2025-04-20, 15:22
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diebratdie
Åh herregud, vet inte vad jag ska börja.
Vi kan ta mig och min syster. Min syster hade extremt stor vilja, me not so much. Hon köpte inte våra föräldrars regler eller argument för fem öre i motsats till mig. Det var ständiga gräl mellan min syster och föräldrar hemma under ett antal år som jag fick genomlida. När min syster flyttade hemifrån blev allt lugnt och frid kan man väl säga. Jag ser samma tendenser hos mina barn och det är inte så att vi uppfostrar ett barn si och ett barn så.
Det är skillnad på barn och barn oavsett miljö, du vet även gener spelar in. Och ja inga barn är lätta men du förstår att det finns en väldigt stor gråskala?
Tråden är full med massa prettofolk och jag tvivlar starkt på att dom har barn själva.
Jag kan själv ha lätt för att bli arg och ryta till när barnen inte lyssnar.
Ibland befogat, ibland inte befogat.
Jag ser mig ändå som en bra pappa som gör sitt bästa.
Jag har aldrig någonsin slagit mina barn som var standard förr och kommer aldrig.
Oj då, jag blir arg, guuud vilken hemsk människa, skulle aldrig blivit förälder...
Citera
2025-04-20, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diebratdie
Åh herregud, vet inte vad jag ska börja.
Vi kan ta mig och min syster. Min syster hade extremt stor vilja, me not so much. Hon köpte inte våra föräldrars regler eller argument för fem öre i motsats till mig. Det var ständiga gräl mellan min syster och föräldrar hemma under ett antal år som jag fick genomlida. När min syster flyttade hemifrån blev allt lugnt och frid kan man väl säga. Jag ser samma tendenser hos mina barn och det är inte så att vi uppfostrar ett barn si och ett barn så.
Det är skillnad på barn och barn oavsett miljö, du vet även gener spelar in. Och ja inga barn är lätta men du förstår att det finns en väldigt stor gråskala?

Det säger sig liksom självt att barn är olika och att vi delvis ärver temperament men det finns även olika bra sätt att hantera barn med stark vilja och det går att hantera dem utan att själv skrika.
Jag har en stark vilja själv och min lillasyster ännu mer men våra föräldrar har aldrig gapat på oss för det hjälper inte utan gör bara saken värre. Motsatsen till vrede är tålamod och tålamod är själva essensen i ett bra föräldraskap.

Jag tror inte ett dugg på att vara överdrivet mesig och låta barn bete sig illa eller att försöka resonera med väldigt små barn - men jag tror på att kommunicera hela tiden och att säga ifrån på skarpen när det är något speciellt. Skriker man som förälder så har man tappat greppet och efter det eskalerar bara situationen tills man gapar jämt och då har även skrikandet tappat sin verkan.
Citera
2025-04-20, 15:35
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verderia
Det säger sig liksom självt att barn är olika och att vi delvis ärver temperament men det finns även olika bra sätt att hantera barn med stark vilja och det går att hantera dem utan att själv skrika.
Jag har en stark vilja själv och min lillasyster ännu mer men våra föräldrar har aldrig gapat på oss för det hjälper inte utan gör bara saken värre. Motsatsen till vrede är tålamod och tålamod är själva essensen i ett bra föräldraskap.

Jag tror inte ett dugg på att vara överdrivet mesig och låta barn bete sig illa eller att försöka resonera med väldigt små barn - men jag tror på att kommunicera hela tiden och att säga ifrån på skarpen när det är något speciellt. Skriker man som förälder så har man tappat greppet och efter det eskalerar bara situationen tills man gapar jämt och då har även skrikandet tappat sin verkan.
Sluta nu. För 40 år sen lyste föräldrar med sin frånvaro och man fick smörj och utskällning om man inte skötte sig.
Dagens föräldrar gör ett MYCKET bra jobb och är pedagogiska och närvarande på en helt annan nivå än bara en generation tillbaka.
Föräldrar i tråden, ni gör ett bra jobb!
"Dagens föräldrar är inte närvarande och bara tittar i mobilen..."
Föräldrar förr var ju för fan inte där alls...
Aldrig nånsin har barn kunnat prata med sina föräldrar om tankar och problem som nu.
Senast redigerad av StigEngstrom 2025-04-20 kl. 15:38.
Citera
2025-04-20, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Sluta nu. För 40 år sen lyste föräldrar med sin frånvaro och man fick smörj och utskällning om man inte skötte sig.
Dagens föräldrar gör ett MYCKET bra jobb och är pedagogiska och närvarande på en helt annan nivå än bara en generation tillbaka.
Föräldrar i tråden, ni gör ett bra jobb!
"Dagens föräldrar är inte närvarande och bara tittar i mobilen..."
Föräldrar förr var ju för fan inte där alls...
Aldrig nånsin har barn kunnat prata med sina föräldrar om tankar och problem som nu.

