Citat:
Ursprungligen postat av
StigEngstrom
Poängen är att vi aldrig har varit så pedagogiska, närvarande snälla föräldrar som nu.
Och ändå får man skit. Precis som att våran uppväxt var bättre...
Det är ok att bli arg, ibland obefogat...
Det har inget att göra med att man är sämst på att kommunicera.
Man kan inte vara en superhjälte, ens som förälder.
Föräldrar förr visste ju fan inte ens var deras barn var eller gjorde om dagarna, och detta var innan mobilernas tid.
Jag håller med dig. Föräldrar får bara skit och slår knut på sig själva, är generellt bättre än föräldrar varit någonsin i historien.
Däremot kritiserar jag ”TikTok-föräldrar” som knäcker ägg i pannan på sina barn och föräldrar som misshandlar sina barn fysiskt/psykiskt.
Det är inte hela världen om en förälder någon gång höjer rösten. Verkligen inte. Inte om det är en engagerad, närvarande förälder som bryr sig.
Jag vet riktigt dåliga föräldrar som aldrig skriker, som skapat fobier hos sina barn och gjort dem olidliga genom att aldrig sätta gränser.
De klarar ingenting självständigt och föräldrarna är likadana, väldigt rädda och ängsliga och tar sig aldrig utanför sin lilla bubbla.
Kan jämföra med lärare. De bästa lärarna jag vet skriker och höjer rösten ibland. De har ändå tålamod för de är 100% engagerade på heltid varje dag och gör ett fantastiskt jobb. Sen finns det oengagerade lärare som inte bryr sig, inte tröstar, inte finns där, inte avbryter mobbning osv, bara står och glor ut i tomma intet. Och heller aldrig höjer rösten eftersom de skiter i vilket.