Jag undrar också. Jag tycker att det är dumt överhuvudtaget att tatuera sig, av en massa skäl (man kan tröttna på motivet, motivet kommer inte att se likadant ut längre när huden blir slappare med åren, andra kan uppfatta det som trashigt, det minskar möjligheten att bli anställd samt kan skrämma bort potentiella partners och vänner, det finns till och med medicinska risker med det). Men OM man ska göra det, så ska väl motivet åtminstone betyda något djupare..? Förutom att det bör vara estetiskt tilltalande.
Citat:
Ursprungligen postat av
csh
Utan att frånta TS hans (eller möjligen hennes) i övrigt helt relevanta frågeställning, men: vad utgör en meningsfull tatuering? Barnens namn och födelsedatum på underarmen? Mammas dito, inkl dödsdag? Exets namn på axeln eller ovanför musen? "Carpe Diem" eller annan floskel?
På riktigt, om man tycker att man måste pränta in viktig information permanent på sin egen hud är man kanske inte den vassaste kniven i lådan. Går den inte att komma ihåg annars? Eller är det en show-off inför andra? – "jo, den här coola dödskallen fick jag när jag var full på Roskilde -83"?
Just barnens namn och födelsedatum, och avlidna närståendes dödsdatum är bland de mest konstiga motiven. Som att man skulle BEHÖVA ha dessa nerskrivna - på sin egen hud eller på papper..? Är det några uppgifter man aldrig glömmer så är det ju dessa. Och varför skulle det vara intressant för omgivningen?
Det finns dessutom en risk med det (och detta gäller även smycken med barnens namn): en pedofil eller annan person som vill locka med sig ett barn i ett ont syfte, kan se vad barnet heter ifrån mammans tatuering (smycke). Och när han vet barnets namn, är det mycket lättare att lura barnet att följa med. ("Nellie, din mamma sa att du ska följa med mig.") Men så långt tänker inte dessa WT.