte bli delägare i ett bolag.

Vad gäller privatpersoner så blir det ju också fel, eftersom korrekt moms för utförd tjänst eller levererad vara inte kan kopplas till försäljning av aktier. Faktum är att jag tror Skatteverket skulle neka hela upplägget och konstatera att säljaren försöker undgå moms.
Citera
2025-04-19, 23:05
Medlem
Citat:
Jag ska förtydliga min fråga. Syftet är inte att undgå beskattningen. Inte alls. Utan jag försöker att hitta vägar att ta betalt för mina tjänster här och nu! Tex jag lyfter på luren och ringer kunden och säljer min tjänst och får pengar tex via SWISH eller banköverföring direkt, medans jag väntar på att F-skatt är registrerad. Det är därför jag funderar på ett sådant upplägg - att jag i början kan sälja lite aktier på mitt bolag, jag säljer aktier som privatperson och beskattar aktieförsäljningen som privatperson. Den tiden jag inte har F-skatt. Det är så jag menar.
Vad ska kunderna med aktierna till? Ska du äga ett AB med en massa små aktieägare? Låter som en administrativ mardröm.
Citera
2025-04-20, 11:28
Medlem
Citat:
Då har du missuppfattat det jag skrivit. Det handlar inte om att sälja lagerbolag, utan det handlar om att sälja aktier på bolaget. Man kan sälja aktier på redan införskaffat lagerbolag ja (eller bildat bolag från grunden). Men man kan även sälja aktier på ett bolag som inte är bildat än, alla parametrar på ett sådant aktiebolag samt villkor skrivs enbart in i ett aktieöverlåtelseavtal.

Och vem fan skulle vilja köpa aktier i ett bolag som inte ens finns?
Citera
2025-04-20, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hundenmuhammed2
Och vem fan skulle vilja köpa aktier i ett bolag som inte ens finns?

Ja, det är din fråga som du i så fall får ställa i en separat tråd.
Citera
2025-04-20, 11:46
Medlem
Citat:
Ja, det är din fråga som du i så fall får ställa i en separat tråd.

Men det är ju du din idiot som skriver att bolaget inte finns, så hur fan ska du kunna sälja aktier i ett bolag som inte finns , och till vem?
Citera
2025-04-20, 11:56
Medlem
Citat:
Men det är ju du din idiot som skriver att bolaget inte finns, så hur fan ska du kunna sälja aktier i ett bolag som inte finns , och till vem?

Det har jag inte alls skrivit. Så det får stå för dig själv.
Citera
2025-04-20, 11:57
Medlem
Jag har fått all information som jag behövde.
Jag är otroligt tacksam för alla svar som jag har fått in.

Glad Påsk på er alla!
Citera
2025-04-20, 11:59
Medlem
Citat:
Det har jag inte alls skrivit. Så det får stå för dig själv.

Men snälla vet du inte ens vad du själv skriver?, titta på inlägg 40 där jag citerar dig här ovanför och så läser du vad du själv har skrivit och vad står där?
Citera
2025-04-20, 13:34
Medlem
Citat:
Men snälla vet du inte ens vad du själv skriver?, titta på inlägg 40 där jag citerar dig här ovanför och så läser du vad du själv har skrivit och vad står där?

"Men man kan även sälja aktier på ett bolag som inte är bildat än" - var i denna text står det någonstans att jag personligen inte har ett bolag bildat?
Citera
2025-04-20, 15:59
Medlem
Citat:
"Men man kan även sälja aktier på ett bolag som inte är bildat än" - var i denna text står det någonstans att jag personligen inte har ett bolag bildat?
Det är den troligaste tolkningen av dina flummiga inlägg.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in