2025-04-19, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Nej det är det inte och det finns ingenting som heter "ringa verksamhet"

Jag ska förtydliga min fråga. Syftet är inte att undgå beskattningen. Inte alls. Utan jag försöker att hitta vägar att ta betalt för mina tjänster här och nu! Tex jag lyfter på luren och ringer kunden och säljer min tjänst och får pengar tex via SWISH eller banköverföring direkt, medans jag väntar på att F-skatt är registrerad. Det är därför jag funderar på ett sådant upplägg - att jag i början kan sälja lite aktier på mitt bolag, jag säljer aktier som privatperson och beskattar aktieförsäljningen som privatperson. Den tiden jag inte har F-skatt. Det är så jag menar.
Citera
2025-04-19, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gothia-swed
Men vad jag förstår så går det att beskatta det som privatperson via sin skattedeklaration i det fallet. Eller?
Inte då det är näringsverksamhet vilket det klassas som genast vinstsyfte föreligger. Att köpa in varor i syfte att sälja dessa vidare med vinst är också något som genast gör det till näringsverksamhet.
Citera
2025-04-19, 11:38
Medlem
Citat:
Jag ska förtydliga min fråga. Syftet är inte att undgå beskattningen. Inte alls. Utan jag försöker att hitta vägar att ta betalt för mina tjänster här och nu! Tex jag lyfter på luren och ringer kunden och säljer min tjänst och får pengar tex via SWISH eller banköverföring direkt, medans jag väntar på att F-skatt är registrerad. Det är därför jag funderar på ett sådant upplägg - att jag i början kan sälja lite aktier på mitt bolag, jag säljer aktier som privatperson och beskattar aktieförsäljningen som privatperson. Den tiden jag inte har F-skatt. Det är så jag menar.
Lämpligen bör ni avvakta med sådan syssla tills F-skatt erhållits.
Citera
2025-04-19, 11:44
Medlem
Vilka aktier tänker du sälja om du inte har ett AB?
Att starta AB tog mej ungefär en vecka, sen tog det ytterligare en vecka innan moms och F-skatt var klart.
Har du så bråttom att komma igång så att du inte kan vänta i två veckor?
Citera
2025-04-19, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirunabengt
Vilka aktier tänker du sälja om du inte har ett AB?
Att starta AB tog mej ungefär en vecka, sen tog det ytterligare en vecka innan moms och F-skatt var klart.
Har du så bråttom att komma igång så att du inte kan vänta i två veckor?

Läs allt det jag har skrivit ovanför. Och ja, jag har bråttom och inte kan vänta i varken två eller sex veckor på byråkratin.
Citera
2025-04-19, 12:14
Medlem
DyingAtheists avatar
Citat:
Läs allt det jag har skrivit ovanför. Och ja, jag har bråttom och inte kan vänta i varken två eller sex veckor på byråkratin.

Vad hindrar dig från att ta betalt via Swish här och nu? Om du sen vill göra rätt för dig upprättar du kvitto/faktura när du fått din moms/F-skatt (borde ta max två veckor).
Citera
2025-04-19, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DyingAtheist
Vad hindrar dig från att ta betalt via Swish här och nu? Om du sen vill göra rätt för dig upprättar du kvitto/faktura när du fått din moms/F-skatt (borde ta max två veckor).

Är det ok att göra så enligt bokföringen att börja ta betalt via sitt företag innan man fått F-skattsedel på plats? Bör man tänka på något speciellt/specifikt i det fallet?
Citera
2025-04-19, 12:19
Medlem
Citat:

Så varför lägger du tid på att hitta på suspekta upplägg istället för att ansöka om F-skatt?
Citera
2025-04-19, 12:24
Medlem
DyingAtheists avatar
Citat:
Är det ok att göra så enligt bokföringen att börja ta betalt via sitt företag innan man fått F-skattsedel på plats? Bör man tänka på något speciellt/specifikt i det fallet?

Rent krasst nej, du ska ha F-skatt när du ställer ut fakturan. Men upptäcktsrisken är minimal och det är ju mer ett formaliafel än något skatteundvikande så om det mot förmodan skulle upptäckas kan du nog komma undan med att hävda du missförstått (förutsatt att du faktiskt ansökt om F-skatt/moms). Vad handlar det om för pengar?

Ditt tänkta upplägg verkar både dumt och admin-tungt så jag vet inte vem som öht skulle nappa på ett sånt upplägg.
Citera
2025-04-19, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Så varför lägger du tid på att hitta på suspekta upplägg istället för att ansöka om F-skatt?

Det har jag redan gjort så klart. Men jag har ju skrivit att jag vill inte vänta mellan två till sex veckor på det utan vill börja ta betalt redan nu! Vad då suspekta upplägg? Jag har som sagt inte för avsikt att undgå beskattningen, utan försöker bara att lista ut hur jag kan eventuellt (tillfälligt) ta betalt och beskatta mig som privatperson.
Citera
2025-04-19, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DyingAtheist
Rent krasst nej, du ska ha F-skatt när du ställer ut fakturan. Men upptäcktsrisken är minimal och det är ju mer ett formaliafel än något skatteundvikande så om det mot förmodan skulle upptäckas kan du nog komma undan med att hävda du missförstått (förutsatt att du faktiskt ansökt om F-skatt/moms). Vad handlar det om för pengar?

Ditt tänkta upplägg verkar både dumt och admin-tungt så jag vet inte vem som öht skulle nappa på ett sånt upplägg.

Tjänsteutbudet är ju brett, allt mellan 2000 och 50000 kronor. Spelar beloppet någon större roll i det här fallet?
Jag tror jag började i fel ände när jag formulerade min fråga egentligen. Syftet med frågan var ju helt annat än att helt undgå beskattningen, det verkar som att det är så de flesta här har uppfattat min fråga tyvärr)
Citera
2025-04-19, 13:24
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Tjänsteutbudet är ju brett, allt mellan 2000 och 50000 kronor. Spelar beloppet någon större roll i det här fallet?
Jag tror jag började i fel ände när jag formulerade min fråga egentligen. Syftet med frågan var ju helt annat än att helt undgå beskattningen, det verkar som att det är så de flesta här har uppfattat min fråga tyvärr)

Du kanske pratar arvode?
https://duckduckgo.com/?t=ffab&q=Arvode&ia=web
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in