Citat:
Jag tror också att bibeln ska läsas bokstavligt. Jag tror man försökte skriva så nära verkligheten man kunde.
Som jag förstår det var Magog barnbarn till Noak. Magog utvandrade norr ut. Det är denna utvandring/invandring som man vill få till att det handlar om Ryssland. Exakt var han bosatte sig tror jag inte man vet.
Som jag förstår det kan man även tro att det handlar om en del av världen som är Turkiet norra Syrien och någon liten del av Irak.
Magogs koppling till ett land är mer svår som jag för står det. När man skriver Persien är det mer lätt, det vet vi är Iran. Men vilket land Magog är, är inte en självklarhet.
Jag tycker att det passar bättre med Syrien eftersom vi senare kommer få förstörelsen av Damaskus. Staden kan ju förstöras ändå, men det passar bättre om Syrien är delaktig i detta krig en Ryssland.
Sedan har vi dessa fyra ryttare. Den vita, röda, svarta och gröna (kan också översättas till blek).
Dessa fyra färger ser vi i flaggorna i de länder som är Israels fiender eller bara omger Israel. Det behöver inte vara en koppling till flaggor. Men det är ju svårt att inte tänka på det när det är så uppenbart. Dessa färger finns i nästan alla flaggor i Mellanöstern. Det är liksom mellanösterns flagg färger, med några undantag.
https://depositphotos.com/se/vector/middle-eastern-country-flag-77669660.html
Det finns flera städer som är byggda på 7 kullar. Om jag försöker lokalisera den stora skökan med städer på 7 kullar är det tre städer jag tänker på som skulle passa. Rom som du skriver och som också är det mest populära staden att nämna, samt Mekka och Washington. Alla dessa tre städer vilar på 7 kullar,har stor påverkan på världen, som denna stad ska ha. Staden ska ju också vara en Hamnstad, vilket dessa tre är. Det ska även finnas stor konsumtion där och varorna ska fraktas dit via havet.
Men något vi ofta ser bort i från. Den ska finnas i öknen.
Lammet är väl Israel? Så fattar jag det som. Odjuret är antikrist, eller hur?
Mahdi ska utropas som just Mahdi när han befinner sig i Mekka, viktiga personer kommer svära honom trohet då.
https://islamqa.org/hanafi/hadithanswers/120830/the-mahdi-will-flee-from-madinah-munawwarah-to-makkah-mukarramah/
https://sunnah.com/abudawud:4286
Den enda skillnaden på våra profetior är vem som vinner i slutet och om Judarna helt utrotas eller inte. Allt är samma fram till slut striden.
Edit: Har faktiskt snubblat över texter som vill få det till att det är Sverige och norden som är Magog. Vi är ju länder i norr och vi i Sverige har haft en kung som heter Magog.
Som jag förstår det var Magog barnbarn till Noak. Magog utvandrade norr ut. Det är denna utvandring/invandring som man vill få till att det handlar om Ryssland. Exakt var han bosatte sig tror jag inte man vet.
Som jag förstår det kan man även tro att det handlar om en del av världen som är Turkiet norra Syrien och någon liten del av Irak.
Magogs koppling till ett land är mer svår som jag för står det. När man skriver Persien är det mer lätt, det vet vi är Iran. Men vilket land Magog är, är inte en självklarhet.
Jag tycker att det passar bättre med Syrien eftersom vi senare kommer få förstörelsen av Damaskus. Staden kan ju förstöras ändå, men det passar bättre om Syrien är delaktig i detta krig en Ryssland.
Sedan har vi dessa fyra ryttare. Den vita, röda, svarta och gröna (kan också översättas till blek).
Dessa fyra färger ser vi i flaggorna i de länder som är Israels fiender eller bara omger Israel. Det behöver inte vara en koppling till flaggor. Men det är ju svårt att inte tänka på det när det är så uppenbart. Dessa färger finns i nästan alla flaggor i Mellanöstern. Det är liksom mellanösterns flagg färger, med några undantag.
https://depositphotos.com/se/vector/middle-eastern-country-flag-77669660.html
Det finns flera städer som är byggda på 7 kullar. Om jag försöker lokalisera den stora skökan med städer på 7 kullar är det tre städer jag tänker på som skulle passa. Rom som du skriver och som också är det mest populära staden att nämna, samt Mekka och Washington. Alla dessa tre städer vilar på 7 kullar,har stor påverkan på världen, som denna stad ska ha. Staden ska ju också vara en Hamnstad, vilket dessa tre är. Det ska även finnas stor konsumtion där och varorna ska fraktas dit via havet.