Vad är det jag ska sluta med? Varför citerar du mig ens? Jag förespråkar att föräldrar pratar med sina barn istället för att skrika på dem och har inte ens nämnt föräldrar som glor i mobilen - men jag håller med om att sociala medier gör föräldrar sämre.
För 40 år sen som du pratar om var aga förbjudet i Sverige och på 70-talet när jag föddes fanns det lika många bra föräldrar som idag - massor av mjukispappor i plyschbyxor som var hemma med barnen och mycket involverade i familjen.
Frånvarande pappor har alltid existerat men de är inte färre idag eftersom många pappor överger sina barn vid en separation på grund av att hans nya kvinna inte vill ha dem i sitt liv.
Fler kvinnor jobbar heltid nu och orkar inte vara föräldrar på samma sätt som förr - vilket är förståeligt!
Massor av föräldrar tror felaktigt att de kränker sina barn om de är stränga och ställer krav och resultatet blir att barnen blir helt olidliga och gör vad de vill.
När polisen förr kom hem till ungdomar som begått brott var föräldrarna arga på sina barn - numera försvarar föräldrarna ungarnas dumheter och hånar polisen (och ungdomarnas lärare i skolan).
Citera
2025-04-20, 16:44
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verderia
Vad är det jag ska sluta med? Varför citerar du mig ens? Jag förespråkar att föräldrar pratar med sina barn istället för att skrika på dem och har inte ens nämnt föräldrar som glor i mobilen - men jag håller med om att sociala medier gör föräldrar sämre.
För 40 år sen som du pratar om var aga förbjudet i Sverige och på 70-talet när jag föddes fanns det lika många bra föräldrar som idag - massor av mjukispappor i plyschbyxor som var hemma med barnen och mycket involverade i familjen.
Frånvarande pappor har alltid existerat men de är inte färre idag eftersom många pappor överger sina barn vid en separation på grund av att hans nya kvinna inte vill ha dem i sitt liv.
Fler kvinnor jobbar heltid nu och orkar inte vara föräldrar på samma sätt som förr - vilket är förståeligt!
Massor av föräldrar tror felaktigt att de kränker sina barn om de är stränga och ställer krav och resultatet blir att barnen blir helt olidliga och gör vad de vill.
När polisen förr kom hem till ungdomar som begått brott var föräldrarna arga på sina barn - numera försvarar föräldrarna ungarnas dumheter och hånar polisen (och ungdomarnas lärare i skolan).
Poängen är att vi aldrig har varit så pedagogiska, närvarande snälla föräldrar som nu.
Och ändå får man skit. Precis som att våran uppväxt var bättre...
Det är ok att bli arg, ibland obefogat...
Det har inget att göra med att man är sämst på att kommunicera.
Man kan inte vara en superhjälte, ens som förälder.
Föräldrar förr visste ju fan inte ens var deras barn var eller gjorde om dagarna, och detta var innan mobilernas tid.
Senast redigerad av StigEngstrom 2025-04-20 kl. 16:49.
Citera
2025-04-20, 20:35
Citat:
Poängen är att vi aldrig har varit så pedagogiska, närvarande snälla föräldrar som nu.
Föräldrar förr visste ju fan inte ens var deras barn var eller gjorde om dagarna, och detta var innan mobilernas tid.

Jag håller med dig. Föräldrar får bara skit och slår knut på sig själva, är generellt bättre än föräldrar varit någonsin i historien.

Däremot kritiserar jag ”TikTok-föräldrar” som knäcker ägg i pannan på sina barn och föräldrar som misshandlar sina barn fysiskt/psykiskt.

Det är inte hela världen om en förälder någon gång höjer rösten. Verkligen inte. Inte om det är en engagerad, närvarande förälder som bryr sig.
Jag vet riktigt dåliga föräldrar som aldrig skriker, som skapat fobier hos sina barn och gjort dem olidliga genom att aldrig sätta gränser.
De klarar ingenting självständigt och föräldrarna är likadana, väldigt rädda och ängsliga och tar sig aldrig utanför sin lilla bubbla.

