2026-01-30, 15:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sharkimedes
Så du tror Millehaugen var på åstedet der Betew ble drept helt tilfeldig? Eller at han, Millehaugen, som har drept flere ganger før, ledet noen andre dit som skulle ta livet av Betew?

Å tro det mener jeg er naivt, nesten på linje med henne som jobbet i fengselet og senere tok han inn i huset sitt.

Millehaugen kjempet hardt for å få lettere soning, frigang og senere løslatelse. De som ville at han fremdeles skulle vært sperret inne fikk helt rett. Millehaugen brøt reglene, han oppsøkte kriminelle og skulle etter de avtaler han hadde inngått med kriminalomsorgen aldri hatt kontakt med sånne som Betew.

Konklusjonen er at det var en tabbe å gi Millehaugen så mye frihet. Nå kommer andre langtidsdømte til å få det mye vanskeligere med å få lettere soning og prøveløslatelse med tanke på et normalt liv etter soning.
Det er akkurat dette folk ser ut til å glemme, at Millehaugen var bokstavelig talt en diagnostiert psykopat.

Men når media og Brenna i spissen fremstiller Stig M som en sympatisk, reflektert, smart angrende synder som vil starte et nytt liv så er det lett for oss vanlige å gå fem på.

Man må ha i mente at psykopatenes fremste evne er å spille på andres følelser for å oppnå fordeler og få viljen sin. Dette innebærer jo å kunne snakke for seg og å "late" som om man har empati med andre. En annen ting med psykopater, i motsetning til sosiopater er at de kan holde på i årevis å planlegge for dritt de vil gjøre. Alle detaljer skal være perfekt og derfor er de fryktelig tålmodige. Jeg tipper derfor at dette som skjedde med metkel var noe han visste om og hadde planlagt for lenge.

Senest istad leste jeg en kommentar fra en journalist vdr en artikkel om SM hvor han skrev at han hadde intervjuet flere fengselsbetjenter som arbeidet med Millehaugen. Omtrent Samtlige av de opplevde han som en kald og kalkulerende person som spilte skuespill konstant slik at han kunne oppnå flere fordeler i fengslet, som mer frihet, mer åpen soning og flere permisjoner. Dette var ofte noe han klarte å få til.

Jeg tipper at absolutt alle som han inviterte inn i sitt liv som venner, kjæreste, samtalepartner, besøksvenn eller what not, kun fikk en plass der fordi han så et potensiale for å kunne bruke dem til noe.
Citera
2026-01-30, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OleTaus
Det er akkurat dette folk ser ut til å glemme, at Millehaugen var bokstavelig talt en diagnostiert psykopat.

Men når media og Brenna i spissen fremstiller Stig M som en sympatisk, reflektert, smart angrende synder som vil starte et nytt liv så er det lett for oss vanlige å gå fem på.

Man må ha i mente at psykopatenes fremste evne er å spille på andres følelser for å oppnå fordeler og få viljen sin. Dette innebærer jo å kunne snakke for seg og å "late" som om man har empati med andre. En annen ting med psykopater, i motsetning til sosiopater er at de kan holde på i årevis å planlegge for dritt de vil gjøre. Alle detaljer skal være perfekt og derfor er de fryktelig tålmodige. Jeg tipper derfor at dette som skjedde med metkel var noe han visste om og hadde planlagt for lenge.

Senest istad leste jeg en kommentar fra en journalist vdr en artikkel om SM hvor han skrev at han hadde intervjuet flere fengselsbetjenter som arbeidet med Millehaugen. Omtrent Samtlige av de opplevde han som en kald og kalkulerende person som spilte skuespill konstant slik at han kunne oppnå flere fordeler i fengslet, som mer frihet, mer åpen soning og flere permisjoner. Dette var ofte noe han klarte å få til.

Jeg tipper at absolutt alle som han inviterte inn i sitt liv som venner, kjæreste, samtalepartner, besøksvenn eller what not, kun fikk en plass der fordi han så et potensiale for å kunne bruke dem til noe.

Såvidt jeg husker ble Millis diagnostisert med dyssosial personlighetsforstyrrelse.
Det er en diagnose med dårlige prognoser om man ikke starter behandlingsopplegg i ungdomsårene.

På et eller annet tidspunkt ifbm behandling av prøveløslatelse senere år ble det sagt han ikke lenger oppfylte kriterier for denne diagnosen.. problemet er at Millis var en smart fyr, ikke så vanskelig å «lære» seg rett adferd. Spesielt bak murene.
Så fort han var utenfor murene ble det jo tull.. 😬
Citera
2026-01-30, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brannbil
Inne på noe her. Hvis SM faktisk er den som drepte Metkel, noe jeg slettes ikke er sikker på, har jeg mer tro på at det var under et sterkt press, f.eks trusler mot egen familie, enn en eventuell belønning som motivasjon. Disse kriminelle gjengene er nådeløse.

