Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-18, 14:32
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Sverige har minst lika stora problem eller brinnande frågor som andra länder, vare sig de är små ankdammar eller inte. Just den biten tror jag inte på som förklaring. Däremot det andra du skriver.

I Sverige är det politiska systemet väldigt slutet. Ytterst sällsynt med färskt blod i form av partier eller människor utan parti- eller partikläggsbakgrund. Med tiden anrikas organisationerna med ungdomsförbundare som känner varandra och sen växer upp tillsammans och som dessutom aldrig varken har anledning eller chans att göra något annat än att jobba inom partiets maktsfär. Nu är vi på andra/tredje generationen dessutom (familjen Landerholm är på gång och den här Anna Karin Hatts dotter har varit ordförande för centerns ungdomsförbund - finns oändliga exempel på att det bildas en sorts de facto maktadel).

Fan vet hur man kollar det här komparativt dock. Vad i det svenska systemet gör det så oerhört slutet? Jämfört med andra länder. Blir ett väldigt snokande i valsystem och annat för att se om man kan hitta någon "smoking gun".

Man kanske borde fundera på hur man kan göra något åt det hela. Problemet med de flesta tänkbara förbättringar är förstås att det måste godkännas av samma apskaft vars makt och positioner skall beskäras.

T ex kunde man enkelt skära ned antalet riksdagsledamöter till 99 och tredubbla lönen. Då blev det mer exklusivt och mer pengar och mer attraktivt för mer dugliga människor. Men inte fan kommer en massa bänknötare att rösta för sin egen arbetslöshet.

Man skulle kunna ha direkval i enmansvalkretsar istället för partibestämda listor. Kandidaterna tvingas ut och kampanja i sitt närområde och måste vinna över andra kandidater om de vill bli valda. Skulle premiera de med lite mer styrfart. Men inte fan kommer politiker som sitter bekvämt på valbar plats att rösta för något sånt.
Det har skrivits lite om hur MP aldrig mer kommer att få fram en birger slaug.

Jag är varken MP eller känner till Birger men det förklarar antagligen vad som sker och har skett i ett relativt nytt parti. En utveckling de gamla partierna har bakom sig.

Men man menar väl att någon som Slaug eller Maria Wetterstrand aldrig skulle stå ut idag med de människor som finns kvar. Just för att partiet nu mer endast består av de omogna människorna med en svartvit världsbild. De som var lite eljest i skolan.

På 50-talet vet jag att SSU hade danstillställningar Ä(och hört att även vpk hade på vissa orter). Muff festade rätt bra på 80-talet.
Men idag finns det antagligen ingen som helst vits för en normalt funtad ung människa att vara aktiv i ett parti. Medlemsantalen har ju sjunkit stort också.

Jag har föreslagit att vi återinför ståndsriksdagen, Det är enda sättet att få in vuxna mogna människor i riksdagen fort. Läkarna får skicka en represtant, polisen lika så, och lärarna.
Det behöver inte ens vara alla. En vågmästargrupp på 20 stycken som man måste förhandla med skulle räcka långt.

Bara nu i veckan har magdalena andersson deklarerat att hon skall rösta nej till ny kärnkraft som hon är för och dessutom riva upp alla beslut om hon inte får vara med och bestämma.
riksdagen är i akut behov av vuxna mogna människor.
Citera
2025-04-18, 15:08
Medlem
Genelkurmays avatar
Citat:
Sverige har minst lika stora problem eller brinnande frågor som andra länder, vare sig de är små ankdammar eller inte. Just den biten tror jag inte på som förklaring. Däremot det andra du skriver.

I Sverige är det politiska systemet väldigt slutet. Ytterst sällsynt med färskt blod i form av partier eller människor utan parti- eller partikläggsbakgrund. Med tiden anrikas organisationerna med ungdomsförbundare som känner varandra och sen växer upp tillsammans och som dessutom aldrig varken har anledning eller chans att göra något annat än att jobba inom partiets maktsfär. Nu är vi på andra/tredje generationen dessutom (familjen Landerholm är på gång och den här Anna Karin Hatts dotter har varit ordförande för centerns ungdomsförbund - finns oändliga exempel på att det bildas en sorts de facto maktadel).

