2025-04-25, 07:39
Medlem
sxephils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Har du inte varit i Bokskogen?

https://www.eniro.se/kartor?z=10&c=55.592129,13.587159

Citat:
Ursprungligen postat av PhilipsDP18
Skåne är piss. Ingen skog och skittråkig natur. Hatar verkligen tråkskåne och åker alltid skitfort igenom.
Skåne är mycket varierande och har fin skog. Söderåsens nationalpark är helt unik för Sverige. Jag skulle säga att Skåne faktiskt har väldigt mycket natur, otroligt fina stränder och fina platser.
Citera
2025-04-25, 07:41
Medlem
sxephils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
En jävla massa mygg på sommaren och en massa obyggd, nja skulle inte tro det!

Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Det är ju roligt att skåningar gråter om att det finns minsann visst skog i Skåne och länkar foton på småländska skogar som lyser med sin närvaro i norra länet.
Vilket resten av landet inte behöver, Halland, Blekinge, Småland vi har skog överallt och ingen behöver bevisa något, alla vet att svenska skogen finns överallt.
Men skåningar har fått för sig att resten av landet ljuger om just Skåne för att såra dom.
Södra Skåne har ju INGEN jävla skog och det ändras inte av att ni lyckas hitta och fota nån skogsdunge eller en myr.
Ni har samma landskap som Danmark, acceptera det och gå vidare.

Söderåsens nationalpark är otroligt fin och unik skog för Sverige. Googla på det.
Citera
2025-04-28, 13:34
Avstängd
Knivur-273s avatar
Citat:
Så Vättern har hamnat i Östergötland nu...
Är själv född i Östergötland och har släkt kvar där, men dy fan bara skog och insjöar samt folk som låter totalt efterblivna när dom pratar!
Jag gillar geografi, och när jag tittar på mitt sjökort eller topografkarta, så ligger mycket stora delar av sjön Vättern i Östergötland, och i synnerhet den östra vackra branta stranden med Omberg som en krona.

Vi har skogar, sjöar, stora åar eller älvar minst tre, och berg i den södra delen.

Efterbliven kan du vara själv. Jag har inga problem med folk som talar Östgötska, även om det kanske inte låter lika vackert som Uppländska i mina öron.
Senast redigerad av Knivur-273 2025-04-28 kl. 13:48.
Citera
2025-04-29, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Jag gillar geografi, och när jag tittar på mitt sjökort eller topografkarta, så ligger mycket stora delar av sjön Vättern i Östergötland, och i synnerhet den östra vackra branta stranden med Omberg som en krona.

Vi har skogar, sjöar, stora åar eller älvar minst tre, och berg i den södra delen.

Efterbliven kan du vara själv. Jag har inga problem med folk som talar Östgötska, även om det kanske inte låter lika vackert som Uppländska i mina öron.
Jag är ledsen jag läste fel! Jag läste "Vänern". Så det är ju jag som är den korkade här! Men jag är ju också född i Norrköping...
Citera
2025-05-02, 21:26
Avstängd
Knivur-273s avatar
Citat:
Jag är ledsen jag läste fel! Jag läste "Vänern". Så det är ju jag som är den korkade här! Men jag är ju också född i Norrköping...
Du är ursäktad. Jag är född i Södermanland + Uppland, men mitt Ex. är född på Gotland av en Östgöte och en Skånska

Vad skall man kalla sina ungar ?

Svenskar måhända.

Skall man vara strikt korrekt, så är det väl bara folk från Uppland eller Dalarna, som kan kallas rent Svenska, haha.
Senast redigerad av Knivur-273 2025-05-02 kl. 21:53.
Citera
2025-05-02, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Du är ursäktad. Jag är född i Södermanland + Uppland, men mitt Ex. är född på Gotland av en Östgöte och en Skånska

Vad skall man kalla sina ungar ?

Svenskar måhända.