Kan jämföra med lärare. De bästa lärarna jag vet skriker och höjer rösten ibland. De har ändå tålamod för de är 100% engagerade på heltid varje dag och gör ett fantastiskt jobb. Sen finns det oengagerade lärare som inte bryr sig, inte tröstar, inte finns där, inte avbryter mobbning osv, bara står och glor ut i tomma intet. Och heller aldrig höjer rösten eftersom de skiter i vilket.
Senast redigerad av Havang 2025-04-20 kl. 20:38.
Citera
2025-04-20, 22:18
Medlem
Den som har barn vet att man beroende på barnens ålder, riskbenägenhet och temperament hamnar i situationer nästan dagligen där man som förälder måste höja rösten.

NEEEJ, rör inte den heta spisplattan.
NEEEJ, slå inte din lillebror med en hammare.
NEEEJ, sparka inte på grannens katt.
NEEEJ, spring inte full fart nerför den där grusiga asfaltsbacken så du trillar och slår dig själv halvt blodig.
KOM HIT OCH HÅLL HANDEN, det kommer bilar där!

Man skriker inte på barnen för att dom är usla på att rita (det är dom), bara vill äta rostat bröd med smör istället för nyttigare alternativ eller för att dom vill ha lördagsgodis (det är klart dom vill).

Oftast skriker man på ungen för att man 10.000 gånger innan redan förklarat att någonting är farligt antingen för dom själva eller för att dom riskerar att skada andra. Det finns inte tid att gulligulla. Föräldrar (och andra vuxna) blir/bör bli arga/tydliga när situationen kräver det. Man ogillar inte barnet för det men i stunden kan man behöva att markera gränser så barnet vet vad den har att förhålla sig till. Det kallas för uppfostran och disciplin.
Citera
2025-04-20, 22:28
Medlem
Jag tycker det går bort.

Farsan skrek dagligen på oss och effekten det fick på mig var att jag slutade lyssna. Samt att jag blev ängslig och nervös.

Det finns utmärkta sätt att sätta gränser på utan att skrika. Vet flertalet föräldrar som lyckats bra med detta. Deras barn respekterar gränserna och barnen verkar trygga i sig själva.
Citera
2025-04-21, 10:44
Medlem
Citat:

Men vadå "vi"? Du kan ju inte dra alla föräldrar över en kam när det är så extremt olika beroende på socialgrupp, egen uppfostran och en massa andra faktorer. Tråden handlar inte om huruvida föräldrar var bättre förr än nu utan om vilken typ av kommunikation som fungerar - och inte!

Jag lever med kronisk smärta vilket innebär att jag kan känna mig irritabel för att jag har jätteont - ändå skriker jag inte på mitt barn. Jag är lite trött på alla som kommer med ursäkter för sina dåliga beteenden som om de inte kan rå för något de gör (adhd, frånvarande förälder, tuff barndom, dålig ekonomi m.m.).
Nej, ingen orkar vara en superhjälte, speciellt inte jag själv - men man kan sluta skylla på allt och alla andra och försöka göra det som är rätt.
Jag tror inte något barn tar skada av om föräldern är obefogat dum nån gång så länge föräldern sedan erkänner att hen var det och förklarar varför. Men att skrika på ungarna i tid och otid är bara kasst föräldraskap.
Citera
2025-04-21, 11:59
Medlem
Jag växte upp med föräldrar som skrek på oss ungar om vi inte skötte oss. En och annan örfil kom också men det var vanligt på den tiden. Känner inget agg mot dem för detta.

Har själv också skrikit eller höjt rösten på mina barn när de förtjänat det, de verkar inte ha tagit illa upp. För att få barn att förstå måste man ibland höja rösten, det är bara så.
Citera
2025-04-22, 13:56
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Om din pappa inte var alkoholist eller psykiskt sjuk och han alltid behövde skrika på dig så är det nog rätt skönt för honom att slippa dig, även på ålderns höst. Om din pappa var alkoholist eller psykiskt sjuk så är det nog skönt att han får slippa dig också om du inte begriper att det är sjukdomar.
Mina föräldrar kunde höja rösten eller uppfostra fysiskt a la 70-tal de skulle få mitt hjärta vilken dag som helst om de behövde en hjärttransplantation. Nu fattar vi allesammans att det aldrig skulle gå igenom på sjukhuset men det är mitt sätt att säga hur mycket jag älskar dem.

