• 6
  • 7
2025-04-21, 11:25
Moderator
Klimat, miljö och geovetenskap --> Miljöaktivism
/Moderator
Citera
2025-04-21, 13:05
Medlem
Martensites avatar
De flesta av dem skiter nog totalt i miljön. De vill enbart ha likes och views på sociala medier. Ungefär som alla Palestinademonstranter. De skiter totalt i Palestina och är enbart ute och gapar och skriker för att få uppmärksamhet på Instagram. Patetiskt!
Citera
2025-04-22, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralRuskendrul
Jag tolkar ditt inlägg som att du ser det som att endast de som vill göra världen bättre enligt ditt sätt att se det jobbar för en bättre värld. Du verkar inte riktigt se att även dem som du beskriver som hatiska och onda jobbar för att världen ska bli bättre. De har bara en annan syn på vad en bra värld är.

Okej 🙂
Sålänge man tillför något till att världen blir en bättre plats för allt levande så är det alla tummar upp på den. Jag kommer att stötta alla som vill forma en värld som går åt den riktningen oavsett från vilken synvinkel den har.
Tack för snacket, fint att mötas i att många vill jobba för en bättre värld.
Citera
2025-04-23, 21:17
Medlem
Nazbols avatar
Miljörörelsen är vår tids religiösa fanatiker som tror att världens undergång (och jesus återkomst) är nära förestående.
Citera
2025-04-28, 13:33
Medlem
Efraths avatar
Det förenklade svaret är att många aktivister har blivit påtutade att det är kris och att något måste göras, och för att vara riktigt ärlig så är det via nyheter och potentiellt skola som sprider vetenskapliga påståenden och överdriver vad som faktiskt händer. Dom tänker inte på konsekvenserna av det dom gör heller, som t.ex. att borttagande av produktion inte betyder att behovet av något försvinner, och hur deras aktivism och avsaknad av tålamod påverkar deras egna mål, för dom tror att allt måste göras NU när detta defakto inte går och snarare är värre för miljön.

Då dom är övertygade att det är kris så.ser dom på oss som varit med om samma idiotiska politiskt motiverade försök till att skrämma upp allmänheten om att "Ja civilization kommer gå under om x antal år". Många fattar eller vet inte om att det finns politisk och ekonomisk motivation, vet inte att samma ledare för miljöorganisationer, omoraliska forskare och politiker har sagt samma skit i årtionden, där Gretas tal i EU för flera år sedan var copy paste av tidigare tal från 80-90 talet och att vi har hört "det kommer gå under om 10 år" lika länge.

2010 så skulle storstäder vara under vatten samma sak är 2000, och innan dess påstås man att det skulle by syra regn, och inte surt regn utan bokstavligen frätande syra.

Ja, vi bör jobba mot en renare värld, men det görs främst via satsning på forskning och riktig grön energi som kärnkraft, inte via alla dessa "forskare", aktivister och dylikt som pushar på högre skatter, lagar och dylikt medans dom total ignorerar konsekvenserna med deras krav som oftast leder till att produktion flyttas till Kina istället som har mer utsläpp och mindre miljökrav på att skapa samma skit. Ovanpå det så säger dom aldrig ett skit om Kina och Indien.

Jag total struntar i alla "forskare" som nu skriver skit om att Sverige, EU och USA ska göra dittan och råttan med lagar, skatter och dylikt vid detta laget, speciellt då majoriteten håller käft om Kina, så jag anklagar dom hellre för att vara betalda Kina sympatisörer än forskare, för jag vägrar tro att en riktig forskare är så urblåst och okunniga.
Citera
2025-04-28, 19:27
Medlem
10FtGanjaPlants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeusy
Limma fast sig på E4:an, storma tv-program och nu idag klättrat runt på Wasa-skeppet.
Hur i hela h-e kan de inbilla sig att de ska bli tagna på allvar? Vore det inte bättre att framföra sina åsikter på ett sätt där man faktiskt kan bli lyssnade på.
Jag är helt ombord på att vi behöver tänka på planetens hälsa men deras anarkistiska metoder är INTE rätt väg
De gör sig ju till fullkomligt åtlöje.
Vad är er synpunkt?

Det intressanta är att det rör sig om radikala politiska uttryck, men utan radikalt innehåll. Metoderna (limma fast sig, storma tv-program, klättra på Vasaskeppet) är extrema på ett ytligt plan - men själva budskapet är ordinärt ("rädda miljön", vilket i princip alla stödjer). Deras faktiska miljöpolitik är dessutom ofta väldigt tam och angriper inte den djupare grunden för majoriteten av världens miljöförstöring som står att finna i den globaliserade neoliberala ekonomin, masskonsumtionen och evig tillväxt-paradigmet. Vänsterns miljöaktivister nöjer sig i regel med små mesiga justeringar inom dagens system - som t.ex. högre klimatavgifter, tuffare utsläppsmål, investeringar i grön energi, eller styrmedel för konsumtion.

En verkligt militant högerorienterad och traditionalistisk miljöpolitik skulle däremot verka på en helt annan nivå än vad dessa skogsmullar förespråkar - och angripa grunderna istället för symptomen. Mindre plakatpolitik, mer substans.
Senast redigerad av 10FtGanjaPlant 2025-04-28 kl. 19:53.
Citera
2025-05-02, 22:57
Medlem
Naknekejsarens avatar
Spränga gaspipelines eller kolkraftverk under natten då ingen jobbar eller möjligen spränga oljedepåer med drönare ungefär som Ukraina nu gör mot Ryssland vore väl sådan terrorism som man på något sätt skulle respektera.

Tror inte att de dock har organisationsförmåga för storskalig terrorism, och är mer ute efter att få uppmärksamhet medan de gör så lite skada de bara kan. De är väl mest ute efter att irritera vanligt folk, och få street cred bland andra i sekten. Ungefär som småbarn som förstör saker med låtsassvärd för att få uppmärksamhet: kolla på mig, jag är en cool actionhjälte!
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in