Fan vet hur man kollar det här komparativt dock. Vad i det svenska systemet gör det så oerhört slutet? Jämfört med andra länder. Blir ett väldigt snokande i valsystem och annat för att se om man kan hitta någon "smoking gun".

Man kanske borde fundera på hur man kan göra något åt det hela. Problemet med de flesta tänkbara förbättringar är förstås att det måste godkännas av samma apskaft vars makt och positioner skall beskäras.

T ex kunde man enkelt skära ned antalet riksdagsledamöter till 99 och tredubbla lönen. Då blev det mer exklusivt och mer pengar och mer attraktivt för mer dugliga människor. Men inte fan kommer en massa bänknötare att rösta för sin egen arbetslöshet.

Man skulle kunna ha direkval i enmansvalkretsar istället för partibestämda listor. Kandidaterna tvingas ut och kampanja i sitt närområde och måste vinna över andra kandidater om de vill bli valda. Skulle premiera de med lite mer styrfart. Men inte fan kommer politiker som sitter bekvämt på valbar plats att rösta för något sånt.
Jag har inte förnekat att Sverige har problem eller att det finns frågor att ta an. Men det är inte existentiella frågor i stil med "Jag ska fånga upp minoriteten X frågor i dagordningen" "Jag ska se till att min etniska folkgrupp inte hamnar i skottgluggen" "Jag ska se till att presidenten inte gör om grundlagen för att stärka sin position vid makten" "Jag ska se till så att islamisterna inte tar över de sekulära institutionerna". I Sverige är frågor mer i stilen "Ska skatten sänkas eller höjas med 1 procent" "Ska vi bygga den här bron" "Ska vi ha ROT/RUT-avdrag" "Ska strandskyddet avskaffas". Saker som invandringspolitiken eller problemet med kriminalitet är inget man kan göra en one man show utav. Det är frågor som oavsett löses med tiden av andra krafter. Så istället för att gå in i politiken och göra bort sig med förhoppningen att påverka några skitfrågor, så kan man lika gärna rösta på någon av åttaklövern var fjärde år.

Tror inte vi behöver enmansvalkretsar. Det som behövs är att folket öppnar sina jävla ögon någon gång och engagerar sig någorlunda genom att läsa på vilka alternativ det finns därute så de etablerade partierna får press på sig. För svensken är lönen den 25e, en chipsskål framför Lets dance och att läsa aftonbladet det viktigaste. Kolla bara danskarna hur de straffar sina etablerade partier och röstar in helt nya. Och då har Danmark betydligt färre problem än Sverige.
Citera
2025-04-18, 16:43
Medlem
Problemet om något är väll det motsatta, att akademiker har fått fatta alleles för många beslut i Sverige.

Det var "experterna" som sa att invandringen skulle bli guld och gröna skogar medans de lågutbildade arbetarklassmännen var skeptiska.

Det var "experterna" som sa att nedläggning av kärnkraften skulle bli guld och gröna skogar medans de lågutbildade arbetarklassmännen var skeptiska.

Det var "experterna" som sa att investeringar i vindkvarnar och solfångare skulle bli guld och gröna skogar medans de lågutbildade arbetarklassmännen var skeptiska.

Det var "experterna" som sa att investeringar i gröna företag såsom Northvolt skulle bli guld och gröna skogar medans de lågutbildade arbetarklassmännen var skeptiska.

Det var "experterna" som sa att nedmontering av försvaret skulle bli guld och gröna skogar medans de lågutbildade arbetarklassmännen var skeptiska.

Det är "experterna" som kräver att vi har låga straff och gullande med gängkriminella medans de lågutbildade arbetarklassmännen vill ha långa och hårda straff.

Som du kan se här: https://www.gu.se/sites/default/files/2021-10/2021%2014%20%20Partival%20bland%20låg-%20och%20högutbildade%202018.pdf så är MP och V överrepresenterat bland högutbildade röstare, vill du verkligen ha fler V/MP-sympatisörer i svensk riksdag?

