Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-04-18, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Du gör som många blir anklagad för, drar alla över en kam, tror det finns frågor där vissa tycker är bra andra dåliga och vise versa.

Att jag inte drar alla över en kam är anledningen till min fråga. Hur många av de som stödjer delar av Trumps eller liknande politik önskar hela det här paketet?
Citera
2025-04-18, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Ptjaa sossarna är ganska inspirerade av Trump onekligen.
Man använder ungefär samma tekniker.

Jag kan hålla med att den mesta politiken idag är svår att se skillnad på vad som är vad.
Men jag har inte märkt av att sossarna hyllat våldsamma protester mot valresultat, ifrågasatt valsystemet, motarbetat maktdelningsprincipen, eller brutit mot grundlagen.
Citera
2025-04-18, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSwedeGliderRunt
De avvecklades redan under den fasliga snuvan,, även om demokrati vart mer av en fasad i decennier.. man röstar blått eller rött och får samma folkförrädiska politik, cementerad av vänsterliberal djupt aktivistiska myndigheter och ett helt korrupt ruttet system, inklusive propaganda media. Därav bla ändlös illegal massmigration av babbar och negreer som aldrig funnits något stöd för.. samt så mycket annat.

Jag håller med om att främjande av demokrati inte har varit prioriterat för någon i politiken varken här eller där. Och att covid skapade en dålig konformism. Jag har däremot aldrig märkt att de många myndighetskontakter jag har skulle kunna beskrivas som vänsterliberal.
Men till frågan, skulle du stödja att polisen använder utomrättsliga åtgärder och råkar utvisa fel personer, att turister fängslas i veckor mm. för att genomföra en politik för att rensa ut de illegala?
Citera
2025-04-18, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Följer man internationell media blir bilden av Trump väsentligt annorlunda än den bild media här (framförallt TV4 som endast förmedlar en förvrängd negativ bild av Trump) förmedlar.

Får Trump fortsätta genomföra alla de förändringar för USA:s bästa, kommer det bli fantastiskt bra tror jag.

Redan nu står länder på kö för att skapa handelsavtal. T.o.m Kina är öppna för förhandlingar.

Detta bevisar också vilken otrolig jättemiss hela EU kollektivet är.
Trump diskuterar inte med EU. Han är ingen typisk europeisk lat politiker som tycker det är "bekvämast" att låta Bryssel föra talan.
Han skriver avtal med respektive land.

Något vi också likt Norge, schweiz och GB kunde gjort och sluppit medlemsavgifter och galna lagar.

Jag har svårt att se att det kommer bli bra. Bra för vissa så klart, men sämre för de flesta.
Och det återstår att se hur det går med handelsavtalen. Det kanske funkar.
Citera
2025-04-18, 12:52
Medlem
MrSwedeGliderRunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av draken-yahweh
Jag håller med om att främjande av demokrati inte har varit prioriterat för någon i politiken varken här eller där. Och att covid skapade en dålig konformism. Jag har däremot aldrig märkt att de många myndighetskontakter jag har skulle kunna beskrivas som vänsterliberal.
Men till frågan, skulle du stödja att polisen använder utomrättsliga åtgärder och råkar utvisa fel personer, att turister fängslas i veckor mm. för att genomföra en politik för att rensa ut de illegala?

Det är väldigt enkelt att skilja turister från illegalt invandrade och de som mha bedrägeri skaffat sig PUT eller/och medborgarskap på falska grunder mha aktivistiska myndigheter.

Visa reglerna är väldigt tydliga, de innehas av personer som ej slängt sitt pass, det är tidsbestämt från inträdet in i EU.
Att illegalt invandra helt utan giltiga skäl samt slängt sitt pass är så uppenbart fel och mot gällande lagar att det bara är trams att låtsas som annat, som våra politiker, rättsystem och myndigheter gör. Dessa ska ej tillåtas vistelse bland svenska foket över huvud taget, tills de åkt hem.

