2025-04-18, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Vinst under 50 är ringa verksamhet/hobby verksamhet
Nej, inte om det är näringsverksamhet, då skall det beskattas från första kronan. Har du sålt eget lösöre som anskaffats för eget bruk, då gäller nämnda gräns.

Ni får gärna visa var det står något om "ringa verksamhet".
Citera
2025-04-18, 22:19
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Nej, inte om det är näringsverksamhet, då skall det beskattas från första kronan. Har du sålt eget lösöre som anskaffats för eget bruk, då gäller nämnda gräns.

Så då får du väll se till att paketera det som hobby fram till du fått i ordning på dinna papper...

https://verksamt.se/starta-foretag/f...-eller-foretag
Citera
2025-04-18, 22:21
Medlem
Citat:
Så då får du väll se till att paketera det som hobby fram till du fått i ordning på dinna papper...

Det som ni talade om var knappast utan vinstsyfte. Sedan är hobbyverksamhet också fullt ut skattepliktig även om det inte sker genom F-skatt.
Citera
2025-04-18, 23:00
Medlem
trottwells avatar
Citat:

Vinst från hobbyverksamhet är skattepliktigt från första kronan.

"Om du får överskott från din hobbyverksamhet, det vill säga att du tjänar pengar på den, ska du betala skatt. Du ska då också betala egenavgifter på överskottet."

https://www.skatteverket.se/privat/s...680003940.html
Senast redigerad av trottwell 2025-04-18 kl. 23:02.
Citera
2025-04-18, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gothia-swed
Jag har funderat på ett upplägg, där man kan som privatperson sälja tjänster till andra privatpersoner utan att ha F-skatt och moms registrerade, genom att sälja aktier till ett bolag, antingen redan bildat eller ett bolag som kommer att bildas i framtiden. Man kör ett aktieöverlåtelseavtal och i summan för ett antal aktier så ingår även vissa tjänster som företaget/privatpersonen bakom företaget vill sälja.

Tänker jag rätt här nu? Är det någon som har erfarenhet av det sen tidigare eller stött på något liknande upplägg tidigare? Tacksam för alla svar, tips och råd.

Vilken kundgrupp tänker du dig skulle vilja köpa lagerbolag av dig? Du måste ligga ute med minst 25k per bolag tills du lyckas sälja lagerbolaget.
Vad skulle din U S P vara? Lagerbolagsförsäljare finns det väl gott om.
Och vad är det för extratjänster?
Senast redigerad av ardathbey 2025-04-18 kl. 23:37.
Citera
2025-04-18, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Vilken kundgrupp tänker du dig skulle vilja köpa lagerbolag av dig? Du måste ligga ute med minst 25k per bolag tills du lyckas sälja lagerbolaget.
Mycket intressant fråga!!!
Citera
2025-04-19, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Jag förstår inte syftet eller upplägget. Det enda som är tydligt är att du är helt okunnig om både de juridiska och ekonomiska förutsättningarna. Måste du fakturera och inte vill ha bolag så är det enklaste väl Frilansfinans och liknande.

Det verkar som att det är du i själva verket som är ganska så okunnig när det gäller både det ekonomiska och det juridiska. Det tar nämligen uppemot 6 veckor att få F-skatt registrerat nuförtiden.
Jag vill inte vänta varken på att få min F-skatt registrerat eller min faktura via Frilansfinans betalt för att kunna få in betalt för mina tjänster. Jag funderar på att hitta vägar för att kunna ta betalt här och nu. Är det så svårt att uppfatta min fråga tror du?
Citera
2025-04-19, 10:53
Medlem
Citat:

Intressant.
Citera
2025-04-19, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Det som ni talade om var knappast utan vinstsyfte. Sedan är hobbyverksamhet också fullt ut skattepliktig även om det inte sker genom F-skatt.

Men vad jag förstår så går det att beskatta det som privatperson via sin skattedeklaration i det fallet. Eller?
Citera
2025-04-19, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Vinst från hobbyverksamhet är skattepliktigt från första kronan.

"Om du får överskott från din hobbyverksamhet, det vill säga att du tjänar pengar på den, ska du betala skatt. Du ska då också betala egenavgifter på överskottet."

https://www.skatteverket.se/privat/s...680003940.html

Tack.
Citera
2025-04-19, 11:00
Medlem
trottwells avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av gothia-swed
Intressant.

Nej det är det inte och det finns ingenting som heter "ringa verksamhet"
Citera
2025-04-19, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey

Då har du missuppfattat det jag skrivit. Det handlar inte om att sälja lagerbolag, utan det handlar om att sälja aktier på bolaget. Man kan sälja aktier på redan införskaffat lagerbolag ja (eller bildat bolag från grunden). Men man kan även sälja aktier på ett bolag som inte är bildat än, alla parametrar på ett sådant aktiebolag samt villkor skrivs enbart in i ett aktieöverlåtelseavtal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in