Mina föräldrar ställde krav, hade disciplin och även om vi spelade familjespel på helgerna så var de inga lekföräldrar. De hade ofta fullt upp och vi skulle inte vara i vägen. Har du gjort läxorna? Ut och lek med dig!

Glöm inte dryga, oförskämda och otacksamma. Nu vill man ju sina barn väl, det ju därför man engagerar sig, uppfostrar, höjer rösten när det man säger inte åtföljs. Jag utgår från att TS inte menar allmänt skrik så fort ungen gör minsta fel utan att det skriket är slutsteget efter en lång upptrappning av förklaringar, påminnelser, upprepade förklaringar osv och ungen ändå skiter i det man säger? Skriket är steget innan eller substitut för fysisk bestraffning? Man kan ju vända på det istället och bara skita i om ungen blir ouppfostrad. När den kommer ut i verkliga livet, skaffar egna relationer, arbete, försöker knyta kontakter och komma fram i livet - hade den uppfostran som nu uteblivet kunnat bättre hjälpa barnet? Istället - lös det själv då.

Vet en mamma i 40 årsåldern som såg till att hon mötte sin sons antagonist i en tunnel en kväll på väg hem från en aktivitet. Hon skrek inte, men tog tag i barnet och med ett leende vänligt berättade vad som skulle hända med honom om han inte lämnade hennes son i fred. Tror han kissade på sig. Hot behöver inte skrikas ut för att vara effektivt.

Om man kan resonera och lägger timmar på att vid upprepade tillfällen hjälpa barnet förstå och barnet ändå skiter i det och gör som det vill. Vad står det i din "Självgoda Manual"TM att man ska göra då? Kan man abortera en 17-åring?

Vet inte om jag kan hålla med om det precis. Framgångsrika civilisationer byggs i alla fall bland annat på kärlek, gränssättning, disciplin och strävan.
Man skall inte skrika på sina barn och de flesta skriker sällan på sina barn. Dock är det nog väldigt få föräldrar som aldrig skrikit på sina barn. Även den mest kolugna person kan börja att vråla om en 2,5 åring är på väg att springa ut i en trafikerad gata eller en 3,5 åring fortsätter att jaga katten och dra den i svansen efter 10 tillsägelser att katten inte uppskattar tilltaget och att barnet kan bli både klöst och biten av en allt mer stressad katt.
Att höja rösten för att markera allvar är en tämligen naturlig företeelse.
Fram tills slutet på 70 talet var dessutom aga tillåtet och före det flitigt förekommande i barnuppfostran.
Vi har uppenbarligen byggt och skapat både det ena och det andra före det att aga förbjöds och de flesta växte upp till normala individer även om de blev luggade eller fick en smäll.
Att folk idag påstår att barn inte tål tillsägelser av det lite mer högljudda slaget känns väl mest som trams.
Sen bör man inte sätta i system att skrika och gapa så fort barn inte lyder, däremot måste olydnad som upprepas få konsekvenser och dåligt beteende styras upp.
Citera
2025-04-22, 14:22
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Man skall inte skrika på sina barn och de flesta skriker sällan på sina barn. Dock är det nog väldigt få föräldrar som aldrig skrikit på sina barn. Även den mest kolugna person kan börja att vråla om en 2,5 åring är på väg att springa ut i en trafikerad gata eller en 3,5 åring fortsätter att jaga katten och dra den i svansen efter 10 tillsägelser att katten inte uppskattar tilltaget och att barnet kan bli både klöst och biten av en allt mer stressad katt.
Att höja rösten för att markera allvar är en tämligen naturlig företeelse.
Fram tills slutet på 70 talet var dessutom aga tillåtet och före det flitigt förekommande i barnuppfostran.
Vi har uppenbarligen byggt och skapat både det ena och det andra före det att aga förbjöds och de flesta växte upp till normala individer även om de blev luggade eller fick en smäll.
Att folk idag påstår att barn inte tål tillsägelser av det lite mer högljudda slaget känns väl mest som trams.
Sen bör man inte sätta i system att skrika och gapa så fort barn inte lyder, däremot måste olydnad som upprepas få konsekvenser och dåligt beteende styras upp.

Summerar rätt bra min uppfattning och inställning också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in