"– En av de saker man vet sedan tidigare är att högre utbildning korrelerar positivt med en positiv inställning till flyktingmottagande. Inställning till flyktingmottagande brukar också hänga ihop med inställningen till invandring mer generellt. Frågan är då vad det är som gör att utbildningen uppvisar det här sambandet, säger Ulf Bjereld, professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet, till Arbetsvärlden" https://www.arbetsvarlden.se/darfor-har-sd-sa-fa-valutbildade-valjare/

Högutbildade människor fråntas sin rösträtt.
Citera
2025-04-18, 19:55
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RickardRedig12
Som sagt inte nog med att vi har den mest odugliga inkompetenta jäkla regeringen sedan. Tidernas begynnelse utan till och med. Har alla här inne på Flashback, stora hjälte, Jimmie Åkesson. Lyckas med bedriften att ha den högsta frånvaron. Trots sin miljon årslön.

Jimmie Åkesson är partiledaren med högst frånvaro i riksdagen
Uppdaterad 18 oktober 2024Publicerad 18 oktober 2024
Jimmie Åkesson är den partiledare som har högst frånvaro i riksdagen. Sedan valet 2022 har Åkesson varit närvarande på 6 voteringar – och frånvarande på 74.

Jimmie Åkesson är inte bara den partiledare som enligt mätningar är viktigast för sina egna väljare – även internt är SD mycket måna om sitt vallokomotiv. Till skillnad från andra partiledare är Jimmie Åkesson därför mer fri att välja var, när och hur han vill arbeta.

Källa: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/jimmie-akesson-ar-partiledaren-med-hogst-franvaro-i-riksdagen

Inte nog med att den dumme fan inte klarar det av att avlägga en vanlig examen i Lund utan. Han klarar inte ens av att sköta sitt arbete och ändå får han lön och samtidigt ska han tvinga ut arbetslösa sjuka.

Är inte det lite en paradox? Alla skall jobba och dra sitt strå till stacken, men inte politikerna och i synnerhet inte SD s egen husgud Åkesson.

Men allihopa verket tycker det känns helt okej att tvinga arbetslösa att flytta från till exempel Skåne lugnt upp till nollans helvetet för att bygga fejk batterier.
Annars ingen Akassa... som Åkesson var med och rasera.

Men ni håller ännu på honom?

Lägg ner det där med Jimmie. Han är på väg ut. Har varit partiledare i 20 år och suttit i riksdagen i 15 samt tagit ett av världens mest stigmatiserade parti in regeringen och är det största partiet bland män. Tredje bland kvinnor. Vem bryr sig om han har minst närvaro idag. Mig veterligen finns A-kassan fortfarande kvar. Den diskussionen är mest av en badanka.
Citera
2025-04-18, 20:00
Medlem
RickardRedig12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Lägg ner det där med Jimmie. Han är på väg ut. Har varit partiledare i 20 år och suttit i riksdagen i 15 samt tagit ett av världens mest stigmatiserade parti in regeringen och är det största partiet bland män. Tredje bland kvinnor. Vem bryr sig om han har minst närvaro idag. Mig veterligen finns A-kassan fortfarande kvar. Den diskussionen är mest av en badanka.

Du tycker att det är en badanka?
Att Sveriges mest mygglande partiledare tillsammans med sin exambo har de högsta frånvaron och allihopa och ändå har de kvitterat ut massvis med pengar från våra skattepengar samtidigt som han är mer att beskära i a-kassan a-kassan finns kvar men den är kraftigt förändrad.

Du tycker inte att det känns som ett jävla fult sätt samtidigt som man själv har hög frånvaro?

Han har själv aldrig haft ett arbete i hela sitt liv och hans Akademiska bakgrund är ju mer eller mindre inget alls.

Jag förstår och jag vet redan dina tidigare inlägg att du älskar att försvara honom men jag är ledsen om vi ska sitta här och kritisera de andra partiledarna så ska vi även kritisera din idol vare sig du vill det eller inte.

