• 5
  • 6
2025-04-19, 19:12
Medlem
Proras avatar
Barnböcker har jag nog aldrig känt obehag inför, däremot barnprogram på TV där vuxna människor klädde ut sig till olika former av "varelser". Närmare bestämt i tre fall som jag kommer på:
*Julkalendern med Mumintrollen från 1973
*Babar, elefanten i grön kostym, där även de andra aktörerna bar masker med små pepparkornsögon
*'Beatrix Potters sagovärld' med alla sina uppförstorade djur gestaltade av vuxna, som dansade balett och under 70-talet alltid visades på eftermiddagen den 23:e december.
Det var något vagt hotfullt över allt detta.
Citera
2025-04-19, 19:21
Medlem
Dishys avatar
Traumat när Artax sjönk ned i Sorgmodets kärr och Atreju skrek och drog desperat lever ju kvar i mig än.
Citera
2025-04-20, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Gissar att Hans Arnolds omslag bidrog? Hans illustrationer var otäcka när jag var riktigt liten men sedan uppskattade jag dem.

Ja, jag tror att illustrationerna bidrog - visste inte att det var Hans Arnold men känner igen hans bilder från ganska många ungdomsböcker. Han var en duktig illustratör!
Citera
2025-04-22, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Ja, Kattresan minns jag. Jag tyckte inte den var hemsk på det viset men jag undrar om inte katten som sprack var min första upplevelse av skräck som något kittlande? Ungefär samma upplevelse som Tim Burton erbjudit mig som äldre.

Var det inte en kung som sydde ihop katten? Eller var det kungen som bjöd på så mycket gott att katten sprack? Tror rent av jag minns slutraden "sedan sovo de så gott efter allt de genomgått"?

Precis 😀 tror du är spot on.
Citera
2025-04-22, 09:55
Medlem
Pripps0.0s avatar
Pomperipossa, var läskig. Och H C Andersens Elddonet.
Citera
2025-05-01, 18:48
Medlem
Rebali179s avatar
i mitt fall kommer det bli en liten udda lista
Mummel - En ny människa.
Hattstugan som en del redan har nämnt
Flaxa med Vingarna ( Var lite rädd att krokodilen skulle äta upp sina fågelföräldrar) Men numera är den helt underbar
"Till Vildingarnas land" hemska teckningar & berättelse.
Hans Arnold - Monstret Som Valp , En härlig & Skrämmande bok på samma gång.

Sedan på senare tid så var jag lite rädd för Katla i Bröderna Lejonhjärta.
Senast redigerad av Rebali179 2025-05-01 kl. 19:09.
Citera
2025-05-03, 19:28
Medlem
Den där äckliga när det är en massa fiskar som kommer hem till en pojke...borde vara typ en Beskow eller så. Känns som att han var och fiskade och så kom de på natten för att säga något till honom, kan inte hitta boken men minns att jag tyckte att den var sjukt obehaglig.
Citera
2025-05-03, 19:40
Medlem
liten.igelkotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Pomperipossa, var läskig. Och H C Andersens Elddonet.

På tal om H C Andersen så måste man ju nämna flickan med svavelstickorna och granen 😭
Citera
2025-05-03, 20:48
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoseWest666
Den där äckliga när det är en massa fiskar som kommer hem till en pojke...borde vara typ en Beskow eller så. Känns som att han var och fiskade och så kom de på natten för att säga något till honom, kan inte hitta boken men minns att jag tyckte att den var sjukt obehaglig.

Ja, den var obehaglig! Jag hade glömt den, inte tänkt på den på många, många år. Pappa läste den för mig och den var verkligen obehaglig. Var inte gäddan särskilt otäck? Men jag har inget minne av att den fanns bland mina barnböcker sedan. Kanske jag blev så rädd för den att mina föräldrar plockade undan den eller så gömde jag den själv på något bra ställe.

Den boken måste vara ett av mina tidigaste minnen.

Edit: "Sagan om den nyfikna abborren" heter den.
Senast redigerad av Venator 2025-05-03 kl. 20:51.
Citera
2025-05-04, 00:45
Medlem
carminaburanas avatar
För min del började jag läsa väldigt tidigt, runt 6, vid 10 så läste jag james Bond böckerna och sen började jag läsa stephen king, och Det skrämde skiten ut mig. Läste den alldeles för tidigt, tror jag gick i 4an. Enorma problem att sova på natten och ha det mörkt. Kan fortfarnade sitta i och jag är 46 haha minns Att jag bävade för att föräldrarna skulle hinna stänga av tvns och gå ner och lägga sig innan jag hunnit somna.

Min syster och jag gick även hos en barnpassare, hon läste ur en bok som hette "gröna handen" och det skrämde min lillasyrra så mycket att mina föräldrar ringde och skällde ut barnpassare. Tydligen har syrran fortfarnade svårt att vara hemma själv.

https://www.bokborsen.se/?f=1&qt=Gr%...o-ChUKZlxmCtnB
Citera
2025-05-05, 21:18
Medlem
”Prins hatt under jorden” var läskig tyckte jag.

https://dez1v4fbcawql.cloudfront.net...acb9b98593.jpg
Citera
2025-05-06, 00:07
Medlem
Venators avatar
Jag tyckte inte heller om "Den lille prinsen". Vet inte varför, det var något sorgligt över den. Kanske var det något med illustrationerna. Förmodligen var jag för ung för den när mina föräldrar försökte läsa den för mig, för jag tror det var så tidigt jag kom i kontakt med den. Mamma tyckte väldigt mycket om den. Jag har aldrig läst den i vuxen ålder, det borde jag göra.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in