Jeg tror skuddene var han, dessverre. Og det kan være han var nødt til å avfyre slik at han ikke bare hadde vitnestatus, men ble medskyldig i drapet. Og jeg tror nesten på dette punktet at han kanskje gjorde Metkel en tjeneste hvis han allikevel hadde blitt skåret opp så brutalt som det sies. Bare en teori så klart. Jeg tror ikke millehaugen frivillig hadde tatt et oppdrag om å ta livet av noen igjen og da kanskje ikke metkel- de hadde ingenting uoppgjort slik jeg har forstått. Det ville ikke tjent han noe annet enn å sitte resten av livet. Jeg tror han så frem til å slippe ut å tilbringe den resterende tiden med sine nære. Trist alt sammen egentlig. føler veldig med de etterlatte på begge sider som kommer til å være berørt av dette resten av sitt liv. Både Metkel og millehaugen har foreldre, søsken og etterlatte som alltid kommer til å bære på dette 💔
Citera
2026-01-31, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joikakake
Hvis du tenker på drapforbund-saken med Dad og den gjengen, så har ikke det noen sammenheng med Millehaugen. Det er en helt annen sak. Dad og Millehaugen ville aldri ha blitt satt samme sted heller.

Det er flere medsiktede i drapet på Betew. Og politiet har ment at drapet på Betew var et bestillingsdrap. Ikke så rart om man kobler opplysningene til et drapsforbund.

Jeg så at disse medsiktede snart kan bli identifiserte. Og navngitt.

Så langt er det ingen som har noe forslag til hvem de medsiktede er. Vi må vel bare vente til politiet frigir navnene.
Citera
2026-01-31, 01:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LilleMonster
Såvidt jeg husker ble Millis diagnostisert med dyssosial personlighetsforstyrrelse.
Det er en diagnose med dårlige prognoser om man ikke starter behandlingsopplegg i ungdomsårene.

På et eller annet tidspunkt ifbm behandling av prøveløslatelse senere år ble det sagt han ikke lenger oppfylte kriterier for denne diagnosen.. problemet er at Millis var en smart fyr, ikke så vanskelig å «lære» seg rett adferd. Spesielt bak murene.
Så fort han var utenfor murene ble det jo tull.. 😬

Ja. Jeg leste også at han ikke lengre kvalifiserte til denne personlighetsforstyrrelsen. Problemet er bare at når det kommer til antisosial/dyssosial personlighetsforstyrrelse og psykopati så strides de lærde voldsomt. Mange (de aller fleste) innen psykiatri feltet mener at dette er en diagnose du aldri blir frisk fra.

Jeg bare spekulerer helt fritt med det meste jeg tenker om denne saken egentlig 😅. Men, ja jeg tror oppriktig at fyren var så klink Psykopat som det var mulig og bli.

Og jeg tror at alt han gjorde som de som kjente han hevdet var godt og snilt, kun ble gjort fordi han ville oppnå en eller annen form for personlig vinning.
Citera
2026-01-31, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OleTaus
Ja. Jeg leste også at han ikke lengre kvalifiserte til denne personlighetsforstyrrelsen. Problemet er bare at når det kommer til antisosial/dyssosial personlighetsforstyrrelse og psykopati så strides de lærde voldsomt. Mange (de aller fleste) innen psykiatri feltet mener at dette er en diagnose du aldri blir frisk fra.

Jeg bare spekulerer helt fritt med det meste jeg tenker om denne saken egentlig 😅. Men, ja jeg tror oppriktig at fyren var så klink Psykopat som det var mulig og bli.

Og jeg tror at alt han gjorde som de som kjente han hevdet var godt og snilt, kun ble gjort fordi han ville oppnå en eller annen form for personlig vinning.

Jeg er enig med deg.

Ganske typisk for antisosiale og psykopater å være «gode» og «sjarmerende» for å oppnå egen vinning. Så ja, Millehaugen passer godt med det bildet i mitt hode hvertfall.
Citera
2026-02-01, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Det er flere medsiktede i drapet på Betew. Og politiet har ment at drapet på Betew var et bestillingsdrap. Ikke så rart om man kobler opplysningene til et drapsforbund.

Jeg så at disse medsiktede snart kan bli identifiserte. Og navngitt.