Vi har ett stort problem i Sverige som har så pass odugliga partiledare och för att inte tala om regering.
Det här måste vi våga tala om att lyfta upp till ytan!
Citera
2025-04-18, 20:22
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RickardRedig12
Du tycker att det är en badanka?
Att Sveriges mest mygglande partiledare tillsammans med sin exambo har de högsta frånvaron och allihopa och ändå har de kvitterat ut massvis med pengar från våra skattepengar samtidigt som han är mer att beskära i a-kassan a-kassan finns kvar men den är kraftigt förändrad.

Du tycker inte att det känns som ett jävla fult sätt samtidigt som man själv har hög frånvaro?

Han har själv aldrig haft ett arbete i hela sitt liv och hans Akademiska bakgrund är ju mer eller mindre inget alls.

Jag förstår och jag vet redan dina tidigare inlägg att du älskar att försvara honom men jag är ledsen om vi ska sitta här och kritisera de andra partiledarna så ska vi även kritisera din idol vare sig du vill det eller inte.

Vi har ett stort problem i Sverige som har så pass odugliga partiledare och för att inte tala om regering.
Det här måste vi våga tala om att lyfta upp till ytan!

Ditt inlägg osar förutfattade meningar och blir därför fel Jag är partilös sosse och har och kommer aldrig att rösta på SD. Begrunda istället ditt sätt att blanda ihop saker efter humör och läs vad som verkligen står. Jag är inget fan av Jimmie, men rätt ska vara rätt.
Citera
2025-04-19, 02:52
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Men man menar väl att någon som Slaug eller Maria Wetterstrand aldrig skulle stå ut idag med de människor som finns kvar. Just för att partiet nu mer endast består av de omogna människorna med en svartvit världsbild. De som var lite eljest i skolan.
De flesta partier går igenom en sorts professionalisering där de utsprungliga eldsjälarna - som av naturen inte precis är konformister - byts ut mot mer strömlinjeformade personer. Man byter ut utforskare och nybyggare mot bönder så att säga. Samma fenomen finns inom näringslivet.

Att etablerade partier, företag och organisationer tas över av en sorts tjänstemannaklass är dock inte unikt för Sverige och fungerar inte för att förklara förkärleken för lågduglingar i politikens topplager.
Citera
2025-04-19, 02:53
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Genelkurmay
Jag har inte förnekat att Sverige har problem eller att det finns frågor att ta an. Men det är inte existentiella frågor i stil med "Jag ska fånga upp minoriteten X frågor i dagordningen" "Jag ska se till att min etniska folkgrupp inte hamnar i skottgluggen" "Jag ska se till att presidenten inte gör om grundlagen för att stärka sin position vid makten" "Jag ska se till så att islamisterna inte tar över de sekulära institutionerna". I Sverige är frågor mer i stilen "Ska skatten sänkas eller höjas med 1 procent" "Ska vi bygga den här bron" "Ska vi ha ROT/RUT-avdrag" "Ska strandskyddet avskaffas". Saker som invandringspolitiken eller problemet med kriminalitet är inget man kan göra en one man show utav. Det är frågor som oavsett löses med tiden av andra krafter. Så istället för att gå in i politiken och göra bort sig med förhoppningen att påverka några skitfrågor, så kan man lika gärna rösta på någon av åttaklövern var fjärde år.
Fast bristen på lämpliga enstaka frågor att bli engagerad för och profilerad med kan ju inte vara ett unikt svenskt femomen. Dvs som förklaring till varför det råder brist på dugliga som engagerar sig, relativt andra länder, räcker det inte.
Citera
2025-04-19, 03:00
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av user7a261m
Problemet om något är väll det motsatta, att akademiker har fått fatta alleles för många beslut i Sverige.
Notera att bristen inte bara gäller högre utbildning utan även bristen på meriter i övrigt.