Men något vi ofta ser bort i från. Den ska finnas i öknen.
Babylon - den stora skökanHon, den stora skökan är alltså i öknen. På det passar enbart Mekka.
3Ängeln förde mig därefter i anden till öknen. Där fick jag se en kvinna, som satt på ett scharlakansrött djur, översållat av hädiska namn, och det hade sju huvuden och tio horn.
Babylon - den stora skökanDenna bit här är som klippt och skuren ut från vad man tror att Mahdi kommer att göra alltså den politiska ledaren som enligt Islam kommer att förstöra Israel och döda alla judar och härska i 7 år och där efter dö. Något som påminner mycket om våran Antikrist.
13 De kommer alla att underteckna ett avtal, som överlåter deras makt och styrka åt djuret.
14 Tillsammans ska de börja krig mot Lammet, och Lammet ska besegra dem, för han är Herre över alla herrar, han är kungarnas Kung, och hans folk är de som är kallade och utvalda och trogna.
Lammet är väl Israel? Så fattar jag det som. Odjuret är antikrist, eller hur?
Mahdi ska utropas som just Mahdi när han befinner sig i Mekka, viktiga personer kommer svära honom trohet då.
https://islamqa.org/hanafi/hadithanswers/120830/the-mahdi-will-flee-from-madinah-munawwarah-to-makkah-mukarramah/
https://sunnah.com/abudawud:4286
Den enda skillnaden på våra profetior är vem som vinner i slutet och om Judarna helt utrotas eller inte. Allt är samma fram till slut striden.
Edit: Har faktiskt snubblat över texter som vill få det till att det är Sverige och norden som är Magog. Vi är ju länder i norr och vi i Sverige har haft en kung som heter Magog.
Den första svenska kungen var Magog, som kom till Sverige år 88 efter syndafloden.
Vem Magog är står ju inte tydligt utskrivet på det viset. Det är sådant som man kan ha teorier om utan att vara dumdristig och hamna fel i det profetiska. Det viktiga är ju att man förstår att det är MOT Israel detta ska ske och att det är Gud själv som DRAR DIT dom. Så att Han själv kan slå ner dom.
Hur som så lyssnar jag mycket på Chuck Missler. Hans teorier är ofta mycket väl förankrade i bibeln, historien, språkbruken och jaa, även det vetenskapliga. Därav att jag sätter stor tilltro till hans bedömningar. Dock genom att själv studera texterna noggrant också.
Han menar att man kan, historiskt och bibliskt, koppla dessa "Magogians" till dom ryska stepperna, långt norrut från Israel. Ett folk, ättlingar till Noas sonson Magog, som på den tiden hade mycket stort rykte om sig att vara krigiska och farliga. Kinesiska muren tex, ska ha byggts som skydd för detta folk. Dom höll till och terroriserade dom Ryska stepperna från södra Ukraina till kinesiska muren under antiken. Enligt historier och kända författare på antikens tid, så kallades dessa "Magogians" för "Scythians" av Grekerna.
Det där med Babylon är lite mycket symbolik för mig. Men jaa, det finns ju en del som tyder på att det handlar om en plats i Irak. Dock förstår jag inte kopplingen till Antikrist i den saken.
Ja, araberna (eller muslimerna i synnerhet) har ju ett ont öga till Israel. Det kan ju alla se och denna religion har ju invaderat hela området som Herren utsett till sitt eget. Inte konstigt iof, så har ju djävulen agerat från första stund i sina desperata försök att stoppa det som inte går att stoppa.
Jag har svårt att se hur muslimer (araber) ska kunna ingå avtal med Judar (Israeler) och bli deras "messias" som du luras att tro att antikrist är. Nej, det är lite långsökt. Men kanske inte helt omöjligt.
Lammet är Jesus.
Odjuret är antikrist.
Jag tror att Islam har efterapat bibelns profetior. Islam föddes långt efter Jesus död och Johannes uppenbarelse. Det är så djävulen agerar. Han vill bli lika som Gud. Han vill bli istället för Gud. Han försöker lura människor att han är Gud.