Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-04-17, 22:17
Medlem
Jag har svårt att sluta följa direktsändningen via sociala medier av avvecklingen av demokratin och de medborgerliga rättigheterna i USA. Ni som sympatiserar med SD eller dylikt, va tänker ni om utvecklingen i USA efter att Trump & Co tog över? Är detta vad ni önskar ska hända i Sverige?
Citera
2025-04-17, 22:22
Medlem
xXEmMEXxs avatar
Jag vet inte och bryr mig inte, vi bor inte i USA. Detta är vad majoriteten i USA röstade på och ville ha? Varför ska du då sitta här och grubbla över det? Är inte demokratin till för att ha dessa möjligheter att få rösta fritt?
Citera
2025-04-17, 22:24
Medlem
Du gör som många blir anklagad för, drar alla över en kam, tror det finns frågor där vissa tycker är bra andra dåliga och vise versa.
Citera
2025-04-17, 22:29
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av draken-yahweh
Jag har svårt att sluta följa direktsändningen via sociala medier av avvecklingen av demokratin och de medborgerliga rättigheterna i USA. Ni som sympatiserar med SD eller dylikt, va tänker ni om utvecklingen i USA efter att Trump & Co tog över? Är detta vad ni önskar ska hända i Sverige?
Ptjaa sossarna är ganska inspirerade av Trump onekligen.
Man använder ungefär samma tekniker.
Citera
2025-04-17, 22:30
Medlem
MrSwedeGliderRunts avatar
De avvecklades redan under den fasliga snuvan,, även om demokrati vart mer av en fasad i decennier.. man röstar blått eller rött och får samma folkförrädiska politik, cementerad av vänsterliberal djupt aktivistiska myndigheter och ett helt korrupt ruttet system, inklusive propaganda media. Därav bla ändlös illegal massmigration av babbar och negreer som aldrig funnits något stöd för.. samt så mycket annat.
Citera
2025-04-17, 22:39
Medlem
Citat:
Följer man internationell media blir bilden av Trump väsentligt annorlunda än den bild media här (framförallt TV4 som endast förmedlar en förvrängd negativ bild av Trump) förmedlar.

Får Trump fortsätta genomföra alla de förändringar för USA:s bästa, kommer det bli fantastiskt bra tror jag.

Redan nu står länder på kö för att skapa handelsavtal. T.o.m Kina är öppna för förhandlingar.

Detta bevisar också vilken otrolig jättemiss hela EU kollektivet är.
Trump diskuterar inte med EU. Han är ingen typisk europeisk lat politiker som tycker det är "bekvämast" att låta Bryssel föra talan.
Han skriver avtal med respektive land.

Något vi också likt Norge, schweiz och GB kunde gjort och sluppit medlemsavgifter och galna lagar.
Citera
2025-04-17, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Följer man internationell media blir bilden av Trump väsentligt annorlunda än den bild media här (framförallt TV4 som endast förmedlar en förvrängd negativ bild av Trump) förmedlar.

Får Trump fortsätta genomföra alla de förändringar för USA:s bästa, kommer det bli fantastiskt bra tror jag.

Redan nu står länder på kö för att skapa handelsavtal. T.o.m Kina är öppna för förhandlingar.

Detta bevisar också vilken otrolig jättemiss hela EU kollektivet är.
Trump diskuterar inte med EU. Han är ingen typisk europeisk lat politiker som tycker det är "bekvämast" att låta Bryssel föra talan.
Han skriver avtal med respektive land.

Något vi också likt Norge, schweiz och GB kunde gjort och sluppit medlemsavgifter och galna lagar.

Spot on!
Citera
2025-04-17, 23:42
Medlem
USA är inget jämförbart land med Sverige, kanske inte något land i Europa går att jämföra mer USA. Det är ett söndersegregerat skitland oavsett om Obama, Trump eller Biden styr. Ett land vi däremot kan jämföra oss med och inspireras av är Polen när det gäller invandring. Alla som invandrar dit måste försörja sig. Därav invandrar inte någon från Mellanöstern till Polen. Polska politiker följer folkviljan, ingen vill ha araber, turkar och syrianer. Egentligen vill ingen svensk socialdemokrat bo i ett Mellanösternområde som Rinkeby heller, men svenskarna har länge låtsas vilja ha hit många människor eller röstat på politiker som dragit hit dem. Polackerna är ärligare med vilka man vill ha omkring sig och därmed är Polen vitare.

Annars är Sverige trevligt i mycket. Visst är löneutvecklingen skit, tryggheten åt helvete i vissa områden, vi har mycket onödig byråkrati men det finns ändå en tillit och en trivsel i landet. Jag vill inte att Sverige ska bli som något annat land, varken som USA eller Iran. Man kan ta lärdomar och avskräckas av andra länder men den svenska själen får gärna bestå.
Citera
2025-04-17, 23:43
Medlem
Steinarrs avatar
Etnonationalist här.

Jag vill inte att Sverige ska bli som USA överlag. Det spelar ingen roll vem som har makten i USA.
Citera
2025-04-18, 01:44
Medlem
maktspels avatar
Amerikan här!

USA försöker isolera sig och det kan man kanske ha åsikter om.

Men väldigt få i USA har känt av någon avveckling av demokrati och medborgerliga rättigheter i USA. Det har snarare blivit en återgång till hur det var innan Biden.
Citera
2025-04-18, 08:07
Bannlyst
Citat:
Är detta vad ni önskar ska hända i Sverige?

Det vore bra om Sverige följer i USA:s fotspår i tillämpliga delar. Trump/Musk har på kort tid:

· stärkt yttrandefriheten och mer eller mindre tvingat tech att dra tillbaka vänsterliberal censur
· avvecklat affirmative action och annan kvotering till förmån för meritokrati
· satt press på vänsterliberala universitet att avveckla woke om man vill ha fortsatta bidrag
· infört färgblind meritokratisk antagning till institutioner
· iscensatt storstädning av slöseriet i den federala budgeten (DOGE)
· lagt ned den statliga propagandan (som är förbjuden i USA men riktad utomlands, VoA, RFA med flera)
· lagt ned bistånd i USAid som mest går till korrupta regimer och satsningar på vänsterliberal woke
· initierat en process för att ta itu med den amerikanska ohälsan, skräpmaten och jordbrukssubventionerna (RFK)
· satt press på UK och EU att införa yttrandefrihet

Däremot kan Sverige och EU inte längre vara vasaller och gå imperiets ärenden, exempelvis i att angripa Kina för USA:s räkning. Vi kan inte heller stödja en protektionistisk och merkantilistisk ordning, utan måste stå för frihandel. Vi kan inte godta amerikansk expansion till Grönland eller Kanada.
Citera
2025-04-18, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xXEmMEXx
Jag vet inte och bryr mig inte, vi bor inte i USA. Detta är vad majoriteten i USA röstade på och ville ha? Varför ska du då sitta här och grubbla över det? Är inte demokratin till för att ha dessa möjligheter att få rösta fritt?

Självklart får man rösta som man vill. Det som gör att jag undrar är att det har kommit negativa reaktioner också från republikanska väljare. Både mot de brutala nedskärningarna och emot de utomrättsliga gripandena och deporteringarna.

Det borde inte va kontroversiellt att säga att det är en fascistisk regim som de bygger upp. Det kan man ju så klart tycka är bra. Men som sagt verkar en del väljare i usa som röstade för Trump överraskade av utvecklingen. Och det går ju att stödja delar av Trumps politik utan att önska sig allt. Samma i Sverige. Därför undrar jag hur man tänker när man stödjer liknande ideologi i Sverige.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in