Skall man vara strikt korrekt, så är det väl bara folk från Uppland eller Dalarna, som kan kallas rent Svenska, haha.
Tack för det! :-)
Ja det är väl härligt med en mix av olika landskap!
Citera
2025-05-30, 00:25
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Så jävla speciellt blir det inte efter man bott där några veckor.
Slätter och åter slätter blir man ganska less på,precis som att se skog överallt när man or i norrland.

Det finns absolut fina delar i skåne men generellt tycker jag det är ett ganska platt och tråkigt landskap.
Har bott i simrishamn i 2 år en gång och det bästa med skåne tycker jag är havet och stränderna.
Minns första gången jag kom till skåne som barn och badade i ystad tror jag det var, då kändes det som man var utomlands.
Dessutom såg jag kvinnor sola topless där första gången och hade aldrig sett en naken kvinna innan.

Skåne på vintern är också inte så jättekul.

Om jag fick välja bästa landskapen i sverige så skulle det bli lappland på vintern, från december till mars, sen skåne från april till augusti.
Skulle nog även vilja kläma in några veckor på västkusten också.
Citera
2025-05-30, 23:09
Medlem
BAB7s avatar
Vi har fina bra vägar här, de stora vägarna har varit lite slitna på senaste tiden, men nu har jag sett att de asfalterar nytt på många ställen, så det är bra.
Man kan även snabbt köra till Köpenhamn.
Korta avstånd till allt.
Och sällan någon snö på vintern.
Citera
2025-05-31, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Vi har fina bra vägar här, de stora vägarna har varit lite slitna på senaste tiden, men nu har jag sett att de asfalterar nytt på många ställen, så det är bra.
Man kan även snabbt köra till Köpenhamn.
Korta avstånd till allt.
Och sällan någon snö på vintern.
Vad kostar det att köra över bron numera? När jag körde över i början av 00-talet så kostade det ca 800kr. Men dom sa ju då att priset skulle sänkas markant då man betalt för brons kostnad...
Citera
2025-05-31, 00:22
Medlem
Är man norrifrån ser man skåne som step negrer, ett platt landskap, finns inga brusande älvar eller trappstegs forsar, vattnet är inte lika glasklart i vattendrag utan upplevs som förorenad.
Man har inga fjäll silhuetter i bakgrunden, inte orörda natur, inte fiskrika bäckar o sjöar.
Vinter tid saknas norrskenet över himla valvet, sommar turister som aldrig sett midnattssolen.
Citera
2025-05-31, 00:33
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Vad kostar det att köra över bron numera? När jag körde över i början av 00-talet så kostade det ca 800kr. Men dom sa ju då att priset skulle sänkas markant då man betalt för brons kostnad...
260 kronor enkel resa.

Har man inget bropass kostar det mer, men kostnaden för bropasset betalar sig redan efter första överfarten, så i princip alla här I Skåne har ett bropass, och då är överfartskostnaden som sagt 260 kronor per överfart.

Med bropasset har man även rabatterat pris för Stora Bält bron.

Och bropasset kan även användas vid färjeöverfarten Rödby- Puttgarden.
Citera
2025-06-03, 16:39
Medlem
kajnuss avatar
Skåne har förvisso sin charm. Men jag skulle iallafall inte hävda att det är Sveriges vackraste landskap. Skåne är bäst på sommaren, vilket de flesta landskap ju faktiskt är.

Västra Skåne däremot måste jag tyvärr hävda är den sämre delen (undantaget Glumslövs backar och
Kullenbygden). Det går snart inte att bo där längre eftersom alla hela tiden ska flytta dit, så det
är helt sönderexploaterat.
Dessutom är det i stort sett långgrunt från näset och ända upp till Kullenbygden. Och det där förbannade skrytet om “närheten till kontinenten”, som om Sverige inte tillhör någon kontinent överhuvudtaget
(förutom Skandinavien då).

Skåningarna verkar i alla tider ha haft ett sorts geografiskt mindervärdeskomplex om att man måste tillhöra kontinenten till varje pris, så därför byggde man en bro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in