Man skulle inte ens behöva sköta deras hemskickande, man kunde bara bygga koncentrationsläger för illegala, där de tvingas vistas så långe de inte frivilligt väljer att åka hem .
Citera
2025-04-18, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TobiasBeecher
USA är inget jämförbart land med Sverige, kanske inte något land i Europa går att jämföra mer USA. Det är ett söndersegregerat skitland oavsett om Obama, Trump eller Biden styr. Ett land vi däremot kan jämföra oss med och inspireras av är Polen när det gäller invandring. Alla som invandrar dit måste försörja sig. Därav invandrar inte någon från Mellanöstern till Polen. Polska politiker följer folkviljan, ingen vill ha araber, turkar och syrianer. Egentligen vill ingen svensk socialdemokrat bo i ett Mellanösternområde som Rinkeby heller, men svenskarna har länge låtsas vilja ha hit många människor eller röstat på politiker som dragit hit dem. Polackerna är ärligare med vilka man vill ha omkring sig och därmed är Polen vitare.

Annars är Sverige trevligt i mycket. Visst är löneutvecklingen skit, tryggheten åt helvete i vissa områden, vi har mycket onödig byråkrati men det finns ändå en tillit och en trivsel i landet. Jag vill inte att Sverige ska bli som något annat land, varken som USA eller Iran. Man kan ta lärdomar och avskräckas av andra länder men den svenska själen får gärna bestå.

Jag håller med i mycket. Det är europeiska partier och människor som gör att jag undrar hur mycket av det (på vissa sätt kanske unikt för USA) som händer nu som verkligen ses som önskvärt.
Citera
2025-04-18, 12:55
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Jag har svårt att sluta följa direktsändningen via sociala medier av avvecklingen av demokratin och de medborgerliga rättigheterna i USA. Ni som sympatiserar med SD eller dylikt, va tänker ni om utvecklingen i USA efter att Trump & Co tog över? Är detta vad ni önskar ska hända i Sverige?
Jag sympatiserar inte med SD längre men jag skulle gärna vilja ha det som i USA.

Trump Forever!
Citera
2025-04-18, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Jag sympatiserar inte med SD längre men jag skulle gärna vilja ha det som i USA.

Trump Forever!
Håller helt med!!

Vi skulle behöva en Trump i Sverige.

Idag har vi inget som till närmelevis kan kallas riktiga politiker i landet.

Symptomatiskt med övriga europa.

Det är därför det ser ut som det gör.
Citera
2025-04-18, 13:04
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xXEmMEXx
Jag vet inte och bryr mig inte, vi bor inte i USA. Detta är vad majoriteten i USA röstade på och ville ha? Varför ska du då sitta här och grubbla över det? Är inte demokratin till för att ha dessa möjligheter att få rösta fritt?
Han frågar vad DU vill. Förstod du inte frågan?
Citera
2025-04-18, 13:05
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Ptjaa sossarna är ganska inspirerade av Trump onekligen.
Man använder ungefär samma tekniker.
Sossarna är alldeles för PK för att gilla Trump.
Citera
2025-04-18, 13:12
Medlem
Galejans avatar
Jag gillar utvecklingen i USA och anser att det är på tiden att andra idéer än de som rått sedan 1968 får komma till tals. Den ”liberala demokratin” är ett undantag i mänsklighetens historia där normen alltid varit och även framledes kommer att vara patriarkala samhällen styrda av en upplyst despot. Det är även så djurriket fungerar, där flocken leds av en alfahanne och där ens status i flocken sammanfaller med ens värde för flocken, inte hur många sexuella avvikelser och pronomen man har. Tittar vi runt om i världen har den upplyste despoten varit väldigt framgångsrik. Mongolväldet, Romarriket, Karthago, Grekland, Brittiska Imperiet, USA fram till Kennedy etc. Överallt patriarkala samhällen där både män och kvinnor har sin plats men inte blandas och där man värderas efter förmåga.

Det är dags att avsluta det här experimentet med ”liberal demokrati”. Det, liksom marxismen, fallerade. På historiens sophög med skräpet.
Citera
2025-04-18, 13:44
Medlem
Citat:
Jag har svårt att sluta följa direktsändningen via sociala medier av avvecklingen av demokratin och de medborgerliga rättigheterna i USA. Ni som sympatiserar med SD eller dylikt, va tänker ni om utvecklingen i USA efter att Trump & Co tog över? Är detta vad ni önskar ska hända i Sverige?

Avveckling av demokratin? Vilken planet bor du på?

Det snarare EU som avvecklar demokratin där man tar bort rösträtt för länder som inte röstar ”rätt”? Fick du rösta om Nato?

Yttrandefrihet existerar inte i EU eller Sverige i stor utsträckning kontra USA.

Du är ett får!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in