Citat:
Det er akkurat dette folk ser ut til å glemme, at Millehaugen var bokstavelig talt en diagnostiert psykopat.
Så du tror Millehaugen var på åstedet der Betew ble drept helt tilfeldig? Eller at han, Millehaugen, som har drept flere ganger før, ledet noen andre dit som skulle ta livet av Betew?
Å tro det mener jeg er naivt, nesten på linje med henne som jobbet i fengselet og senere tok han inn i huset sitt.
Millehaugen kjempet hardt for å få lettere soning, frigang og senere løslatelse. De som ville at han fremdeles skulle vært sperret inne fikk helt rett. Millehaugen brøt reglene, han oppsøkte kriminelle og skulle etter de avtaler han hadde inngått med kriminalomsorgen aldri hatt kontakt med sånne som Betew.
Konklusjonen er at det var en tabbe å gi Millehaugen så mye frihet. Nå kommer andre langtidsdømte til å få det mye vanskeligere med å få lettere soning og prøveløslatelse med tanke på et normalt liv etter soning.
Å tro det mener jeg er naivt, nesten på linje med henne som jobbet i fengselet og senere tok han inn i huset sitt.
Millehaugen kjempet hardt for å få lettere soning, frigang og senere løslatelse. De som ville at han fremdeles skulle vært sperret inne fikk helt rett. Millehaugen brøt reglene, han oppsøkte kriminelle og skulle etter de avtaler han hadde inngått med kriminalomsorgen aldri hatt kontakt med sånne som Betew.
Konklusjonen er at det var en tabbe å gi Millehaugen så mye frihet. Nå kommer andre langtidsdømte til å få det mye vanskeligere med å få lettere soning og prøveløslatelse med tanke på et normalt liv etter soning.
Men når media og Brenna i spissen fremstiller Stig M som en sympatisk, reflektert, smart angrende synder som vil starte et nytt liv så er det lett for oss vanlige å gå fem på.
Man må ha i mente at psykopatenes fremste evne er å spille på andres følelser for å oppnå fordeler og få viljen sin. Dette innebærer jo å kunne snakke for seg og å "late" som om man har empati med andre. En annen ting med psykopater, i motsetning til sosiopater er at de kan holde på i årevis å planlegge for dritt de vil gjøre. Alle detaljer skal være perfekt og derfor er de fryktelig tålmodige. Jeg tipper derfor at dette som skjedde med metkel var noe han visste om og hadde planlagt for lenge.
Senest istad leste jeg en kommentar fra en journalist vdr en artikkel om SM hvor han skrev at han hadde intervjuet flere fengselsbetjenter som arbeidet med Millehaugen. Omtrent Samtlige av de opplevde han som en kald og kalkulerende person som spilte skuespill konstant slik at han kunne oppnå flere fordeler i fengslet, som mer frihet, mer åpen soning og flere permisjoner. Dette var ofte noe han klarte å få til.
Jeg tipper at absolutt alle som han inviterte inn i sitt liv som venner, kjæreste, samtalepartner, besøksvenn eller what not, kun fikk en plass der fordi han så et potensiale for å kunne bruke dem til noe.