Citat:
Ursprungligen postat av
Belsubub
Jag har inte sagt att det inte finns vacker natur i Norrlands fjällområden, min poäng är att genomsnittsnorrlänningen bor i Umeå eller Sundsvall, inte Tärnaby eller Abisko. Det är många timmars bilkörning från Umeå innan det första fjället skymtas.
Vet för övrigt inte vad Narvik och andra världskriget har med saken att göra, men för att gå lite utanför ämnet kan man nog idag säga att det hade varit bättre om Tyskland hade ockuperat Sverige också. Norge och Danmark fick flygplatser och järnvägar byggda under ockupationen, upplevde små civila förluster samt fick en starkare nationell samhörighet och större skepsis mot invandrare med på köpet. Svenskarna blev fredsskadade och trodde i sin självgodhet att hela världen ville vara som oss, och att miljoner av invandrare skulle kunna uppslukas i svenskheten utan problem.
Att genomsnittslönerna i studentstäder dras ner av alla studenter är väl exakt det man förväntar. Skillnaden mellan Gällivare och Skåne är att det finns fler möjligheter än jobb i gruvan, äldrevården eller korvmojen härnere. Den danska arbetsmarknaden är glödhet, och vanliga knegarjobb i DK betalar bättre än det mesta man kan hitta i Sverige (inga 23.100 SEK här inte). Vad gäller LKAB och gruvnäringen så utförs visserligen grovjobbet av infödingar med gymnasieexamen och körkort som högsta meriter, ingenjörerna som utvecklar verksamheten däremot, de bor i villa i Bromma och flygpendlar till Kiruna, bo däruppe kunde de aldrig drömma om.
Nu bor jag i Umeå, är uppvuxen i Kiruna, har även bott i Östersund.
Vad jag märker av i studentstäder är folket klenare, dvs inom arbetslivet o pressa upp löner osv, det är alltså ingen slump att ex stora gruvstrejken satte sin prägel på hela sverige. Upptäckte själv när jag flytta ner att lön sjunk från Kiruna till Umeå, det är för det är fler sökande per plats, genom det accepterar folk lägre lön. Visst betalar gruva bra, min lillebror jobbar där, med bra med övertid ligger han runt 65-80-tusen månaden, har som mål att nå runt 800k per år, det ska ändå ses som ganska bra lön för utbildningen, men dom har massor av tillägg som utgör det är lönt o jobba övertid. Min äldre bror jobbar med borrkronor osv, dvs man plockar upp folk från golvet istället för att plocka in dessa ingenjörer söderifrån dels det fungerar inte utan erfarenhet för att förstå själva gruvdriften, han får resa som till Chile, samt varit till Shanghai då dessa behövt hjälp med hur man driver under jord. Dvs han är ingen ingenjör, men det är så det oftast fungerar man tar folk som kan gruvan istället för folk som inte kan, intern utbilda visa sig fungera bäst.
Visst har man testat bo i Uppsala- Sthlm, byggde hus i Uppsala, ex pendla till sthlm, men pendlandet fick en att inse detta är inget liv, eller sitta i bilkö, iregel slänger man 1-1,5 timme per dag tur retur jobbet, blir många timmar per månad i obetald lön. Besluta o flytta norröver igen o få ett lugnare liv, betala bostaden kontant o mer pengar över även om lön gick ner lite.
Kan inte hålla med om att Norge blev bättre av krig, dom har ex inte järnväg igenom hela landet, utan ska lax o fiske grejer söder över måste dom använda den svenska malmbanan för att transportera ner till södra norge, det samma med el, överskott norr över men dom använder sverige trots flaskhalsar för att få den söderöver. dvs även om dom satsa alla sina oljepengar har dom inte råd o uppnå svensk standard på infrastruktur vi byggt upp i 100år.
Vad man kan se är att folk från Tyskland, nederländerna osv verkar gilla o flytta till norra sverige istället fr skåne, man är mer begeistrad av den enorma naturen o dess enorma vidder av natur. dvs dom ser det som paradiset, komma från en storstad.
Man vill olika i livet helt enkelt, testat något år i stor stan, men lessna o ville ha ett lugnare mer behagligt liv, nu kan man välja o ta lunch hemma eller på jobbet, man har ingen pendling o snacka om, tar ca 7-8 min hem från jobb. detta uppnår man sällan i större städer.