Så langt er det ingen som har noe forslag til hvem de medsiktede er. Vi må vel bare vente til politiet frigir navnene.

Det er absolutt innafor å tenke slik.
Det blir spennende å se fremover hva gjelder de andre medsiktede og om man får noe svar på hva som faktisk har skjedd. Jeg håper det.
Citera
2026-02-01, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharkimedes
Så du tror Millehaugen var på åstedet der Betew ble drept helt tilfeldig? Eller at han, Millehaugen, som har drept flere ganger før, ledet noen andre dit som skulle ta livet av Betew?

Å tro det mener jeg er naivt, nesten på linje med henne som jobbet i fengselet og senere tok han inn i huset sitt.

Millehaugen kjempet hardt for å få lettere soning, frigang og senere løslatelse. De som ville at han fremdeles skulle vært sperret inne fikk helt rett. Millehaugen brøt reglene, han oppsøkte kriminelle og skulle etter de avtaler han hadde inngått med kriminalomsorgen aldri hatt kontakt med sånne som Betew.

Konklusjonen er at det var en tabbe å gi Millehaugen så mye frihet. Nå kommer andre langtidsdømte til å få det mye vanskeligere med å få lettere soning og prøveløslatelse med tanke på et normalt liv etter soning.

Hvor har jeg skrevet det?
At jeg ikke er sikker på at han var drapsmannen, betyr ikke at jeg tror han tilfeldigvis gikk tur der.
Det har snart gått et år siden drapet, og fortsatt har vi ekstremt lite informasjon. Hva var motivasjonen til Millehaugen? Ble han lurt til åstedet? Presset til å ta oppdraget? Eller gjort det for penger?

Du må gjerne konkludere med at han er en psykopat som dreper så fort han for muligheten. Jeg synes det blir for enkelt. Fortsatt mye som skurrer her.
Citera
2026-02-02, 12:22
Medlem
Det er noe rart med hele denne saken. Når Millehaugen ble siktet for bestialsk drap på MB skulle man tro det ble en av Norges største mediesaker. Men det har vært utrolig lite. Og INGEN informasjon har lekket ut i media. Og så dør SM, en av Norges mest profilerte kjendisgangstere. Så blir det bare noen småartikler samme dag og ingenting mer? Alt ved denne saken skulle normalt tilsi fullt mediesirkus.
Citera
2026-02-02, 15:00
Medlem
Nottelitens avatar
Från Vg :
Den foreløpige obduksjonsrapporten tyder på at dødsfallet til Stig Millehaugen ikke skyldes en straffbar handling.
Millehaugen, kjent som «Norges farligste mann», ble torsdag funnet død i Kongsvinger fengsel.
Politiet vil ikke offentliggjøre funnene fra cellen.
En endelig obduksjonsrapport ventes innen 4-6 måneder.
länk till artikeln :
https://www.vg.no/nyheter/i/Ok327q/politiet-mistenker-ikke-at-det-har-skjedd-noe-kriminelt-i-forbindelse-med-doedsfallet-til-stig-mille haugen
Citera
2026-02-02, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brannbil
Hvor har jeg skrevet det?
At jeg ikke er sikker på at han var drapsmannen, betyr ikke at jeg tror han tilfeldigvis gikk tur der.
Det har snart gått et år siden drapet, og fortsatt har vi ekstremt lite informasjon. Hva var motivasjonen til Millehaugen? Ble han lurt til åstedet? Presset til å ta oppdraget? Eller gjort det for penger?

Du må gjerne konkludere med at han er en psykopat som dreper så fort han for muligheten. Jeg synes det blir for enkelt. Fortsatt mye som skurrer her.

Nå er jeg usikker på hva du mener jeg har skrevet. Mitt innlegg starter med to spørsmål.
Jeg er enig med deg at vi har lite informasjon, men vi snakker om en pågående etterforskning, så det er helt naturlig.

I mellomtiden må vi gjette, og jeg er ikke av den som tror at Millehaugen, som var en av Norges mest hardbarka kriminelle, verken lot seg lure eller presse til å være tilstede da Metew ble drept.

Jeg har ikke sagt noe om at han er psykopat eller konkludert med noe i den retning.

**Akkurat nå sier de på radioen at det ikke er noe som tyder på noe kriminelt ved hans uventede død. Obduksjonsrapporten er klar på det. (Nyheter på NRK 02. februar 2026 kl.15)

Så har han tatt sitt eget liv.
Citera
2026-02-03, 00:46
Avslutad
Noen som sitter på noe info om hva slags beslag politiet har gjort?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in