Vad gäller högre utbildades politiska uppfattningar så tror jag bristen på STEM inom politiken spelar stor roll. Där är övervikten till "vänster" inte alls lika stor.
Citat:
Ursprungligen postat av user7a261m
Som du kan se här: https://www.gu.se/sites/default/files/2021-10/2021%2014%20%20Partival%20bland%20låg-%20och%20högutbildade%202018.pdf så är MP och V överrepresenterat bland högutbildade röstare, vill du verkligen ha fler V/MP-sympatisörer i svensk riksdag?
Om vi tvunget skall ha vänsterfolk i riksdagen så föredrar jag om de är kunniga och dådkraftiga framför okunniga och odugliga. Just nu får vi ju tredjesorteringen även där.
Citera
2025-04-19, 08:35
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:
De flesta partier går igenom en sorts professionalisering där de utsprungliga eldsjälarna - som av naturen inte precis är konformister - byts ut mot mer strömlinjeformade personer. Man byter ut utforskare och nybyggare mot bönder så att säga. Samma fenomen finns inom näringslivet.

Att etablerade partier, företag och organisationer tas över av en sorts tjänstemannaklass är dock inte unikt för Sverige och fungerar inte för att förklara förkärleken för lågduglingar i politikens topplager.
Nej, det är i den lokala föreningen man måste stå ut. Det är den man måste ha något gemensamt med, ha någon anledning att gå till.

Jag misstänker att de tagits över av folk utan annat liv.

Inte ens idioter. Idioter kan vara kul. Men dumma. Kanske är det bönder som du säger.
Citera
2025-04-19, 09:03
Medlem
Citat:
Notera att bristen inte bara gäller högre utbildning utan även bristen på meriter i övrigt.

Vad gäller högre utbildades politiska uppfattningar så tror jag bristen på STEM inom politiken spelar stor roll. Där är övervikten till "vänster" inte alls lika stor.

Om vi tvunget skall ha vänsterfolk i riksdagen så föredrar jag om de är kunniga och dådkraftiga framför okunniga och odugliga. Just nu får vi ju tredjesorteringen även där.
Du utgår ifrån att det som lärs ut på svenska universitet är sanningsenligt och inte falskt, det är där ditt resonemang brister.

De som har läst STEM i Sverige är samma individer som påstår att vindkvarnar och solfångare är billigare än kärnkraft eftersom det är detta de fått lära sig även om det är falskt. De som läst arkitektur i Sverige är samma individer som påstår att betongblock är vackrare än sekelskifte för det är detta de fått lära sig även om det är falskt. Ju längre tid man spenderar inom akademin desto mer världsfrånvarande och sinnesförvirrad blir man.

Bara för att vissa universitet har producerat framgångar inom vetenskap och teknik betyder inte det att de är mer sanningsenliga än medeltidens kyrkohögskolor. Kyrkohögskolorna producerade många vetenskapliga framgångar men de var fortfarande i grund och botten helt jävlar sinnesjuka och producerade främst idioter, precis som svenska universitet!
Senast redigerad av user7a261m 2025-04-19 kl. 09:08.
Citera
2025-04-19, 10:01
Citat:
Som enda kriterie är det förstås inte nog. Men som en indikator på intellektuell förmåga är en akademisk examen inte meningslös, särskilt inte inom något tyngre som STEM eller minst masternivå inom icke-STEM. Extra bra indikator är det det om det är en attraktiv utbildning som är svår att komma in på eftersom det kräver höga betyg eller HP och det är åtminstone lite svårt för dumskallar att få. Håller med om att en lärarexamen från Örebro eller något sånt inte är mycket att lita på.

Finns förstås andra sätt att se om någon är duglig och har huvudet på skaft. Till exempel om de varit framgångsrika inom något yrke eller inom företagande och annat. Men svenska ledande politiker har sällan mycket att visa upp där, heller. Den typiske svenske toppolitikern är en partibroiler som aldrig gjort något annat än från unga år att klägga sig upp i ett visst partis maktsfär. Som Bildt, Persson, Kristersson, Reinfeldt och de andra.
Om du vill ha politiker med "höga betyg eller HP" ska du rösta på politiker med "höga betyg eller HP". Det är offentliga handlingar. Annie Lööf har höga betyg och Maria Wetterstrand har högt HP. Du behöver inte gå omvägen som det innebär att se om de har blivit antagna till en attraktiv utbildning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in